Full version: Islyktor
netaave
Nu när det är minusgrader i stor del av landet så vill jag tipsa om att göra islyktor. Jag tog en liten hink det varit turkisk youghurt i, la en tyngd i botten och satt en planka genom handtaget som jag lade över en större hink så den blev hängandes däri, sen fyllde jag vatten i mellanrummet och ställde ut för frysning. Man kan ju göra i frysen också om man har plats.
Sen stjälper jag ur isen när allt är bottenfruset, tar bort youghurthinken och sätter ett stort värmeljus däri. Är det kallt kan jag använda den fler ggr.
4:an
Jag bor i Skåne så det är sällan att det är så kallt att man kan frysa ute...men frysen i köket går utmärkt...jag vill tipsa om att jag tar de största glasslådorna, 3 liters och sätter ner tre rejäla mått i dem...typ tupperwears rör eller vidare....lägger sten i dem och får ut en iskub med tre rejäla hål i. Därefter knyter jag ett stort rött sidenband runt om och sätter allt på en bricka. I de stora hålen passar flaskorna till julsnapsarna utmärkt!

Ser verkligen dekorativt ut på julbordet!
hattstugan
Tack för ett fint tips!!! Islyktor är tjusiga i vintermörkret!!!
Ha en bra Nyårsafton alla!!
blomkronan
tummenupp.gif vilka bra idéer biggrin.gif Man borde hinna frysa ett par innan torsdag smile.gif

Ett tips till er som har Självavfrostande frysar...
tar man ut två lådor kan man ta bort "mellan hyllan" då kan man få plats med en hink där...
netaave
I morrn ska vi få + 1 grad, på tisd - 18 gr på onsd -25 gr och på torsd -29 gr, ja jag tror jag hinner med några stycken wink.gif
sqrulan
thanks.gif Tack för tipset netaave, jag gjorde ju sånna engång i tiden men hadde glömt bort. Man kan även dekorera vattnet med vackra saker som blad eller nåt, karamellfärg m.m.
Motti
Man kan pynta isen också genom att sticka ner lingonris grankvistar osv,såg de hade gjort det Timels julprogram.Var just inne på att göra några själv till Nyårsafton.
Peztis
Man borde kunna göra en polkagrisrandig! Bottna med ofärgat vatten, låta frysa, hälla på färgat vatten, låta frysa, ofärgat vatten osv... Borde bli ganska lattjo!
Eller julfärger med ett lager rött, ett lager grönt...

Man kanske skulle ställa ut en hink - tror faktiskt aldrig att jag har provat göra islyktor (medvetet, i alla fall). Fast just nu är det ju plusgrader men det ska det visst bli ändring på!
netaave
Hade sett framför mig kristallklara islyktor men tyvärr blev dom inte så klara snarare lite grå matt yta, men trots snöfall brann dom hela kvällen igår iaf och dom lär ju finnas kvar några dar till om det nu fortsätter att vara minusgrader.

[attachment=45819:IMGP7309.JPG]

Monica i Nässjö
Det blev jättefint netaave! Måste få tipsa om den enkla varianten också. Ta en hink och fyll med vatten. Ställ ut en till två dygn beroende på hur kallt det är, då har överdelen och sidorna frusit. Stjälp ut, knacka bort den tunna bottnen och häll ut vattnet som inte frusit. Klart. Jag använder faktiskt gravljus i mina islyktor och snölyktor, om man släcker de till natten så räcker de många, många kvällar.
mojan
Jag trodde det skulle gå snabbare att frysa lyktor när det var så kallt men av mina sex lyktor höll bara två när jag skulle ta loss dem.
Men snygga blev de, tycker jag. smile.gif

[attachment=45842:DSC04412.JPG]
Hej igen
CITAT (Monica i Nässjö @ 02-01-2010, 18:31) *
Det blev jättefint netaave! Måste få tipsa om den enkla varianten också. Ta en hink och fyll med vatten. Ställ ut en till två dygn beroende på hur kallt det är, då har överdelen och sidorna frusit. Stjälp ut, knacka bort den tunna bottnen och häll ut vattnet som inte frusit. Klart. Jag använder faktiskt gravljus i mina islyktor och snölyktor, om man släcker de till natten så räcker de många, många kvällar.

Så gör vi våra lyktor ... jättefina glasklara
Vi kör med 5-dygns ljus (köper på ÖB) ... de får brinna dygnet runt.


CITAT (mojan @ 02-01-2010, 21:01) *
Jag trodde det skulle gå snabbare att frysa lyktor när det var så kallt men av mina sex lyktor höll bara två när jag skulle ta loss dem.
Men snygga blev de, tycker jag. smile.gif

[attachment=45842:DSC04412.JPG]

Snyggt! smile.gif
netaave
CITAT (mojan @ 02-01-2010, 21:01) *
Jag trodde det skulle gå snabbare att frysa lyktor när det var så kallt men av mina sex lyktor höll bara två när jag skulle ta loss dem.
Men snygga blev de, tycker jag. smile.gif

[attachment=45842:DSC04412.JPG]


Ja men det reagerade vi också på trots det var mellan 15 o 18 minus tog det nästan ett dygn innan det var fruset o då var dom inte speciellt stora heller.
Började ett tag fundera om det varit spolarvätska i hinken innan, jag bara sköljde ur den wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon