masore
Såg en bild på denna blomma och blev så sugen, men jag undrar om den kan övervintra i zon 5.
Någon som har erfarenhet av denna blomma i zon 5. Måste jag i så fall så i kruka och ställa hyfsat
varmt/svalt under kallaste vintern (här kan det ju bli -20) eller fröså ute och täcka??
Någon som vet.
Eva 33c
Jag tvivlar på att denna blomma är härdig utomhus överhuvudtaget i Sverige...
Men jag sår den varje år, i januari-februari eller så. Tillgång till extraljus när de grott är ett måste. Fantastisk sommarblomma. Jag vet folk som tar in dem och övervintrar dem som krukväxter inne. Själv har jag aldrig provat ens, de är så stora efter en sommar att jag inte har plats för dem inne. Och som sagt lätta att så för det mesta.
ingrids
I Sverige odlas den som ettåring men den kan övervintras svalt - tål alltså inga minusgrader alls.
RitRat
Min erfarenhet av törnrosas kjortel i zon 5 är att den inte alls grodde i våras! Jaja, inte zonens fel, snarare mitt eget. Vet dock inte vad som gick fel.

Jag svarar som de andra: Den blomman kan inte övervintra utomhus någonstans i Sverige.
blomkronan
Jag har min Törnrosa i rumsvärmen sedan september då dom första frost nätterna kom. Den växer och mår bra smile.gif verkar trivas mycket bra i rumsvärmen.
veram
Törnrosas kjortel är en underbar sommarblomma, men svår att övervintra. Tyvärr måste man ju klippa ned den för att den ska rymmas i förrådet. Jag har ofta klarat den tills februari, men sen dör den. Om det beror på nedklippningen eller brist på extraljus (stått i svalt förrådsfönster) vet jag inte. Jag har också märkt att fröerna gror väldigt olika bra olika år, så jag brukar spara de frön som gror bra i flera år och tar bara av dem så länge de räcker, även om de är gamla. Vissa år tar man kanske fröerna för tidigt, så att de inte är mogna.

En annan klätterväxt som enklare klarar av övervintring i svalt fönster är fackelranka. Den är ju lättsådd, växer snabbt, blommar länge och klarar viss frost på hösten. Den växer hela vintern inomhus, så man får klippa ned den flera gånger innan våren/Veram
Margith
Jag älskar Törnrosas kjortel och har den varje år.
Sen läste jag här på Odla att den går att övervintra, så jag provade. Alla 3 dog i sep-okt.
Ett annat bekymmer med övervintring är att de blir så våldsamt stora.

Numera sår jag nya varje vår. De är lätta att driva upp själv. Jag tar egna fröer och byter till mig andras fröer (för säkerhets skull). ALLA fröer har grott för mig, men en del tar väldigt lång tid på sig innan de gror.
Så ni som inte får dem att gro, vänta nån vecka till, de kan vara irriterande sega i starten!
Monarda
Törnrosas kjortel är ett måste för mig varje år. Problemet med att övervintra är ju som ni säger att dom blir så stora. Jag sådde några frön i slutet av förra sommaren för att få en lagom stor planta som jag skulle kunna spara över vintern. Den har stått svalt i källaren och har nu fått flytta till rumstemperatur och skjutit ordentlig fart. tummenupp.gif

[attachment=48584:P4020992.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon