Sidor: 1, 2
Knytt
Idag skickar jag till nr 1 på listan!

I den här tråden kan ni hojta när ni fått och skickat vidare, ställa frågor om frön eller om kedjan smile.gif

Om det är någon som ser kedjan som inte är med varv 1 men gärna vill vara med nästa varv så är det bara att pm:a mig!
Peztis
Idag kom det stora överraskningskuvertet till mig!!! Som sagt, tur jag tittade in på den andra tråden om fröbytarkedjan för kökslandet för annars hade jag blivit rätt konfunderad... Men glad!

Mycket roligt fanns det med som jag nu har plockat ut! Tur att sonen ska vara hos sin farmor i helgen så att jag kan fixa i ordning min "donation". Förhoppningsvis hinner jag få iväg det i morgon så att nästa i tur - Blomkronan! - har dem på måndag men troligen så har hon dem på tisdag. Vi får väl se om vi, dvs jag och Posten, sköter oss.

Så där ja! Nu längtar jag till våren... Och jag som normalt älskar vintern!
blomkronan
YES yahoo.gif som jag har väntat på att denna kedja skulle starta biggrin.gif yahoo.gif
[attachment=45006:36_7_3.gif]

officinalis
Blir kanske tidiga julklappar i år då smile.gif
Peztis
Jag fattar inte vad jag tänker på eg när jag sitter med alla fröer - hur i HELA FRIDEN ska jag få plats med allt? Är ju med i blomsterkedjan också...
Allt som ska förkultiveras inne och sedan ska allt få plats ute... OK, plats finns ju med en tomt på 2000 kvm men allt är ju inte rabatter och land. Det blir nog till att ta fram spade och grep och göra fler och större rabatter!!!!
Och så beställer man ändå fler fröer från firmorna också slap.gif

Jaja... det löser sig!
Knytt
Det är ett symptom som tycks sprida sig mellan oss - fullus te breddus wink.gif
officinalis
Ja, Förmycketus fröus är en allvarlig sjukdom.
Peztis
Kan det vara så att fullus te breddus är en följdsjukdom av förmycketus fröus eller kan man få fullus te breddus ändå?
Någon som har några erfarenheter?

Och vet ni vilka symptomen är, jag menar så att jag kan göra en självdiagnos...
Finns det något botemedel, någon medicin, eller är den kronisk?

Nu blir jag ju lite nervös... Hur ska jag våga berätta för min man och resten av familjen att jag kanske lider av fullus te breddus? Det är ju snart jul och allt...

giggle.gif
Margith
Fullus te breddus är en mycket vanlig följdsjukdom av förmycketu fröus.

Det som förbryllar forskarna är att fullus te breddus även har påvisats hos personer som är stamgäster i handelsträdgårdar och personer som säger sig ha tangentbord som beställer själva via internet.

Innan forskarna har kunnat klarlägga sambandet finns tyvärr inget botemedel.

Symptomen är lite svårdefinierad, men om du överväger att ta 5 veckors semester i sommar och säger åt din familj att du vägrar i sten att gå utanför tomtgränsen... ja, det kan vara ett tecken på att du är drabbad trostar.gif
Peztis
Åh.... då är det allvarligt, då alltså...

Undrar om inte nagelproblem (trasiga och kluvna samt jord under) tillhör symptomen.

Ja, det är väl bara att meddela familjen. Vilken bedrövlig jul de kommer att få!
Själv kommer jag ju att sitta och titta på mina amaryllisar, hyacinter, julstjärnor och julgranen och undra hur jag ska få dem att leva och vara så vackra så länge som möjligt och sedan hur jag ska föröka dem. Jag menar, ju fler desto vackrare för hela familjen!
Knytt
HAHA, är det inte fantastiskt att det finns så många med samma sjukdom så man kan få stöd giggle.gif
blomkronan
fear.gif -fullus te breddus- sägs vara kroniskt blink.gif jag tror jag har alla symptomer crazy.gif
Bara inte min man får höra detta..... han tror att det ska "gå över"
Det bästa vore om det var smittande... inte bara på odla utan i familjen...
Knytt
Min man har den goda smaken att vara smittad naughty.gif
Margith
Jord under naglarna och trasiga nagelband kan absolut vara sjukdomstecken, men tyvärr är det väldigt svårt för forskarna att reda ut sambandet med säkerhet.

En skåning med jord under naglarna i november, har förmodligen bara varit ut i trädgården och planterat 10 tulpan-lökar, vilket må anses normalt.
En norrlänning med jord under naglarna i november kan däremot, sannolikt, uppvisa de första sjukdomstecknena.

Å andra sidan, en norrlänning med spruckna nagelband i november har förmodligen bara glömt att sätta på sig lovvikka-vantarna innan han/hon gick ut och skottade fram bilen. I det fallet finns det alltså risk att skåningen kanske uppvisar de första sjukdomstecknena??

Fullus te breddus är en lömsk sjukdom a0a.gif
Peztis
Jag pussar och kramar min snart femåriga son så mycket som jag bara kan ("Men mamma!") för att smitta ned honom i tidig ålder - de flesta sjukdomar lär ju vara bra att få så tidigt som möjligt!

Han visar vissa tecken på infektion då det är oerhört skoj att gräva gropar och köra med traktorn (i miniformat av plast) i potatislandet med förhoppningen om att hitta potatisar.

Mannen visar dock en oerhörd resistens mot detta virus (bakterie?)...
blomkronan
Jag försöker puss och krama min 14-åriga grabb så mycket jag kan.... NU!! förstår jag varför han stretar emot... HAN VILL INTE BLI SMITTAD!!!! crazy.gif jag får göra det när han sover giggle.gif
g.gif men det kan inte vara smittovägen... min man visar INGA symtom ALLS confused.gif
Peztis
Har nu gjort en undersökningstråd i ämnet och jag hoppas att det är ok att jag lånat dina fakta, Margith!
Omröstning
Margith
CITAT (Peztis @ 05-12-2009, 20:11) *
Har nu gjort en undersökningstråd i ämnet och jag hoppas att det är ok att jag lånat dina fakta, Margith!
Omröstning


Självklart får du låna mina (väldigt väl underbyggda) fakta kompiskram.gif rotfl.gif
Peztis
Tack...blomma.gif vilken tur eftersom omröstningen redan var gjord! sweatingbullets.gif

Och det går ju inte komma runt det: fakta är vad det är! 000.gif

Peztis
Blomkronan: kuvertet ligger på brevlådan men jag missade tömningstiden så du borde ha kuvertet på tisdag. Sorry!

Och så ni vet: det vägde 130 g så fyra frimärken behövdes.
Mycket att välja mellan, alltså! bravo.gif
blomkronan
bravo.gif Då vet jag vad jag ska göra på tisdag yahoo.gif
Peztis
Blomkronan: Har du laddat upp för morgondagen, nu då!??!?
blomkronan
YES yahoo.gif
Jag har förberett familjen... ingen mat kommer att lagas (av mig), ingen tvätt kommer att köras, dom får ta kvällsrundan med hunden, maten får serveras i vardagsrummet... för jag ska ha köksbordet naughty.gif jag har förberett allt!
Knytt
Det är tur att vi alla har känsla för prioriteringar tummenupp.gif
Peztis
Helt rätt prio!!!!
officinalis
CITAT (blomkronan @ 07-12-2009, 22:14) *
YES yahoo.gif
Jag har förberett familjen... ingen mat kommer att lagas (av mig), ingen tvätt kommer att köras, dom får ta kvällsrundan med hunden, maten får serveras i vardagsrummet... för jag ska ha köksbordet naughty.gif jag har förberett allt!

Hur ordnar du belysningen? Kom precis på hur pass lite vårt köksbord används. Står dock i norrläge tyvärr.
Knytt
Idag är det tisdag, har du ordnat startblocken? giggle.gif
blomkronan
yaay.gif Jag har lämnat köksbordet nu.....och gick in på odla.........men här har jag inte tid att vara...............googlar.......googlar....... crazy.gif..... sååååå[attachment=45141:hej.gif]
blomkronan
sweatingbullets.gif klar.........
Nu går kuvertet vidare..... Margith borde ha det i morgon biggrin.gif
postlåde tömning kl 14.
Knytt
Utmärkt, det här går ju som på räls!
Margith
Oj, förlåt... jag försjönk i ett megakuvert med fröer...
Jag glömde alldeles bort att meddela att kuvertet kommit fram blush.gif

Förlåt crying.gif

Nu har jag iaf plockat ut och lagt in igen och skrivit ny adress och satt på nya frimärken.

Kuvertet bör finnas hos nästa person senast tisdag nästa vecka.
Knytt
Det är väl också ett symptom kan man anta, du är bland vänner biggrin.gif
Hittade du nåt spännande?
Peztis
Hur går det med vår kedja? Var är den nu? OK, jag har ju redan haft den men det är ju intressant ändå...
Margith
CITAT (Knytt @ 11-12-2009, 15:51) *
Det är väl också ett symptom kan man anta, du är bland vänner biggrin.gif
Hittade du nåt spännande?


Tack, det känns bra att veta att nån förstår mig rose.gif
Det fanns mycket spännande i kuvertet, mer än vad jag kunde bidra med, så valet var inte helt enkelt.
Vaddå förmycketu fröus... kan man lida av det?? crazy.gif

Den jag skickade till borde rimligtvis ha fått kuvertet idag.
Men posten kanske har fullt upp med julkort, eller kan mottagaren möjligtvis ha försjunkit i ett megakuvert med fröer och alldeles glömt bort oss? crazy.gif
Peztis
Så då borde Najsan ha fått det idag, då... that's nice!
Knytt
Najsan skriver i andra tråden att hon skickar vidare på måndag smile.gif
Najsan
Ja just det, det var det där kuvertet med fröer, Fick det i onsdags, men hann inte få iväg det igår så jag postar det på måndag så inte de små liven blir alldeles söderfrysta om de måste ligga i 15 minus hela helgen...

Jag har hittat massor med frö, och stoppat i massor oxå, det här är en bra vecka trots att jag åkte i diket med bilen igår... Ni har räddat min vecka!
Peztis
Men Najsan! Hur gick det!?!?!

Och visst är det otroligt att något så enkelt och fundamentalt som fröer kan få en att känna sådan lycka!

Gick igenom årets fröskörd (egna och från frökedjor) och jag tror jag har emot 100 nya små påsar! Herrejisses, hur ska detta gå, förkedjorna är ju inte avslutade än och inte 17 hoppar jag av!

Kan bara hänvisa till min tråd om förmycketus fröus... laugh.gif
blomkronan
CITAT (Peztis @ 18-12-2009, 18:11) *
Herrejisses, hur ska detta gå, förkedjorna är ju inte avslutade än och inte 17 hoppar jag av!

Du får sätta blåslampan på högtryck och blåsa liv i växthusbygget TIDIGT i vår....
och när du ändå håller på...
du får bygga TVÅ.... tummenupp.gif
Peztis
Haha, det skule vara suveränt! Ända tills mannen får reda på planen! Då blir det (växt)hus i helvete!

Jag gör vad jag kan men han har ännu inte blivit smittad av fullus te breddus eller förmycketus fröus... Trist, va!
Najsan
Har kuvertet kommit fram ännu? postat igår...

Jag hittade massor av fröer jag inte visste att jag inte kunde leva utan, men man lär så länge man lever... a0a.gif

Förövrigt gick det bra trots dikeskörningen, tack för omtanken Peztis

Jag tror jag får skynda på mina växthusplaner jag med, har iaf glaset hemma nu, 100 skivor av dimensionen 200*60 cm, det blir ett stort växthus....
officinalis
Jag har fått ett AVI, men kommer inte komma hem ikväll. Tror det tillhör denna kedja, det finns ju en Grönsaksfrökedja 1 också.
Försöker hinna med att skicka det imorn så det kommer fram innan jag åker iväg och firar jul.
officinalis
Nu har jag precis börjat friska till efter en influensa så jag har tagit mig orken till att skicka vidare brevet.
Tror tyvärr att jag glömde kryssa över mig själv så nästa får gärna göra det så ni vet att jag fått brevet och så att ni inte skickar det till mig igen.
Säg till så fort det kommit fram så vi vet att allt är i sin ordning!
Peztis
Stackare! Har du haft influensan under julen? Hade det förra året så jag lider verkligen med dig!
officinalis
Ja, låg i soffan hela julafton tyvärr sad.gif
officinalis
Har brevet kommit fram ännu?
Najsan
Jaa, vart är egentligen brevet?? det kanske har fryst fast någonstans på vägen...
katah
Hej!

Hur länge tänker ni hålla på och försöka få brevet att gå runt flirting.gif ?
Jag är nu väldigt redo för varv 2 , så att jag kan också vara med.
Alla fröer är nu organiserade inför odlingssesongen och jag har markerat dom jag kan byta och dela ...
så snälla... kom till skott och låt mig också få delta kompiskram.gif blomma.gif
Peztis
Klistrar in turordningarna här från tråden där alla fick anmäla sig så vi vet vem som är på tur:

Kedja 1
Tantgröön
Ingrid Fuxwall
Lillja
Sara i zon 7
Officinalis
Fling
Vicky-g
Knytt

Kedja 2
Peztis
Blomkronan
Margith
Najsan
Karlsdal
MariaS
Bullen 86
Knytt
160kvm stort hus
Men var inte jag med här?

Eller vart sjutton skrev jag upp mig?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon