Full version: Oxydendrum arboreum
pebblelake

Hejsan!
Jag undrar om någon här har provat Oxydendrum arboreum (sourwood) i zon 4-5?
Den slår ut sent på våren och höstar tidigt så den borde vara värd att pröva i alla fall.
Någon som har lyckats eller har misslyckats?
All odlingsinfo uppskattas.
pebblelake
Ingen som testat borde funka ända upp i zon 4-5 med kärlek...
Janne56
Hej,
Detta lilla träd ser väldigt trevligt ut. Har dock varken hört talas om det eller försökt odla det. Om du får tag i frö, får du gärna skicka några till mig också!
God fortsättning på det nya året ösnkar Janne56
pebblelake
CITAT (Janne56 @ 05-01-2010, 15:23) *
Hej,
Detta lilla träd ser väldigt trevligt ut. Har dock varken hört talas om det eller försökt odla det. Om du får tag i frö, får du gärna skicka några till mig också!
God fortsättning på det nya året ösnkar Janne56

God fortsättning Janne!
Själklart kommer det en ,så fort fått tag i någon.Har inte riktig koll på allt jag sådde i höstas.
Huggorm
Har inte vågat försöka, Egnérs växter klassar den som zon 1(2). Den verkar ju vilja stå fuktigt också, vilket höjer zonen jämfört med att låta den stå väldränerat
pebblelake
CITAT (Huggorm @ 05-01-2010, 21:19) *
Har inte vågat försöka, Egnérs växter klassar den som zon 1(2). Den verkar ju vilja stå fuktigt också, vilket höjer zonen jämfört med att låta den stå väldränerat

Pratade just med en bekant som hade haft den i tre år i zon 5 ,men inte i allra bästa läge eller jord.
Så det bådar gott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon