Full version: Jag skall sluta jobba
Bee
Så var det då min tur (!?). Jag har skrivit på ett avtal om avgångspension. Efter mer än 37 år skall jag inte jobba efter 1 mars 2010!
Känslorna är blandade. Det känns både bra och inte bra. Jag menar, hela mitt vuxna liv har jag jobbat heltid. Barn har fötts, vuxit upp och flyttat hemifrån - hela tiden har jag jobbat. Alla mina rutiner är inriktade på jobbet.
Så nu snurrar det i huvudet. De vardagliga sysslorna kan jag ta hand om men vad gör jag med resten av tiden? Folk som har gått i förtida pesion talar om resor och golf men jag gillar inte golf och ekonomin kommer inte att tillåta så mycket resor.
Jösses. Hur kunde just jag hamna i denna situation? - *LOL* Jo, jag vet, alla hamnar här förr eller senare, men ändå.
Det blir säkert bra, det blir det. Jag kan vara vaken länge på kvällen - som jag gillar - och sova länge på morgonen - det gillar jag!.
Jösses! Fältet ligget öppet! Jag tror att jag skall hänga på låset till Arbetsförmedlingen den 1 mars. Undrar om dom har användning för en bättre begagnad 60+-are som kan tänka sig lite deltid inom vilket fält som helst (nästan).
hattstugan

Jo kan tänka att det surrar av vad ska jag GÖRA med all tid????
Men det kommer att lösa sig!!!!
Själv skulle jag gladeligen sluta jobba nu men får välan hänga i 10-15 år till!!
Sommar får det ju lätt att hitta nåt att göra iaf!!!
Önskar dig Lycka till med att gå hemma!!
4:an
Stort lycka till!! är helt säker att du hittar något att göra....! Njuuuuut!!! Själv har jag 15 år kvar men förstår dina känslor och tankar...!
Bee
Tack! Jag har tänkt samma många gånger men nu är det skarpt läge och då blir det knepigt.
ängsvädd
Förstår att det blir en stor omställning - att gå från heltid till inget förvärvsarbete alls. Vissa mår dåligt av det, medan andra blommar upp. Vem vet - du kanske startar ett eget företag, en webbshopp, eller ägnar dig åt dina intressen, eller bara softar.

Det ska bli spännande att höra hur det går för dig, vad du gör. Lycka till och grattis biggrin.gif
Anma
Gamla farmor, 86 år burkar säga - har aldrig haft så ont om tid som efter pensionen.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 29-12-2009, 23:25) *
Gamla farmor, 86 år burkar säga - har aldrig haft så ont om tid som efter pensionen.


Tänkte först skriva att jag instämmer med gamla farmor men egentligen är det ju så att tid borde vi pensionärer ha gott om. Det är bara det att tiden går så erbarmerligt fort så hur mycket tid man än har numera så hinner man ingenting och det finns hur mycket som helst att göra. Själv tycker jag att det är urskönt att vara pensionär och kunna ta dagen som den kommer och inte behöva passa en massa tider.

Lycka till och glöm inte passa på att njuta av livet.
Anki på Öland
Avis!! biggrin.gif Jag får streta på ett par år till......
Anki
ninnisky
Jag önskar dig lycka till Bee och jag tror du vet om att det blir en stor omställning. Men i det hela taget kommer den säkert att bli positiv.
Själv hade jag nog ganska stora problem första året och då speciellt på vinterhalvan. Saknade mina kollegor mina resor till mina kunder. Men sedan började att alltmer vänja mig och idag, dryga 5 år senare, känns det som helt rätt det jag gjorde att sluta vid 60 och skulle idag inte kunna tänka mig att ha arbetat längre.

Livet blir inte lika stressat, du kan ta hand om din dag mer som du vill och ägna dig åt det som intresserar dig(nej, golf gillar vi inte....) träffa vänner, utforska stan, ja allt möjligt. Och ibland kan det vara riktigt skönt att bara vara ensam några timmar!

Lycka till - det kommer att bli väldigt bra, säger jag av egen erfarenhet! smiley_small_hug.gif


Biggan_
Inom två år är det dags för mej med. Jag längtar efter att få vara ledig hela våren och sommaren och bara få njuta, MEN senhösten och vintern är jag rädd för att det blir trist och tråkigt. Jag tror att man tappar lite av den sociala biten som pensionär. Det är nog inte jobbet man kommer att sakna utan alla goa människor man träffar där varje arbetsdag och allra mest jobbarkompisarna förstås!
Önskar dej lycka till i framtiden, du har kanske tur att få ett lagom deltidsjobb att trivas i, eller så kanske du kommer att trivas som heltidspensionär.

Bee
Tack! Det känns gott med lite tröst för känslorna åker som sagt upp och ner.
Men det lutar nog uppåt. Jag tror jag har för mycket tagelskjorta på mig. Dags att ta av den.
ninnisky
Ja, tyvärr, både Biggan och Bee så tappar vi den sociala delen lite till mans!
Men varför kan inte just vi träffas och diskutera detta, tror vi är någorlunda lika och kanske skulle ha stort utnyte av att träffas och babbla igenom allt det som är viktigt för oss g.gif just då smiley_small_hug.gif

Gott Nytt Åt på er

Ninnisky
blomkronan
Bee du verkar ha rätt inställning ändå.....flirting.gif Man ska tänka positivt biggrin.gif
En god vän till mig hade en enorm ångest inför den dagen! en månad innan pensionen blev hon sjuk och var det i ett år, jag tror det var ångesten som gjorde henne sjuk... läkarna hitta inga fel och tackvare sjuktiden isolerade hon sig bara mera, kunde inte gå ut, orka inte umgås... de kännslor man har påverkar ju enormt mycket. Så tänk possetivt och hitta saker som du tycker om att göra OCH GÖR DET!!! biggrin.gif passa på NU!!!!. kompiskram.gif

Sätt dig ner och gör en lista över vad du vill göra och uppleva, både realistiska och orealistiska då har du något att se framemot och sträva efter tummenupp.gif

Jag har en dröm som jag nog inte kommer förvärkliga innan pensionen... det är att tåg och båt luffa, behöver inte kosta så mycket och man får uppleva en massa flirting.gif
Christina i Taxinge~
Det kommer att fungera alldeles utmärkt att vara pensionär! biggrin.gif tongue.gif
Du kommer efter hand att upptäcka "det goda livet"!

Jag jobbade min sista dag 30/9 2009 så jag är ganska färsk som pensionär och jag NJUUUUUTER! wub.gif biggrin.gif
Tänk att man bestämmer över sin egen dag/tid! Och fy hundan va fort den går, tro inte att du får trist dö´tid, nej nej nej!

Grattis och gläd dig!

Irene_L
Åhhh vad du kan så och pyssla med blommor när du inte behöver jobba! rose.gif
Inga från Närke
Har varit hemma i 3 år fast av de har jag varit arbetslös i 2 år och blev pensionär 1 september. Har inte saknat jobbet en enda gång p.g.a. att sista tiden var det så stressigt.
Skaffade ju hund då och det ångrar jag inte + att jag varit sjuk nästan från början också.
Vet inte hur din situation ser ut med barn och barnbarn för då finns det alltid att göra med att hjälpa till som man kanske inte har orkat tidigare och sedan trädgård eller vad man nu har kan man ju ägna hela dagarna åt.
Tror nog de första dagarna är svårast men sedan kommer ju våren och med allt vad det innebär. Några kortare resor kanske du kan göra typ dagsturer de brukar inte kosta så mycket. Om du har Röda Korset i närheten med affär så brukar de vilja ha frivilliga som står i den affären.
Något dagis som vill ha en pigg pensionär att berätta saker för barnen brukar vara populärt.
Skulle själv vilja göra detta men tyvärr så gör min sjukdom att jag inte orkar vara så mycket i farten (KOL) så då räcker hund, gubbe, trädgård och huset.
Lycka till!
*Stintan*
puttar upp
Peztis
Mina föräldrar är pensionärer sedan några år tillbaka och de har fullt upp, de säger också att de aldrig haft så mycket att göra som nu... Men det är väl det att så fort det står en sak i kalendern så blir det mycket! smile.gif
Om du är orolig för den sociala biten så kan man ju gå med i PRO där de har mycket aktiviteter man kan delta i, kanske finns det kurser man kan gå osv? Har du möjlighet är ju en hund ett bra sätt att komma ut, också (säger de som har det i alla fall).

Själv har jag 25 år kvar till pension men är just nu arbetsbefriad och det är jätteskönt - synd att det inte är sommarhalvår bara... Har jag "otur" så åker jag väl på en anställning lagom till våren! smile.gif
Fast så kanske man inte ska skriva... Sorry!
Alba
Först fick jag halv sjukpension och min fasa var att få hel. Jag kämpade länge mot.
Vad skulle jag göra hela dagar. Vem skulle ha tid att prata med mig.....ALLA jobbar ju......trodde jag.
Till sist gick det inte längre. Jag tvingades acceptera att arbete bara gjorde mig sämre och sämre.
Och vet du.....det har jag inte ångrat 1 minut. och att hel sjukpension var enda lösningen.
Det sämsta är att när man är hemma heltid hinner man inget. Dagarna flyger iväg. Här var mycket mer välstädat när jag arbetade.

Jag lovar att du kommer att få det fantastiskt. Du kan styra över din dag och inget 'måste till jobbet' även om du är känner dig sjuk.
Jag tycket att jag fått ett bra liv och gör precis vad jag vill (ja nästan i alla fall wink.gif )

Lycka till med friheten.
Aqvakul
Rimligen har jag några år kvar. Men nu ryktas det om organisationsförändringar och utförsäljning av en del av vår verksamhet. dessutom står vi inför en helt ny läroplan. Tankar på pensionen är något nytt i mitt liv. Större frihet å ena sidan - sämre ekonomi och mindre stimulans å den andra. Antagligen ger det sig när den dagen kommer.

Lycka till med ditt nya liv Bee! kompiskram.gif
LasseB
Grattis till attdu kan styra din egen tid. Själv har jag 3 år och 3 månader kvar till 60 det räcker för mig.

Måste dessvärre be dig tänka om vad beträffar AF Deras uppdrag idag är mer att peppa folk att söka jobb och att rapportera latmaskar, men låt dig inte avskräckas vill du ha jobb ska du "lägga långrev" d.v.s. var aktiv på alla ställen du kan.
Men du 1 mars börjar det väl våras dags att förså sista planeringen m.m.

Ha det så bra i tre månader och njut av livet under resten av livet
Bengalow
Jag "gick" 2 år i förtid, bara för att jag inte ville jobba längre. Jag fann inget nöje i att sitta och se "valparna" skrävla om hur duktiga dom varit, hur mycket dom sålt för(fast priserna var helt galna!) och hur smarta dom varit mot sina kunder...och alla nya "kunder" som inte ens var kreditvärdiga för en 1000-lapp...!
Nu har jag njutit i mer än 2 år, hemma med frun och hunden. Rutinerna har infunnit sig i hushållsgöromålen, de dagliga promenaderna passar hunden på, och vips är det åter kväll. Nej du, aldrig har tiden gått så fort som nu. När man satt på jobbet och längtade efter "halv fem" och den sista halva timmen verkade som 3 timmar.
Pytt, skit i den gamla ordningen. Tag dagen som den kommer. Planlägg inget som inte är nödvändigt, utan kör på infall.
Carpe diem!!!
Christina i Taxinge~
CITAT (Bengalow @ 30-12-2009, 20:24) *
Jag "gick" 2 år i förtid, bara för att jag inte ville jobba längre. Jag fann inget nöje i att sitta och se "valparna" skrävla om hur duktiga dom varit, hur mycket dom sålt för(fast priserna var helt galna!) och hur smarta dom varit mot sina kunder...och alla nya "kunder" som inte ens var kreditvärdiga för en 1000-lapp...!
Nu har jag njutit i mer än 2 år, hemma med frun och hunden. Rutinerna har infunnit sig i hushållsgöromålen, de dagliga promenaderna passar hunden på, och vips är det åter kväll. Nej du, aldrig har tiden gått så fort som nu. När man satt på jobbet och längtade efter "halv fem" och den sista halva timmen verkade som 3 timmar.
Pytt, skit i den gamla ordningen. Tag dagen som den kommer. Planlägg inget som inte är nödvändigt, utan kör på infall.
Carpe diem!!!



Åååå, vad jag känner igen mig!
Fast det är jag som är "frun" och vi har ingen hund...... flirting.gif naughty.gif


Motti
Jag slutade jobba vid 47 års ålder har inte ångrat en dag,det är tio år sedan nu,jag har haft förmånen att ha tid med både mina barn och barnbarn och mig själv och livet wub.gif Ja man ha ju bara ett liv !
renate
Jag är pensionär sedan 2004,,gick ett år tidigare.Första årete längtade jag tillbaka till arbetslivet,eller arbeteskollgorna.Nu är jag glad att förfoga över min tid.På sommaren är det fullt upp med trädgård,semester mm.Nu är det lite lugnare men jag hinner inte att katalogisera mina rosor och fixar andra datorsaker.Har varit en hel del i Skåne nu i höst.Har precis kommit hem igen,och nu är yngsta barnbarnet här(4år).Vi har mysigt tillsammans och dagarna går fort.Jag njuter av pensionärslivet,saknar de dagliga långpromenader med väninnan men efter alla helgdagar får vi sätter igång igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon