Full version: Bacopa
joulanta
Har beställt bacopa frö från England. Är det nån som redan har provat? Ska dom sättas nu eller växer dom snabbt?
Lady Hamilton
Jag sådde i fjol den 2/2 och de grodde på 5 dagar. Och är det pelleterat frö som du sår så kan jag tala om att en pellets räcker det blir en planta. Men när Bacopa gror så ser de så små och taninga ut så man luras lätt att "skola i hop" några plantor men det behöver du inte giggle.gif Och som jag minns så var plantorna i normal storlek när det var dax att plantera ut.
Maggan H
Jag sådde också den, vit, och du milde vad de växte! Jag nöp o nöp skotten som kom och det var bara bra, men ändå var den i blom i början på maj när jag kunde börja plantera ut! I år har jag även köpt den ljusblå; har du bild på färgen, Ladyn, jag vet att du hade den också förra året?
Anki V
Finns fröna att köpa här i Sverige?

Jag vill också så den men tycker det är lite knöligt att beställa en (1) fröpåse från England?

/Anki
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 09-01-2010, 18:41) *
Finns fröna att köpa här i Sverige?
Jag vill också så den men tycker det är lite knöligt att beställa en (1) fröpåse från England?
/Anki


g.gif ..tycker du det? shy.gif undra hur vi skall lösa det då?.......(råkar ha några påsar hemma...)

CITAT (Maggan H @ 09-01-2010, 18:25) *
.... Ladyn, jag vet att du hade den också förra året?.....


Undra om det inte är denna bild du tänkte på Maggan? ...men den visade jag bara för att du skulle se skillnaden på Rosa o Blå innocent.gif
[attachment=46117:DSCN2373_kopiera.jpg]
joulanta
Så det räcker att så i början av februari.
Provade ni att rota skotten som ni nöp av
Maggan H
Jag sådde 7 feb. Och jag rotade skott, det var jättelätt! tummenupp.gif

Jaså, hade du ingen blå i fjol Ladyn, det trodde jag? g.gif
Lady Hamilton
Jo jag hade "rosa" "blå" o vit men vit var den enda som var riktigt "färgäkta"
GroPia
Ett litet tips bara! Bacopa är ju väldig lätt att övervintra, så är det bar att nypa skott på vårsidan! Bildar rötter väldigt lätt
Maggan H
CITAT (GroPia @ 09-01-2010, 22:04) *
Ett litet tips bara! Bacopa är ju väldig lätt att övervintra, så är det bar att nypa skott på vårsidan! Bildar rötter väldigt lätt

Jag provade ett år med att övervintra och det gick bra, ända tills jag planterade om och vattnade; då dog den rackaren! ranting.gif Antagligen var jag för tidigt ute så den ruttnade.
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 09-01-2010, 19:36) *
g.gif ..tycker du det? shy.gif undra hur vi skall lösa det då?.......(råkar ha några påsar hemma...)


Komplimanger, smicker, smörande, mutor? kompiskram.gif ?

flirting.gif flirting.gif flirting.gif .......Kan man kanske blinka åt sig några frön?


kram1.gif /Anki
sqrulan
CITAT (Anki V @ 10-01-2010, 10:56) *
Komplimanger, smicker, smörande, mutor? kompiskram.gif ?

flirting.gif flirting.gif flirting.gif .......Kan man kanske blinka åt sig några frön?
kram1.gif /Anki

Ohhh, jag blinkar också! flirting.gif Om du har kvar så skulle jag gärna köpa några!
skogstroll
va e det för nåt? smile.gif
sqrulan
Googla på Bacopa och klicka på Images/bilder så får du se en ampelväxt full med små söta vita blommor. Heter snöflinga, kanske mer bekant?
Maggan H
CITAT (sqrulan @ 13-01-2010, 13:36) *
Heter snöflinga, kanske mer bekant?

Fast jag har för mig g.gif att det inte är samma planta, Bacopan och Snöflingan, men jag minns kanske fel? Likartade är de i alla fall.
Lady Hamilton
CITAT (sqrulan @ 13-01-2010, 12:26) *
Ohhh, jag blinkar också! flirting.gif Om du har kvar så skulle jag gärna köpa några!


Du har PM
sqrulan
CITAT (Maggan H @ 13-01-2010, 13:50) *
Fast jag har för mig g.gif att det inte är samma planta, Bacopan och Snöflingan, men jag minns kanske fel? Likartade är de i alla fall.

Jag har läst någonstans att Bacopa är felnamnat och att det är en vattenväxt? confused.gif Men jag kanske svammlar! giggle.gif
Maggan H
CITAT (sqrulan @ 13-01-2010, 22:34) *
Jag har läst någonstans att Bacopa är felnamnat och att det är en vattenväxt? confused.gif Men jag kanske svammlar! giggle.gif

Skulle inte förvåna mig för den är oerhört törstig! biggrin.gif
joulanta
Har ni börjat sätta era bacopa frö? Nu håller det väl på att vara dags få dom i jorden
Maggan H
Jag ska vänta lite till eftersom dom växer så fort, inte före 1 mars tror jag.
joulanta

Idag satte jag mina bacopa. Det blev 1 vitt brev och 2 blåa brev. Nu är det bara att vänta på att det ska titta upp några småplantor
joulanta
Du har rätt Maggan bacopa kom upp fort och växer bra. Men än är dom för små för att skola om. Det skulle vara 10 frön i varje brev men det har säkert kommit upp 25 små bacopor
marya
CITAT (Maggan H @ 14-01-2010, 15:11) *
Skulle inte förvåna mig för den är oerhört törstig! biggrin.gif


Det är en sumpväxt. Klarar att leva både över och under vatten. Jag har den i mitt akvarium!! Men bladen utvecklas lite annorlunda under vattnet och där blommar den inte heller.

Här finns en bild som visar hur den ser ut under vatten:
Bacopa caroliniana
Åsa, mälardalen zon 2
Och här kan det lätt bli förväxling, växten som ofta säljs under namnet Bacopa är växten Sutera cordata, snöflinga på svenska det är dock intre samma växt som akvarieväxten Bacopa.
Maggan H
CITAT (joulanta @ 25-02-2010, 11:26) *
Du har rätt Maggan bacopa kom upp fort och växer bra. Men än är dom för små för att skola om. Det skulle vara 10 frön i varje brev men det har säkert kommit upp 25 små bacopor

Jag har sått idag, pelleterade frön som vart o ett innehåller flera plantor. Kanske därför som du ser fler, joulanta. Förbaskad blev jag när jag skulle så den blå varianten, ranting.gif påsen innehöll bara en massa krossat pelletsmjöl! Reklamation är på väg till Thompson&Morgan! Jag sådde mjölet i alla fall, det finns ju frön däri.

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-02-2010, 20:59) *
Och här kan det lätt bli förväxling, växten som ofta säljs under namnet Bacopa är växten Sutera cordata, snöflinga på svenska det är dock intre samma växt som akvarieväxten Bacopa.

Ja, jag hade väl för mig att det inte var samma växt, Snöflingan o Bacopan. rolleyes.gif Tack Åsa för infon!
joulanta
Mina blå var också bara som ett mjöl. Men jag trodde det skulle va så. Så jag satte dom glad i hågen och vips så hadde det kommit upp massor även av den blå
Maggan H
CITAT (joulanta @ 27-02-2010, 18:49) *
Mina blå var också bara som ett mjöl. Men jag trodde det skulle va så. Så jag satte dom glad i hågen och vips så hadde det kommit upp massor även av den blå

Det var skönt att höra, hoppas mina också kommer upp! tummenupp.gif
Lady Hamilton
Även för mig blev det en hel del "mjölsådd" men jag har tvärt emot Maggan inte reklammerat fröpåsarna tror inte att det är lönt (eller så är det kanske så att jag känner att England ligger liiite för långt bort för att orka reklammera) Mina fröer har dock hunnit börja gro men det är ännu för tidigt för mig att kunna avgöra hur resultatet blir, men i fjol gick allt bra
Maggan H
De flesta av mina bacopor har torkat bort och det syns bara några små ynkliga kvar! Ingen hit i år och i fjol växte dom så in i bängens! Hoppas dom andra klarar livet....
Eva St
wink.gif Åh vad jag blir avundsjuk på er som fått upp era snöflingor men eftersom jag inga fröer har till dessa funderar jag på att gå genvägen och köpa lite pluggplantor lite lat är ju inte fel att vara.
Funderar på om det går att toppa dessa pluggisar och rota skotten så jag får många många och i så fall hur många toppskott behövs till en planta och rotas de i vatten eller jord confused.gif
Lady Hamilton
Stackars dig Maggan trostar.gif hos mig växer de bra kanske du har haft för torrt?
och Eva Ja toppa du de rotar sig i vadsom hellst o hur många "toppar"? ja det är ju helt upp till dig hur stora du vill ha dina plantor så rota på så mycket du kan
Anki V
Förra året köpte jag två småplantor ungefär vid den här tiden. De växte som bara sjutton och jag tog sticklingar av toppskotten hela våren. När det var dags att plantera ut så hade jag 15 plantor i varierande storlek.

Jag rotade i jord direkt och stoppade ner 3-4 bitar i varje kruka. Krukorna hade jag i såna där små plastlådor med genomskinligt lock för luftfuktighetens skull.

/Anki
Eva St
bravo.gif yahoo.gif TACK både Ladyn och Anki TOPPEN då ska här köpas pluggisar och toppa och rota som bara den. Anki satte du i såjord då
Anki V
CITAT (Eva St @ 14-03-2010, 17:23) *
Anki satte du i såjord då


Kommer inte riktigt ihåg ......men det borde jag ha gjort eftersom jag "alltid" sätter sticklingar i såjord g.gif .

/A

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon