Sidor: 1, 2
Överbölingen
Det är trädgårdsstiltje. Likt kappseglaren sätter vi upp ett ljus på rufftaket för att hitta minsta vindkåre. Vi griper varje liten fläkt till framåtskridande eller svär över dåliga vindar så snart det händer något.

I de trädgårdsrelaterade kategorierna är det ett fåtal nya trådar. Självklart handlar de ofta om ”minns ni” varianter eller nyanläggning. Enstaka såfrågor dyker upp. Osv. Diskussioner om utveckling tillhör de spännande trådarna och tyvärr är inte alla forum mottagliga för sådana frågor. Men i övriga kategorier flödar energin. Måtte den flöda i positiv riktning.

Som alltid när människor lever i någon form av celibat uppstår irritation. Med eller utan djupare grund. Ta´t lugnt kära vänner och vänta till de första krokusarna blommar, groddarna börjar visa sig och värmen kommer åter. Gör som våra växter! Förbered er inför våren, sommaren och det som är vårt trädgårdsmål. I ärlighetens namn skall sägas att STAs och Trädgårdsrikets forum har inte negativa tendenser som jag känner det. Bara utvecklande.

Själv lämnar jag inte ett forum för enstaka bråk mellan enskilda medlemmar. Tycker bara att det är tråkigt att inte kunna vara sams.

Spontant tyckande men övervägde länge om jag skulle skicka det till alla forum. Men så får det bli.
ängsvädd
Odla är det enda trädgårdsforum jag är med på, så här års - ja förresten alltid tror jag - håller jag mest till i småprat. Har inte tänkt på om det blir fler konflikter så här års. Tråkigt om medlemmar lämnar forumen pga bråk som inte kan lösas eller uthärdas.
Motti
Spontant så förstår jag inte riktig vad du vill säga kanske lite för poetiskt för mig ! flirting.gif men du verkar tycka att Forumet är för enkelspårigt ?har jag förståt rätt då confused.gif
Aqvakul
Visst blir det lite mer grälsjukt så här års. När våren kommer så brukar det lugna ner sig.
Motti
Jag gillar inte den där grälsjukan alls !obehagligt är det.Men en del kanske är ensamma och har ingen att ta ut sina aggresioner på så då blir det här istället !kanske confused.gif
Aqvakul
Nej, de allra flesta ogillar det och några blir så stötta att de lämnar Odla. Kanske kunde man stänga av någon "bråkstake", men jag tror knappast att det skulle lösa problemet. Det kommer alltid att finnas människor som gärna vädrar sina aggressioner eller som tycker att bråk är en kul sysselsättning. För oss andra så gäller det snarare att försöka att inte ta åt sig.
ingrid fuxwall
Min uppfattning är att det inte är extremt mycket mer grälsjukt än normalt - här grälas det året om, men det märks mer när det skrivs så lite om odling och trädgård.

Men som sagt detta är min åsikt
Motti
Jag sjäv gör jag så att när jag tycker det blir jobbigt så lämnar jag tråden !ingen rök utan eld ibland är det bäst att stiga av.Är det ingen som går i svaromål så finns det ju inget att jaga upp sig på.
Alba
Du har så rätt ÖB. Jag har ofta tänkt samma sak.
Jag minns för något år sedan på AOT då det var väldigt irriterad stämning. Då sa en av medlemmarna - det här kommer att avta bara odlingssäsongen kommer igång. Då har alla mer att göra - och tänk det stämde.

Sen finns det ju alltid de som är grälsjuka och bara poppar upp när det blir bråk. Redan i rubriken kan man ana de trådarna och då hoppas jag över dem. Men lämna forumet - nej det gör jag inte.

Din första mening är så träffande - Likt kappseglaren sätter vi upp ett ljus på rufftaket för att hitta minsta vindkåre. Vi griper varje liten fläkt till framåtskridande eller svär över dåliga vindar så snart det händer något.
*Stintan*
Om man ser tillbaka över tiden så har det sett ut ungefär likadant varje år. Snart är våren här och vi får alla annat att göra än att sitta och läsa på Odla flirting.gif
Gita
Jag tycker inte det är särskilt mycket bråk här, visst förekommer det många olika åsikter men det är väl meningen med ett diskussionsforum, visst finns det ett fåtal som tar varje inlägg med en åsikt som avviker från den egna som ett personligt påhopp och visst finns det någon som alltid tar till personliga påhopp när argumenten tryter men på det hela taget så är de flesta diskussioner relativt sakliga.
Gita
KURT
Med lägre trafik i forumen blir det tyvärr högsäsong för trollen. Många gånger kan det nog också vara samma troll som dyker upp med olika identitet på olika forum, och med flera olika identiteter på ett och samma forum. De är aktiva inom kontroversiella ämnen och kommer i bisatser med kontroversiella åsikter. Det bästa i längden är väl att bara ignorera trådarna som börjar spåra ur, och inte mata trollen mera.
Aqvakul
Det är lätt att skylla på troll, men i de flesta fall så handlar det om vanliga medlemmar som "bråkar". Men problemet ska inte överdrivas. För det mesta går det lugnt och sakligt till.
Eva i Höga
Jag tycker inte det är något problem med bråk här, fördelen med ett forum är ju att man inte behöver läsa eller svara om det inte passar. Jag trivs gott här på Odla och känner att jag har många vänner. Är det någon som vill angripa mig så gör det då men det är inte säkert att jag svarar.

Dessutom tycker jag det är roligt att man kan prata om lite vad som helst här nu när inte odlingssäsongen kommit igång än.
ängsvädd
Jag försöker bortse från de personliga påhoppen, men tyvärr finns det nog de som inte kan göra det. På det stora hela trivs jag här.
Gita
CITAT (KURT @ 25-01-2010, 06:18) *
Med lägre trafik i forumen blir det tyvärr högsäsong för trollen. Många gånger kan det nog också vara samma troll som dyker upp med olika identitet på olika forum, och med flera olika identiteter på ett och samma forum. De är aktiva inom kontroversiella ämnen och kommer i bisatser med kontroversiella åsikter. Det bästa i längden är väl att bara ignorera trådarna som börjar spåra ur, och inte mata trollen mera.

Att kalla meningsmotsåndare för troll är något som jag bestämt tar avstånd från. Det finns inga så kallade internettroll. Tycker det är en form av härskarteknik för att förringa den som har på något sätt från majotriteten avvikande åsikter, åsikter som är lite obekväma eller inte riktigt passar in.
Inte heller ser jag något fel att använda olika signaturer på olika forum, det är väl av säkerhetsskäl snarare
att rekommendera.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 25-01-2010, 11:47) *
Att kalla meningsmotsåndare för troll är något som jag bestämt tar avstånd från. Det finns inga så kallade internettroll. Tycker det är en form av härskarteknik för att förringa den som har på något sätt från majotriteten avvikande åsikter, åsikter som är lite obekväma eller inte riktigt passar in.
Inte heller ser jag något fel att använda olika signaturer på olika forum, det är väl av säkerhetsskäl snarare
att rekommendera.
Gita

Det finns faktiskt troll. Det har förekommit här på Odla också.
Just nu finns ingen aktiv däremot, som jag märkt av i varje fall. Däremot finns det människor med så starka åsikter så att de inte kan visa någon som helst respekt eller förståelse för oliktänkande.
KURT
CITAT (Gita @ 25-01-2010, 12:47) *
Att kalla meningsmotsåndare för troll är något som jag bestämt tar avstånd från. Det finns inga så kallade internettroll. Tycker det är en form av härskarteknik för att förringa den som har på något sätt från majotriteten avvikande åsikter, åsikter som är lite obekväma eller inte riktigt passar in.
Inte heller ser jag något fel att använda olika signaturer på olika forum, det är väl av säkerhetsskäl snarare
att rekommendera.
Gita


Det man som administrator på ett forum kan se är att samma person (eller i alla fall samma IP-nummer) använder olika användarnamn för att skriva kontroversiella åsikter i ett och samma forum inom några minuter. Och de olika användarnamnen kan ha helt motsatta åsikter! Då förstår man ju rimligen att åsikterna bara "produceras" för att väcka reaktioner.
Aqvakul
CITAT (KURT @ 25-01-2010, 12:14) *
Det man som administrator på ett forum kan se är att samma person (eller i alla fall samma IP-nummer) använder olika användarnamn för att skriva kontroversiella åsikter i ett och samma forum inom några minuter. Och de olika användarnamnen kan ha helt motsatta åsikter! Då förstår man ju rimligen att åsikterna bara "produceras" för att väcka reaktioner.


Jag köper den definitionen på troll. Men jag håller fast vid att det är ovanligt i jämförelse med övriga bråk och påhopp.
ängsvädd
CITAT (KURT @ 25-01-2010, 12:14) *
Det man som administrator på ett forum kan se är att samma person (eller i alla fall samma IP-nummer) använder olika användarnamn för att skriva kontroversiella åsikter i ett och samma forum inom några minuter. Och de olika användarnamnen kan ha helt motsatta åsikter! Då förstår man ju rimligen att åsikterna bara "produceras" för att väcka reaktioner.

Det gillar jag inte thumbdown.gif
*Stintan*
CITAT (Gita @ 25-01-2010, 11:47) *
Att kalla meningsmotsåndare för troll är något som jag bestämt tar avstånd från. Det finns inga så kallade internettroll. Tycker det är en form av härskarteknik för att förringa den som har på något sätt från majotriteten avvikande åsikter, åsikter som är lite obekväma eller inte riktigt passar in.
Inte heller ser jag något fel att använda olika signaturer på olika forum, det är väl av säkerhetsskäl snarare
att rekommendera.
Gita


Visst sjutton finns det internettroll! Människor som skaffar sig nick enkom för att provocera fram bråk. Det har förekommit på Odla också men inte mycket. Dessa brukar dock inte bli så långlivade. Men man (även jag) ska kanske vara försiktig med att kalla folk för troll då det inte alltid är så uppenbart vilket syfte de har.
Däremot ogillar jag enormt när man skaffar sig dubbelnick vilket det är en hel del här på Odla som har.
ängsvädd
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 12:30) *
.....
Däremot ogillar jag enormt när man skaffar sig dubbelnick vilket det är en hel del här på Odla som har.

Instämmer - det blir bara förvirrande.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 12:30) *
Däremot ogillar jag enormt när man skaffar sig dubbelnick vilket det är en hel del här på Odla som har.

Finns det en hel del? Jag har inte lyckats identifiera en enda.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 25-01-2010, 12:52) *
Finns det en hel del? Jag har inte lyckats identifiera en enda.
Gita


Det har jag och säkert många andra också.
Eva i Höga
Inte jag, har heller inte försökt!
Gita
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 13:13) *
Det har jag och säkert många andra också.

Och man kan möjligen inte få veta vem/vilka du syftar på så att man slipper spekulationer.
Gita
skogstroll
CITAT (Aqvakul @ 25-01-2010, 12:19) *
Jag köper den definitionen på troll. Men jag håller fast vid att det är ovanligt i jämförelse med övriga bråk och påhopp.


jaha och varför ska man alltid förolämpa troll? ranting.gif nono.gif flirting.gif

Jag brukar (försöka) ta en time-out från forumet när jag blir för sur på de som bara måste tjafsa antingen det handlar om krokusar, vargar eller annat, när det spårar ur. Trist när man har en tråd som är intressant och så kommer det plötsligt metervis med gnäll som man måste klicka sig igenom... som "du är alltid si och du gör alltid så, din gamla xxx" bla bla bla bla... sweatingbullets.gif
*Stintan*
CITAT (Gita @ 25-01-2010, 13:36) *
Och man kan möjligen inte få veta vem/vilka du syftar på så att man slipper spekulationer.
Gita


Näpp, men en av dem hade du ju själv en väldans batalj med för något år eller om det är lite längre sen och han talade ju om det helt öppet.
Överbölingen
Himmelvilkarabalderdetblir smiley_small_hug.gif
Ett litet konstaterande av mig leder till 27 svar iviss polemik och 517 öppningar av tråden. visst har jag rätt? Fniss.
AndersKbg
Det är ett jävla gnäll oxå. shy.gif
Aqvakul
CITAT (Överbölingen @ 25-01-2010, 20:31) *
Himmelvilkarabalderdetblir smiley_small_hug.gif
Ett litet konstaterande av mig leder till 27 svar iviss polemik och 517 öppningar av tråden. visst har jag rätt? Fniss.


en obetydlighet jämfört med gris- och vargtrådar... flirting.gif
Blomstertanten
CITAT (Överbölingen @ 25-01-2010, 20:31) *
Himmelvilkarabalderdetblir smiley_small_hug.gif
Ett litet konstaterande av mig leder till 27 svar iviss polemik och 517 öppningar av tråden. visst har jag rätt? Fniss.

Du slog nog huvet på spiken ! biggrin.gif
Meriona
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 12:30) *
Visst sjutton finns det internettroll! Människor som skaffar sig nick enkom för att provocera fram bråk. Det har förekommit på Odla också men inte mycket. Dessa brukar dock inte bli så långlivade. Men man (även jag) ska kanske vara försiktig med att kalla folk för troll då det inte alltid är så uppenbart vilket syfte de har.
Däremot ogillar jag enormt när man skaffar sig dubbelnick vilket det är en hel del här på Odla som har.


Jag har inte upptäckt någon, men så är jag ju godtrogen också. Jag tycker att så gör man bara INTE- vad fegt!!
Motti
Jag har fått ett par pesonliga påhopp genom PM det tyckte jag var väldigt obehagligt och otäckt,någon som inte gillade att kvinnor ha åsikter och tycker och tänker.Annars tycker jag nog att de flesta här är bra människor, trevliga och omtänksamma över lag.
*Stintan*
CITAT (Överbölingen @ 25-01-2010, 20:31) *
Himmelvilkarabalderdetblir smiley_small_hug.gif
Ett litet konstaterande av mig leder till 27 svar iviss polemik och 517 öppningar av tråden. visst har jag rätt? Fniss.


Är det inte meningen att man ska diskutera i trådarna? Det trodde jag var hela vitsen med Allmänt forum men jag kanske har missuppfattat något confused.gif
Överbölingen
Jo då Stintan!

Men jag blev förvånad över reaktionin på ett enkelt konstaterande.
ängsvädd
CITAT (Överbölingen @ 25-01-2010, 21:51) *
Jo då Stintan!

Men jag blev förvånad över reaktionin på ett enkelt konstaterande.

Blev du förvånad? Över vilken reaktion? Här finns många pratglada människor om du inte visste det.
freya
Jadu Överbölingen, det blev lite mer respons här på Odla än på STA-forum laugh.gif
Gita
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 13:50) *
Näpp, men en av dem hade du ju själv en väldans batalj med för något år eller om det är lite längre sen och han talade ju om det helt öppet.

Tja, jag har ju "grälat" med ganska många genom åren, men minns egentligen bara en eftersom denne (jag vet fortfarande inte om det var en man eller kvinna) trakasserade mig och min familj privat. Tror att denne någon försvann från forumet för länge sedan, men det klart man vet ju aldrig.
Gita
Tottes matte
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 13:30) *
Visst sjutton finns det internettroll! Människor som skaffar sig nick enkom för att provocera fram bråk. Det har förekommit på Odla också men inte mycket. Dessa brukar dock inte bli så långlivade. Men man (även jag) ska kanske vara försiktig med att kalla folk för troll då det inte alltid är så uppenbart vilket syfte de har.
Däremot ogillar jag enormt när man skaffar sig dubbelnick vilket det är en hel del här på Odla som har.


Ja du, Stintan, har läst igenom flera olika trådar och vad finner man? giggle.gif självaste
" Stintan" med i vareviga bråk på olika forum. Om du gillar det så är det fritt fram, men tänk på att du själv blir kritiserad av ditt dåliga uppförande ..... thumbdown.gif eller det kanske är din drivfjäder, inte vet jag och tänker inte lägga min tid på ditt tjaffs ..... ranting.gif trots det råkar de ovana i forumet under din lupp för att hitta något att skriva om. Personligen ser jag det bara som att där finns en person som man skulle inte vilja umgås med ... Skulle .... ok, jag säger inget mer för att ..... devil.gif som man träffar på. fr. tottes matte
Tottes matte
CITAT (Gita @ 25-01-2010, 12:47) *
Att kalla meningsmotsåndare för troll är något som jag bestämt tar avstånd från. Det finns inga så kallade internettroll. Tycker det är en form av härskarteknik för att förringa den som har på något sätt från majotriteten avvikande åsikter, åsikter som är lite obekväma eller inte riktigt passar in.
Inte heller ser jag något fel att använda olika signaturer på olika forum, det är väl av säkerhetsskäl snarare
att rekommendera.
Gita


hej Gita, Jag fattar inte varför det skulle vara fult att kallas "troll", de är ju så mysiga i verkligheten. Ni har bara inte fattat det positiva i trollen, utan använder det ordet i negativ mening.
Just det, det har du rätt i! whistling.gif för att skydda sig mot otrevliga personer som jagar en, gör man ett byte av signaturer och då kan man vara lugnare när man har olika signatur i olika forum. Man blir inte utpekad av elakhet utan att man kan få och ge tips till varandra som sociala varelser. Man måste tänka på att en del har kommit olika långt i livet och ta hänsyn till deras åsikter. fr. Mattes Totte
*Stintan*
CITAT (Tottes matte @ 29-05-2010, 15:34) *
Ja du, Stintan, har läst igenom flera olika trådar och vad finner man? giggle.gif självaste
" Stintan" med i vareviga bråk på olika forum. Om du gillar det så är det fritt fram, men tänk på att du själv blir kritiserad av ditt dåliga uppförande ..... thumbdown.gif eller det kanske är din drivfjäder, inte vet jag och tänker inte lägga min tid på ditt tjaffs ..... ranting.gif trots det råkar de ovana i forumet under din lupp för att hitta något att skriva om. Personligen ser jag det bara som att där finns en person som man skulle inte vilja umgås med ... Skulle .... ok, jag säger inget mer för att ..... devil.gif som man träffar på. fr. tottes matte


Var har jag varit otrevlig mot dig på något vis? Jag har försökt hjälpa dig i några inlägg om bilder du inte kunde lägga in.
Hur mår du egentligen? Och varför drar du upp den här gamla tråden? Bara för att göra personliga påhopp eller varför?

För övrigt är jag inte ens med på olika forum.
Meriona
CITAT (*Stintan* @ 29-05-2010, 15:47) *
Var har jag varit otrevlig mot dig på något vis? Jag har försökt hjälpa dig i några inlägg om bilder du inte kunde lägga in.
Hur mår du egentligen? Och varför drar du upp den här gamla tråden? Bara för att göra personliga påhopp eller varför?

För övrigt är jag inte ens med på olika forum.


Stintan, du har inte varit otrevlig mot någon, bara som med alla andra här som diskutterar, så har vi inte alltid samma åsikt.
Jag undrar också varför man letar upp såna här gamla trådar, och med ett sådant infekterat rubrikämne?
Motti
slap.gif
fuchsian
CITAT (Gita @ 25-01-2010, 13:52) *
Finns det en hel del? Jag har inte lyckats identifiera en enda.
Gita


hej Gita, .... g.gif Det undrar också jag vad i katten menas med denna ID, nick ... sakerna? Jag har blivit medlem bara några dagar sedan, men när jag för skojs skull läser igenom olika forumsdelar, så återkommer det rätt "vassa" ord. Det är ju trädgårdsforum, inte psykologmottagning/avdelning.' ......Till viss del kan jag förstå att man skriver mer privata saker som hänt innan, men kan man hjälpa/enbart lyssna till dessa medlemmar så är det ett gott syfte och det verkar så att det stannar vid det när personen har fått det han/hon söker, men alla har inte förmågan att se det som det är utan att det blir massa tjat för ingenting.... g.gif
Det vore bättre att dessa personer som skriver saker som man inte fattar ett skaft, skulle tala ut hela historien än göra små inlägg hit och dit...
Det var vad jag läste och reagerade på och sedan fanns det från samma medlemmars inlägg att ge order att klippa av en medlems tillgänglighet till forumet, jag undrar om de vet ens själv vad de ställer till, särskilt för nybörjare.
Jag blev varnad av en bekant att inte gå till forumet. Hon hade blivit avstängt och sedan har hon inte brytt sig att vara med här. Det finns andra växtforum. ......fr. fuchian
*Stintan*
CITAT (fuchian @ 05-06-2010, 19:13) *
hej Gita, .... g.gif Det undrar också jag vad i katten menas med denna ID, nick ... sakerna? Jag har blivit medlem bara några dagar sedan, men när jag för skojs skull läser igenom olika forumsdelar, så återkommer det rätt "vassa" ord. Det är ju trädgårdsforum, inte psykologmottagning/avdelning.' ......Till viss del kan jag förstå att man skriver mer privata saker som hänt innan, men kan man hjälpa/enbart lyssna till dessa medlemmar så är det ett gott syfte och det verkar så att det stannar vid det när personen har fått det han/hon söker, men alla har inte förmågan att se det som det är utan att det blir massa tjat för ingenting.... g.gif
Det vore bättre att dessa personer som skriver saker som man inte fattar ett skaft, skulle tala ut hela historien än göra små inlägg hit och dit...
Det var vad jag läste och reagerade på och sedan fanns det från samma medlemmars inlägg att ge order att klippa av en medlems tillgänglighet till forumet, jag undrar om de vet ens själv vad de ställer till, särskilt för nybörjare.
Jag blev varnad av en bekant att inte gå till forumet. Hon hade blivit avstängt och sedan har hon inte brytt sig att vara med här. Det finns andra växtforum. ......fr. fuchian


Ingen som följer forumreglerna blir avstängd det borde väl du veta som redan blivit avstängd en gång.
Meriona
CITAT (*Stintan* @ 05-06-2010, 20:05) *
Ingen som följer forumreglerna blir avstängd det borde väl du veta som redan blivit avstängd en gång.

kompiskram.gif Stintan, jag gillar att du alltid är rak och ärlig! smiley_small_hug.gif tummenupp.gif Och att du vågar mer än jag!
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 05-06-2010, 20:17) *
kompiskram.gif Stintan, jag gillar att du alltid är rak och ärlig! smiley_small_hug.gif tummenupp.gif Och att du vågar mer än jag!


Försöka duger blush.gif kram2.gif
fuchsian
CITAT (Överbölingen @ 23-01-2010, 23:43) *
Det är trädgårdsstiltje. Likt kappseglaren sätter vi upp ett ljus på rufftaket för att hitta minsta vindkåre. Vi griper varje liten fläkt till framåtskridande eller svär över dåliga vindar så snart det händer något.

I de trädgårdsrelaterade kategorierna är det ett fåtal nya trådar. Självklart handlar de ofta om ”minns ni” varianter eller nyanläggning. Enstaka såfrågor dyker upp. Osv. Diskussioner om utveckling tillhör de spännande trådarna och tyvärr är inte alla forum mottagliga för sådana frågor. Men i övriga kategorier flödar energin. Måtte den flöda i positiv riktning.

Som alltid när människor lever i någon form av celibat uppstår irritation. Med eller utan djupare grund. Ta´t lugnt kära vänner och vänta till de första krokusarna blommar, groddarna börjar visa sig och värmen kommer åter. Gör som våra växter! Förbered er inför våren, sommaren och det som är vårt trädgårdsmål. I ärlighetens namn skall sägas att STAs och Trädgårdsrikets forum har inte negativa tendenser som jag känner det. Bara utvecklande.

Själv lämnar jag inte ett forum för enstaka bråk mellan enskilda medlemmar. Tycker bara att det är tråkigt att inte kunna vara sams.

Spontant tyckande men övervägde länge om jag skulle skicka det till alla forum. Men så får det bli.


Hej Överbölingen, .....Är ny i forumet och undrar lite av det jag har hunnit läsa, att det förekommer en del smågnäll här och där, men varför bry sig (om det inte bli till personangrepp), Ibland kan man få väldigt konstiga svar på sina frågor, men det är kanske så illa ment, men det är lättare att pratas vid än skriva så att alla blir nöjda... Jag undrar, är detta sätt förekommande till de nya medlemmarna, så att de lägger sig längs bort i kön, eller vad är det? Alla åsikter kan man inte ta emot, så dom låter man vara .....fr fuchian
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 05-06-2010, 20:05) *
Ingen som följer forumreglerna blir avstängd det borde väl du veta som redan blivit avstängd en gång.


Stintan, ... nu hänger jag inte med? Jag har inte märkt något speciellt under den tiden jag har varit här, och en nybörjare till och med.
Jag är ledsen om nu detta meddelande var till någon annan, så ska jag inte peta i det då. ....fuchian
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon