Peztis
Min man pratar om ett brädspel där man ska köpa och sälja råvaror av olika slag, t ex bönor, kakao och allt vad det nu var.

Vet ni vad det kan vara för något?

Det är inget nytt spel, fanns för kanske 25-30 år sedan... Men spel av klass brukar ju inte försvinna.
skånepåg
Kommer ihåg nått liknande jag hade när jag var liten, Bongårdsspelet eller nått sånt hette det har jag för mej tongue.gif
Peztis
Fast han minns det som att man "åkte" över hela världen och handlade.
Klura
Det finns ett spel som heter Settler där man handlar med råmaterial för att bygga bl a vägar och byar.
Men om det är så gammalt vet jag inte, säkert inte samma som din man pratar om.
Beskriv gärna mer utförligt hur spelet ser ut el fungerar så ska det nog lösa sig.
skånepåg
CITAT (Klura @ 28-12-2009, 16:30) *
Det finns ett spel som heter Settler där man handlar med råmaterial för att bygga bl a vägar och byar.
Men om det är så gammalt vet jag inte, säkert inte samma som din man pratar om.
Beskriv gärna mer utförligt hur spelet ser ut el fungerar så ska det nog lösa sig.

Settlers?? Finns det som brädspel?? biggrin.gif De har jag lirat mycket på dator och e ju mega kuliga biggrin.gif
mojan
Wangaratta!!!! yahoo.gif

Jag älskade det spelet. Vi "ärvde" det efter grannbarnen så det är gammalt.
Man hade små plastbåtar och åkte till främmande hamnar i världen.
Man handlade kaffe, kakao och annat "exotiskt!.
Ibland hade man otur och råkade ut för pirater eller "brand ombord".

Visst är det det spelet som din man minns, Peztis?
skogstroll
wow spelen var så himla kul "förr". Minns företagsspelet Kapital, Hundspelet (med utställningar och allt möjligt), Travspelet - gud vad kul man hade... de ligger väl o samlar damm nånstans
Klura
CITAT (skånepåg @ 28-12-2009, 16:35) *
Settlers?? Finns det som brädspel?? biggrin.gif De har jag lirat mycket på dator och e ju mega kuliga biggrin.gif


Sökte på internet och hittade detta Settlers
Ser nu också att det står Brädspelsklassiker, så det borde ju ha funnits ett tag.
Visste inte att det fanns till datorn. Går det att spela online också?
skånepåg
CITAT (Klura @ 28-12-2009, 17:29) *
Sökte på internet och hittade detta Settlers
Ser nu också att det står Brädspelsklassiker, så det borde ju ha funnits ett tag.
Visste inte att det fanns till datorn. Går det att spela online också?

Hehe åfan biggrin.gif Nej det är single player, har spelat det sen amiga, finns ett par stycken till pc nu biggrin.gif
Peztis
Tack för hjälpen! thanks.gif
Mannen bekräftar att det är Wangaratta han var ute efter.
Det verkar ju tyvärr inte finnas längre...
Eva i Skåne
Du kan alltid lägga in en bevakning på Tradera. För eller senare verkar det mesta dyka upp där. rolleyes.gif
En bevakning ligger kvar i 2-3veckor, jag minns inte vilket. Kommer det in ett objekt till salu får du ett mail. Efter dom veckorna får du förnya perioden. Ganska bra att slippa gå in och kolla själv varje dag.
Peztis
OK, det visste jag inte att man kunde göra. Tack för tipset!
bushman
det finns ett något yngre spel med liknande tema som heter ostindiska kompaniet. Lite segt i starten men kul när man kommer igång. Kanske är lättare att hitta ialla fall.
Peztis
yahoo.gif

Har precis lyckats roffa åt mig spelet på Tradera!!!
devil.gif
Aqvakul
Härligt, Wangaratta var en av mina favoriter!! (Psst.. Unna honom att vinna första gången...) yahoo.gif
Peztis
Och det tror du att jag kommer göra? devil.gif

Det var rätt skoj, vi spelade Försvunna Diamanten här hemma med min man, sonen 5 år, svärmor och hennes vän. Helt nya sidor kom fram hos svärmor! Nu förstår jag var sonen har fått sina dålig förlorar-gener ifrån! smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Peztis @ 21-01-2010, 22:37) *
Och det tror du att jag kommer göra? devil.gif

Det var rätt skoj, vi spelade Försvunna Diamanten här hemma med min man, sonen 5 år, svärmor och hennes vän. Helt nya sidor kom fram hos svärmor! Nu förstår jag var sonen har fått sina dålig förlorar-gener ifrån! smile.gif



rotfl.gif Ja, där ser man.... (Äpplena faller inte så långt ifrån päronträdet.....)

Grattis! Vad kul att du fick tag i vad du sökte... smiley_small_hug.gif
Klura
Vad kul att du hittade det, spela lugnt tummenupp.gif
mojan
CITAT (Peztis @ 21-01-2010, 22:31) *
yahoo.gif

Har precis lyckats roffa åt mig spelet på Tradera!!!


Jag vill vara med! kram2.gif
Wangaratta var så kul-eller var det kanske för att lillasyster fick vara med de stora syskonen och spela. g.gif
Gossen Ruda
Minnet vaknar och jag minns några gamla spel. Risk hette något där man helt oblodigt skull bli världshäskare. Det finns väl numera i digitalversion också. Ett annat urgammalt som säkert kom på 50 eller 60-talet var Oljan. Man hade oljekällor utspridda i världen och skulle transportera oljan över haven till förbrukarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon