Full version: Staketdruva stickling
Eliotta
Under en prommenad i en park i höstas gick jag förbi en vinranka med blå druvor på som jag inte kunde låta bli att smaka en av. De var väldigt goda och jag bröt av ca en dm av vinrankan för att ta med hem. Jag läste på en skylt att det var en staketdruva, men minns inte vilken sort det är.
Rötter bildades och nu har den ett blad ca 5 cm i diameter och två små blad. Den står i söderfönster i en kruka som är ca 10 cm.
Till våren tänkte jag sätta den på balkongen (också söderläge) där jag hoppas att den ska trivas bra. Någon som har lite tips inför utplanteringen? Jag bor i Malmö, så våren brukar komma runt mars här, men den är van vid inomhusklimat nu, så när ska jag sätta ut den? Och bör den ha större kruka redan nu? Den är fortfarande inte högre än 1 dm.
Bassam
Hej
Ofta Staketdruvor tåliga som ( Zilga och Sukribe ). så du kan chansa och plantera den ute bredvid södervägg .
H:Bassam
RibesRubusVitis
Söderbalkong i Malmö borde gå alldeles utmärkt. Tänk bara på att plantan just nu är väldigt känslig; på sikt måste du skaffa en mycket större kruka, men ännu är de små rötterna så klena att de lätt bryts av vid omplantering. Vänta därför tills de börjar krypa ut genom hålet i botten; då är det dags att byta till en större (i synnerhet djupare) kruka.
Även i ett söderfönster brukar det vara dåligt ljus mitt i vintern, så kan du ordna med tilläggsbelysning vore det bra. Det blir ofta alltför torr luft inomhus, varför det kan vara idé att ställa plantan i badkaret och spruta vatten emellanåt. Den kan också drabbas av mjöldagg, som det finns diverse huskurer mot (bakpulver, mjölk eller Atamon etc).
Själv har jag sticklingar av fem olika druvsorter i kylen. De beskars vid nyår, men för att ljuset ska räcka till tar jag fram dem ett stycke in i mars och sätter i krukor under plastpåsar som håller fukten. Då brukar de vara färdiga för utplantering i skiftet maj-juni.
Alexander-VG-zon3
du kan plantera om den i feb-mars ( den vill ha en jord med lågt ph) OM det behövs.

när sedan frostrisken är helt förbi så kan du sätta ut den på balkongen, placera den först i så mycket skugga du kan och skyddat ev så täcker du också den med vit väv, gör så har i 2-4veckor och vänj den sen vid att vara ute och till sist placera den på sin slutgiltiga plats.

löven som bildas inne är inte vana vid solen och vinden ute och dör/skadas om du inte vänjer bladen/skotten vid att vara ute. så avhärda ordentligt först.

ska du ha den ute på vintern kan det vara bra att isolera krukan mot kyla, plus att du odlar i krukor med stor jordvolym (större jordvolym lättare för rötterna att klara vintern, det blir mildare och jämnare förhållanden i stor jordvolym). ev om det blir riktigt kallt kan du täcka in hela växten plus krukan med någon tjock väv (finns grön vinterväv att köpa på plantskolor).

men stakedruvor är ganska härdiga och klimatet i malmö på en söderbalkong är ganska milt så det ska nog inte bli några problem. dock värsta på vintern för din druva är för små krukor som fryser hårt och där tempen växlar snabbt mellan kyla och värme och att det antigen blir för fuktigt eller för torrt dessa gör att den kan skadas eller i värsta fall dö. oftast dör bara rötterna och sedan till våren nör rötterna inte funkar så dör hela växten.
Eliotta
Nu har jag planterat om staketdruvan i en större kruka, men den står fortfarande inomhus eftersom det är kallt ute. Den ser ut så här.

http://img210.imageshack.us/img210/8220/20...14vindruva1.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon