Full version: Torkade apelsiner
Busters matte
Jag tänkte julpyssla lite och har sett dessa fina tunna skivor med torkade apelsiner. Jag undrar om det är så lätt att bara skiva apelsinen och låta den ligga där? Är det mer komplicerat kanske?
Tacksam för tips!
Kata
Det är nog bäst om du torkar dom på gallret i ugnen. Sätt temperaturen på 70-90 grader och ha luckan på glänt. Låt dom ligga där tills du ser att dom torkat till i skalet. Men dom måste torka helt och hållet, så istället för att ha dom i ugnen i väldigt många timmar, så kan man hänga upp dom på ett snöre tills dom är helt torra. Det tar ett par dagar. (annars möglar dom......). Låt allstå ugnen göra den första biten, häng sedan upp på snöre ett par dagar.

Har läst nånstans att man ska pensla med citronsaft på skivorna innan man lägger in dom i ugnen, men det glömde jag bort, och det gick lika bra ändå! (Det skulle isåfall förhindra att skivorna blir alltför mörka).

Lycka till! smile.gif
Hannele
Under Avdelning Recept skriver dom om torkade apelsiner.
Busters matte
Tack för tipset Kata, de blev jättefina!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon