Full version: Romansallad
Anna-Maj
Hur är det att odla romansallad? Angrips de av all världens maskar och flugor eller är de bara att odla som salladsblad? Det skulle vara roligt att pröva men jag har fått nog av kålväxter som bara blir angripna av allt möjligt och inte är något att äta sedan.
Åsa, mälardalen zon 2
Sniglar brukar älska sallat men romansallat har något tjockare blad än vanlig sallat och klarar sig något bättre mot angrepp +håliga blad går bra att äta de med.
Tulipanaros
Jag brukar inte ha några angrepp på romansallaten men massor på kålen, inkl. rucolan. Frisk och fin och god är mitt omdöme om romansallat, oundgänglig faktiskt!
Anna-Maj
Vad bra, jag ska beställa frön till den då också thanks.gif
EKLO
Romansalladen är bäst, tycker jag. Det blir inte angripen (hos mig) och står väldigt länge i landet utan att bli besk eller dålig. En riktig höjdarsallat enligt mitt tycke. Snyggt är att ha så ljust gröna som möjligt, + så mörkt röda som möjligt. Jag brukar köpa på Runåbergs. (En annan fenomenalt livskraftig, snygg och bra sallat är plocksallaten Simpson, väldigt tidig, väldigt ljusgrön, väldigt trevlig. Bra att kombinera eftersom romansallaten tar lite mer tid på sig innan den är "klar".
rosita
Jag odlar alltid romansallat, jag tycker den är så lättodlad. Den tåler lite frost också. Jag har i dagarna sått årets första omgång i bubbeltältet i växthuset. Nästa omgång blir om ca 5 veckor och den planterar jag ut på södersidan av växthuset med väv över. Sen odlar jag direkt på växtplatsen hela sommaren och avslutar med en omgång i växthuset i oktober.

Jag kan varmt rekommendera ROMANSALLAT!
zissi
Då litar jag på er och köper romansalladsfrön till balkongbaljan i stället för vanlig plocksallad i år. Alltid kul att prova lite nya sorter.
Anemone nebulosa
Jag kan bara instämma i kören ovan att de verkar klara sig finfint mot angrepp. Förra året odlade mina odlingsgrannar romansallat/bindsallat som växte fantastiskt bra och ståtligt och inte blev det minsta angripna. Men givetvis beror det väl också lite på läget; om det är väldigt fuktigt (drar det till sig fler sniglar), om du har upphöjd såbädd, om du samodlar osv.
officinalis
Jag har odlat plocksallat, romansallat och ekbladssallat i balkonglåda i söderläge. Har fungerat bra på försommaren, men sen när det börjar bli för varmt på balkongen så blir smaken och spänsten i sallaten sämre. Är sugen på att testa på friland i år igen. Förra året var det det som gav bäst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon