Anemone nebulosa
Förra året odlade en vackert violettfärgad rättikasort, ´Hilds Blauer Herbst und Winter´, och jag hann skörda långt ifrån allt. Har läst att man kan skörda rättika ända in på vår-vintern och att de tål lite frost, men vintern har varit hård i Göteborg denna gång, så vad tror ni, kommer skicket fortfarande vara bra? Å andra sidan så har det legat på ett hyfsat lager snö sen strax innan jul, så de har varit skyddade till viss del. Vad är era egna erfarenheter av rättika?

(Jag frågar här av nyfikenhet, men givetvis så kommer jag ju märka hur skicket är på dem allt eftersom.)
Bassam
Hej

Det fi9nns Sommarrättika skördas under sommaren och Vinterrättikan skördas under september - oktober. lämmna inte Rättikan blir stor eftersom den blir besk och träig.



övervinraq

Vinterrättikor kan lagras i stuka eller i en sval källare i en låda med fuktig sand.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon