Sidor: 1, 2
aanderss
vilken julmat tycker du är bäst?
herkules
alla sillinläggningar! och jansson, sen klarar jag mig. julmust att dricka, gärna blandad med lite svagdricka.
mojan
Ris á la Malta, svagdricka, snaps
Sussie F-Flower
Julskinka, julmust och rörost är mina absoluta "favvisar" på julbordet. fast jag vill ändå ha lite olika sillinläggningar på julbordet...

Vilka är dina då, Anders?
Aqvakul
sill, Jansson,och skinka och en god öl... och lite ris à la Malta ...mmm....
Piccante
Köttbullar, lite skinka, grönkål och rödbetssallad
freya
Julköttbullarna och prinskorven
Alexander-VG-zon3
Ris á la Malta är godaste på hela julafton. och resten blä blä blä sick.gif sick.gif är inte så förtjust i julmat äter det mest av att vara artig och för att det är jul.
Piccante
CITAT (flaxss @ 02-12-2009, 20:44) *
Ris á la Malta är godaste på hela julafton. och resten blä blä blä sick.gif sick.gif är inte så förtjust i julmat äter det mest av att vara artig och för att det är jul.

Ris á la Malta är det värsta påfund som man kan ställa fram på julbordet sick.gif så den får du äta själv.
Hej igen
Ris a la Malta har jag gjort varje jul sen 1965 utom ifjol ... men i år ska ordningen återställas. tummenupp.gif
Det var många som saknade den.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 02-12-2009, 20:47) *
Ris á la Malta är det värsta påfund som man kan ställa fram på julbordet sick.gif så den får du äta själv.


det värsta påfundet vid julbordet är du devil.gif så skyll inte på den goda Ris á la Malta.

hade jag fått bestämma så hade jag ätit allt, men det får jag inte. jag kan lätt äta 3st stora portioner av Ris á la Malta på samma gång nästan. och så den härliga kalla saftsoppan över ÅHH MMMMM såå gott.

mamma brukar alltid sätta ut saftsoppan och gröten kylan innan servering så den blir sådär härligt kall/frostig.
aanderss
skinka o brunkål
Grå
Doppe och rödkål, sedan har jag fått vad jag behöver för att känna att det har varit jul, resten är bara bonus.


blush.gif
Meriona
CITAT (aanderss @ 02-12-2009, 20:24) *
vilken julmat tycker du är bäst?


köttbullar, prinskorv, sylta och rödbetssallad.Och goooooooodiset!!
Rose
Mammas julskinka, pappas köttbullar, sillsallad, alla goda siller, pappas janssons frestelse, grynkorv.
Huggorm
Det är bäst dagen efter när man kan ta sig en redig skinkmacka i lugn och ro
Snöflinga

Min favorit är dopp i grytan med Robertssons prinskorv i doppet. Mums yahoo.gif
pejori
Allt utom lutfisken... tummenupp.gif
Avstår gärna ris a la malta och tar gröt med kanel och mandel istället. naughty.gif
skånepåg
Min mammas stora köttbullar med ost i och min pappas egna rökta revben wub.gif
Anma
Finsk leverlåda är godast. Sen är ju morotslådan och rotfruktslådan inte heller fy skam till skinkan...
Börjar även uppskatta sillen mer och mer med åren, men den är godare till midsommaren med färskpotatis till tycker jag.
Meriona
CITAT (Markus_H @ 02-12-2009, 20:47) *
Ris á la Malta är det värsta påfund som man kan ställa fram på julbordet sick.gif så den får du äta själv.


Jag äter den bara på köpe-julbord, hemma har vi aldrig fått det. Men det är inte så tokigt faktiskt, även om jag kan både ha och mista det. rolleyes.gif
Magdis
Revbensspjäll marinerade i lime och honung, laxrullar med pepparrotsröra och olika små goda starka korvar är det bästa. tongue.gif
Monaxe
Skinka, pastej, sill, lax, lutfisk. Tyvärr blir det sällan lutfisk eftersom det bara är jag som gillar det, så blir bara på "ute"julbord.

Skippar ris a la maltan och gröten, tar hellre bohuslänsk äggost till efterrätt rolleyes.gif
skånepåg
Ni gillar fisk tongue.gif Jag har aldrig fattat tycke för det tongue.gif
En kompis har det på pizza men uch finns ju bättre biggrin.gif
pejori
Hjälp vad man blir hungrig av att läsa den här tråden... unsure.gif
emmas matte
sillen , lax både gravad och rökt, lite jansson och skinka. lutfisk äter vi en annan dag
Irene_L
Janssons frestelse och vitt hårt bröd (delikatess) med skinka på...mums! tummenupp.gif

Sen kan jag inte vara utan apelsinris.....mums igen! yes.gif
renate
Godast är skinkan nygrillerat varm med senap,rebensspjäll kallrökt lax,lite sill.Ris ala malta med varma jordgubbar mmm.Grönkål är gott med, lutfisk klara jag mig utan.
zissi
Skinka o dopp i grytan är bäst wub.gif . Janssons, kantarellomelett, syrrans hemgjorda julkorv ligger inte långt efter.

På senare år har vi testat någon ny annorlunda rätt som vi hört en del har på julbordet. I år blir det kokt ox- eller gristunga. Vad tror ni om det? tongue.gif

[attachment=44904:kokt_tunga.htm]
Berith
Skinka, köttbullar, revben, prinskorv, jansson (iofs utan jansson men med 40%ig frestelse), rödbetssallad, hemgjord senap, nån god ost, hembakt farinlimpa, julmust. Alltihop lika självklart. Och absolut inte förrän julafton.

Det enda jag börjat med redan nu är pepparkakorna med ädelosten. Mjuk än så länge, hård närmare jul.
Uggi
[quote name='zissi' date='02-12-2009, 22:45' post='1129930']
Skinka o dopp i grytan är bäst wub.gif . Janssons, kantarellomelett, syrrans hemgjorda julkorv ligger inte långt efter.

Det där var mycket likt mina favoriter, kantarellomeletten den är toppen! tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Uggi @ 03-12-2009, 09:11) *
kantarellomeletten den är toppen! tummenupp.gif

Det låter jättesmaskigt!
Berith
Jaa! Jag glömde ju omeletten förut. Och risgrynsgröten med sirap.
Uggi
Men så mätt man är på julaftonskväll, vad vi frossar i julmaten.
Vad vill jag ha sagt med detta?
En eftertanke till alla de som inte får äta sig mätta.
Rose
CITAT (Uggi @ 03-12-2009, 09:32) *
Men så mätt man är på julaftonskväll, vad vi frossar i julmaten.
Vad vill jag ha sagt med detta?
En eftertanke till alla de som inte får äta sig mätta.
Visst, det finns mycket att ha dåligt samvete över. Själv känner jag att ibland måste man släppa allt sånt för att själv orka. Man kan inte ha dåligt samvete för precis allt hela tiden, man måste tillåta sig att leva också.
Aqvakul
Fast frosseri kan man ju avstå från...

Ett annat problem är att många lagar alldeleles för mycket mat när det är fest, där för att man är rädd att någort ska ta slut. I slutänden leder detta ofta till att mat måste kastas.

Gör lite mindre mat!

Om något tar slut på julbordet, så är det väl inget att deppa över!
pejori
CITAT (Aqvakul @ 03-12-2009, 10:33) *
Fast frosseri kan man ju avstå från...

Ett annat problem är att många lagar alldeleles för mycket mat när det är fest, där för att man är rädd att någort ska ta slut. I slutänden leder detta ofta till att mat måste kastas.

Gör lite mindre mat!

Om något tar slut på julbordet, så är det väl inget att deppa över!


Har märkt att fenomenet "risk för att inte få" dyker upp i pressen vid alla större högtider.(Skinka på jul, jordgubbar till midsommar o.s.v.)
Det får folk att förköpa sig, då ingen vill vara utan...
Kan det vara försäljningstaktik tro?

CITAT (Uggi @ 03-12-2009, 09:32) *
Men så mätt man är på julaftonskväll, vad vi frossar i julmaten.
Vad vill jag ha sagt med detta?
En eftertanke till alla de som inte får äta sig mätta.


Visst är det så.
Man kan ju bara bli mätt, och har man mat alls, ska man väl vara tacksam för det. tummenupp.gif

Nu är folk som galna i affärerna och värre blir det...
Solstorm
Det absolut viktigaste är sillen, och jag äter massor. Ett kokt ägg, en skiva vörtbröd med ost på passar bra till sillen. Det är riktig julmat det!
pejori
CITAT (Solstorm @ 03-12-2009, 11:14) *
Det absolut viktigaste är sillen, och jag äter massor. Ett kokt ägg, en skiva vörtbröd med ost på passar bra till sillen. Det är riktig julmat det!



Sill är en favorit här året om.
Edamerost på varmt vörtbröd med russin i....Mums.. tummenupp.gif
Wilmer
Förutom allt som nämnts (inte tungan) så vill jag inte vara utan grynkorven, helst inte heller julkorven. (skinkan låter jag gärna bli). Dopp i grytan är ett måste!! Mammas rödkålssallad går inte att vara utan, grönkål i flera former är mums.. OJ, vad mycket gott det finns! Vi slänger aldrig mat, alla tar med sig hem det som blir över, sedan har man mat att mysa med hela helgen. Brysselkål, mm...
aanderss
mormors sylta var en klasiker men den får man aldrig mer
Skruttis
Skinka, mina hemgjorda köttbullar, löksill och brysselkål.
Biggan_
Ägg o löksill med en lille en, eller två, Skåne såklart!
Skinka med brunkål och till sist Ris á la Malta med saftsås!
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 03-12-2009, 10:33) *
Fast frosseri kan man ju avstå från...

Ett annat problem är att många lagar alldeleles för mycket mat när det är fest, där för att man är rädd att någort ska ta slut. I slutänden leder detta ofta till att mat måste kastas.

Gör lite mindre mat!

Om något tar slut på julbordet, så är det väl inget att deppa över!

Äsch, katten skall också ha sitt
Rose
CITAT (Aqvakul @ 03-12-2009, 10:33) *
Fast frosseri kan man ju avstå från...

Brukar du frossa? Eller menar du att vi andra gör det?
Tycker det är för mycket moralpredikningar på odla om i stort sett allt. thumbdown.gif
Anma
Jag erkänner på rak arm att på julen frossar jag. Massor.
Först är det maten och sen är det julgodis blandat med clementiner. Och sen nallas det från julbordet igen och lite till Julgodis. Sen ska klapparna öppnas och alltid är det någon som bjuder på choklad om man själv inte råkat få någon i paketet. Sen blir det lite till med julgodis och smått och gott från julbordet. Och när det känns som att magen sprängs så klämmer jag in lite till av det allra godaste som hör till, ostbricka. Och så håller det på fram till gröten vid niotiden på kvällen, och den brukar sällan få plats...

Inte skäms jag ett dugg för det, julen är till för att ätas på.
ylvahi
Får jag bara skinka, hemmagjorda köttbullar o jansson
är jag ganska så nöjd. Brukar göra "sillhatar´ns sill" också. MUMMA!
pejori
CITAT (Anma @ 03-12-2009, 19:03) *
Jag erkänner på rak arm att på julen frossar jag. Massor.
Först är det maten och sen är det julgodis blandat med clementiner. Och sen nallas det från julbordet igen och lite till Julgodis. Sen ska klapparna öppnas och alltid är det någon som bjuder på choklad om man själv inte råkat få någon i paketet. Sen blir det lite till med julgodis och smått och gott från julbordet. Och när det känns som att magen sprängs så klämmer jag in lite till av det allra godaste som hör till, ostbricka. Och så håller det på fram till gröten vid niotiden på kvällen, och den brukar sällan få plats...

Inte skäms jag ett dugg för det, julen är till för att ätas på.


"Plockemat" är bra på jul
.Clementiner går det åt lådvis med här tummenupp.gif
Chokladen också, då det är det enda godis jag kan äta..(än så länge)
sommarhumla
Mina favoriter är mammas inlagda sillar, hennes gravade lax som bara är helt galet god, gubbröra, skinka, köttbullar, janssons frestelse, sill a la russe, böcklinglåda, sillsallad, allt det kallskurna och en stor läskande fruktsallad lite senare på kvällen.
officinalis
Inlagd sill och vörtbröd är självklara favoriter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon