netaave
[attachment=45996:IMGP7320.JPG]

Har dubbla kolvar så vi kan låsa från insidan med nyckel också eller trycka på en spärr när vi åker bort så man måste låsa upp med nyckel inifrån för att komma ut genom dörren och då blir det så här även på insidan när det är riktigt kallt, luften inne är ju fuktigare än ute då.
anne-li i olofstorp
hahhaha! I måndags när det var liiiite varmare fick jag en dusch när jag öppnade dörren! Det hade blivit is på ovansidan om dörren, och eftersom jag har draperi för så hade det frusit och sedan tinat till lite..... snacka om överraskning, två hårtvättar samma morgon!!!! crying.gif
Hej igen
Måste ju vara nåt fel på isoleringen när det blir frost så där.
Här har vi aldrig ens frost i/vid portdörren ... även om termometern kryper ner mot - 40°

Ikväll har vi - 24,1°
blomkronan
CITAT (anne-li i olofstorp @ 06-01-2010, 18:35) *
två hårtvättar samma morgon!!!! crying.gif

rotfl.gif



Det är ju helt otroligt!!! hur kalt vi har fått det... och dom snacka för några år sedan att vi var på väg mot medelhavs-klimat???? var tog den vägen... Det här börjar likna mera "sibirien-klimat" -fear-.gif
Hej igen
CITAT (blomkronan @ 06-01-2010, 23:32) *
rotfl.gif
Det är ju helt otroligt!!! hur kalt vi har fått det... och dom snacka för några år sedan att vi var på väg mot medelhavs-klimat???? var tog den vägen... Det här börjar likna mera "sibirien-klimat" -fear-.gif

Klimathot ... Global uppvärmning g.gif laugh.gif
Anma
Hörde idag att ozonlagret är tjockt för tillfället. Det kanske är en bidragande orsak till kylan?
Aqvakul
CITAT (Anma @ 06-01-2010, 23:49) *
Hörde idag att ozonlagret är tjockt för tillfället. Det kanske är en bidragande orsak till kylan?

Nej, det har inget med värme eller kyla att göra. Däremot så innebär ett rejält ozonlager att vi får mindre UV-strånlning= mindre risk för hudcancer. Fast det är ju mer relevant på sommaren...
gladepetter
Har haft det förut med det berodde på att dörrlisterna var kassa. Byt ut dem så blir det säkert bättre.
netaave
CITAT (Hej igen @ 06-01-2010, 23:23) *
Måste ju vara nåt fel på isoleringen när det blir frost så där.
Här har vi aldrig ens frost i/vid portdörren ... även om termometern kryper ner mot - 40°

Ikväll har vi - 24,1°


Man kan faktiskt inte isolera en låskolv, i övrigt är det isolerat både runt och i dörren.
gladepetter
Är dörren gammal? Då kan det bero på dörrens sk U-värde är dåligt. Alltså hur mycket värme, uttryckt i Watt, som passerar per kvadratmeter dörr när temperaturskillnaden är en grad mellan ute och inne dvs isoleringsförmågan. Ju lägre siffra desto bättre. När du köper dagens moderna dörrar skall man kolla att U-värdet omfattar hela konstruktionen med karm. Är dörren ny....kan vara dåliga lister som inte är anpassade för dörrar. Många gör felet att man sätter på sk dammlister.....
Huggorm
I mitt rum under uppväxten blev det svallis på insidan. Enkel glasruta bara, och all husets fukt kondenserades på den kalla rutan och frös. I nederdelen av fönstret och ut på fönsterbrädan var det ibland 3-4 cm tjock is framåt vårkanten.
netaave
CITAT (gladepetter @ 07-01-2010, 15:31) *
Är dörren gammal? Då kan det bero på dörrens sk U-värde är dåligt. Alltså hur mycket värme, uttryckt i Watt, som passerar per kvadratmeter dörr när temperaturskillnaden är en grad mellan ute och inne dvs isoleringsförmågan. Ju lägre siffra desto bättre. När du köper dagens moderna dörrar skall man kolla att U-värdet omfattar hela konstruktionen med karm. Är dörren ny....kan vara dåliga lister som inte är anpassade för dörrar. Många gör felet att man sätter på sk dammlister.....


Det beror som sagt på att det är en dubbelkolv, nyckelhålen ligger ju mot varandra eftersom det går att låsa med nyckel både på in och utsidan. Är ju ett sånt lås där vi fäller en spärr så man inte kan ta sig ut annat än med nyckel genom dörren då vi är borta. Sen har vi ett helt normalt vredlås och handtaget som sitter under denna kolven. Dörren är 3 år och allt är bra isolerat det drar inte ett smack inte ens kyldrag för övrigt. Att det blir frost på insidan när det är kallt ute beror enbart på nyckelhålen och att luften inne är fuktigare än ute.

CITAT (Huggorm @ 07-01-2010, 15:32) *
I mitt rum under uppväxten blev det svallis på insidan. Enkel glasruta bara, och all husets fukt kondenserades på den kalla rutan och frös. I nederdelen av fönstret och ut på fönsterbrädan var det ibland 3-4 cm tjock is framåt vårkanten.


Så var det i sommarstugan när jag var liten också smile.gif
Lady Hamilton
Har också en sådan dörr men aldrig har jag haft frost på insidan trorts att även vi kan ha ner mot -30° periodvis Tror att du blivit lurad eller att de har gjort fel vid monteringen Trist när sånt händer
Hej igen
CITAT (Lady Hamilton @ 07-01-2010, 19:21) *
Har också en sådan dörr men aldrig har jag haft frost på insidan trorts att även vi kan ha ner mot -30° periodvis Tror att du blivit lurad eller att de har gjort fel vid monteringen Trist när sånt händer

Hade precis samma tanke. sad.gif
gladepetter
Det är ju tråkigt om du känner att du blivit lurad. Jag har nog samma lås som ni har dvs Assa 2000 med dubbla kolvar. Vi bytte ut ett gammalt lås 2001 på en dörr från 1965. Vi borde ha sämre U-värde på den dörren än din. Men när vi flyttade in så var det kallt 2001-02 då hade vi uppemot -25 grader i mina trakter. Vårt lås så precis ut som ditt då...men genom ny tätning med bra siliconlister och till viss omdrevning så har vi idag inte tillstymmelse till is idag på samma gamla dörr men med nytt lås. Men pratar du med en ex låssmed kan han/hon ge er råd?
Huggorm
Utsidan och insidan på låset har väldigt lite kontakt, bara med skruvarna samt stången till vredet. Resten är luft, och det borde inte räcka till att föra in så mycket kyla att rumsvärmen inte räcker för att tina innerdelen av låset. Något skumt är det med låset.
Hej igen
CITAT (Huggorm @ 08-01-2010, 08:54) *
Utsidan och insidan på låset har väldigt lite kontakt, bara med skruvarna samt stången till vredet. Resten är luft, och det borde inte räcka till att föra in så mycket kyla att rumsvärmen inte räcker för att tina innerdelen av låset. Något skumt är det med låset.

yes.gif ... blev fundersam eftersom dotter har likadant lås och aldrig haft frost.
herkules
CITAT (Hej igen @ 06-01-2010, 23:34) *
Klimathot ... Global uppvärmning g.gif laugh.gif


konstigt tycker jag att bara för att det är kallt den här vintern så finns det inget klimathot confused.gif
iofs så så har du ju tidigare talat om att du tror klimathotet bara är nys, måste kännas skönt att tro du har rätt slap.gif
netaave - täta dörren så försvinner frosten på insidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon