Tintin67
Hej!
Jag borde kanske strunta i detta, men det är så trist – granne har frågat oss om att skriva under ansökan om bygglov för ett 2-metersstaket, vi sade att 1,60 kan vi acceptera, men han blev arg och nu bygger han sitt staket tät intill vår gemensamma korta häck. Grannsämjan är ett minne blott för när min sambo försökte prata med grannen och förklara, ville han inte höra något. Och nu hamnar våra hallonplantor i skoga av staketet. Och det känns fel att grannen gör som han vill.
Finns det möjlighet att ändra på det?
Alla goda råd är guld värda för mig!
MariaS
Allt som är högre än 110cm och närmare än 4,5 från granntomt, kräver bygglov!
ingrids
Har han fått bygglov för planket utan ert samtycke??
Tintin67
nja, jag vet inte, vi har inte skrivit på i alla fall
MariaS
CITAT (Tintin67 @ 07-12-2009, 14:21) *
nja, jag vet inte, vi har inte skrivit på i alla fall

Då är det enkelt, kolla på kommunen om de ansökt om bygglov, annars är det ju faktiskt svartbygge! och saken är klar...
Tintin67
CITAT (MariaS @ 07-12-2009, 14:24) *
Då är det enkelt, kolla på kommunen om de ansökt om bygglov, annars är det ju faktiskt svartbygge! och saken är klar...


och vad gör jag då???
*Stintan*
Kolla med kommunens byggnadsnämnd!
MariaS
CITAT (Tintin67 @ 07-12-2009, 14:26) *
och vad gör jag då???

Fråga om de har fått bygglov trots att ni inte godkänt. Då sköter byggnadsnämnden resten.
Tintin67
Tack ska Ni ha alla som svarat - jag kollar!
Bengalow
Jag tror att man får omgärda privat tomt med staket på max 180 cm höjd. Så var det förr, när jag satt i byggnadsnämnden.
Klagar du till byggnadsnämnden, så måste dom besiktiga, och ev utfärda böter och rivningsbeslut, om det strider mot reglerna. Avståndet 4,5 meter från tomtgräns innefattar byggnader....vilket detta inte är.
Med en sådan granne är det mycket bättre med staket emellan sig.
Bee
Jag har ju viss erfarenhet av en sådan granne och jag håller med Bengalow - ibland är det bättre att ha ett högt staket/plank mot sådana människor.

Sen kan dom försöka komma och be att få låna verktyg eller få hjälp att knyta slipsen. Hmpf!
Vissa tänker inte längre än näsan räcker.
Piccante
Bifoga gärna en bild på planket till byggnadsnämnden laugh.gif så går handläggningen lite fortare. Det ska krävas bygglov för ett sådant plank och det är inte enbart pga av er som närmaste grannar även i områdets detaljplan kan det stå att inga plank/ terasser/ skärmtak accepteras om det står utsikt eller utseendet på husen.
KRT
Reglerna kan variera mellan olika kommuner, men eftersom ajg själv lämnade in en ansökan om bygglov för 2 månade sedan efter en lång diskussion med stadsbyggnadskontoret så har jag hyfsad koll på vad som gäller (i Lund iaf). Ska staketet gränsa till en granne, är mer än 1,2 högt, och består till mindre än 50% av luft (dvs inte spalje el dyl) krävs bygglov. Då vår granne skrev på utan problem är jag osäker på vad som händer om grannen INTE skriver på. Däremot vet jag att det inte är ett absolut krav att grannen skriver på, MEN om inte grannen skriver på går ärendet till något råd som sedan kontaktar grannen och som sedan göra en bedömning om det är OK att bygga eller ej.

Frågan är om staketet din granne bygger står på tomtgränsen eller 1 m in på deras tomt. Detta kan nämligen göra skillnaden om det är OK eller ej.

Stadsbyggnadskontoret i just din kommun kan svara på denna typ av frågor, samt var du ska vända dig för att överklaga. Att kontakta dem som du planerar är det absolut bästa. Berätta gärna vad du komemr fram till - jag tror många är nyfikna och vill veta!
Alba
CITAT (Markus_H @ 07-12-2009, 15:35) *
Bifoga gärna en bild på planket till byggnadsnämnden laugh.gif så går handläggningen lite fortare. Det ska krävas bygglov för ett sådant plank och det är inte enbart pga av er som närmaste grannar även i områdets detaljplan kan det stå att inga plank/ terasser/ skärmtak accepteras om det står utsikt eller utseendet på husen.


Markus...vem tror du läser dina inlägg nu............med den avataren wacko.gif g.gif
Solstorm
CITAT (Alba @ 08-12-2009, 12:41) *
Markus...vem tror du läser dina inlägg nu............med den avataren wacko.gif g.gif


Inte passar den i detta forumet i alla fall.
Ralf
CITAT (Solstorm @ 08-12-2009, 12:58) *
Inte passar den i detta forumet i alla fall.

man skulle nog vilja ha ett plank mot den personen....
Rose
CITAT (Solstorm @ 08-12-2009, 12:58) *
Inte passar den i detta forumet i alla fall.
Nej, verkligen inte! thumbdown.gif
Motti
Håller med de andra att det nog är bättre att ha det där planket emellan er om han nu är så svår att prata med, hur ska det då bli om ni annmäler honom till Byggnadsnämden confused.gif risken är att ni får ett litet helvete med honom och en bitter grannfejd rtfm.gif Ibland får man välja sina strider .Synd när man får en sådan granne som kör sitt eget race och kör över sina grannar.Här där vi bor sågar vi ner träd och buskar emellan varandra istället rolleyes.gif för allas trevnad ,ja det handlar om att få in sol och ljus här vilket vi alla grannar strävar efter.Hoppas du får en bra lösning på problemet,kanske bättre att bita ihop och flytta Hallonbuskarna istället.
netaave
Kanske bättre att ta besväret med att flytta hallonen, men du kan ju plantera nåt annat snabbväxande illaluktande där dom varit. wink.gif whist.gif

Markus jag gillar din avatar wink.gif
Inga från Närke
CITAT (netaave @ 08-12-2009, 13:33) *
Markus jag gillar din avatar wink.gif

Jag också, den är väl inte så farlig visar ju bakdelen.
skogstroll
CITAT (Alba @ 08-12-2009, 12:41) *
Markus...vem tror du läser dina inlägg nu............med den avataren wacko.gif g.gif


nej man kan ju inte fokusera alls blush.gif

hihi nu har jag hämtat andan... kolla med kommun vad de har för regler. Följer de inte reglerna är det ju bara att anmäla dem! Man kan ju prova att prata med dem först kanske. Sånt där kan vara himla irriterande. Typiskt svenskt...
Alba
CITAT (Solstorm @ 08-12-2009, 12:58) *
Inte passar den i detta forumet i alla fall.



Tycker du inte ohmy.gif liite roligt måste vi ju ha giggle.gif

Inte ofta man får se en sån tomte....eller confused.gif
PX-21
CITAT (Inga från Närke @ 08-12-2009, 16:03) *
Jag också, den är väl inte så farlig visar ju bakdelen.


"Som man bakar får man ligga "som man säger...?

Helt OK för mig med (Avataren)...fast trevligare med en tomtenissa förståss..

Men åter till frågan !Ni kan ju skruva upp en basketkorg ..eller använda som tennis/fotbollsspelarplank...
Alltså nämna det så kanske lurken inte plintar dit nåt överhuvudtaget yaay.gif

Mvh
Aqvakul
Om du klarar av att strunta i din granne och hans trista stil, så är det troligen det bästa...

En grannfejd, även om du får "rätt" kan kosta på väldigt mycket, tyvärr kanske mer för den snälle än för den fräcke....
PX-21
Du har så rätt så... kram1.gif

Som min morfar alltid sa!..Nu skall vi vara nu skall vi vara snäällaa..

Mvh
Anja Danmark
CITAT (Solstorm @ 08-12-2009, 12:58) *
Inte passar den i detta forumet i alla fall.


Det er da bare en herlig julehilsen - jeg synes, at den er fin!

Mvh
Anja

Tintin67
Tusen tack för alla svar! Det var många goda och tankvärda råd! thanks.gif smiley_small_hug.gif
Idag hade min sambo kontakt med kommunen – någon ansökan om bygglov från grannen har de inte fått. Så de vill kolla detta. Jag kan berätta också att grannen bygger en del av staketet mot gatan, kommunens mark, och det är inte tillåtet heller, vad vi förstår.
Men han har redan slutat hälsa på oss efter det att vi inte skrivit på hans ansökan, så vi får gilla läget. whistling.gif
Aqvakul
CITAT (Tintin67 @ 08-12-2009, 19:11) *
Tusen tack för alla svar! Det var många goda och tankvärda råd! thanks.gif smiley_small_hug.gif
Idag hade min sambo kontakt med kommunen – någon ansökan om bygglov från grannen har de inte fått. Så de vill kolla detta. Jag kan berätta också att grannen bygger en del av staketet mot gatan, kommunens mark, och det är inte tillåtet heller, vad vi förstår.
Men han har redan slutat hälsa på oss efter det att vi inte skrivit på hans ansökan, så vi får gilla läget. whistling.gif


Er granne ligger lite risigt till nu och risken är att det kommer att gå ut över er - låt er inte provoceras!
Alexander-VG-zon3
offtopic (förlåt)

det är ju jag som är på bilden förstår ni väl.......................... coolgleam.gif
Ralf
CITAT (Tintin67 @ 08-12-2009, 19:11) *
Tusen tack för alla svar! Det var många goda och tankvärda råd! thanks.gif smiley_small_hug.gif
Idag hade min sambo kontakt med kommunen – någon ansökan om bygglov från grannen har de inte fått. Så de vill kolla detta. Jag kan berätta också att grannen bygger en del av staketet mot gatan, kommunens mark, och det är inte tillåtet heller, vad vi förstår.
Men han har redan slutat hälsa på oss efter det att vi inte skrivit på hans ansökan, så vi får gilla läget. whistling.gif

Han blir väl ännu gladare när han förstår att någon har skvallrat till kommunen, men det e bara o låtsas som ingenting.
ängsvädd
CITAT (Tintin67 @ 08-12-2009, 19:11) *
Tusen tack för alla svar! Det var många goda och tankvärda råd! thanks.gif smiley_small_hug.gif
Idag hade min sambo kontakt med kommunen – någon ansökan om bygglov från grannen har de inte fått. Så de vill kolla detta. Jag kan berätta också att grannen bygger en del av staketet mot gatan, kommunens mark, och det är inte tillåtet heller, vad vi förstår.
Men han har redan slutat hälsa på oss efter det att vi inte skrivit på hans ansökan, så vi får gilla läget. whistling.gif

Stackars er som har fått en sådan granne. Bra att ni sätter åt honom. Hoppas ni kan få hjälp av utomstående att enas om vad ni ska ha för gemensam gränsmarkering.
Aqvakul
CITAT (ängsvädd @ 08-12-2009, 19:28) *
Stackars er som har fått en sådan granne. Bra att ni sätter åt honom. Hoppas ni kan få hjälp av utomstående att enas om vad ni ska ha för gemensam gränsmarkering.


Jag tror faktiskt man är inne på en väldigt farlig väg när man tänker "sätta åt" någon. Stay cool!
ängsvädd
CITAT (Aqvakul @ 08-12-2009, 19:34) *
Jag tror faktiskt man är inne på en väldigt farlig väg när man tänker "sätta åt" någon. Stay cool!

Det har du faktiskt rätt i, men man får iaf se till att man inte blir överkörd av en granne som gör som han vill. Jag tror jag har lite färgade glasögon för jag fick en granne för några år sedan som planterade engranhäck utan att fråga mig, som gick in på min tomt och förstörde min nyplanterade häck. Han var helt sjuk, tack o lov löste det sig tillslut - det var inte han som ägde fastigheten utan det var hans f d fru och vi kom senare överens. Men det var det där med att inte heja osv - men nu har vi bra relation.
*Stintan*
CITAT (flaxss @ 08-12-2009, 19:15) *
offtopic (förlåt)

det är ju jag som är på bilden förstår ni väl.......................... coolgleam.gif


WOW!!! 000.gif giggle.gif
Alba
CITAT (flaxss @ 08-12-2009, 19:15) *
offtopic (förlåt)

det är ju jag som är på bilden förstår ni väl.......................... coolgleam.gif


Klart jag förstod det flirting.gif

Hade det varit en helt främmande tomte hade det ju inte varit lika intressant. innocent.gif whist.gif

Jag kände ju igen din luva.

F'låt Tintin ...nu skenade vi iväg.

nono.gif
Rose
CITAT (Alba @ 08-12-2009, 20:23) *
Klart jag förstod det flirting.gif

Hade det varit en helt främmande tomte hade det ju inte varit lika intressant. innocent.gif whist.gif

Jag kände ju igen din luva.

F'låt Tintin ...nu skenade vi iväg.

nono.gif
Jag skulle uppskatta om den togs bort. Jag kommer inte till odla för att se nakna människor, sånt finns överallt annars på nätet för den som önskar se sånt.
Meriona
Det här kanske blir ett inslag i Grannfejden så småningom! Och då ska vi hela bunten stå där och heja på Tintin! yes.gif tummenupp.gif kompiskram.gif Ge er inte, det är ju ni som har rätt!
ängsvädd
Ja, vi håller på er tummenupp.gif

Snälla, förstör inte Tintins tråd genom att diskutera Markus avatar - ni kan väl starta en egen tråd om det eller pm:a Markus - ni som har synpunkter. Please...
Piccante
CITAT (Rose @ 08-12-2009, 20:25) *
Jag skulle uppskatta om den togs bort. Jag kommer inte till odla för att se nakna människor, sånt finns överallt annars på nätet för den som önskar se sånt.

Man ska inte döma folk efter kläderna men nu är den borta.
Hej igen
CITAT (Markus_H @ 08-12-2009, 23:28) *
Man ska inte döma folk efter kläderna men nu är den borta.

Döm inte boken efter dess omslag ...
men jag kan också förstå om en del stör sig på naket.
KRT
CITAT (Tintin67 @ 08-12-2009, 19:11) *
Tusen tack för alla svar! Det var många goda och tankvärda råd! thanks.gif smiley_small_hug.gif
Idag hade min sambo kontakt med kommunen – någon ansökan om bygglov från grannen har de inte fått. Så de vill kolla detta. Jag kan berätta också att grannen bygger en del av staketet mot gatan, kommunens mark, och det är inte tillåtet heller, vad vi förstår.
Men han har redan slutat hälsa på oss efter det att vi inte skrivit på hans ansökan, så vi får gilla läget. whistling.gif


Men om det är så att han bygger staketet ut mot kommunens mark (dvs gatan) är det ju jättebra på ett sätt!!! Det betyder att det inte bara är mot er han bygger och alltså behöver det inte vara NI som "rapporterat" detta till kommunen, det kan ju lika gärna vara någon anställd på stadsbyggnadskontoret som kört förbi och sett det.... Det gör läget lite mindre "utsatt" för er.
Man behöver inte älska sina grannar, men det underlättar om man har en bra relation till dem. Å andra sidan så behöver man inte ha det, har levt med en granne som vi inte alls kom överens med i flera år och det gick - inte alltid lätt men ändå.

En sak som du kanske inte tänker på, och förmodligen inte grannen heller, är att staketet ska underhållas och ni har ingen skyldighet att låta honom gå in på ER mark för att underhålla sitt staket. Om han inte har byggt staketet någon halvmeter in på sin mark kommer han alltså inte kunna underhålla staketet på ena sidan - undrar hur länge det klarar sig då?
Bee
Det där med att sluta heja känner jag väl igen. Det jag tycker är fånigt i sådana här situationer är hur folk kan sälja skinnet innan björnen är skjuten, alltså kanske beställa hem material innan alla tillstånd är klara.

Jag är rätt säker på att det var just det min granne gjorde. Dom utgick från att mitt tillstånd bara var en formsak vilket det inte var. Dom fick inte mitt tillstånd till att bygga in sin altan och därmed både ta bort min utsikt och solljuset. Deras hämnd blev ett stort plank som jag anmälde till Byggnadsnämnden. Dom blev tvungna att modifiera planket till ett staket men med de regler vi har i Göteborgs kommun så står det mesta kvar. Vi bor båda i mellanradhus och dom borde ha insett problemen.
Vi är nu persona-non-grata gentemot varandra och jag har för det mesta inget emot det. Jag tycker det är skönt att vara av med dom!

Stå på dig Tintin! Du har rätt till sol och utsikt!
Gossen Ruda
Det finns ju dels taktiken att inte vilja bråka och acceptera allt men nån jäkla ordning måste det vara. Det är bättre att ta tjuren vid hornen även om grannen kanske får ett horn i sidan sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon