Ralf
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6494605.ab

utdrag ur artikeln
CITAT
Bäääää-jkon.
Eller?
Var fjärde engelskt barn tror att bacon kommer från får.
Britterna äter på tok för lite inhemska produkter.
Det ansåg jordbrukarnas fackorganisation, och startade en undersökning bland 800 barn och vuxna om britternas matkunskap. Frågorna handlade om var deras frukost kom ifrån. Man diskuterade bland annat havre, mjölk och bacon.
Bacon = får?
Resultatet? En ganska alarmerande okunskap.
Var fjärde av de tillfrågade barnen i Storbritannien tror att bacon kommer från får. Och ännu fler, hela 29 procent, var övertygade om att havre växer på träd
.

Mqan kan undra varför det blir så här.
Berith
Ja det kan man verkligen undra. Att barn kanske svarar så där kan man väl förstå, men vuxna??
Bee
Man behöver inte undra. Dagens barn och deras föräldrar har kommit väldigt långt bort från råvarorna, dvs djuren och sädesfälten. Skulle tro att det i första hand är ett storstadsfenomen. En undersökning i Sverige skulle säkert ge ett liknande resultat.
Föräldrar och skolan har ett ansvar här att lära barnen. Om det nu är viktigt att veta varifrån maten kommer vill säga.

En fråga: varför nappar inte fiskpinnen?
gladepetter
Det finns säkert både barn som vuxna som tror att fiskar ser ut som fiskpinnar...
Anki på Öland
Det var inte så vansinnigt många år sen svenska ungar i en undersökning trodde att fiskar var 4-kantiga som dom djupfrysta paketen.
ANki
Nauti
Finns väldigt många vuxna som tror att köttet och mjölken de köper i affären kommer från glada kossor uppvuxna på gröna sommarängar också smile.gif Eller vilka andra djur det nu kan handla om.

Det är tragiskt att så många har så dålig koll på vad det är de äter och hur det produceras sad.gif Det är inte konstigt att folk inte reagerar eller ställer krav om de inte ens vet varifrån maten kommer eller hur den produceras sad.gif
gnon49
CITAT (Nauti @ 27-01-2010, 11:58) *
Finns väldigt många vuxna som tror att köttet och mjölken de köper i affären kommer från glada kossor uppvuxna på gröna sommarängar också smile.gif Eller vilka andra djur det nu kan handla om.

Det är tragiskt att så många har så dålig koll på vad det är de äter och hur det produceras sad.gif Det är inte konstigt att folk inte reagerar eller ställer krav om de inte ens vet varifrån maten kommer eller hur den produceras sad.gif

Folk i allmänhet är nog ganska medveta om var maten kommer ifrån. Sörgårdsidyllen tillhör gårdagen.
Och ingen tror på den. Utom kanske du? blush.gif
skånepåg
Jag har sett tror det var 2st program på tv om just detta, tror det ena var från italien och där har de tourer och visningar hos olika farmar och undervisar både barn och vuxna om var maten kommer ifrån ^^
Och några trodde ju som typ potatis växte på träd och sånt, det var rätt underhållande biggrin.gif
Jag e ju uppvuxen på en bondgård så jag vet ju biggrin.gif
Nauti
Här på forumet tror jag att medvetenheten är ganska hög. Med tanke på medelåldern och intresseområdet. Däremot tror jag inte att det finns varken ett intresse eller någon kunskap från skolan i det här området och med tanke på allt annat korkat man hör ungdomar kläcka ur sig skulle jag inte ens bli förvånad om någon trodde att bacon växte på träd.
Snöflinga

Och fiskpinnar fiskar man med metspö rolleyes.gif
Gossen Ruda
CITAT (Nauti @ 27-01-2010, 13:10) *
Här på forumet tror jag att medvetenheten är ganska hög. Med tanke på medelåldern och intresseområdet. Däremot tror jag inte att det finns varken ett intresse eller någon kunskap från skolan i det här området och med tanke på allt annat korkat man hör ungdomar kläcka ur sig skulle jag inte ens bli förvånad om någon trodde att bacon växte på träd.

Stämmer bra, hur gammal är du? rolleyes.gif (Gratischans)
Huggorm
CITAT (Nauti @ 27-01-2010, 13:10) *
Här på forumet tror jag att medvetenheten är ganska hög. Med tanke på medelåldern och intresseområdet. Däremot tror jag inte att det finns varken ett intresse eller någon kunskap från skolan i det här området och med tanke på allt annat korkat man hör ungdomar kläcka ur sig skulle jag inte ens bli förvånad om någon trodde att bacon växte på träd.

Spagetti växer annars på buskar har jag hört
Nauti
CITAT (Huggorm @ 27-01-2010, 19:56) *
Spagetti växer annars på buskar har jag hört
Det finns ju faktiskt spaghettipumpa tongue.gif
narran
CITAT (Snöflinga @ 27-01-2010, 13:26) *
Och fiskpinnar fiskar man med metspö rolleyes.gif

Där har du fel det är fiskbullar man metar vid bryggan på sommarkvällarna. Fanns faktiskt fiskpinnar för några år sedan som såg ut som små fiskar men dom är borta från handeln nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon