Full version: Köpa servis
Magdis
Kan nån tipsa om nån bra sida på nätet som man kan beställa ifrån? Vet inte annars vilken butik man skulle kunna köpa en snygg servis ifrån, särskilt här i vår lilla stad. Jag är ute efter en ganska klassisk servis, vit botten och gärna nåt diskret mönster i blått. Klassisk och stilig. Priset spelar mindre roll. Jag är trött på att ha ihopplockade delar som makens släktingar ratat och dumpat av på oss eller köpt från Dollarstore eller ÖB åt oss i present.
Aqvakul
Cervera
Lady Hamilton
Har du kollat på fyrklövern, www.fyrklovern.se De brukar ha servicer och skickar med posten men de är inte billiga.... jag köpte min julservice där
Anma
http://www.torebrings.se/ säljer även till privatpersoner. Kvalitetsserviser till bra priser jämfört med andra ställen. Därifrån ska jag beställa min teema-servis när vi flyttat.
zissi
http://www.rorstrand.se/web/rorstrandwww.n...nt&Expand=1
Rörstrands serie Pergola har jag själv gått och sneglat på men den liksom många andra serier är lite väl stormönstrat för både din och min smak antar jag. Kanske att man kan kombinera med enfärgat vitt eller blått om man vill i en del av porslinet och även servetterna till.
Rörstrand har flera fina porslinsserier men många har ju så stora mönster nu verkar det som.

Syster lycklig har ju Green gates porslin som ju är så där riktig romantisk, lantlig stil men inte så diskret kanske och inte klassisk och stilig heller... blush.gif
http://www.forr.se/kok/greengate/

Country stile har haft något blå-vit porslin men jag tror inte det är tallrikar, för det är väl matservis du är ute efter?

Tyvärr har jag inte något bra svar på din egentliga fråga Magdis, men det kanske finns andra här som vet mer om den saken.
Motti
Jag har Rörstrands Ostindia och just vid den här tiden kan man köpa fördelaktigt på rea i olika butiker.Ostindia har funnits sen 1930 i produktion ,därför behöver man aldrig va rädd för att den försvinner.Har set att den också brukar säljas på blocket i antikaffärer på loppis osv.Ett säkert kort!
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan nog aldrig lita på att någon servis kommer fortsätta tillverkas under lång tid framåt, Grön Anna tillverkades ju under lång tid (sedan 1898) och den har man ju slutat tillverka nu sedan några år tillbaka.

Själv gillar jag Teema, mat blir ofta snyggare när den läggs på enfärgade tallrikar utan en massa krusiduller, tyvärr så har jag svårt att komplettera min servis eftersom jag har mörkgrön Teema som inte tillverkas längre synd för den är bra mycket snyggare än den där blaskiga gröna de tillverkar nu.
Motti
Även om de skulle sluta tillverka Ostindia så finns den alltid att köpa på olika ställen som tex blocket osv
Anma
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-01-2010, 21:20) *
Man kan nog aldrig lita på att någon servis kommer fortsätta tillverkas under lång tid framåt, Grön Anna tillverkades ju under lång tid (sedan 1898) och den har man ju slutat tillverka nu sedan några år tillbaka.

Själv gillar jag Teema, mat blir ofta snyggare när den läggs på enfärgade tallrikar utan en massa krusiduller, tyvärr så har jag svårt att komplettera min servis eftersom jag har mörkgrön Teema som inte tillverkas längre synd för den är bra mycket snyggare än den där blaskiga gröna de tillverkar nu.

Jag har sett den mörkgröna ganska ofta på tradera. Håll koll där är mitt råd.
Själv ska jag köra på vitt, tror att den kommer att hålla längst i produktionen, dessutom är jag rädd för att jag kommer att tröttna på alla de andra färgerna. Kanske blir det någon skål eller så i en avvikande färg.
KRT
Beroende på vad du är ute efter Magdis så finns en underbar hemsida som heter Royaldesign någonting (kommer inte ihåg exakt, men googla så hittar du den).... Men jag msåte höja ett varningens finger, det finns mycket man absolut vill ha när man väl börjar titta att det finns klar risk för att förköpa sig smile.gif

Själv har jag Swedish Grace, ljusgrön, som "finservis", den är klassiskt, vacker och tidlös. Men till vardags använder vi Höganäs stengods (slitstarkt, klarar maskindisk, micro och ugn bra osv).
Aqvakul
http://royaldesign.se/
netaave
Tycker inte du ska handla på nätet utan passa på när du är här nere och kolla på sakerna. Gränby centrum har ju Cervera. Det är mycket som ska stämma inte bara utseende utan även matriel och tyngd. Vi köpte en helblå servis som visade sig väga för mkt så jag klarade t.ex. inte att bära travar om 6 enheter av den.
Jag har idag kompleterat en servis från Rörstrand på Tradera som vi har till vardags, jag köpte de första tallrikarna då jag flyttade hemifrån. Den väger betydligt mindre och är av bra kvalité den heter Blåbär

[attachment=46542:bl_b_r.jpg]
Anma
CITAT (netaave @ 24-01-2010, 12:50) *
Tycker inte du ska handla på nätet utan passa på när du är här nere och kolla på sakerna. Gränby centrum har ju Cervera. Det är mycket som ska stämma inte bara utseende utan även matriel och tyngd. Vi köpte en helblå servis som visade sig väga för mkt så jag klarade t.ex. inte att bära travar om 6 enheter av den.
Jag har idag kompleterat en servis från Rörstrand på Tradera som vi har till vardags, jag köpte de första tallrikarna då jag flyttade hemifrån. Den väger betydligt mindre och är av bra kvalité den heter Blåbär

[attachment=46542:bl_b_r.jpg]

Den där servisen var det några delar av hos Återbruket i Gimo centrum (ditflyttad från Hökhuvud) häromdagen. Kostade 10:- styck.

Det är ett bra tips att känna och klämma på den servis som man är intresserad av, sedan kan man ju beställa den från nätet ändå när man vet vad man vill ha. Blir oftast billigast så.
titti49zon6
Cervera har ju butik på Storheden i Luleå, just nu har dom dessutom rea(kanske finns nåt bra där) annars finns ju Fabriksbutiken i Haparanda med porslin från dom stora kända företagen, ligger bredvid IKEA, där har min son och hans sambo köpt mattallrikar fast dom bor i Stockholm men priset är mycket bättre här uppe.
(min sonhustru är mycket noga med vad hon handlar och vill helst ha kända märken...inte som jag giggle.gif )
netaave
CITAT (Anma @ 24-01-2010, 16:00) *
Den där servisen var det några delar av hos Återbruket i Gimo centrum (ditflyttad från Hökhuvud) häromdagen. Kostade 10:- styck.

Det är ett bra tips att känna och klämma på den servis som man är intresserad av, sedan kan man ju beställa den från nätet ändå när man vet vad man vill ha. Blir oftast billigast så.


Ja så kan det ju vara. Har nog allt jag behöver till den nu men tack för tipset.
Magdis
Jaha finns det i Luleå så är det ju ingen sak. smile.gif Det vore lite jobbigare att köpa en hel servis i stockholm när jag är nere på mässan och ta med mig den på flyget. Då beställer jag hellre på nätet. Jag hade ju tänkt mig nån exklusiv servis först men nu har jag sett en på Haléns som jag blev jätteförtjust i biggrin.gif Vet dock inte hur jag ska göra, det kanske bara är rat? Även om den ser fin ut. Det ska vara en vardagsservis som vi använder varje dag.
Inga från Närke
CITAT (Magdis @ 24-01-2010, 18:49) *
Jaha finns det i Luleå så är det ju ingen sak. smile.gif Det vore lite jobbigare att köpa en hel servis i stockholm när jag är nere på mässan och ta med mig den på flyget. Då beställer jag hellre på nätet. Jag hade ju tänkt mig nån exklusiv servis först men nu har jag sett en på Haléns som jag blev jätteförtjust i biggrin.gif Vet dock inte hur jag ska göra, det kanske bara är rat? Även om den ser fin ut. Det ska vara en vardagsservis som vi använder varje dag.

Tänk bara på att den inte är för tjockt gods för då blir den lätt kantstött tycker jag i alla fall. Risken finns på dessa varuhus som Heléns o Ellos m.m. IKEA brukar ju också ha fina serviser tycker jag och inte så dyra så då kan man ju köpa typ till 14 personer kanske så man har i reserv om man vill ha en för 12 personer annars är 8 personer ett bra alternativ och sedan eventuellt ha några udda tallrikar m.m. som passar till.
Den servis jag har köpta vi på homeparty för många år sedan vet inte om det finns fortfarande med porslin och det har gått att komplettera i några år. Tallrikarna är lite större än vanliga eftersom det är engelskt.
Lycka till med ditt letande.
Tillägg: Kolla denna länken http://www.hittasaker.com/search/keyword/S...kw=191109-30133
KRT
CITAT (Magdis @ 24-01-2010, 18:49) *
Jag hade ju tänkt mig nån exklusiv servis först men nu har jag sett en på Haléns som jag blev jätteförtjust i biggrin.gif Vet dock inte hur jag ska göra, det kanske bara är rat? Även om den ser fin ut. Det ska vara en vardagsservis som vi använder varje dag.


Om du ska ha en servis som används till vardags ska du nog undvika de finare tunnare typ måsen, blå blom, rörstrands etc, helt enkelt för att de är så syra och "fina" att man inte vill köra dem i maskin eller riskerat att ungarna tappar dem i golvet (och mattallriken för 200 kr går sönder smile.gif)
Är det vardags du är ute efter så kan jag rekommendera Höganäs, visst är de lite tyngre och inte jättetunna, men de håller bra, tåler maskin bra, klarar både micro och vanlig ugn, dessutom har jag tappat olika delar i golvet, på diskbänken etc och det finns faktiskt en chans att de överlever ett fall tummenupp.gif.
Dessutom är de toppen att slipa knivar på laugh.gif
*Stintan*
CITAT (KRT @ 25-01-2010, 11:38) *
Om du ska ha en servis som används till vardags ska du nog undvika de finare tunnare typ måsen, blå blom, rörstrands etc, helt enkelt för att de är så syra och "fina" att man inte vill köra dem i maskin eller riskerat att ungarna tappar dem i golvet (och mattallriken för 200 kr går sönder smile.gif )
Är det vardags du är ute efter så kan jag rekommendera Höganäs, visst är de lite tyngre och inte jättetunna, men de håller bra, tåler maskin bra, klarar både micro och vanlig ugn, dessutom har jag tappat olika delar i golvet, på diskbänken etc och det finns faktiskt en chans att de överlever ett fall tummenupp.gif .
Dessutom är de toppen att slipa knivar på laugh.gif


Fast jag skulle nog vilja påstå att lite tunnare dyrare porslin, typ fältspat håller bäst då det är ett mycket hårt porslin, blir mindre repiga och går alldeles utmärkt att diska i maskin. Själv köpte jag denna servis för en massa år sedan och det finns knappt en repa trots mycket flitig användning.

http://www.fyrklovern.se/templates/PPage____2251.aspx
KRT
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 12:05) *
Fast jag skulle nog vilja påstå att lite tunnare dyrare porslin, typ fältspat håller bäst då det är ett mycket hårt porslin, blir mindre repiga och går alldeles utmärkt att diska i maskin. Själv köpte jag denna servis för en massa år sedan och det finns knappt en repa trots mycket flitig användning.

http://www.fyrklovern.se/templates/PPage____2251.aspx


Det är möjligt, jag skulle bara aldrig våga använda så dyra fina tallrikar till vardags... Har aldrig tänkt på att de kanske är tåligare blush.gif
*Stintan*
CITAT (KRT @ 25-01-2010, 12:07) *
Det är möjligt, jag skulle bara aldrig våga använda så dyra fina tallrikar till vardags... Har aldrig tänkt på att de kanske är tåligare blush.gif


Förr hade man ju finporslinet man tog fram vid högtidliga tillfällen. Min lite dyrare servis duger till både fest och vardag. Jag kan erkänna att jag var lite orolig att någon del skulle krascha i början men det gick snabbt över och inget har gått sönder eller blivit naggat hittills.
Aqvakul
Fast om man har småbarn som gärna vill hjälpa till och duka...
Margith
Jag har inte riktigt bestämt mig ännu för vad jag tycker om dyrt kontra billigt porslin.

När jag var 18 år och skulle flytta hemifrån fick jag rådet av min mor att köpa "ordentligt" porslin. Det är förhållandevis dyrt, men det håller.
Vardagsporslin skulle vara av stengods, det är mest hållbart. (Nackdelen är att det gnisslar om du vrider skeden eller kniven i fel vinkel, men du lär dig fort att inte göra det).
Sen skulle det vara VDN-märkt med S555, då var det ordentlig kvalité.
Jag lydde mamma.
Stämpeln under mitt vardagsporslin ser ut så här:

[attachment=46575:100125_013.jpg]

Sen sa mamma att jag skulle kolla brämen (alltså kanten) på porslinet. Tallrikarna ska ha en rak ytterkant, annars tippar de omkull i diskställ och diskmaskin.
Där har hon absolut rätt!

Kolla den här bilden:

[attachment=46576:100125_019.jpg]

Den vita tallriken är mitt vardagsporslin, fungerar utmärkt. Den högra tallriken kommer från IKEA och är i det närmaste omöjlig att få ren i diskmaskinen, eftersom den inte står rakt i maskinen!

Mitt vardagsporslin har hängt med i 30 år och överlevt 2 ungar. Varje del kostade runt 100-lappen när jag köpte det. Idag är det fortfarande lika fint så det känns lite lyxigt att slänga det.
Men jag är urless på det angry.gif

Kanske det är mer förnuftigt att köpa billigt porslin som bara håller 2-3 år?

Ett litet förtydligande:
S i min VDN-märkning står bara för att det är stengods i mitt porslin. Är det fältspat står det F, är det benporslin står det B.
Mitt porslin klarar både ugn och diskmaskin, micron var inte uppfunnen när jag köpte det, men porslinet klarar micron också smile.gif
Oavsett vilket porslin du köper, kolla att det verkligen klarar ugn, diskmaskin och micro (om det nu är viktigt för dig) . Det är dekoren som brukar sätta gränsen, inte porslinet i sig!
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 25-01-2010, 12:21) *
Fast om man har småbarn som gärna vill hjälpa till och duka...


Jag kanske har haft tur men mina ungar har aldrig haft sönder något porslin. Glas har gått sönder men det får jag ta på mig själv.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 12:05) *
Fast jag skulle nog vilja påstå att lite tunnare dyrare porslin, typ fältspat håller bäst då det är ett mycket hårt porslin, blir mindre repiga och går alldeles utmärkt att diska i maskin. Själv köpte jag denna servis för en massa år sedan och det finns knappt en repa trots mycket flitig användning.

http://www.fyrklovern.se/templates/PPage____2251.aspx

Instämmer, jag tycker nog det är värt att kosta på lite när det gäller vardagsservisen, håller helt klart bättre och så är det väl i vardagen man behöver ha lite fint.
Själv har jag en vardagsservice från Willeroy & Boch, "Switch3", som väl får räknas som mellanprisklass. Hursomhelst har vi använt den dagligen i tretton år, (många år med tonåringar i familjen) alltid maskindisk och den är fortfarende intakt och lika fin som ny, inte en repa.
Gita
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 12:49) *
Jag kanske har haft tur men mina ungar har aldrig haft sönder något porslin. Glas har gått sönder men det får jag ta på mig själv.

Nej, risken är nog inte så stor. Men om man är en sån som ororar sig, så blir det ju inte så kul...
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 25-01-2010, 14:03) *
Nej, risken är nog inte så stor. Men om man är en sån som ororar sig, så blir det ju inte så kul...



Då kanske det är bäst med papperstallrikar giggle.gif
Eva i Höga
Mitt vardagsporslin har jag haft sen jag fick eget boende och det är gedigt men jag är så trött på det så jag hoppas att det ska ramla i golvet. Mitt finporslin är riktigt fint och ärvt av farmor o farfar, det använder jag ganska ofta. Tycker att man ska använda det man har och inte gömma det i skåpen, oavsett om det är billigt eller dyrt. Jag blir inte lycklig av att det är gömt i skåpen men jag är lycklig när jag dukar med farfars tallrikar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon