KRT
Har aldrig odlat tomater förr, med skulle vilja prova till sommaren.
Sitter med frökatalogen och tittar men hur tusen ska man kunna bestämma sig? Det finns ju hur många sorter som helst!!! Alltså behöver jag tips på enkla och goda sorter, helst sådana som man inte behöver binda upp (eller iaf bara göra något enkelt för) och som trivs i kruka/spann. Jag hade tänkt stätta dem på altanen som vetter åt söder, så solen är nog inga problem men kanske vattningen då?

rosita
Jag kan varmt rekommendera 'Oregon spring', rikgivande busktomat som inte behöver bindas upp eller tjyvas. Den är tidig, köttig och passar jättebra i maträtter, men även som den är. Jag odlar flera plantor eftersom jag fryser in för vinterns middagar. Fast det är klart...vatten dricker den ju...så den måste passas liksom alla andra tomatsorter.
therese.kvist
Tidig busktomat
ingrid fuxwall
Ampeltomater, har testat flera olika sorter och alla har varit bra
Limpan86
De flesta av tomaterna i frökatalogerna är väldigt goda. Ett tips är att testa lite olika sorter. o
Ofta tar de olika lång tid på sig för att mogna vilket gör att du kan njuta av färska tomater under en längre period. För estetikens skull kan det vara kul att testa både gula och röda och i olika former.

Vattningen är inget större problem om du kör med 20 liters hinkar eller krukor. I somras fick mina tomater vatten var tredje dag under tiden vi var bortresta och de överlevde det också. Det du kan tänka på är att testa olika bevattningssystem såsom droppsystem om du inte ska vara hemma under längre perioder.

Lycka till!
blomkronan
CITAT (Limpan86 @ 18-01-2010, 22:22) *
För estetikens skull kan det vara kul att testa både gula och röda och i olika former.

Oj va tips du får.... det kan bli svårt att få plats med allt smile.gif
Men jag måste få tips om dom "svarta" tomaterna oxå.... Jag fick frön av Solstorm förra året i våran Busfrö tråd.

Vad jag vet finns det inga busk tomater som är svarta, så jag tipsar om en sort som man måste binda upp smile.gif.
Men det är ju en tomat man inte hittar ute i handeln och den var sååååå god. Black Prince hete den jag hade, iår har jag skaffat tre andra sorter oxå tongue.gif
KRT
Hur komplicerat är det med tomater som ska bindas upp? Räcker det att köra ner en lång pinne i krukan och binda fast tomaten i den, eller måste man hålal på med trådar i taket och så???

Skulle också vilja odla lite olika färger, helst både röda, gula, svarta och gröna smile.gif Även om jag gillar körsbäsrtomater så är det kul med lite annat också. Såg att det tom finns oranga tomater nu, undar när det kommer blå smile.gif
blomkronan
Det är inte så komplicerat att binda tomater egentligen... man kan ju låta dom ligga på golvet oxå smile.gif
Men om du vill så ta en stor kruka minst 20 liter, stick ner blompinnar så långa som du bara kan få tag på, gärna två meter. stick ner fyra st i "hörnen" och bind i hop pinnarna högst upp då har du ett bra stöd, som du kan fästa ett snöre i toppen på. En del använder sig av "nät" med stora hål så man får in handen då man ska tjuva., rulla en tub av det och ställ i krukan, då behöver du inte snören.
lemonie
Vill du experimentera lite och slippa binda upp tomaterna kan du ju odla dem uppochner! Hål i botten av en hink bara, plantera tomaten i hålet och häng upp hinken! Finns massor med tips på nätet om det, jag tänker själv testa det i år i alla fall!
Www.tomatsidan.se är annars en guldgruva med bra beskrivningar på sorterna! Lycka till med odlingen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon