Skatmor
Kraven på östrogenbehandling skärps.Långtidsbehandling med hormoner kommer läkarna att avråda ifrån. Östrogen är inte det ofarliga föryngringspiller det tidigare utmålats som. Kvinnor som fortsätter med hormonbehandling fem år eller längre efter klimakteriet löper inte bara högre risk för bröstcancer, de är också i riskzonen för stroke, hjärtinfarkt och demens.
Den nya policin är ett dråpslag mot läkemedelsindustrin och ett skrämskott för miljoner kvinnor världen över. Bara i Sverige uppskattas hundratusentals medelålders kvinnor stå på hormonbehandling. Många kvinnor har stått på östrogenbehandling med tabletter utan att någon ifrågasatt det.
Hittils har östrogenpreparat skrivits ut på ganska lösa grunder. Många gynekologer har haft som rutin att rekommendera östrogen till kvinnor i 45-50 års åldern med diffusa besvär. Sedan har medicinerandet fortsatt, inte sällan i decennier, trots att klimakteriebesvär oftast går över på tre till fem år.
Då inställer sig frågan om läkarna står i symbios med läkemedelsindustrin?
För inte kan de väl ha varit helt ovetande om de stora riskerna med östrogenbehandling? wink.gif
*Felix matte*
"Östrogen är inte det ofarliga föryngringspiller det tidigare utmålats som."
???
Använder inte kvinnor Östrogen för att lindra klimakteriebesvär.
Tror knappast att någon människa trott att de kan stoppa det naturliga åldrandet med preparatet.
Ingrid på Västkusten
Ursäkta men jag är inte ett dugg förvånad. Snart får vi väl höra att detta var fel och att de skall ändra sina resultat eller något annat. Nu är jag ironisk! Tänk på Becel och allt giftigt som fanns i som efetr press av margarinindustrin fick dras tebaks.

Däremot är jag på riktigt förvånad över allt detta odiskriminerande pillerknaprande vadetänmånadevara. Det är som det alltid finns en enda väg -> läkarens väg. Hand i hand med den senaste forskningen givetvis sponsrad.

Som artikeln var skriven verkade det som on synen på klimakteriebesvär har ändrats. Numera skall klimakteriet ses som något naturligt. *LOL*


Hälsar ingrid som ibland tror hon bor på en mkt snurrig planet -> och vad är sanning egentligen?
Irene i Enskede
Och hur kul är det med vallningar, sömnsvårigheter och de besvär många av oss faktiskt har .....
Glad att pillren finns unsure.gif
renate
ohmy.gif En dag är de farlig annan inte vad skall man tror? unsure.gif jag mår bra av tabletterna,har diskuterat med min läkare vid sista kontrollen och han anser att jag kan fortsätter tar tabletterna.För ett tag sedan slutade jag för att testa om jag klara mig utan, men svettningar och lätt huvudvärk kom tillbaker som ett brev på posten.Går på läkarkontroll 1 gång om året. sad.gif
*Felix matte*
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 07-12-2003, 18:07)
Numera skall klimakteriet ses som något naturligt. *LOL*


Hälsar ingrid som ibland tror hon bor på en mkt snurrig planet -> och vad är sanning egentligen?

Är det inte naturligt? Det tycker gammeldagsa jag.
Sedan är det ju en helt annan femma om man tycker att besvären är så pass svåra att man behöver piller för att må bättre.
Det finns ju också naturmedel, Remifemin, för dem som inte vill ta Östrogen.
Tingstäde
Ja sjukvården är underlig.

År efter år skrev del gamle doktorn ut ett årsrecept på p-pillen till kvinnan som så småningom blivit en tant på över 60 utan att fundera närmare på det. Tillslut kunde dock inte mottagningssköterskan bärga sig och frågade tanten varför detta med p-pille. "Joo - se lilla syster - när tulpanerna är i blom så stoppar jag ned en tablett bredvid löken så att inte all kraft ska gå till frukt och frön".

wub.gif wub.gif

Tingstäde
*Felix matte*
CITAT (Tingstäde @ 07-12-2003, 23:12)
"Joo - se lilla syster - när tulpanerna är i blom så stoppar jag ned en tablett bredvid löken så att inte all kraft ska gå till frukt och frön".

wub.gif wub.gif

Tingstäde

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Gossen Ruda
Det är väl inte direkt någon nyhet det här med östrogenets biverkningar? Just hormonbehandlingar är nog ibland tveksamt eftersom allt inte är utrett beträffande verkningarna och orsakerna till varför vissa hormoner minskar naturligt.
Skatmor
[QUOTE] Det är väl inte direkt någon nyhet det här med östrogenets biverkningar? Just hormonbehandlingar är nog ibland tveksamt eftersom allt inte är utrett beträffande verkningarna och orsakerna till varför vissa hormoner minskar naturligt. [QUOTE]

Tydligen anser man på Europeiska läkemedelsmyndigheten att undersökningarna med svåra biverkningar vid hormonbehandlingarna motiverar att man skärper kraven efter larmrapporter om risk för stroke, hjärtinfarkt, demens och att kvinnor som stått länge på östrogenbehandling riskerar att drabbas av bröstcancer. Skyddet mot benskörhet som varit den främsta orsaken till långtidsbehandling har inte visat sig motivera riskerna med fortsatt medicinerande.
Det är förvånansvärt att läkarna så lättvindigt rekommenderat östrogen till medelålders kvinnor när de måste varit medvetna om biverkningarna vid hormombehandlingen. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon