Sidor: 1, 2
anki/ronninge
så var ytterligare en marsch avklarad!
vi salem/rönninge bor är allmänt trötta på uppståndelsen kring
att ca 500 nazist anhängare marscherar genom vårt samhälle och orsakar allmän olustighet.

klart att vi påverkas av det,
poliser överallt
vi planerar våra inköp för att vägar stängs av
vi uppmanar våra barn/ungdomar att inte vara mitt i smeten,
eller att ta sig till eller ifrån med pendeltåget och bussar är inte att tänka på.

Första åren var jag rädd, nu är jag enbart trött på det och jag vägrar att låta denna marsch påverka
vad jag ska göra.

Nu var detta år en av dom mest lugna,
många av mot- demonstranterna var i Köpenhamn , på klimatmötet!

marschens deltagare är som vanligt disciplinerade och min önskan är att detta nu ska rinna ut i sanden
och inte få den publicitet som syftet ändå är.

elvisjö
Märkligt att politikerna inte kan göra något mot problemet.
Är det så att ni salembor betalar era politiker för lite lön?
ängsvädd
Salems politiker/kommun överklagar ju varje år demonstrationstillståndet, men det hjälper inte - för det är en rättighet att få demonstrera.

Skönt för er salembor att det iaf var lugnt i år.
Nauti
CITAT (elvisjö @ 14-12-2009, 11:01) *
Märkligt att politikerna inte kan göra något mot problemet.
Är det så att ni salembor betalar era politiker för lite lön?
Varför skulle de göra någonting åt det? Varför behöver en demonstration innebära ett problem? Varför skall inte nazisterna får demonstrera om alla andra kan få tillstånd till det?
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 14-12-2009, 11:54) *
Varför skulle de göra någonting åt det? Varför behöver en demonstration innebära ett problem? Varför skall inte nazisterna får demonstrera om alla andra kan få tillstånd till det?


Svaret har du i TS huvudinlägg!
Ralf
CITAT (Nauti @ 14-12-2009, 11:54) *
Varför behöver en demonstration innebära ett problem?

Har du sett vilka problem det varit tidigare?

CITAT (Nauti @ 14-12-2009, 11:54) *
Varför skall inte nazisterna får demonstrera om alla andra kan få tillstånd till det?

Dom har aldrig nekats tillstånd hittils mig veterligen.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 14-12-2009, 12:06) *
Svaret har du i TS huvudinlägg!
Nu har jag läst igenom det första inlägget i tråden flera gånger och jag kan inte se vad du syftar till.

Jag tycker att det verkar handla om en omotiverad rädsla bara.

CITAT (Ralf @ 14-12-2009, 12:06) *
Har du sett vilka problem det varit tidigare?
Dom har aldrig nekats tillstånd hittils mig veterligen.
Problem och problem, vad jag har sett har det inte påverkat de boende i området särskilt mycket utan oroligheterna har ju kretsat kring själva demonstrationen mellan nazister och AFA-medlemmar. Men jag kanske har fel, det är den uppfattning jag fått.

Om det inte finns någon egentlig anledning till att neka dem tillstånd så borde de ju inte neka dem heller.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 14-12-2009, 12:24) *
Nu har jag läst igenom det första inlägget i tråden flera gånger och jag kan inte se vad du syftar till.

Jag tycker att det verkar handla om en omotiverad rädsla bara.

Problem och problem, vad jag har sett har det inte påverkat de boende i området särskilt mycket utan oroligheterna har ju kretsat kring själva demonstrationen mellan nazister och AFA-medlemmar. Men jag kanske har fel, det är den uppfattning jag fått.

Om det inte finns någon egentlig anledning till att neka dem tillstånd så borde de ju inte neka dem heller.


Nu får du faktiskt ta och ge dig! Vad ger dig rätt att avgöra vad som är motiverad räddsla och inte för andra.
Bor du själv i Salem så att du kan uttala dig om hur dessa demonstrationer påverkat boende i området? Är du medveten om att du framstår som mer och mer obehaglig för varje dag som går.
elvisjö
Jag kan inte se varför jag skall betala skatt till sådana pubertala aktiviteter.
Aktiviteterna har inget med demokrati att göra
Ralf
CITAT (Nauti @ 14-12-2009, 12:24) *
Problem och problem, vad jag har sett har det inte påverkat de boende i området särskilt mycket utan oroligheterna har ju kretsat kring själva demonstrationen mellan nazister och AFA-medlemmar. Men jag kanske har fel, det är den uppfattning jag fått.

Om det inte finns någon egentlig anledning till att neka dem tillstånd så borde de ju inte neka dem heller.


Ja du har fel.
*Busskurer har blivit sönderslagna
*Butiksfönster förstörda
*Nedklottring
*Pendeltågstrafiken inställd
*Busstrafik inställd
*Oskyldiga medborgare har blivit "omhändertagna" och har inte fått röra sig fritt.


Sätt dig in frågan så förstår du kanske varför motdemonstranterna inte får demonstera.
Chamomille
CITAT (Ralf @ 14-12-2009, 14:21) *
Ja du har fel.
*Busskurer har blivit sönderslagna
*Butiksfönster förstörda
*Nedklottring
*Pendeltågstrafiken inställd
*Busstrafik inställd
*Oskyldiga medborgare har blivit "omhändertagna" och har inte fått röra sig fritt.
Sätt dig in frågan så förstår du kanske varför motdemonstranterna inte får demonstera.

tummenupp.gif Kunde inte ha sagt det bättre själv. Skrivit kanske det heter...
skogstroll
ja jag skulle bli skxxtsur om de ställde in bussar pga sådant, alla har ju inte bil
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 14-12-2009, 15:04) *
ja jag skulle bli skxxtsur om de ställde in bussar pga sådant, alla har ju inte bil

Särskilt här ute där man kan få vänta ett par timmar på nästa buss..
Och Nauti, har du alla hästar hemma?
skogstroll
att allt det där hänt EN gång borde väl vara en jättebra orsak att inte ge tillstånd igen
Chamomille
Jaa, och vänta bara tills de demonstrerar vid din brevlåda...
Ring mig då... Jag har köpt en ny bössa.
vitavargen
CITAT (Nauti @ 14-12-2009, 11:54) *
Varför skulle de göra någonting åt det? Varför behöver en demonstration innebära ett problem? Varför skall inte nazisterna får demonstrera om alla andra kan få tillstånd till det?

Jag har inte tvekat om det du skrivit om djuren.

Men om människor får jag klargöra en enkel grej för dig.
Titta i skolböckerna över andra världskriget. Så får du ett svar som kan övertyga många generationer efter dig också. Att behöva upprepa samma historia är bara för mycket för människor.
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 14-12-2009, 15:41) *
Jaa, och vänta bara tills de demonstrerar vid din brevlåda...
Ring mig då... Jag har köpt en ny bössa.


som tur är finns det ingen att demonstrera för hemma hos mig giggle.gif men om det skulle irra förbi nån så hör jag av mig giggle.gif
herkules
den där salemmarschen är ett jäkla otyg! det finns andra sätt att hedra en död kamrat på än att ställa till med jävelskap för folk som bor i grannskapet.
Farbror Blå
Vet ni,
*oavsett vad länsstyrelsen/polisen tycker som ger tillstånd till
demonstrationståget varje år

*oavsett vad vi tycker om demokrati och demonstationsfrihet

*oavsett vad vi tycker om andra världskriget, nazister eller demonstrationer i
övrigt.

Ska det vara rätt att salems invånare skräms bort från sina affärer, gator kanske bostäder?

Ska inte våra barn kunna växa upp utan att höra sån skit?



OCH om det är förbjudet med Heil-hälsning, varför är inte Nazze-uniformerna förbjudna?


upprepar detta om AA Milne, i hans böcker om Nalle Puh är Nasse (Nazze) en liten rädd gris...
Farbror Blå
Jag har en gång fått fira nyår på en is, skulle skjutas raketer och vara mysigt. Då hördes över hela nejden hur några pappskallar skanderade hitlerhälsningar och annan skit, som vi sen fick använda resten av nattent ill att förklara för barnen vad det betydde och varför vi inte gillade det och gick in.

Jag blev också stoppad på väg till stugan av Kpistbeväpnad polis och man lyste in i bilen med ficklampor, eftersom jag också blev misstänkt som nazzeyngel eftersom jag åkte till samma by.
Ska mina rättigheter kränkas på grund av andra? hela firandet gav en besk eftersmak.
Föreningen som hade hyrt ut till skinnskallarna hade "absolut iiingen aning" om vilka de var.. (sa dom efteråt alltså)

Nauti
CITAT (Ralf @ 14-12-2009, 14:21) *
Ja du har fel.
*Busskurer har blivit sönderslagna
*Butiksfönster förstörda
*Nedklottring
*Pendeltågstrafiken inställd
*Busstrafik inställd
*Oskyldiga medborgare har blivit "omhändertagna" och har inte fått röra sig fritt.
Sätt dig in frågan så förstår du kanske varför motdemonstranterna inte får demonstera.
Då var det ju skillnad. Jag tyckte det lät som att det gick ganska lugnt till men att det hemska var att nazisterna tilläts demonstrera.
Huggorm
Allting är ju AFA:as fel. Om inte dom var där och slogs och kastade gatsten och vandaliserade skulle inte så mycket skrivas i media och då skulle alltihopa dö ut
Farbror Blå
CITAT (Huggorm @ 14-12-2009, 20:41) *
Allting är ju AFA:as fel. Om inte dom var där och slogs och kastade gatsten och vandaliserade skulle inte så mycket skrivas i media och då skulle alltihopa dö ut


Kan man faktiskt tycka. Sen är välan AFA Anti-fascister? Och slåss? det är ju helt urspårat, hur tänkte dom då?

Om ingen brydde sig skulle man tiga ihjäl såna här tankar.
Om man kunde få alla i närheten att gå hem istället.
Öppna Folkets Hus och ha gratis filmvisning så ingen är på torget och hör dom?


sen kan jag inte låta bli..


[attachment=45269:nasse2.JPG]
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 14-12-2009, 20:41) *
Allting är ju AFA:as fel. Om inte dom var där och slogs och kastade gatsten och vandaliserade skulle inte så mycket skrivas i media och då skulle alltihopa dö ut

Jo, visst är AFA delaktiga i spektaklet - men hade det inte varit för nazzarna så hade de ju inte varit där...
Ralf
CITAT (Aqvakul @ 14-12-2009, 20:59) *
Jo, visst är AFA delaktiga i spektaklet - men hade det inte varit för nazzarna så hade de ju inte varit där...

I år var dom ju inte där... o det var lugnt i år.
Farbror Blå

Däremot är det något som är VÄÄLDIGT skevt i Sverige!

I velling vägrade man ta emot flyktingar, eftersom fullmäktige ville bevara de boendes intressen.
De ansåg sej ha medhåll av invånarna, vilket sedan visade sej vara ungefär 25% och inte mer..

men om DOM törs, varför ska inte Salemborna få rösta om det?
Och sedan bör de folkvalda följa invånarnas beslut.
Aqvakul
Kommunen kan inte sätta sig över grundlagarna!
Huggorm
CITAT (Farbror Blå @ 14-12-2009, 21:06) *

Däremot är det något som är VÄÄLDIGT skevt i Sverige!

I velling vägrade man ta emot flyktingar, eftersom fullmäktige ville bevara de boendes intressen.
De ansåg sej ha medhåll av invånarna, vilket sedan visade sej vara ungefär 25% och inte mer..

men om DOM törs, varför ska inte Salemborna få rösta om det?
Och sedan bör de folkvalda följa invånarnas beslut.

Hade dom haft en omröstning i det tysta, utan mediadrevet som var före, så är det inte säkert utfallet skulle ha blivit det samma...

Är inte rätten att få demonstrera inskriven i grundlagen till och med? Att börja tumma på sådant på lokalpolitiskt håll tror jag är en mer skrämmande utveckling än några vilsna ungdomar som råkat välja nazismen i stället för AFA, knark eller att skära sig i armarna
Farbror Blå

Har inget med grundlagarna att göra.
beslutsfattarna har att ta hänsyn till obehag för andra, trafikhinder mm vid alla demonstrationer, marknader manifestationer och mässor som uppehåller sej på offentliga rum

Man går inte emot grundlagen för att man

*anser att det är olämpligt, pga tex risk för bråk

* lyssnar till de boende som tar anstöt och inte vill ha fler demonstrationer

*ändrar tågets väg, pga trafikskäl eller annat.

har sökt tillstånd hos farbror Popo för demonstration, då vi skulle gå på allmän väg, och de ändrade då vår väg för bästa framkomlighet.
Huggorm
Man får nog ha extremt bra skäl för att hindra den här demonstrationen, annars kommer arrangörerna glatt att lägga ner den och hävda att dom motarbetas och inte är lika inför lagen och allt det där. Dom är mästare på att skapa martyrer, se bara på historien bakom den här demonstrationen. Det bästa tror jag är om AFA låter bli att åka dit och skapa bråk och media slutar skriva. Då dör det ut på några år.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 14-12-2009, 21:18) *
Man får nog ha extremt bra skäl för att hindra den här demonstrationen, annars kommer arrangörerna glatt att lägga ner den och hävda att dom motarbetas och inte är lika inför lagen och allt det där. Dom är mästare på att skapa martyrer, se bara på historien bakom den här demonstrationen. Det bästa tror jag är om AFA låter bli att åka dit och skapa bråk och media slutar skriva. Då dör det ut på några år.


så är det säkert.. yes.gif
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 14-12-2009, 21:18) *
... Då dör det ut på några år.


På 1930-talet hade de vanliga politiska partierna det tankesystem som du har gentemot Nazisterna. Men vad hände. Adolf tog makten och jagade alla inklusive de vanliga politika partierna.
Aqvakul
CITAT (vitavargen @ 14-12-2009, 21:50) *
På 1930-talet hade de vanliga politiska partierna det tankesystem som du har gentemot Nazisterna. Men vad hände. Adolf tog makten och jagade alla inklusive de vanliga politika partierna.

Situationen är inte jämförbar, människor svälter inte här och demokratin är betydligt mer etablerad...
Ralf
CITAT (Aqvakul @ 14-12-2009, 21:54) *
Situationen är inte jämförbar, människor svälter inte här och demokratin är betydligt mer etablerad...

Det det höll ju på att bli inbördeskrig och statskupp, ja det försökte ju Hitler med o fick en knäpp på näsan bara.

Salemmarschens tillstånd för övrigt är nog prövat i del flesta tänkbara aktuella instanser.
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 14-12-2009, 21:54) *
Situationen är inte jämförbar, människor svälter inte här och demokratin är betydligt mer etablerad...


Att människor inte svälter som då kan jag köpa.
Gossen Ruda
Det stod mer i pappers-GP. Om extremvänstern.
Ralf
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2009, 22:49) *
Det stod mer i pappers-GP. Om extremvänstern.

Det blev ju 2 st kvinnor dömda i Sthlm för misshandel.
herkules
jaja självklart är allt afas fel, eller hur det nu var confused.gif
Aqvakul
CITAT (vitavargen @ 14-12-2009, 22:29) *
Att människor inte svälter som då kan jag köpa.

köper du inte demokratiargumentet så är du tyvärr totalt historielös...
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 15-12-2009, 07:21) *
köper du inte demokratiargumentet så är du tyvärr totalt historielös...

Det var bra med historielös...!

Men du vet väl att de olika sorters demokratier som vi har i världen är beoende av just den funktionen att intressegrupper/politiska partier eller rörelser ber allmänheten om förtroendet för att regera. Och graden av medborgarnas delaktighet i samhällsfrågor/styrning är en garant för den etableringen som du talar om. David Held har en bok som heter demokratimodeller., där han redogör för demokratin och de hälsobevarande funktionerna.

När en grupp klär sig i Hitlers uniform på gatorna och skriker diverse grejer, då är det inte den demokratin som du talar om(de vanliga plotiska organisationerna brukar inte gå tillväga sånt).
Att bara tro att demokratin är etablerade räcker inte för att kunna skydda medborgarnas rättigheter.
Aqvakul
CITAT (vitavargen @ 15-12-2009, 14:40) *
Det var bra med historielös...!

Men du vet väl att de olika sorters demokratier som vi har i världen är beoende av just den funktionen att intressegrupper/politiska partier eller rörelser ber allmänheten om förtroendet för att regera. Och graden av medborgarnas delaktighet i samhällsfrågor/styrning är en garant för den etableringen som du talar om. David Held har en bok som heter demokratimodeller., där han redogör för demokratin och de hälsobevarande funktionerna.

När en grupp klär sig i Hitlers uniform på gatorna och skriker diverse grejer, då är det inte den demokratin som du talar om(de vanliga plotiska organisationerna brukar inte gå tillväga sånt).
Att bara tro att demokratin är etablerade räcker inte för att kunna skydda medborgarnas rättigheter.

Inget är "perfekt" - Jag gjorde jämförelsen med 30-talets Tyskland och då är det en väldig skillnad...
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 15-12-2009, 14:49) *
Inget är "perfekt" - Jag gjorde jämförelsen med 30-talets Tyskland och då är det en väldig skillnad...

Jo, det är sånt.
Men samtidigt det man genomgått då behövs inte genomgås en gång till.
Rihane
Problemet med en demokrati är att det just är en demokrati. Hur mycket man än avskyr nynazisterna så har dom rätt att demonstrera. Samtidigt har jag rätt att tycka hjärtligt illa om att så sker.
Det där med att tiga ihjäl har jag funderat över också. Men var det inte så man gjorde efter andra världskriget? Man teg om dom som hade nazistsympatier och lät det bero. Det finns en nazistexpert som TV brukar trolla fram med jämna mellanrum. Tror att hon var med i ett program där det framgick att många med nazistsympatier har föräldrar som också haft det.
Så jag vet inte, tiga ihjäl är kanske ingen bra idé men vad gör man istället?
Förr trodde jag att dylika åsikter hade med intelligens eller okunskap att göra. Helt fel fårstår jag numera. Det mycket intelligenta människor bland nazisterna som mycket utstuderat vet att formulera sig i texter och utåt. Texter som kan vara svåra att genomskåda.

Just Salem är nära inpå för mig och det ÄR ett otyg för oss som bor nära. Jag har sett snorungarna när dom varit på väg dit och insett att jag måste vara försiktig. Okänsligt att inte respektera TS beskrivning av läget. Förskräckligt att man måste tänka sig för innan man går ut. Vara rädd så nära sitt hem.
Jag har barn och det har hänt att jag när vi har varit ute och jag skulle möta maken och barnet på en viss plats att jag ringt och sagt att vi träffas någonannanstan för att det varit en demonstration. I det läget var det slagsmål mellan polis och demonstranter när jag ringde och uppmanad min man att ta en annan väg. Det var då en demonstration som jag i viss mån sympatiserade med det dom demonstrerade emot. Det var inne i stan och inte ute i det småhusområde som Salem är.

gnon49
Kan inte förstå annat än att dessa demonstrationer är till för att enbart provocera. Svensken igemen har ju inget gemensamt med varken våldsbenägna Afa-aktivister eller odemokratiska nazistgrupperingar. Dom verkar i samhällets utkanter som dom extrema organisationer dom är. Lägg demonstationerna där dom inte kan orsaka olägenhet för vanligt folk. Då svalnar nog intresset för att skrika sig hesa och leva rövare, med stora kostnader för samhället.
anki/ronninge
CITAT (gnon49 @ 15-12-2009, 16:05) *
Kan inte förstå annat än att dessa demonstrationer är till för att enbart provocera. Svensken igemen har ju inget gemensamt med varken våldsbenägna Afa-aktivister eller odemokratiska nazistgrupperingar. Dom verkar i samhällets utkanter som dom extrema organisationer dom är. Lägg demonstationerna där dom inte kan orsaka olägenhet för vanligt folk. Då svalnar nog intresset för att skrika sig hesa och leva rövare, med stora kostnader för samhället.

hejsan och tack för alla intressanta åsikter och tankar runt om denna fars!
för det är vad jag kallar det.

detta fackeltåg är till för att provocera, helt klart.

det är över nu iallafall....
och vi salemsbor pustar ut
och tänker
det blev inte värre
det blev inte som åren innan, då skadegörelsen var stor
då människor kastade tegelstenar ,
slagsmål..
knivar, tillhyggen..








vitavargen
Detta var relevant:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6339687.ab
Ralf
Vem ska man tro på?

http://svt.se/2.22620/1.1826002/inga_tecke...pageArt527895=0
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 24-12-2009, 11:35) *
Vem ska man tro på?


http://www.youtube.com/watch?v=zKv-ezTGv1Y...feature=related

crazy.gif santa.gif
Ralf
CITAT (Aqvakul @ 24-12-2009, 12:46) *

j-a kvinnomisshandlare...
vitavargen
Olika aktiviteter har ökat pg av "demonstrationsfrihets" anhängarnas försvar av Nazisterna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6340045.ab
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon