susehn
Jaaa, alltså tar ni kontakt med plantskolan/ leverantören och kräver en ny planta, eller är alla nöjda och glada och accepterar sin felleverans?
Själv tycker jag det är lite småknepigt med rosor, man märker ju inte förrän de blommar att det strulat till sig, vilket alltså kan ta ½-1 år efter köpet.... Har nog klagat och fått bla ny schersmin (såg genast att de skickat en spirea) och en näva (stendöd), så inte vet jag varför jag drar mej när det gäller rosor....
Kan ju också vara så, att man som Mimika i förriga inlägget blir kär i sin felleverans, hände även mej med mitt Polstjärnaninköp, fick i stället denna remonterande skönhet, inget dåligt kap!! Nån som vet vad det är???

[attachment=46075:IMG_0515.jpg]
Thé
Jag fick fel i fjol, blev varse det i somras när rosorna visade sig vara orange och inte rosa. När jag ändå tänkte beställa igen från samma leverantör påpekade jag missen och fick två nya gratis. Återstår att se om det blev rätt den här gången...
Kajsa
Jag har fått fel rosor flera ggr från Rosenposten men varken fått pengar eller nya rosor !
Christina i Taxinge~
Jag reklamerar alltid felleveranser oavsett hur lång tid det tar innan jag förstår att det blivit fel.
Hittills har jag alltid fått ny leverans + att jag förstås fått behålla felleveranserna.

Men Kajsa....hur har du lyckats bli helt utan?! Rosenposten är kanske de som är enklast att ha att göra med...?
Skriv till dem igen!

gulmåra
Jag har inte fått så många felleveranser. Första gången var nog från Hallandsåsens växtbutik, (finns den kvar??), där jag beställde en mme Zoetman som visade sig vara något annat. Men det tog många år innan jag insåg att det var fel, (för mycket rådjur). För några år sedan beställde jag en fylld igelkottsros från Flora Linnéa men den var enkel när den blommade. Min första Ombrée Parfait var något annat än den mörka skönheten, men nej jag har aldrig reklamerat. Märkligt jag gör det med allt annat utom med växter. g.gif

Min De la Grifferaie är en fellverans. Det känns mer som en lyckträff nu, trots att den står lite fel placerad...

Jag känner inte igen din fina "felros", susehn.
Mimika
Fin ros, Suseh. Ganska svårt att gissa i den vinkeln tycker jag.
Kajsa, du ska klaga tycker jag, Rosenposten brukar rätta till och skicka nya rosor. Men jag har också fått rätt många felleveranser därifrån.. kanske hade han en dålig dag just då, vad vet jag. Men jag fick kompensation. Nu kan det ju vara så att av minst fem rosor, visar sig bara tre det första året och då orkar man inte klaga en gång till... så lite bränd blev jag. Men troligen trillar jag dit igen på den rare mannens otroliga rosutbud.

Ett visst spänningsmoment har jag accepterat - att man aldrig vet säkert när blomman slår ut första gången..
octachoron
Jag har drabbats några gånger av felaktiga rosor.
Den första gången gällde det faktiskt min första köpta ros någonsin. Den visade sig vara en rosa buskros när jag trodde att jag hade köpt en röd klätterros. Men det löste sig fint och jag fick en ny riktig ros året därpå:-)

På en annnan, lokal plantskola blev det också fel men när jag klagade krävde de att jag skulle gräva upp den felaktiga rosen och ta med den in så skulle det kanske gå att få ersättning eller ny ros. Det skulle medföra ett sådant arbete för mig samt att jag skulle bli tvungen att gräva upp en blommande ros mitt i högsommaren så då behöll jag rosen och beslöt att inte handla där i fortsättningen.
oliv
2006 beställde jag tror 4 rosor från Flora Linnea, två dog första vintern, den tredje visade sig året därpå vara Jens Munk i st f David Thompson. Jag påpekade det för Flora Linnea som inte ens svarade... Så det kan vara lite olika hur de reagerar (beroende på hur mycket man köper?). thumbdown.gif Jag har i alla fall inte beställt fler gånger därifrån.
susehn
Hmmmm, det verkar vara så, att vi rosenfantaster är ett härdat gäng, tål lite felleveranser emellanåt om plantan för övrigt är frisk. Kul att höra att det verkligen kan löna sig (ok, på VISSA ställen!!) att klaga, särskilt om man dessutom får bonusplantor som plåster på såren. Låter nästan lustigt, Octachoron, att du blev tillsagd att gräva upp och hämta dit plantan, man har aldrig hört på maken!! Oliv, synd på din Florabeställning och konstigt att de nonchalerade dej?! Dålig dag???
Mimika
Ha, gräva upp plantan är inget nytt..kan det ha varit samma ställe kanske? Jag lydde snällt då rosen inte stått mer än några veckor. Men jag gör nog inte om det. Vill gärna handla där men nästa gång tänker jag nog upplysa dem om att deras plantor inte alltid tar sig så bra.
Christina i Taxinge~
Det där med att "gräva upp plantan" har jag också varit med om, men då gällde det ett japanskt körsbärsträd.
Jag tror att de gånger man blir ombedd att gräva upp plantan är när man handlat irl på nån plantskola och man kommer in och reklamerar "över disk"...?
Aldrig nånsin har jag blivit ombedd att gräva upp nån planta som jag köpt på postorder och/eller i annat land.
Jag brukar alltid skicka med ett eller flera foton i mailet som visar plantans skick.

Man måste ju ändå tro på att handlarna vill vårt bästa för sitt eget ryktes skull! smile.gif

Kajsa
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 08-01-2010, 15:29) *
Jag reklamerar alltid felleveranser oavsett hur lång tid det tar innan jag förstår att det blivit fel.
Hittills har jag alltid fått ny leverans + att jag förstås fått behålla felleveranserna.

Men Kajsa....hur har du lyckats bli helt utan?! Rosenposten är kanske de som är enklast att ha att göra med...?
Skriv till dem igen!


Ja inte vet jag, det tar lång tid innan man upptäcker att det är fel ros, kanske två år. Har skrivit att jag fått fel rosor, jag har sändt över foto, ibland har varken Knud eller jag kommit på vad det var för ros som kom istället ? I sommar knäckte jag en av dom omöjliga. Han skrev aldrig att jag skulle få nya och jag struntade i det sedan, tänkte att jag har ju fått en annan ros, men det har stört mig att det händer lite väl ofta.
Får väl bli lite tuffare !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon