Full version: Fröförvaring
Steven&Gustav
En undran..hur förvarar ni era fröer? Stephen har lagt allt i en kartong...men har hört att de vill gärna vara i frysen? Påsar som är ihoprullade är väl svåra att ha i ett kartotetk? Någon form av ordning måste man kanske försöka skaffa sig...

mvh

Stephen
Åsa, mälardalen zon 2
Svalt och torrt är nog det bästa, och NEJ inte frys. Genbankerna har frysförvaring av en del frön men det är helt andra typer av frysar än de vi har hemma, och de kan kontrollera så det inte är för hög vätskehalt i fröerna etc. innan de fryses.

Många fröer kan dock leva många år även i rumstemperatur jag hittade en 15årig fröpåse av basilika i en skrivbordslåda en gång ch de fröerna hade inga problem att gro. Jag har mina fröer i en låda i rumstemperatur, jag har mest grönsaksfrö och de brukar kunna leva i flera år ändå, fröpåsarna tar oftast slut innan fröerna förlorat sin grobarhet även om jag bara sår några frön ur varje påse under flera år så himla välfyllda brukar inte fröpåsarna vara.
Nauti
Det varierar för vilken typ av fröer det handlar om. Vissa kan ju bara sås när de är riktigt färska medan andra kan förvaras i princip hur som helst och ändå ha hög grobarhet.

Man brukar säga att om man skall förvara dem kort tid så behöver man inte tänka så mycket på det eller att ha dem i kylen. Skall man förvara längre tid rekommenderas frysen men då måste man plocka fram dem ett tag i förväg så att de hinner bli aktiva. De skall alltid förvaras torrt också.

Jag har alla mina fröer i en stor zip-lock-påse som jag förvarar i rumstemperatur.
Steven&Gustav
Jag råkade dock köpa big-size av många påsar trots att det inte är så stor odlingsyta att alla frön kan användas. Men torrt har de dock förvarats. Svalt vet jag inte men kan ju ställa i källaren? Skulle dock behöva någon form av system, katalog eller kartotek, fast ihoprullade påsar är ju svåra att förvara så...
Nauti
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-01-2010, 10:36) *
Svalt och torrt är nog det bästa, och NEJ inte frys.
Varför inte i frysen? Om fröerna är torra är det väl inget problem?

Jag har inte haft några problem åtminstone, men då har jag aldrig jämfört grobarheten mellan samma fröer förvarade svalt heller. Inte så viktigt eftersom det sällan finns en anledning till att förvara dem i frysen som du säger.
Eva 33c
Man brukar hitta sin egen modell med tiden. Jag förvara mina fröer i pärmar med fotofickor där jag stoppar ner påsarna.i mitt fall har jag totalt 6 pärmar, 2 frö perenner, 2 för ettåringar och 2 för köksfröer. Sorterade i bokstavsordning. Sen kompletteras detta med att jag har alla fröer ( och växter) i en databas. Men det är kanske att ta i om man inte har så många sorter.
Innan jag hade så mycket att hålla reda på så använde jag en papplåda som gjordes till "kartotek" med kartongbitar.

En "klassisk" förvaring av fröer är "i kökssoffan", om man nu råkar ha en sån smile.gif
Själv har jag dem i en klädkammare som är lite sval.
Åsa, mälardalen zon 2
En del frön kommer ju inte från kalla områden och har de för hög vätskehalt inuti sig kan de frysa sönder inuti, jag tänker på såna fröer som ex. bönor och liknande de är ju inte helt torkade inuti, frön måste ha en viss vätskehalt inuti kärnan för att överleva (det pågår hela tiden aktivitet i fröet det står inte stilla för att det ligger i en påse). Frön från kalla områden har ämnen som funerar lite som glykol så de klarar minusgrader utan att frysa sönder, de som kommer från varma områden har aldrig behövt ha den funktionen.
Steven&Gustav
CITAT (Eva 33c @ 02-01-2010, 11:02) *
Man brukar hitta sin egen modell med tiden. Jag förvara mina fröer i pärmar med fotofickor där jag stoppar ner påsarna.i mitt fall har jag totalt 6 pärmar, 2 frö perenner, 2 för ettåringar och 2 för köksfröer. Sorterade i bokstavsordning. Sen kompletteras detta med att jag har alla fröer ( och växter) i en databas. Men det är kanske att ta i om man inte har så många sorter.
Innan jag hade så mycket att hålla reda på så använde jag en papplåda som gjordes till "kartotek" med kartongbitar.

En "klassisk" förvaring av fröer är "i kökssoffan", om man nu råkar ha en sån smile.gif
Själv har jag dem i en klädkammare som är lite sval.



Ja fotofickor ska jag genast gå och inhandla! Finns det fortfarande? Får se på Coop Forum om de har. Det där med databas är bra, men kanske i framtiden. Fröer av olika slag kommer alltid att sås varje år så det kommer att bli mycket. Dessutom har jag inhandlat en trädgårdskalender där jag tänkte skriva ner allt som görs:)

mvh

Stephen
Peztis
Jag har två varianter: ett kartotek och just nu en pärm med fotofickor.

Här är kartoteket:
[attachment=45820:IMG_2734.JPG]
Där har jag alla köpta fröer och jag har gjort register av mjölkkartong som jag klätt med blompapper och sedan skrivit på. Det är sorterat på Grönsaker och Blommor, när på året de ska sås och sedan i bokstavsordning.

Här är pärmen som jag fixade till igår, faktiskt:
[attachment=45822:IMG_2739.JPG]
Närbild:
[attachment=45823:IMG_2742.JPG]
Där har jag alla egna fröer och fröer från frökedjor osv.
Har försökt att dela upp dem på blommor, buskar, gräs, grönsaker och sedan åter när på året de ska sås.
Jag köpte fotofickor med plats för fyra på varje sida och så satte jag en bit papper i varje för att det ska bli lättare att se fröna på andra sidan.

Vill man kan man ju även sortera köpefröer i dessa fotofickor, det är perfekt för då är det bara att vända på bladet så kan man läsa när var och hur de ska sås!

Varför jag delat upp dem när på året de ska sås är för att då vet jag att den här bunten är det dags för nu... Tidigare missade jag ALLTID något kuvert för att jag missat - helt plötsligt är det juni och det skulle ha förkultiverats i februari, liksom, och så blir jag sur!
Steven&Gustav
Ja det där med när de ska sås är ju jättebra, det missas ju ibland. Men då har du delat upp när på året i bokstavsordning? Fickor indelade i månader? Det var en utmärkt idé! Dessutom blir det fler fröer nu då det ska fröodlas en massa iår:)
Peztis
Jag har delat in så här i kartoteket:

GRÖNSAKER
Förkultiveras
Direktsådd
Återsådd
Sommarsådd
Året om
Gamla fröer?
Tomma påsar

BLOMMOR
Förkult jan-feb
Förkult mar-apr
Direktsådd
Höstsådd
Gamla fröer?
Tomma påsar'


Det verkar som att de flesta grönsaksfröeerna som jag köper och som ska förkultiveras kan göras ungefär samtidigt så där jag har jag ingen ytterligare indelning.
Med direktsådd så är det alltså kring maj då när jag brukar så det mesta i landet. Återsådd är sådant som man kan så flera gånger som rädisor, sallat osv. Det kan innebära att påsarna nu ligger under flik Direktsådd men att jag sedan flyttar över dem till återsådd. Förut hade jag även en flik med PÅ GÅNG men jag gjorde en ny låda nu i vinter och provar på att ta bort den fliken. Det är ju bara att sätta till annars, fördelen med ett kartotek som inte är statiskt.

Och sedan har jag i kartongen lagt sådana där små påsar som suger åt sig fukt, de som brukar ligga i en del saker man köper.

Plastfickorna har jag inte fixat till färdigt ännu, satt med det igår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon