Jowel
Hej hej!

Någon som vet vilkn sorts granar man har som julgranar i USA? sådana där riktiga kalleAnka granar som de klipper för att de är så stora, de blir helt jämna och täta, fanns med i Anna Ankas Jul förresten... Cotswold gran el? Hade varit kul att odla nämligen... smile.gif
Bengalow
Jag tror dom heter "P-last".....
Jowel
hahahah xD jättekul! nej det är ingen plastgran, dom är faktiskt riktiga!
Huggorm
Det beror på var i USA man befinner sig. På östkusten finns väl bara några få passande gransorter medan det på västkusten säkert finns över tio. Sedan beror det på hur långt norrut man befinner sig också. Dom har ju lite mer varierande skogar i USA än vi har i sverige där det bara finns en enda sorts gran.

Här kommer en lista på de tio mest populära gransorterna i USA:
http://forestry.about.com/cs/christmastree...10_xmastree.htm
Jowel
Gud vilken bra hemsida!

Någon som vet om dessa granar går att odla i sverige, och då syftar jag främst på the Nr1, nämligen Fraser fir, på latin, "Abies fraseri" och svenska ( Virginiagran)? skulle hemskt gärna vilja ha en sådan här hemma tongue.gif
Huggorm
Efter vad jag förstår skall den klara USDA zone 4a så den borde klara sig om du bor i södra Halland som det står i din presentation. Annars skall ju Abies balsamea vara snarlik och den klarar sig långt upp i landet. Den är nog lättare att få tag på också, Abies Fraseri verkar vara rätt ovanlig
Aqvakul
Vill också ha!!!
Huggorm
Varför vill ni ha just en sådan? Visserligen är den väldigt småvuxen för att vara en gran men annars är den väll inte så speciell? Skulle jag välja en gran skulle det nog bli serbgran (Picea omorika), den har barr som inte sticks
Jowel
hahaha, ja jag läste om serbgran innan jag läste det här på tråden ( ganska komiskt) och den verkar ju vara lite söt å så, men hur är det egentligen med tillväxt och så? på alla granarna allts..

God Jul!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon