Peztis
Så hur är det...
Är du drabbad av "förmycketus fröus" och/eller "fullus te breddus"?

Om du är osäker så finns här några säkerställda symptom:

"Fullus te breddus är en mycket vanlig följdsjukdom av förmycketus fröus.

Det som förbryllar forskarna är att fullus te breddus även har påvisats hos personer som är stamgäster i handelsträdgårdar och personer som säger sig ha tangentbord som beställer själva via internet.

Innan forskarna har kunnat klarlägga sambandet finns tyvärr inget botemedel.

Symptomen är lite svårdefinierad, men om du överväger att ta 5 veckors semester i sommar och säger åt din familj att du vägrar i sten att gå utanför tomtgränsen... ja, det kan vara ett tecken på att du är drabbad

Jord under naglarna och trasiga nagelband kan absolut vara sjukdomstecken, men tyvärr är det väldigt svårt för forskarna att reda ut sambandet med säkerhet.

En skåning med jord under naglarna i november, har förmodligen bara varit ut i trädgården och planterat 10 tulpan-lökar, vilket må anses normalt.
En norrlänning med jord under naglarna i november kan däremot, sannolikt, uppvisa de första sjukdomstecknena.

Å andra sidan, en norrlänning med spruckna nagelband i november har förmodligen bara glömt att sätta på sig lovvikka-vantarna innan han/hon gick ut och skottade fram bilen. I det fallet finns det alltså risk att skåningen kanske uppvisar de första sjukdomstecknena??

Fullus te breddus är en lömsk sjukdom"


Skulle du känna till andra symptom, biverkningar eller (i värsta fall) botemedel, vänligen delge oss andra dessa!

Har du aldrig hört talas om dessa sjukdomar, kan du läsa mer här Förmycketus fröus/fullus te breddus.
Solstorm
Fast lite svårt att begripa klingande latinus. Jag kan sjukdomsnamnen på isländska:

"förmycketur fröur" och/eller "fullur te breddur"
Aqvakul
Jovisst är jag drabbad...
pejori
Jag lider av en mycket svårartad form tydligen... tummenupp.gif
Har så gott som alla symptom... giggle.gif

Att sova med en liten trädgårdsspade på sängbordet, borde leda till kvalifiserad hjälp... tummenupp.gif

Tulpanlökar i kylskåpet också... giggle.gif
Myosotis
crazy.gif rotfl.gif Jätteroligt skrivet! tummenupp.gif
Peztis
Tack Margith för dina fakta!!!
Peztis
Pejori: det låter verkligen svårartat!

Är fingrarna gröna vid de övre lederna medan fingerspetsarna är bruna? Då kanske det är bäst att söka professionell hjälp!


g.gif Skulle det bli en hortonom då, eller? g.gif

Kan inte någon gå till vårdcentralen med en videokamera i handen och säga att de tror de lider av fullus te breddus eller i alla fall förmyckeus fröus... rotfl.gif
DykUnderYtan
Hahaha... en sen lördagkväll på favorithaket odla.nu. Har starka misstankar om att även jag är drabbad... crazy.gif
blomkronan
Jag har märkt att denna sjukdom bara blir värre och värre för varje år crazy.gif Min man sa lugnande till mig för några år sedan -Det kommer gå över!!! Men.... vad jag vet, så finns inget botemedel biggrin.gif
Min dotter har drabbats!!! yahoo.gif ungdomarna i dag.... tar det via datorn "FarmVille" hon odlar året runt tummenupp.gif nästa sommar hoppas jag att hon tar och praktiserar lite... IRL

Är det någon som känner till smittokällan?? skulle vilja att min man blev drabbad crazy.gif
pejori
CITAT (Peztis @ 05-12-2009, 23:21) *
Pejori: det låter verkligen svårartat!

Är fingrarna gröna vid de övre lederna medan fingerspetsarna är bruna? Då kanske det är bäst att söka professionell hjälp!


g.gif Skulle det bli en hortonom då, eller? g.gif

Kan inte någon gå till vårdcentralen med en videokamera i handen och säga att de tror de lider av fullus te breddus eller i alla fall förmyckeus fröus... rotfl.gif


Det värsta är, att tulpanlökarna hamnade i köttfärssåsen, då min dåvarande make inte såg skillnad på röd lök och tulpaner. rotfl.gif rotfl.gif
Solstorm
En lite rå fråga kanske... Låter nästan lite Agatha Cristie över det. Var det pga tulpanlökarna som han blev dåvarande make istället för nuvarande?

Kanske säkrare att äta kött än våra odlade vänner whist.gif

pejori
CITAT (Solstorm @ 06-12-2009, 11:43) *
En lite rå fråga kanske... Låter nästan lite Agatha Cristie över det. Var det pga tulpanlökarna som han blev dåvarande make istället för nuvarande?

Kanske säkrare att äta kött än våra odlade vänner whist.gif



Nädå...Han överlevde det och det var han som tog fel... tummenupp.gif
Kunde inte begripa, att det inte smakade mera lök... rotfl.gif

Han blev kvar i åtta år till.... giggle.gif

Numera får jag ha mina blomlökar och fröer ifred i kylskåpet. whistling.gif
Överbölingen
Det här är absolut inget att skratta åt eller på minsta sätt föringa. Det är en bland de alvarligaste sjukdomar som vi trädgårdnördar drabas av.

Glöm nu inte att köpa frön till växter som ger varierande bladfärg- och storlek!
Lavin
Det är inte bra när man är trädgårdsnarkoman att bo i skåne. Systemet stänger iallafall på söndagarna. Här är det plusgrader långt efter att man rimligen borde ha slutat gräva. Jag gjorde tre djupa hål igår. Utan att ha något att plantera. Hittade på något om att ifall man åker till plantskolan och köper nånting under julhelgen så är det ju bra att ha färdiggrävda hål. Stört.

Jag har en pannlampa och en skoteroverall. Jag är inte skogsvårdare.

Lägger mer tid på att fundera på en trädgårdsplan än planera för belysning i det nedrivna badrummet. En trädgårdsplan som till 70% ändå kommer ändras när jag lär känna tomten och som kanske ligger tre år fram i tiden.

Finns det ANT-föreningar i malmö? Anonyma trädgårdsnarkomaner. Eller, jag vill inte bli botad =)
Peztis
Lanvin: ja du, det där låter allvarligt! Färdiggrävda gropar för ev framtida plantor. Det där låter lite som om du även lider av mullvadus sorkus. Och som alla vet - där finns det definitivt inga botemedel!

Har som tur är inte hört talas om att det skulle finnas ANT i Stockholmsområdet i alla fall och låt inte min man få veta om det skulle göra det för då blir det väl tvångsintagning!
Eller "intervention"...
Myosotis
CITAT (Solstorm @ 06-12-2009, 11:43) *
Var det pga tulpanlökarna som han blev dåvarande make istället för nuvarande?

rotfl.gif
Gudrun i Göteborg
Jag har lidit av det en massa år tillbaka. Ibland har jag svårt att somna därför att jag planerar planteringar och blommor och kompost och .....
Olle A
Jag har varit svårt drabbad sedan jag flyttade ut på landet för sju och ett halvt år sedan. I år trodde jag att jag hade hittat ett botemedel, att åka till Indien i tre veckor mitt i värsta frösäsong i mars - tyvärr funkar det inte, jag kommer att vara hemma och så massor till våren! Inte heller den medicin min hyresvärd brukar ge mig, att höja hyran med några hundralappar de månader då sådderna måste stå under lysrör, är stark nog. Jag är nog obotlig...

Olle
Rosmarin
Absolut drabbad!!! yes.gif
pejori
CITAT (Lavin @ 06-12-2009, 19:13) *
Det är inte bra när man är trädgårdsnarkoman att bo i skåne. Systemet stänger iallafall på söndagarna. Här är det plusgrader långt efter att man rimligen borde ha slutat gräva. Jag gjorde tre djupa hål igår. Utan att ha något att plantera. Hittade på något om att ifall man åker till plantskolan och köper nånting under julhelgen så är det ju bra att ha färdiggrävda hål. Stört.

Jag har en pannlampa och en skoteroverall. Jag är inte skogsvårdare.

Lägger mer tid på att fundera på en trädgårdsplan än planera för belysning i det nedrivna badrummet. En trädgårdsplan som till 70% ändå kommer ändras när jag lär känna tomten och som kanske ligger tre år fram i tiden.

Finns det ANT-föreningar i malmö? Anonyma trädgårdsnarkomaner. Eller, jag vill inte bli botad =)


"Färdiga hål"
Vilken strålande idé om frosten skulle komma och man hittar något planterbart...
Lökar reas nu överallt till vrakpriser, så jag passar på...
LasseB
Så fort det låter sig göras ska det till en grusad bilplast en grusgång en STOR tall ska ner och ett viltstängsel upp (ca200m) Så ska såklart lite snygg belysning in, sådär en 50 meter häck sättas Säkert har jag glömt något men drabbad NÄ INTE ETT DUGG det ska bli KUL
Margith
Eftersom jag nu ser att jag inte är ensam om att lida av denna sjukdom och det dyker upp frågor om den i andra trådar, ska jag nu berätta om de senaste forskningsresultat som jag kunnat hitta.

Vad gäller smittohärdar:
det är klarlagt att pussar och kramar inte smittar, däremot verkar barn som haft fri tillgång till egenodlade morötter, smultron och jordgubbar, vara i riskzonen. Det mystiska är att de barnen oftast inte uppvisar några sjukdomstecken före 20 års ålder. (Det finns undantag, men sjukdomen är sällsynt före 20 års ålder).
Det verkar också som att inköp av villa, fritidshus eller odlingslott samt att få egna barn, kan få sjukdomen att bryta ut.
Men det finns de som inte insjuknar förrän vid pensions-ålder.
Mer forskning behövs!

Botemedel/vaccin finns inte ännu. Det enda forskarna hittills kunnat konstatera är att stora mängder mördarsniglar, vildsvin, rådjur samt stora renhjordar, verkar ha en bromsande effekt på sjukdomsförloppet.
Några av försökspersonerna har setts springa omkring på nätterna med sekatören i högsta hugg, några har setts sätta upp 2 meters viltstängsel runt sina tomter och på dessa försökspersoner verkar inte ovanstående ha någon större bromsande effekt.
Här behövs det också mer forskning, men tyvärr är det väldigt svårt att få tag på frivilliga försökspersoner.

Avslutningsvis måste jag också berätta att forskarna hittat ett 3:e sjukdomsstadie.
Sjukdomen går under namnet Grävus upp alltihopus (sjukdomen är även känd som Ingen gräsmattus kvarus, rabattus alltihopus)
För de personer som drabbats så svårt ser inte forskarna någon hjälp inom överskådlig framtid.

Är du så svårt drabbad får du nog lida med sjukdomen livet ut!


Peztis
Dr Margith!

rotfl.gif
pejori
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Knytt
Jag känner då rakt inte igen det här rtfm.gif

(Tror ni det här kan vara förnekelsefasen?)
Peztis
Kan bara beklaga, Knytt!

giggle.gif
Knytt
Jag tror jag har begränsad sjukdomsinsikt, jag tycker nämligen inte alls det är ett problem. mad.gif
Men min man tycks ha insett nåt redan förra året, då han iordningställde ett förkultiveringsrum åt mig så vi fick tillbaks köksbordet duh.gif
pejori
CITAT (Knytt @ 08-12-2009, 15:47) *
Jag tror jag har begränsad sjukdomsinsikt, jag tycker nämligen inte alls det är ett problem. mad.gif
Men min man tycks ha insett nåt redan förra året, då han iordningställde ett förkultiveringsrum åt mig så vi fick tillbaks köksbordet duh.gif



Har du fått tillbaka ditt??? confused.gif
Mitt är fortfarande upptaget till hälften.. giggle.gif
Sjuk?? Jag.???.... whist.gif
freya
Flyttar kan tillfälligt få symptomen att gå tillbaka något, dessvärre kommer de tillbaka mycket aggresivt efter en tid. Mina två äldsta barn är också smittade, spec dottern som har ett hyrt hus och jord att plantera i. Sonen har något febrigt i ögonen när han pratar om hus... ett tydligt tecken. De har dessutom ärvt morföräldrarnas gröna fingrar bägge två. Mittemellansonen har endast intresse för bilar men de två yngsta ses spela farmville och country life.

Sedan undrar jag varför försäljare tittar konstigt när jag frågar efter såjord i december? Och varför tar de inte hem den förrän i januari/februari?? Förstår de inte att folk kan få hemska abstinensbesvär utan jord crying.gif Komposten är inte klar att sätta fröer i, dessutom är den frusen.....
Olle A
CITAT (pejori @ 08-12-2009, 15:58) *
Har du fått tillbaka ditt??? confused.gif
Mitt är fortfarande upptaget till hälften.. giggle.gif
Sjuk?? Jag.???.... whist.gif


Mitt är faktiskt så ledigt att jag kan äta frukost vid det nu. Men det är högst tillfälligt. rolleyes.gif

Olle
Lavin
Jag har lånat trädgårsböcker från tre olika bibliotek. Ca 40 stycken böcker totalt. Jag tycker att det är så skönt med dessa nya automatiska kortläsare så att man inte behöver visa hur mycket man lånar för biblotikarien. Då har jag redan två fulla rader med trädgårdsböcker i bokhyllan. Samt x antal travar med trädgårdstidningar.

Och jag tycker ändå inte att jag kan hitta bilder på det jag vill ha.
Krokodilen
Jag drabbades förra vintern, för första gången. Skovet var mycket allvarligt och resulterade i förmycketsmåplantor. Som i sin tur resulterade i vattenkannearmbåge under sommaren.
Trodde jag var återställd men känner nu att ett nytt skov är på väg. Fingrarna hänger över tangenterna på både Impacta och Thompson&Morgan. Än så länge har det inte slagit ut i full blom, krukan med tulpanlökar står kvar i förrådet. Men jag är rädd att jag inte klarar mig längre än till eftermiddagens planerade besök på Plantagen.
laugh.gif
Knytt
Vattenkannearmbåge - också ett typiskt symptom! rotfl.gif
DykUnderYtan
Då jag bodde i lägenhet kunde symptomen hållas tillbaka något, då balkongen till slut var såpass full med växter att jag bara kunde stå på en liten plätt för att vattna. Sitta på balkongen och njuta var det ju inte tal om, fanns inte plats för det. I köket var det rena odlingsrummet med en stor hylla fylld med div uppdrivna plantor på gång.

Nu har vi ju hus och över 3200 kvm tomt sedan 1½ år tillbaka... hur det går kan ni säkert räkna ut själva. Att sambon inte lyfter ett finger när det gäller trädgården, utan lämnar över allt ansvar till mig gör kanske inte sjukdomen bättre heller. "Gör som du vill!" Brukar det låta. biggrin.gif

Frökedjorna här på odla har trappat upp sjukdomen drastiskt... rolleyes.gif rolleyes.gif

Tidsbrist är väl det enda som kan hålla tillbaka sjukdomen något, eftersom jag har ett arbete att gå till...
Rihane
CITAT (Margith @ 08-12-2009, 14:20) *
Vad gäller smittohärdar:
det är klarlagt att pussar och kramar inte smittar, däremot verkar barn som haft fri tillgång till egenodlade morötter, smultron och jordgubbar, vara i riskzonen. Det mystiska är att de barnen oftast inte uppvisar några sjukdomstecken före 20 års ålder. (Det finns undantag, men sjukdomen är sällsynt före 20 års ålder).


Så min son snart sju år har drabbats av något annat?
Undrade lite vad han menade när han som tvååring tog och tog och noppade alla dom vita blommorna på marguiriten jag då hade. Den växte och blommade som bara den efter det.
Han är mycket intresserad av växter blir mycket sur när han upptäcker att jag planterat på egen hand. Han har deklarerat att han vill ha solrosor och en massa andra växter och vill ha en egen plats att odla på. Eftersom jag har balkong blir det då en egen kruka.

Jag tror att smittkällan blir när man sticker näsan i växterna. Småbarn tror jag lätt kan drabbas fort på så sätt pga deras precis-lagom-sticka-näsan-i-växterna höjd.
Däremot tror jag att anledningen till att somliga inte upptäcker symptomen på sina telningar förrän i 20-årsåldern är att det nog minsann inte är så lätt att slå sig fram hos en äldre drabbad medlem i familjen där det redan gått långt i sjukdomen.

Men vi i familjen har kanske något annat? Är rädd att maken ska drabbas för jag har beställt chilifrön åt honom. Kan vara som så att han redan är drabbad men att han pga att han ser hur jag har det "döljer" symptomen.
Rosmarin
CITAT (Margith @ 08-12-2009, 14:20) *
Eftersom jag nu ser att jag inte är ensam om att lida av denna sjukdom och det dyker upp frågor om den i andra trådar, ska jag nu berätta om de senaste forskningsresultat som jag kunnat hitta.

Vad gäller smittohärdar:
det är klarlagt att pussar och kramar inte smittar, däremot verkar barn som haft fri tillgång till egenodlade morötter, smultron och jordgubbar, vara i riskzonen. Det mystiska är att de barnen oftast inte uppvisar några sjukdomstecken före 20 års ålder. (Det finns undantag, men sjukdomen är sällsynt före 20 års ålder).
Det verkar också som att inköp av villa, fritidshus eller odlingslott samt att få egna barn, kan få sjukdomen att bryta ut.
Men det finns de som inte insjuknar förrän vid pensions-ålder.
Mer forskning behövs!

Botemedel/vaccin finns inte ännu. Det enda forskarna hittills kunnat konstatera är att stora mängder mördarsniglar, vildsvin, rådjur samt stora renhjordar, verkar ha en bromsande effekt på sjukdomsförloppet.
Några av försökspersonerna har setts springa omkring på nätterna med sekatören i högsta hugg, några har setts sätta upp 2 meters viltstängsel runt sina tomter och på dessa försökspersoner verkar inte ovanstående ha någon större bromsande effekt.
Här behövs det också mer forskning, men tyvärr är det väldigt svårt att få tag på frivilliga försökspersoner.

Avslutningsvis måste jag också berätta att forskarna hittat ett 3:e sjukdomsstadie.
Sjukdomen går under namnet Grävus upp alltihopus (sjukdomen är även känd som Ingen gräsmattus kvarus, rabattus alltihopus)
För de personer som drabbats så svårt ser inte forskarna någon hjälp inom överskådlig framtid.

Är du så svårt drabbad får du nog lida med sjukdomen livet ut!


bravo.gif a0a.gif a0a.gif a0a.gif
pejori
CITAT (Rihane @ 11-12-2009, 09:32) *
Så min son snart sju år har drabbats av något annat?
Undrade lite vad han menade när han som tvååring tog och tog och noppade alla dom vita blommorna på marguiriten jag då hade. Den växte och blommade som bara den efter det.
Han är mycket intresserad av växter blir mycket sur när han upptäcker att jag planterat på egen hand. Han har deklarerat att han vill ha solrosor och en massa andra växter och vill ha en egen plats att odla på. Eftersom jag har balkong blir det då en egen kruka.

Jag tror att smittkällan blir när man sticker näsan i växterna. Småbarn tror jag lätt kan drabbas fort på så sätt pga deras precis-lagom-sticka-näsan-i-växterna höjd.
Däremot tror jag att anledningen till att somliga inte upptäcker symptomen på sina telningar förrän i 20-årsåldern är att det nog minsann inte är så lätt att slå sig fram hos en äldre drabbad medlem i familjen där det redan gått långt i sjukdomen.

Men vi i familjen har kanske något annat? Är rädd att maken ska drabbas för jag har beställt chilifrön åt honom. Kan vara som så att han redan är drabbad men att han pga att han ser hur jag har det "döljer" symptomen.

Han har inte drabbats av något annat, han är redan bortom all räddning... giggle.gif
Det där med stoppa ner näsan, är en tydlig smittohärd..
Pollen är inte att leka med.. rotfl.gif
Eva 33c
Efter att ha läst igenom denna tråd, med igenkännande nickar, vill jag bara upplysa er om att detta inte är något modernt fenomen. Redan 1938 beskrevs symptomen av en författare vid namn Karel Capek detta i 26 (undebara) kapitel i boken Ett år med min trädgård. Möjligen drabbade den oftare män än kvinnor på den tiden??!!
Två smakprov:
Hur trädgårdsodlaren kommer till
December

(Vill ni läsa mer så kolla bibliotek och antikvariat.)
Peztis
Eva! bravo.gif
HelenJ
CITAT (Eva 33c @ 13-12-2009, 14:05) *
Efter att ha läst igenom denna tråd, med igenkännande nickar, vill jag bara upplysa er om att detta inte är något modernt fenomen. Redan 1938 beskrevs symptomen av en författare vid namn Karel Capek detta i 26 (undebara) kapitel i boken Ett år med min trädgård. Möjligen drabbade den oftare män än kvinnor på den tiden??!!
Två smakprov:
Hur trädgårdsodlaren kommer till
December

(Vill ni läsa mer så kolla bibliotek och antikvariat.)

Det är han som har skrivit "Trädgårdsmästarens bön":

Käre Herre,

Var snäll och låt det regna varje dag,
Om möjligt från midnatt till klockan tre på morgonen;
Men Du förstår att regnet måste vara lätt och varmt,
Så att det riktigt kan tränga ned i jorden.
Men jag ber Dig att se till att det inte regnar på
Silene, Allyssum, Helianthemum, lavendel
och andra arter som Du i Din outgrundliga godhet vet
är växter som älskar torka -
deras namn skriver jag gärna upp på en pappersbit om Du vill.
Och se också till att solen skiner hela dagen,
men inte överallt (t ex inte på Astilbe, Gentiana, Hosta och Rhododendron)
och inte alltför mycket.
Och att det alltid finns mycket dagg och svag vind.
Tillräckligt med daggmaskar, inga bladlöss eller sniglar, ingen mjöldagg,
och att det en gång i veckan faller flytande näring från himmelen.



Det är bara att hålla med! biggrin.gif
Eva 33c
Ja dikten är från samma bok. Har ni inte läst denna bok än (Ett år med min trädgård) så rekomenderas den på det bestämdaste! Igenkänningsfaktorn är hööög... tummenupp.gif
Anki V
Det kan….. vara så att symtomen förmycket fröus och fullus te breddus tillfälligt kan lindras något om man samtidigt drabbas av annan åkomma som t.ex ”stickius mössus/benvärmus/halsdukus”. Enligt forskare är det troligen samma sjukdom det är bara symtomen som skiljer sig lite.

För att säkerställa att det verkligen är så har forskare på Karolinska institutet sökt efter försökspersoner som mot en icke föraktlig ersättning skulle ingå i en studie. Försöken skulle pågå under juni, juli och augusti och kräver att försökspersonen under minst sex veckor helt avstår från trädgårdsarbete eller trädgårdsrelaterade aktiviteter. Tyvärr har man inte lyckats få någon att ställa upp så staten har dragit tillbaka forskningsanslagen.

Jag kan just nu enbart hänvisa till egna erfarenheter. Under se senaste 14 dagarna har jag i stort sett endast loggat in här på odla väldigt korta stunder mest då för att kolla PM och frön har jag knappt skänkt en tanke. I dag tog garnet slut och innan jag ens hunnit fatta det hade jag fått ett svårartat återfall börjat skriva listor i Excel över vilka frön jag ska beställa från STA.



/Anki
Knytt
Samsjukligheten tycks oväntat hög *stickar glatt vidare på mitt femte par tofflor*
Peztis
Ja, det stämmer nog att samtliga dessa sjukdomar ingår i handarbetus konstantus i dess olika varianter om det så är spade och sekatör, hammare och såg eller nål och tråd som är ett måste i handen.

Nu har jag i stort sett fixat färdigt mina Busfröpåsar som ska skickas nästa år, ska snart ner i källaren och såga till brädor till en blomlåda och när den är klar så ska jag ta fram symaskinen till julklänningen.

Jag är nog ett svåååårt fall, båda mina föräldrar lider också av det precis som mina bröder.
Jag har stora förväntningar på min son!
Lavin
Det är ju faktiskt en åkomma som det inte gör så mycket om man smittar ner sin omgivning med. Även om det kan bli trångt om platsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon