Full version: Ett liv som gris
Sidor: 1, 2, 3, 4
Nauti
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3387034

http://action.ciwf.org.uk/ea-campaign/clie...ampaign.id=5468

CITAT
Vanskötsel av grisar förekommer i hela EU och inte bara i Sverige, enligt en rapport från den brittiska djurskyddsorganisationen Compassion in World Farming. Bland de utpekade länderna finns Danmark och Tyskland.
CITAT
Compassion in World Farming has been filming undercover in Europe’s pig farms for 18 months. What we found was shocking – an apparent disregard for pig welfare law and political failure to enforce it. Failure to comply with important welfare legislation puts Europe’s pigs at risk of profound suffering.

This graphic footage, released at a press conference in Brussels on 21 January 2010, is intended to raise awareness of this scandal with the European public.
ängsvädd
Det är så himla sorgligt sad.gif En högt uppsatt veterinär så att djurens välfärd blir sämre ju längre söderut man kommer. Det är ett annat synsätt där. Man ser till ekonomi och djurens välfärd kommer väldigt långt ned på listan. Men att det är så otroligt mycket vanligare att grisarna vanvårdas än att djurskyddsregler följs trodde jag inte. För djävligt sad.gif
vitavargen
Såg ikväll nåt om detta på nyheterna.

EU verkar vilja skicka frågan till varje berörd land. Om landet i fråga skyller på EU reglerna kan det bli svårt(men inte omöjligt) att få nån ändring i Europa(avseende grisars levnadsvillkor).
herkules
hur kan folk handla, har de inget samvete?
Nauti
CITAT (herkules @ 22-01-2010, 01:22) *
hur kan folk handla, har de inget samvete?
Om man stoppar huvudet i sanden eller blundar och håller för öronen direkt sådant här kommer upp så kan man fortsätta att äta köttet med gott samvete. Det är ju bara att låtsas som att inga problem finns eller intala sig att det kött man själv köper är bra.

När det kom på tal i vegantråden så köpte ju alla KRAV-märkt ekokött från frigående grönbetande djur, så det är nog ingen här på forumet som har köpt det här köttet där djuren levt under dåliga förhållanden och sponsrat denna industri. Hoppas sarkasmen är tillräckligt tydlig.
herkules
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 06:37) *
Hoppas sarkasmen är tillräckligt tydlig.

det var den!
ängsvädd
Vad är det däggdjurskött innehåller som inte fisk och skaldjur innehåller rent näringsmässigt? Kan man sluta med däggdjurskött och fågelkött och ersätta det med fisk o skaldjur utan att behöva äta några kosttillskott?

Frågan är om inte viltkött är det bästa att äta ur djurskyddssynpunkt om man ska fortsätta äta däggdjurskött? De djuren har ju levt i frihet iaf.
vitavargen
CITAT (herkules @ 22-01-2010, 01:22) *
hur kan folk handla, har de inget samvete?

Min uppfattning är att denna fråga har lagts på två olika bord, regeringens och medborgarnas.

Samtidigt som en rätttslig process började har bilderna på vanskötsel spridits för att uppmana allmänheten att hjälpa grisarna.

Det du säger handlar om bara en av dem två borden. Båda kan vi försöka med samtidigt, tycker jag.
herkules
CITAT (vitavargen @ 22-01-2010, 16:05) *
Min uppfattning är att denna fråga har lagts på två olika bord, regeringens och medborgarnas.
Samtidigt som en rätttslig process började har bilderna på vanskötsel spridits för att uppmana allmänheten att hjälpa grisarna.
Det du säger handlar om bara en av dem två borden. Båda kan vi försöka med samtidigt, tycker jag.

spelar det någon roll om det handlar om ena eller andra eller båda borden? jag träffar för det mesta bara vanligt folk och har inte så mycket med regeringen att göra så att jag reagerar på att folk köper billigt griskött från tyskland och danmark när grisarna bevisligen blir missskötta och vanvårdade är väl inget konstigt. det var 2 damer som intervjuades på nyheterna igår och de brydde sig inte ett skvatt om hur grisarna har det och de ska tamejfan skämmas!
att regeringen kommer göra något vore ju en stilla nåd att bedja om.
fast iofs, vad ska regeringen göra - det de gör är olagligt och alltså ska de grisbönder som inte uppför sig lagföras, det är alltså något för snuten, inte regeringen.
dahla
Glöm nu inte att det är en ganska liten andel djurhållare som låter djuren fara illa... vill man leva på djurhållningen så måste djuren faktiskt må bra... annars får man inget för köttet hos slakterierna.

Att det skiter sig i vissa svinstior, stall eller ladugårdar kan man inte lasta alla djurhållare för.

Att det händer kan bero på precis vad som helst... alkoholism, deppression, skillsmässa, dödsfall i familjen eller nån annan hemsk sjukdom... Det finns väl kanske för få "skyddsnät" i branchen men det är nog ingen som missköter någonting med illvilja.

Ät mer närproucerat om ni kan... det kanske kostar lite mer men smakar troligtvis även lite mer...
herkules
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 16:20) *
Glöm nu inte att det är en ganska liten andel djurhållare som låter djuren fara illa... vill man leva på djurhållningen så måste djuren faktiskt må bra... annars får man inget för köttet hos slakterierna.
Att det skiter sig i vissa svinstior, stall eller ladugårdar kan man inte lasta alla djurhållare för.
Att det händer kan bero på precis vad som helst... alkoholism, deppression, skillsmässa, dödsfall i familjen eller nån annan hemsk sjukdom... Det finns väl kanske för få "skyddsnät" i branchen men det är nog ingen som missköter någonting med illvilja.
Ät mer närproucerat om ni kan... det kanske kostar lite mer men smakar troligtvis även lite mer...

nej så klart det inte gäller alla som odlar kött men förmodligen långt fler än vad vi trodde ändå.
vill man leva på att odla kött måste man ha många djur och få anställda, det handlar om pengar tror jag.
dahla
CITAT (herkules @ 22-01-2010, 16:56) *
nej så klart det inte gäller alla som odlar kött men förmodligen långt fler än vad vi trodde ändå.
vill man leva på att odla kött måste man ha många djur och få anställda, det handlar om pengar tror jag.


Jo, men vi får inte glömma att dom flesta djurhållarna i Sverige även lever på jord och skogsbruk... dom har då djuren som en bi-inkomst eller en del av det stora hela... dom tycker jag vi ska gynna ifall vi ska äta kött.
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 22-01-2010, 10:51) *
Vad är det däggdjurskött innehåller som inte fisk och skaldjur innehåller rent näringsmässigt? Kan man sluta med däggdjurskött och fågelkött och ersätta det med fisk o skaldjur utan att behöva äta några kosttillskott?

Frågan är om inte viltkött är det bästa att äta ur djurskyddssynpunkt om man ska fortsätta äta däggdjurskött? De djuren har ju levt i frihet iaf.
Jag ser inte vad kött över huvud taget innehåller näringsmässigt som man inte kan få i sig via vegetabilier av olika slag tongue.gif Kan jag äta veganskt utan kosttillskott så kan du nog gå över till att äta fiskar och skaldjur utan att behöva ta tillskott.

Viltkött och fiskar som inte är odlade är ju såklart bättre på den punkten. Men det är ändå lika onödigt och fisket bidrar till en hel del negativa miljökonsekvenser samt överfiske som var på tapeten för inte så länge sedan. Deras liv var bättre, men döden var ändå lika meningslös och hade kunnat undvikas som jag ser det.

Dessutom har man ju hälsoaspekten att tänka på om man skall äta den typen av fiskar. Fiskar kan ha upp till flera tusen gånger så höga halter av vissa ämnen än deras omgivning, t.ex. kvicksilver och med tanke på den förorening vi ser av sjöar och hav så skulle inte jag känna mig riktigt bekväm med att äta stora mängder fiskar.
Nauti
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 16:20) *
Glöm nu inte att det är en ganska liten andel djurhållare som låter djuren fara illa... vill man leva på djurhållningen så måste djuren faktiskt må bra... annars får man inget för köttet hos slakterierna.

Att det skiter sig i vissa svinstior, stall eller ladugårdar kan man inte lasta alla djurhållare för.

Att det händer kan bero på precis vad som helst... alkoholism, deppression, skillsmässa, dödsfall i familjen eller nån annan hemsk sjukdom... Det finns väl kanske för få "skyddsnät" i branchen men det är nog ingen som missköter någonting med illvilja.

Ät mer närproucerat om ni kan... det kanske kostar lite mer men smakar troligtvis även lite mer...
Ja, det kan du ju intala dig för att stilla ditt samvete. Gång på gång kommer sådant här upp och det är samma rationaliseringar hela tiden. Ett djur slutar inte att växa för att det mår psykiskt dåligt, överlevnadsinstinkten är ändå stark och djuret kommer inte att sluta att äta och därför inte att sluta att växa. Vad gäller fysiskt lidande så fortsätter de ju uppenbarligen att äta ändå, de slutar ju inte att växa. Menar du att slakterierna märker på köttet om grisen lidit fysiskt(inom en rimlig gräns såklart) eller psykiskt? Hur märker de detta?

Den där mat-Tina som alltid propagerar för svenskt kött och hur bra det är stod ju för ett tag sedan och tillagade sitt kvalitetskött från en av de gårdar Djurrättsalliansen filmat och jag kommer nog aldrig att hålla med henne om att det var kvalitet.

Visst sker det inte i vartenda djurstall, men det är långt mer utbredd än vad vi vill tro. Att det tas upp på det här viset borde inte ignoreras, det borde få oss att konsumera mer medvetet för att förhindra att sådant här lidande kan ske. Sponsra inte sådana här grisfarmare!

Det handlar kanske inte om illvilja, men i de flesta av fallen handlar det förmodligen om lättja och ekonomi. De ser grisarna som produkter och inte levande kännande individer och behandlar dem därefter. Grisarna har ett pris på sig när de lever och ett pris på sig per kilo när de dött, det här präglar bondens syn på djuren och djurens liv. Det handlar många gånger om att effektivisera och få ner kostnaderna samt göra verksamheten mer storskalig och automatisera, allt detta på djurens bekostnad som vi nu åter igen ser ett av många exempel på.

Närproducerat i sig innebär ju ingenting, om man nu inte själv varit och kollat upp att gården är okej d.v.s. Men KRAV-märkt och ekologiskt är ju helt klart bättre än konventionellt uppfödda grisar.

CITAT (dahla @ 22-01-2010, 17:19) *
Jo, men vi får inte glömma att dom flesta djurhållarna i Sverige även lever på jord och skogsbruk... dom har då djuren som en bi-inkomst eller en del av det stora hela... dom tycker jag vi ska gynna ifall vi ska äta kött.
Kan vi inte gynna de som tar väl hand om djuren i stället? Jag vill inte att vi skall bli helt cyniska och skita i var våran mat kommer ifrån som så många redan gör. Jag tycker gott att man kan lägga ner litet extra tid på att kolla upp var våran mat kommer ifrån och konsumera på ett medvetet sätt som leder till minskat lidande. Om vi nu tvunget måste äta kött så kommer djur alltid att behöva dö, om de skall behöva dö för att bli mat så är väl det minsta man kan begära att de fått ett drägligt liv? Ändå är det så många som köper det kött som passar plånboken bäst och lägger samvetet åt sidan när de går med vagnen i affären.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 18:19) *
Jag ser inte vad kött över huvud taget innehåller näringsmässigt som man inte kan få i sig via vegetabilier av olika slag tongue.gif Kan jag äta veganskt utan kosttillskott så kan du nog gå över till att äta fiskar och skaldjur utan att behöva ta tillskott.

Viltkött och fiskar som inte är odlade är ju såklart bättre på den punkten. Men det är ändå lika onödigt och fisket bidrar till en hel del negativa miljökonsekvenser samt överfiske som var på tapeten för inte så länge sedan. Deras liv var bättre, men döden var ändå lika meningslös och hade kunnat undvikas som jag ser det.


Fast ska du låta alla djur leva så får du ju inte käka upp deras mat tongue.gif
Aqvakul
Jag har just ätit en god nötbiff av svenskt naturbeteskött. Det smakade utmärkt och är något jag knappast vill undvara.
dahla
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 18:19) *
Jag ser inte vad kött över huvud taget innehåller näringsmässigt som man inte kan få i sig via vegetabilier av olika slag


Näringslära tänker jag inte engagera mig i... men jag kan inte se att evolutionen har gjort så pass mycket med människan sedan vi uteslutande levde som samlare/jägare så vi är helt anpassade för en gräsdiet.

Men, om man nu bara ser mat som näring så duger säkert en kost utan kött av något levande djur och vill man av någon anledning inte äta kött så ska man väl avstå.

Jag tycker dock att det finns helt underbara smaker och aromer från ett stycke fint kött som inte går att efterlikna med grönsaker och jag gillar att njuta av god mat... dåligt kött kan jag dock gärna avstå ifrån.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 22-01-2010, 18:30) *
Fast ska du låta alla djur leva så får du ju inte käka upp deras mat tongue.gif
Men nu handlar det ju inte om att ha ett lika stort antal djur inom industrin som måste födas med sådana mängder föda som det görs i dag. Men visst ser jag gärna ett antal djur inom det ekologiska jordbruket, men inte i form av produkter utan som hjälpredor där det sker ett ömsesidigt utnyttjande snarare än den exploatering av djuren som sker i dag. Det antalet är det inget problem att föda smile.gif

CITAT (dahla @ 22-01-2010, 18:37) *
Jag tycker dock att det finns helt underbara smaker och aromer från ett stycke fint kött som inte går att efterlikna med grönsaker och jag gillar att njuta av god mat... dåligt kött kan jag dock gärna avstå ifrån.
Jag håller ju med på den punkten. Kött är gott och vissa produkter kommer jag helt enkelt att få avstå upplevelsen av tills det kommer artificiellt odlat kött på marknaden, vilket kommer att dröja väldigt länge tongue.gif Tills dess så har jag inget problem med att inte äta kött, jag vet på vems bekostnad min njutning av den goda måltiden är och det gillar inte mitt samvete så den måltiden skulle inte ge mig särskilt mycket njutning i slutändan.

Däremot är jag övertygad om att kost bara är en vanesak och att i princip alla skulle klara sig utan kött om de så ville, jag saknar inte kött det minsta även om jag vet att det är gott. Jag har inget som helst sug efter det jag åt innan jag blev vegan och jag har hittat mängder av nya smakkombinationer och rätter som jag kan göra för att lyxa till det smile.gif
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 22-01-2010, 18:32) *
svenskt naturbeteskött

bravo.gif En bra insats för biologisk mångfald!
Nauti
CITAT (Myosotis @ 22-01-2010, 19:37) *
bravo.gif En bra insats för biologisk mångfald!
Ja och samma resultat hade inte uppnåtts om man inte lät bli att äta upp djuren?
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 19:53) *
Ja och samma resultat hade inte uppnåtts om man inte lät bli att äta upp djuren?

NAUTI!
Handlar den här tråden om dålig djurhållning, eller var din avsikt med att starta tråden att i ännu en tråd missionera för veganism? confused.gif
Nauti
CITAT (Aqvakul @ 22-01-2010, 19:55) *
NAUTI!
Handlar den här tråden om dålig djurhållning, eller var din avsikt med att starta tråden att i ännu en tråd missionera för veganism? confused.gif
Jag påpekade bara tongue.gif Ämnet har väl väldigt mycket med veganism att göra dessutom?
Myosotis
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 19:53) *
Ja och samma resultat hade inte uppnåtts om man inte lät bli att äta upp djuren?

Jag har inte gett pengar till en bonde som håller markerna öppna till gagn för gulärlor mm, har du?
vitavargen
CITAT (Nauti @ 21-01-2010, 14:33) *

Har de många medlemmar, Compassion in world Farming alltså?
Nauti
CITAT (Myosotis @ 22-01-2010, 20:04) *
Jag har inte gett pengar till en bonde som håller markerna öppna till gagn för gulärlor mm, har du?
Som sagt, det finns mycket användning för djur inom det ekologiska jordbruket där utnyttjandet är ömsesidigt. Man måste inte döda och äta djur för att kunna ta hand om dem, inte heller för att det skall vara ekonomiskt gångbart att ta hand om dem eftersom det finns så många andra fördelar med att ha dem i livet.

CITAT (vitavargen @ 22-01-2010, 20:12) *
Har de många medlemmar, Compassion in world Farming alltså?
Ingen aning, det är första gången jag hör talas om dem i samband med det här.
ängsvädd
Tack för svar Nauti - då vet jag - ang. detta med behovet av kosttillskott, inte ens du som är vegan äter kosttillskott.
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 22-01-2010, 20:54) *
Tack för svar Nauti - då vet jag - ang. detta med behovet av kosttillskott, inte ens du som är vegan äter kosttillskott.
Fast det var inte helt och hållet sant ändå kom jag på sad.gif Jag dricker berikad soja- och havredryck och får i mig vitamin-B12 på det viset. Det räknas nog till kosttillskott. Fast man behöver inte få i sig några större mängder B12 eftersom det lagras så länge i kroppen och de som har brist på det har det nästan uteslutande på grund av brist på ett glykoprotein i blodet och inte p.g.a. för litet intag.
ängsvädd
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 21:02) *
Fast det var inte helt och hållet sant ändå kom jag på sad.gif Jag dricker berikad soja- och havredryck och får i mig vitamin-B12 på det viset. Det räknas nog till kosttillskott. Fast man behöver inte få i sig några större mängder B12 eftersom det lagras så länge i kroppen och de som har brist på det har det nästan uteslutande på grund av brist på ett glykoprotein i blodet och inte p.g.a. för litet intag.

OK då vet jag. Finns B12 i räkor?
*Stintan*
CITAT (ängsvädd @ 22-01-2010, 21:07) *
OK då vet jag. Finns B12 i räkor?


B12 finns i fisk och räkor.
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 22-01-2010, 21:07) *
OK då vet jag. Finns B12 i räkor?
B12: 0.9mcg säger Recepthjälpen som jag kan tipsa om ifall du är intresserad av näringsinnehåll i olika råvaror.

http://www.recepthjalpen.se/raka.html
ängsvädd
Tack ska ni ha, då vet jag. Ska lägga om kosten en del, men inte bli vegetarian - än iaf smile.gif
dahla
Jag slutade äta kött/fisk/fågel i en vecka... jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv förutom när jag åkte på borelia...
Nauti
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 21:37) *
Jag slutade äta kött/fisk/fågel i en vecka... jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv förutom när jag åkte på borelia...
Vad åt du i stället är väl frågan då? Magen vänjer sig ju vid olika saker beroende på vad huvuddelen av ens kost består av. Ofta krävs det ju en viss tid för magen att vänja sig vid saker som bönor, stark mat, kött, mjölkprodukter o.s.v. det är ju ingenting konstigt.

Att få problem med gaser när man äter mycket bönor t.ex. är ju vanligt, jag har aldrig det problemet eftersom jag regelbundet äter bönor tongue.gif
narran
CITAT (ängsvädd @ 22-01-2010, 10:51) *
Vad är det däggdjurskött innehåller som inte fisk och skaldjur innehåller rent näringsmässigt? Kan man sluta med däggdjurskött och fågelkött och ersätta det med fisk o skaldjur utan att behöva äta några kosttillskott?

Frågan är om inte viltkött är det bästa att äta ur djurskyddssynpunkt om man ska fortsätta äta däggdjurskött? De djuren har ju levt i frihet iaf.



Visst käka vildsvinskött de behöver skjutas av börjar att bli alldeles för många. Suggorna smakar nog gott men galtarna riskerar att smaka piss eftersom de inte kastreras. Dessutom kan de även ha massor med plågsamma skador pga rangstrider med andra grisar. Det är pga det man kuperar svansar och drar ut de långa tänderna på tamgrisarna. För att undvika det djurplågeri som djuren annars utsätter varan för. Strider som är helt naturliga i en grisflock för att slå fast rangordningen i flocken.
dahla
Jag käkade allt annat som jag brukar äta förutom köttet... det kändes som om jag blev "sockerlåg" men blodvärdet var som det skulle.
gnon49
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 21:37) *
Jag slutade äta kött/fisk/fågel i en vecka... jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv förutom när jag åkte på borelia...


Ja det går ju inte att komma ifrån att kött i någon form, är det allsidigaste och säkraste sättet att få i sig alla nödväniga vitaminer o spårämnen som kroppen behöver. Kombinerat med rotfrukter o grönt. Mycket fisk på matbordet är väl den bästa garantin att få uppnå hög ålder.
Nauti
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 21:47) *
Jag käkade allt annat som jag brukar äta förutom köttet... det kändes som om jag blev "sockerlåg" men blodvärdet var som det skulle.
Du kanske borde ersatt köttet med någonting? Det är nog ett vanligt fel som folk gör i alla typer av kost när de fått för sig att inte äta någonting av olika skäl. De väljer bort någonting utan att ersätta det med någonting likvärdigt.
Anma
Jag råkade kolla vad quorn innehåller. Det är ju något som många vegetarianer och veganer äter. huvva.
Hellre äter jag kött och annan ren mat än det och liknande produkter. Sen är det ju det där med tillsatta vitaminer. Sedan jag lärde mig hur dessa vitaminer utvinns så går det helbort. Fyyyääää. Det finns ju i dessa soijaprodukter som ska vara så bra för veganer. Ni skulle bara veta vilken miljöpåverkan det är att ta fram dessa vitaminer och andra tillsatser, och vad som används för att utvinna dem. Det är vidrigt. Vitaminutvinningsfabrikerna är flyttade (många av dem) till kina och indien för att slippa i från de hårda miljökraven i andra länder. Bara en sån sak.

Här har ICA sedan en tid börjat sälja kött från Faringe Kött & Slakt AB i Huddunge, drygt 10 mil härifrån. Det köttet är vad jag handlar för det allra mesta. Ibland är det slut och då blir det annat svenskt kött. Faringe håller dessutom på att bli en ekologisk slakteri vad jag hört och det är ju bra.
Piccante
CITAT (narran @ 22-01-2010, 21:45) *
Visst käka vildsvinskött de behöver skjutas av börjar att bli alldeles för många. Suggorna smakar nog gott men galtarna riskerar att smaka piss eftersom de inte kastreras. Dessutom kan de även ha massor med plågsamma skador pga rangstrider med andra grisar. Det är pga det man kuperar svansar och drar ut de långa tänderna på tamgrisarna. För att undvika det djurplågeri som djuren annars utsätter varan för. Strider som är helt naturliga i en grisflock för att slå fast rangordningen i flocken.

Svanskupering är förbjuden i Sverige och man drar inte ut tänder på spädgrisar. Att man filar tänder på smågrisar är för att förhindra att de biter när de ammar suggan. Svanskupering som är tillåtet i Danmark gör man för att minska svansbitning vilket är ett stressymptom hos grisar och inte rangstrider.
Nauti
CITAT (gnon49 @ 22-01-2010, 21:47) *
Ja det går ju inte att komma ifrån att kött i någon form, är det allsidigaste och säkraste sättet att få i sig alla nödväniga vitaminer o spårämnen som kroppen behöver. Kombinerat med rotfrukter o grönt. Mycket fisk på matbordet är väl den bästa garantin att få uppnå hög ålder.
Fast det är ju knappast svårt att få i sig allting man behöver utan att äta kött. Att det finns elitidrottande och kropsbyggande veganer är väl ett ganska bra bevis på det?

Vad gäller ålder så finns det ju studier som tyder på att veganer har en högre medellivslängd än blandkostare. Differensen skall vara ungefär densamma som för rökare och icke-rökare om jag inte minns fel. Litet kuriosa är att världens äldsta hund är vegan, men det har inte så mycket med saken att göra tongue.gif



CITAT (Anma @ 22-01-2010, 22:05) *
Jag råkade kolla vad quorn innehåller. Det är ju något som många vegetarianer och veganer äter. huvva.
Hellre äter jag kött och annan ren mat än det och liknande produkter. Sen är det ju det där med tillsatta vitaminer. Sedan jag lärde mig hur dessa vitaminer utvinns så går det helbort. Fyyyääää. Det finns ju i dessa soijaprodukter som ska vara så bra för veganer. Ni skulle bara veta vilken miljöpåverkan det är att ta fram dessa vitaminer och andra tillsatser, och vad som används för att utvinna dem. Det är vidrigt. Vitaminutvinningsfabrikerna är flyttade (många av dem) till kina och indien för att slippa i från de hårda miljökraven i andra länder. Bara en sån sak.
Nej, vegetarianer och veganer äter inte quorn. Vad är det i quorn som kan beskrivas med "huvva"?

Ja, svampprotein är ju riktigt ruskiga saker, klart att man föredrar delar av döda djur, inte sällan preparerade med diverse ämnen för att påverka utseende och hållbarhet för att motverka den förruttnelseprocess som börjar ganska snabbt efter slakt framför sådant? Om du kallar köttet för rent så vet du inte riktigt vad du talar om. I många fall är det absolut inte rent, du vet att gifter och liknande ackumuleras ju högre upp man kommer i näringskedjan va? Med tanke på var och hur djurfodret odlas och vilka mängder som djuren äter och i vilken tur vilka mängder vi människor äter så är det inte alltid så rent som du nu vill få det att låta som.

Vad gäller miljöpåverkan så tror jag även att du är fullt medveten om hur mycket miljövänligare en vegansk kost är än en blandkost? Om du på fullt allvar påstår någonting annat så vill jag nog påstå att du inte läst på ett dyft.
Myosotis
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 22:10) *
Nej, vegetarianer och veganer äter inte quorn. Det innehåller ägg som bindningmedel.

Fel. Jag är vegetarian. Jag äter quorn och jag äter ägg.
Nauti
CITAT (Myosotis @ 22-01-2010, 22:13) *
Fel. Jag är vegetarian. Jag äter quorn och jag äter ägg.
Vegetarianer äter inte ägg. Ovo-vegetarianer äter ägg. För att enligt Livsmedelsverket få kalla en produkt för vegetariskt får den inte innehålla några animaliska tillsatser.
Anma
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 22:10) *
Fast det är ju knappast svårt att få i sig allting man behöver utan att äta kött. Att det finns elitidrottande och kropsbyggande veganer är väl ett ganska bra bevis på det?

Vad gäller ålder så finns det ju studier som tyder på att veganer har en högre medellivslängd än blandkostare. Differensen skall vara ungefär densamma som för rökare och icke-rökare om jag inte minns fel. Litet kuriosa är att världens äldsta hund är vegan, men det har inte så mycket med saken att göra tongue.gif
Nej, vegetarianer och veganer äter inte quorn. Det innehåller ägg som bindningmedel. Vad är det i quorn annars om kan beskrivas med ordet "huvva"?

Ja, svampprotein är ju riktigt ruskiga saker, klart att man föredrar delar av döda djur framför sådant?

Vad gäller miljöpåverkan så tror jag även att du är fullt medveten om hur mycket miljövänligare en vegansk kost är än en blandkost? Om du på fullt allvar påstår någonting annat så vill jag nog påstå att du inte läst på ett dyft.

Tillsatser, tillsatser, tillsatser. Kemiskt utvunna vitaminer.
Och jag har läst på tillräckligt för att hålla mig borta från kemiskt utvunna vitaminer, som finns till exempel i sojaprodukter och berikad vetemjöl.
Råder dig att göra det samma. Steve Ettlinger kan du få som ledtråd.
Nauti
CITAT (Anma @ 22-01-2010, 22:18) *
Tillsatser, tillsatser, tillsatser. Kemiskt utvunna vitaminer.
Och jag har läst på tillräckligt för att hålla mig borta från kemiskt utvunna vitaminer, som finns till exempel i sojaprodukter och berikad vetemjöl.
Råder dig att göra det samma. Steve Ettlinger kan du få som ledtråd.
Nej, tillsatser i mängder i halvfabrikaten brukar ju inte vara någonting positivt. Däremot behöver det inte vara en massa olika ämnen i de sojaprodukter som finns, en stor del av dem får man själv blötlägga och marinera för smaken smile.gif Jag tycker inte att innehållsförteckningen är särskilt skrämmande på de flesta av produkterna jag köper. Jag får då i mig mycket mindre tillsatser och använder mindre halvfabrikat nu än jag gjorde när jag var blandkostare tongue.gif

Men vad gäller miljö så håller absolut inte ditt argument. Där finns det stora vinster att göra med en vegansk kost.
Myosotis
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 22:16) *
Vegetarianer äter inte ägg. Ovo-vegetarianer äter ägg. För att enligt Livsmedelsverket få kalla en produkt för vegetariskt får den inte innehålla några animaliska tillsatser.

angry.gif Nu får du väl ändå ge dig. Jag är vegetarian och jag äter ägg och jag tänker inte byta namn pga dig. En "Ovo-vegetarian" är en sorts vegetarian, fast med ovo.
Aqvakul
och grisarna då...
Anma
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 22:24) *
Nej, tillsatser i mängder i halvfabrikaten brukar ju inte vara någonting positivt. Däremot behöver det inte vara en massa olika ämnen i de sojaprodukter som finns, en stor del av dem får man själv blötlägga och marinera för smaken smile.gif Jag tycker inte att innehållsförteckningen är särskilt skrämmande på de flesta av produkterna jag köper. Jag får då i mig mycket mindre tillsatser och använder mindre halvfabrikat nu än jag gjorde när jag var blandkostare tongue.gif

Men vad gäller miljö så håller absolut inte ditt argument. Där finns det stora vinster att göra med en vegansk kost.

Så du tror jag ljuger angående de kemiskt utvunna vitaminerna?

Och dessutom, har du tänkt på vad som händer när allt mer av jordens åkermark används till den billiga soyabönan istället för vettigare alternativ?
Ta reda på det du.

Tillsatser finns och kemiskt utvunna vitaminer i produkter riktade till veganer. Du som är så påläst borde veta detta. Och ha koll på vad de ger för miljöpåverkan.
Nauti
CITAT (Anma @ 22-01-2010, 22:27) *
Så du tror jag ljuger angående de kemiskt utvunna vitaminerna?

Och dessutom, har du tänkt på vad som händer när allt mer av jordens åkermark används till den billiga soyabönan istället för vettigare alternativ?
Ta reda på det du.
Har jag sagt att du ljuger om det?

Har du tänkt på vad som händer när en stor del av jordens åkermark används för GMO-soja som odlas till djuruppfödning? Den soja som de märken jag nästan uteslutande handlar av kommer från Österrike, är det några större miljöproblem med det? Men visst, där håller jag med dig på en punkt, jag hade gärna sett med veganska produkter baserade på bönor som odlats i Sverige, för det går trots allt att odla med gott resultat i Sverige. Även nötter skulle vi kunna ha en större produktion av här i Sverige och fler produkter baserade på det. Men så ser det tyvärr inte ut och om man vill vara någorlunda bekväm av sig när det gäller matlagningen som vegan så blir det tyvärr en del sojaprodukter, jag hade gärna sett mer variation. Som tur är finns det även en del seitanbaserade produkter vilket är produkter baserade på vete, är det också negativt? Det finns alternativ, men större delen av marknaden består av sojaprodukter och det tycker jag också är synd. Men jag varierar genom att blötlägga egna bönor smile.gif
ängsvädd
CITAT (Anma @ 22-01-2010, 22:28) *
.......
Och dessutom, har du tänkt på vad som händer när allt mer av jordens åkermark används till den billiga soyabönan istället för vettigare alternativ?
Ta reda på det du.
.........

Som jag har fattat det så är det djurfodret som står för största mängden soja.

Förresten så kan man få alla aminosyror man behöver genom att kombinera majs och gröna bönor.
Nauti
CITAT (Myosotis @ 22-01-2010, 22:25) *
angry.gif Nu får du väl ändå ge dig. Jag är vegetarian och jag äter ägg och jag tänker inte byta namn pga dig. En "Ovo-vegetarian" är en sorts vegetarian, fast med ovo.
Du är ovo-vegetarian. Du behöver inte byta namn p.g.a. mig, men när man använder de olika begreppen felaktigt så kan det innebära problem. En vegetarisk produkt skall inte innehålla några animalier och jag hade gärna sett att det var så. Av bekvämlighetsskäl hade jag velat att det var så för att jag kunde köpa vegetariska produkter utan att behöva fråga vad de innehåller och med största sannolikhet många med mig. Äggallergiker kunde köpa vegetariska produkter utan att behöva fråga vad det innehåller. Mjölkallergiker och laktosintoleranta hade kunnat köpa vegetariska produkter utan att behöva fråga vad det innehåller.

Det stämmer som du säger och det är väl egentligen inget problem med att du kallar dig för vegetarian om du är ovo-vegetarian, däremot kan problem uppstå om man kallar en produkt för vegetarisk som inte är det.

CITAT (ängsvädd @ 22-01-2010, 22:33) *
Som jag har fattat det så är det djurfodret som står för största mängden soja.

Förresten så kan man få alla aminosyror man behöver genom att kombinera majs och gröna bönor.
Man kan få alla essentiella aminosyror genom hampfröolja också smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon