Full version: Torkade murklor
Christa
Jag har en massa burkar med torkade murklor. Vågar dock inte äta dem eftersom de innehåller gift även om man både torkar och kokar dem. Dock har jag hört att en del använder dem i alla fall.

Finns det någon avsättning för murklor fortfarande? Är det omoraliskt att sälja eller ge bort dem om man inte själv vågar äta murklor?

KURT
Om den man ger bort det brukar äta murklor och kan göra ett val att äta dem baserat på kunskap, så är det ju inte fel att ge bort dem. Att äta några få ggr per är ser jag inte som något problem. Många saker som inte är nyttiga att äta varje dag, skadar knappast att äta några få gånger per år.
Motti
Att äta murklor några gånger om året tror jag är ganska ofarligt vi gör det här,men jag brukar förvälla tre gånger innan vi äter dom.
KURT
Sandsopp är annars ett mycket bra alternativ till stenmurkla, smakmässigt tycker jag att den är lika bra, även om murklorna rent estetiskt är lite vackrare. Sandsoppen måste dock torkas, annars har den hopplöst seg konsistens.
Gåsis
Jag antar det är stenmurklor och inte toppmurklor du har. Toppmurklan är inte giftig. Jag har helt slutat äta stenmurklor och dom står som dödligt giftig i svampboken. Skulle inte välja att ge bort en sån svamp ens till någon vet den är giftig men äter ändå.
Meriona
Samtliga svampkonsulenter jag träffat har slutat äta stenmurklor. Så jag gör som dem. Gott är det, men det är roligare att leva länge.
Christa
Jag har själv ätit ganska mycket murklor i mina dagar. Framförallt på 80-talet när vi var norröver och hittade massor. Kokade på Trangiaköket och det rymmer ju inte så mycket vatten så det blev nog en del gift kvar. Känner också en tant som är närmare 90 år och som i yngre dagar gjorde stuvning på avkoksvattnet från murklorna så det är ju inte lätt att veta hur farligt det är.

Sedan jag gick i väggen på jobbet tål jag dock gifter sämre än andra så jag har blivit extra försiktig. En biokemist jag känner sa redan för länge sedan att musklor inte borde ätas så därav frågan. Verkar som om fler tycker att jag inte skall ge bort dem i alla fall så de åker nog ut.
Meriona
Det finns folk som betalar stora pengar för murklor, så jag tycker att det är upp till dem om de vill äta eller inte. Jag hade inte haft dåligt samvete att sälja eller ge bort till någon som är medveten om riskerna men ändå väljer att äta. Annars äter de ju ändå såna de plockat själv, så det är ingen skillnad tycker jag. innocent.gif
Aqvakul
Slänga dem, tycker jag är dumt. Lite murklor någon gång då och då klarar de flesta säkert av. Dessutom är det ju så sagolikt gott.
Överbölingen
Vi käkar stenmurklor någon gång om året numera.
Men sedan en svampexpert omtalat att giftet anrikas med tiden och ingen vat vilken tollerans din kropp har så har vi övergått till ovanstående påstående. För använde vi mycket murklor. Hittar vi däremot toppmurklor stryker de med fort som ögat. Jag vet att österöver så äter man mycket murklor. Själv åt jag gravad lax med murkelsås i Rovaniemi i slutet på 70-talet.
KURT
Stenmurklan är fortfarande en godkänd handelssvamp i Finland:


http://www.evira.fi/attachments/svenska/li...maarays__se.pdf
http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2006/20060489
Noak
I min familj har vi alltid plockat och ätit murklor, som barn åt vi nog murklor ett par gånger i månaden...
Min pappa blev 89 och min mamma är snart 92.
Numera plockar jag murklor för att det är så vansinnigt roligt när man hittar dem, men sen äter jag inte upp dem för att jag blivit skraj...
Meriona
Jag hittade (eller jag, det var sonen som sparkade på dem och undrade vad det var för hjärn-svamp) två stycken i våras, det var första gången nånsin. Men jag lät dem vara. Hade gärna hittat toppmurkor, men nu har jag gått med i en svampklubb, så då kanske man får chansen att lära sig lite mer i vår..... wub.gif
Och säkerligen är det så att de cancerogena ämnena kan passera vissa kroppar helt utan åverkan, men har man anlag så kan det bli tokigt. Och för mig som bara har en njure, så vore det ju superdumt att chansa.

Bassam
Hej
Jag ska skicka till dig texten som jag hittar på Inernet idag:
Glöm inte att förvälla de giftiga murklorna
LIVSFARLIG Stenmurklan måste kokas två gånger innan den blir ätlig. Allvarliga mag- och tarmproblem, yrsel och dubbelseende kan annars bli följden.
Foto: ÅKE HÅKANSSON
Murklor måste förvällas.
– Och det ska göras två gånger, säger Mark Personne, överläkare vid Giftinformationscentralen.
I Aftonbladet Söndag
i går var ett recept på stekta murklor ofullständigt. Där framgick inte att svampen måste förvällas först.
De flesta av oss vet att murklor – stenmurklan som är vanligast – är giftig.
– Däremot är det lite si och så med hur man renar dem, säger Mark Personne.
Hur farliga är stenmurklor?
– Man blir påtaglig sjuk, dödsfall har vi inte haft sedan början 70-talet. Men äter man dem otilllagade så att man får i sig allt giftet, får man problem från mag-tarmkanalen och neurologiska symptom som yrsel och dubbelseende.

”Bestående leverskador”
– Efter ett till tre dygn tillstöter lever- och njurskador, och det blir bestående organskador. I förlängningen kan det leda till behov av dialys.
Men även efter förvällning finns en del av giftet kvar. Vid en genomgång 1994 av alla vetenskap på området framgick att murklorna innehåller cancerframkallande ämnen.
– Då blev rekommendationen att man inte ska äta murklor mer än en gång om året, säger Mark Personne.
Toppmurklan, som är enkel att skilja från stenmurklan, är ogiftig.
Så här förvälls stenmurklorna, enligt Livsmedelsverkets rekommendation:
Koka i två omgångar, fem minuter åt gången.
Tre delar vatten, en del svamp, helst i bitar
Vattnet slås bort efter varje kokning
Lock används inte vid kokningen
Andas inte in ångorna

Blötlägg och förväll
Torkade murklor blötlägges i minst två timmar, två deciliter vatten per tio gram svamp. Blötläggningsvattnet hälls bort.
Sedan förväller man svampen som om den vore färsk.
Murklor som säljs på burk i handeln ska vara förvällda.


Anders Johansson


--------------------------------------------------------------------------------
Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
Meriona
HJälp vilket rörigt inlägg, vem var avsändare? Anders Johansson? wacko.gif
Gossen Ruda
Den gode Bassams inlägg är ofta roliga att läsa men man bör inte ta dom på allvar. Beträffande murklor så har jag numera slutat äta dom, dels på grund av giftet men också för att dom är inte så vanliga här så dom får växa i fred. Det är väl mest två problem, dels så kan stora mängder gift vara direkt akut giftigt men den risken får man bort med förvällning och/eller torkning. Sen kan även små mängder kvarvarande gift omvandlas till ett ämne som kan orsaka cancer. Kan alltså, ingen vet väl säkert OM det blir så. Skulle man ta fasta på alla larm om skadliga och cancerogena ämnen borde människan för länge sen vara utdöd. Ät med måtta så går det säkert bra.
pimpim2
Bassams svar är daterat 1999, det har ju hänt en del sen dess...
Det gäller att vara kritisk till det man läser.....

Oj då, glömde länken...
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9906/28/murklor.html
gunvor
CITAT (Motti @ 07-12-2009, 17:49) *
Att äta murklor några gånger om året tror jag är ganska ofarligt vi gör det här,men jag brukar förvälla tre gånger innan vi äter dom.



hörde nyligen en TV-kock/ tror jag det var / som sade förväll 5 gånger!
KURT
CITAT (gunvor @ 09-12-2009, 15:04) *
hörde nyligen en TV-kock/ tror jag det var / som sade förväll 5 gånger!



TV-kockarna är varken mykologer, toxikologer eller organiska kemister!
Wilmer
Tror inte att många mykologer äter murklor, på 70-80 talet när vi gick kurser avrådde de starkt ifrån att äta (murklor), ingen av experterna gjorde det själva. Det som har hänt sedan dess är väl snarare att FLER svampar förklarats giftiga än tvärt om. Tycker det bör nämnas också att de murklor som TORKAS också avger giftet precis som vid kokning.
gunvor
CITAT (KURT @ 09-12-2009, 14:05) *
TV-kockarna är varken mykologer, toxikologer eller organiska kemister!


har jag väl aldrig påstått att dom är - men dom brukar veta vad man vågar servera o hur!
vilken obehaglig ton - förlåt att jag trängde mig på!
KURT
CITAT (gunvor @ 09-12-2009, 16:29) *
har jag väl aldrig påstått att dom är - men dom brukar veta vad man vågar servera o hur!
vilken obehaglig ton - förlåt att jag trängde mig på!


Jag har inget som helst förtroende för kockar. Deras utbildning på t ex livsmedelshygien är obefintligt, och deras kunskaper om svampar brukar också vara mycket dålig.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat...amplig-att-ata/
*Stintan*
CITAT (KURT @ 09-12-2009, 16:25) *
Jag har inget som helst förtroende för kockar. Deras utbildning på t ex livsmedelshygien är obefintligt, och deras kunskaper om svampar brukar också vara mycket dålig.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat...amplig-att-ata/


Det är din åsikt men andra kan faktiskt ha en annan vare sig du vill det eller ej.

Meriona, jag tycker att är man själv det minsta osäker när det gäller svamp så ska man inte äta den och inte heller ge bort den.
Piccante
CITAT (Wilmer @ 09-12-2009, 14:28) *
Tror inte att många mykologer äter murklor, på 70-80 talet när vi gick kurser avrådde de starkt ifrån att äta (murklor), ingen av experterna gjorde det själva. Det som har hänt sedan dess är väl snarare att FLER svampar förklarats giftiga än tvärt om. Tycker det bör nämnas också att de murklor som TORKAS också avger giftet precis som vid kokning.

I torkad svamp koncentreras gift dessutom!
Meriona
CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 16:51) *
Meriona, jag tycker att är man själv det minsta osäker när det gäller svamp så ska man inte äta den och inte heller ge bort den.


Jag köper cigaretter till min mamma när jag är ute och reser också, det är farligt det med, men det är hennes val. Om nån vill ha min svamp, och de är medvetna om riskerna, anser jag att det är samma sak.



CITAT (KURT @ 09-12-2009, 16:25) *
Jag har inget som helst förtroende för kockar. Deras utbildning på t ex livsmedelshygien är obefintligt, och deras kunskaper om svampar brukar också vara mycket dålig.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat...amplig-att-ata/


Håller med här. Dessutom är jag inte säker på att kontrollen hos grossisterna är tillförlitlig heller, äter ogärna svamprätter på restaurang över huvudtaget, om det inte står att det är champinjon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon