Sidor: 1, 2, 3, 4
Grå
Det finns två trådar om olyckliga grisar och billigt kött - här kommer en tredje.

Jag blir så förbannad när jag lyssnar på "upprörda konsumenter" som står vid kyldisken och gölar om att det för jävligt att grisfarmarna inte kan sköta sina grisar ordentligt. Ja, det är för jävligt, det håller jag med om - men vem ser till att de kan?

Särimner existerar bara i den fornnordiska mytologin, tyvärr. Om vi som konsumenter ständigt letar efter det billigaste köttet, gärna under 30 spänn per kilo, hur många kronor tror ni det blir över till att sköta farmarna och ändå bedriva ett jordbruk som går med vinst? Varje gris generar trots allt ett ganska bundet antal kilo.

Så här ser det ut i sverige idag: Konsumenten vill köpa billigt kött. Konsumenten undrar varför man kan köpa billigare kött från andra sidan jordklotet.

I den här länken har ni för det första svaret på den frågan:

Grisfarming i Brazilien

Ta en ordentlig titt på filmen, den är inte lång. Rent och snyggt för filmteamets ankomst? Ja. Lyckliga grisar? Knappast.

För att kunna konkurrera med billigt utländskt kött måste grisfarmarna i Sverige expandera. Många grisar på liten yta. Alla vet att för många djur blir ohanterbart i längden för vem som helst.
För att kunna hantera det måste grisbonden anställa tillräckligt mycket folk, men eftersom konsumenten endast väljer kött som kostar en spottstyver så finns inte pengarna till att anställa tillräckligt mycket personal för antalet grisar. Kan det bli annat än katastrof?

Jag tycker inte heller att man ska ha fler djur än man klarar av att ta hand om, då är det bättre att låta bli.
Men jag köper hellre svenskt griskött som trots allt går under en djurskyddslag, än utländskt kött som levt sitt liv utan några som helst rättigheter.

Skulle du själv vilja stå i en stålrörsbur lagom anpassad att stryka utefter din kroppstorlek?

Scan kan dessutom fara åt helvete i all sin mediamässiga präktighet när det gäller vanvårdade grisar , för vilka var det som skållade levande grisar för inte så länge sedan, för att det blev en miss i rutinerna??

Sverige borde lagstifta om ett visst antal djur per anställd och yta, både när det gäller farmare och slakterier och sedan får vi kunder bara acceptera att priset blir det det blir.

Det bästa man kan göra i dagsläget är att välja kravmärkt kött, för då finns det iallafall en liten chans att djuren har haft det bra.

herkules
CITAT (Grå @ 27-11-2009, 13:15) *
Det finns två trådar om olyckliga grisar och billigt kött - här kommer en tredje.

Jag blir så förbannad när jag lyssnar på "upprörda konsumenter" som står vid kyldisken och gölar om att det för jävligt att grisfarmarna inte kan sköta sina grisar ordentligt. Ja, det är för jävligt, det håller jag med om - men vem ser till att de kan?

Särimner existerar bara i den fornnordiska mytologin, tyvärr. Om vi som konsumenter ständigt letar efter det billigaste köttet, gärna under 30 spänn per kilo, hur många kronor tror ni det blir över till att sköta farmarna och ändå bedriva ett jordbruk som går med vinst? Varje gris generar trots allt ett ganska bundet antal kilo.

Så här ser det ut i sverige idag: Konsumenten vill köpa billigt kött. Konsumenten undrar varför man kan köpa billigare kött från andra sidan jordklotet.

I den här länken har ni för det första svaret på den frågan:

Grisfarming i Brazilien

Ta en ordentlig titt på filmen, den är inte lång. Rent och snyggt för filmteamets ankomst? Ja. Lyckliga grisar? Knappast.

För att kunna konkurrera med billigt utländskt kött måste grisfarmarna i Sverige expandera. Många grisar på liten yta. Alla vet att för många djur blir ohanterbart i längden för vem som helst.
För att kunna hantera det måste grisbonden anställa tillräckligt mycket folk, men eftersom konsumenten endast väljer kött som kostar en spottstyver så finns inte pengarna till att anställa tillräckligt mycket personal för antalet grisar. Kan det bli annat än katastrof?

Jag tycker inte heller att man ska ha fler djur än man klarar av att ta hand om, då är det bättre att låta bli.
Men jag köper hellre svenskt griskött som trots allt går under en djurskyddslag, än utländskt kött som levt sitt liv utan några som helst rättigheter.

Skulle du själv vilja stå i en stålrörsbur lagom anpassad att stryka utefter din kroppstorlek?

Scan kan dessutom fara åt helvete i all sin mediamässiga präktighet när det gäller vanvårdade grisar , för vilka var det som skållade levande grisar för inte så länge sedan, för att det blev en miss i rutinerna??

Sverige borde lagstifta om ett visst antal djur per anställd och yta, både när det gäller farmare och slakterier och sedan får vi kunder bara acceptera att priset blir det det blir.

Det bästa man kan göra i dagsläget är att välja kravmärkt kött, för då finns det iallafall en liten chans att djuren har haft det bra.


tummenupp.gif
Rose
Jag köper enbart svenskt kött och om det kostar lite mer så får det väl göra det. Jag måste vända på kronorna för att få det att gå ihop varje månad, men vissa saker sparar jag inte in på och maten är en sån sak. Det blir julskinka som vanligt i år, men självklart kravmärkt.
Betty
CITAT (Grå @ 27-11-2009, 13:15) *
Det finns två trådar om olyckliga grisar och billigt kött - här kommer en tredje.

Jag blir så förbannad när jag lyssnar på "upprörda konsumenter" som står vid kyldisken och gölar om att det för jävligt att grisfarmarna inte kan sköta sina grisar ordentligt. Ja, det är för jävligt, det håller jag med om - men vem ser till att de kan?

Särimner existerar bara i den fornnordiska mytologin, tyvärr. Om vi som konsumenter ständigt letar efter det billigaste köttet, gärna under 30 spänn per kilo, hur många kronor tror ni det blir över till att sköta farmarna och ändå bedriva ett jordbruk som går med vinst? Varje gris generar trots allt ett ganska bundet antal kilo.

Så här ser det ut i sverige idag: Konsumenten vill köpa billigt kött. Konsumenten undrar varför man kan köpa billigare kött från andra sidan jordklotet.

I den här länken har ni för det första svaret på den frågan:

Grisfarming i Brazilien

Ta en ordentlig titt på filmen, den är inte lång. Rent och snyggt för filmteamets ankomst? Ja. Lyckliga grisar? Knappast.

För att kunna konkurrera med billigt utländskt kött måste grisfarmarna i Sverige expandera. Många grisar på liten yta. Alla vet att för många djur blir ohanterbart i längden för vem som helst.
För att kunna hantera det måste grisbonden anställa tillräckligt mycket folk, men eftersom konsumenten endast väljer kött som kostar en spottstyver så finns inte pengarna till att anställa tillräckligt mycket personal för antalet grisar. Kan det bli annat än katastrof?

Jag tycker inte heller att man ska ha fler djur än man klarar av att ta hand om, då är det bättre att låta bli.
Men jag köper hellre svenskt griskött som trots allt går under en djurskyddslag, än utländskt kött som levt sitt liv utan några som helst rättigheter.

Skulle du själv vilja stå i en stålrörsbur lagom anpassad att stryka utefter din kroppstorlek?

Scan kan dessutom fara åt helvete i all sin mediamässiga präktighet när det gäller vanvårdade grisar , för vilka var det som skållade levande grisar för inte så länge sedan, för att det blev en miss i rutinerna??

Sverige borde lagstifta om ett visst antal djur per anställd och yta, både när det gäller farmare och slakterier och sedan får vi kunder bara acceptera att priset blir det det blir.

Det bästa man kan göra i dagsläget är att välja kravmärkt kött, för då finns det iallafall en liten chans att djuren har haft det bra.

Instämmer!
*Stintan*
CITAT (Grå @ 27-11-2009, 13:15) *
Det finns två trådar om olyckliga grisar och billigt kött - här kommer en tredje.

Jag blir så förbannad när jag lyssnar på "upprörda konsumenter" som står vid kyldisken och gölar om att det för jävligt att grisfarmarna inte kan sköta sina grisar ordentligt. Ja, det är för jävligt, det håller jag med om - men vem ser till att de kan?

Särimner existerar bara i den fornnordiska mytologin, tyvärr. Om vi som konsumenter ständigt letar efter det billigaste köttet, gärna under 30 spänn per kilo, hur många kronor tror ni det blir över till att sköta farmarna och ändå bedriva ett jordbruk som går med vinst? Varje gris generar trots allt ett ganska bundet antal kilo.

Så här ser det ut i sverige idag: Konsumenten vill köpa billigt kött. Konsumenten undrar varför man kan köpa billigare kött från andra sidan jordklotet.

I den här länken har ni för det första svaret på den frågan:

Grisfarming i Brazilien

Ta en ordentlig titt på filmen, den är inte lång. Rent och snyggt för filmteamets ankomst? Ja. Lyckliga grisar? Knappast.

För att kunna konkurrera med billigt utländskt kött måste grisfarmarna i Sverige expandera. Många grisar på liten yta. Alla vet att för många djur blir ohanterbart i längden för vem som helst.
För att kunna hantera det måste grisbonden anställa tillräckligt mycket folk, men eftersom konsumenten endast väljer kött som kostar en spottstyver så finns inte pengarna till att anställa tillräckligt mycket personal för antalet grisar. Kan det bli annat än katastrof?

Jag tycker inte heller att man ska ha fler djur än man klarar av att ta hand om, då är det bättre att låta bli.
Men jag köper hellre svenskt griskött som trots allt går under en djurskyddslag, än utländskt kött som levt sitt liv utan några som helst rättigheter.

Skulle du själv vilja stå i en stålrörsbur lagom anpassad att stryka utefter din kroppstorlek?

Scan kan dessutom fara åt helvete i all sin mediamässiga präktighet när det gäller vanvårdade grisar , för vilka var det som skållade levande grisar för inte så länge sedan, för att det blev en miss i rutinerna??

Sverige borde lagstifta om ett visst antal djur per anställd och yta, både när det gäller farmare och slakterier och sedan får vi kunder bara acceptera att priset blir det det blir.

Det bästa man kan göra i dagsläget är att välja kravmärkt kött, för då finns det iallafall en liten chans att djuren har haft det bra.


tummenupp.gif Tack Grå för ett jättebra inlägg som är helt i linje med vad jag tycker.
skånepåg
Vi behöver en djurpolis i sverige som i USA
Länk till gruppen i facebook
LasseB
Tack GRÅ du har både rätt i sak och är underhållande att läsa
Själv fasar vi sakta ut vårt gamla dåliga köpbeteende Lokalt odlat, lokalt sålt (inga kedjor tack), så rena råvaror som möjligt och inte det billigaste hela tiden
Svenskat av god kvalite ligger högst på listan.
Men det är väl för mig som för rökar.
Gamla beteenden dör långsamt
Aqvakul
Visst - bra mat måste få kosta.

Gärna kött - men djuren ska ha det bra.
amaira
Bravo Grå!!!
Väl skrivet!!
000.gif
Ralf
Vi köper ej griskött från Brasilien, men från Danmark där man har samma bursystem. Detta köttet säljs i Svenska butiker. Detta har jag skrivit flera gånger tidigare på forumet.
alle
Jädrar i mig Grå, du stiger i min aktning för varje nytt inlägg! Måste erkänna att jag tyckte du var kufisk i början med ditt manshat och så men nu har jag insett vilken härlig människa du är som orkar stå för dina åsikter. Och det bästa är att du verkar ha genomskådat vissa typer här, samma som jag också stör mig på, och är inte ett dugg rädd för att tala om det. Go girl, go!
Christina i Taxinge~
CITAT (Grå @ 27-11-2009, 13:15) *
Det finns två trådar om olyckliga grisar och billigt kött - här kommer en tredje.

Jag blir så förbannad när jag lyssnar på "upprörda konsumenter" som står vid kyldisken och gölar om att det för jävligt att grisfarmarna inte kan sköta sina grisar ordentligt. Ja, det är för jävligt, det håller jag med om - men vem ser till att de kan?

Särimner existerar bara i den fornnordiska mytologin, tyvärr. Om vi som konsumenter ständigt letar efter det billigaste köttet, gärna under 30 spänn per kilo, hur många kronor tror ni det blir över till att sköta farmarna och ändå bedriva ett jordbruk som går med vinst? Varje gris generar trots allt ett ganska bundet antal kilo.

Så här ser det ut i sverige idag: Konsumenten vill köpa billigt kött. Konsumenten undrar varför man kan köpa billigare kött från andra sidan jordklotet.

I den här länken har ni för det första svaret på den frågan:

Grisfarming i Brazilien

Ta en ordentlig titt på filmen, den är inte lång. Rent och snyggt för filmteamets ankomst? Ja. Lyckliga grisar? Knappast.

För att kunna konkurrera med billigt utländskt kött måste grisfarmarna i Sverige expandera. Många grisar på liten yta. Alla vet att för många djur blir ohanterbart i längden för vem som helst.
För att kunna hantera det måste grisbonden anställa tillräckligt mycket folk, men eftersom konsumenten endast väljer kött som kostar en spottstyver så finns inte pengarna till att anställa tillräckligt mycket personal för antalet grisar. Kan det bli annat än katastrof?

Jag tycker inte heller att man ska ha fler djur än man klarar av att ta hand om, då är det bättre att låta bli.
Men jag köper hellre svenskt griskött som trots allt går under en djurskyddslag, än utländskt kött som levt sitt liv utan några som helst rättigheter.

Skulle du själv vilja stå i en stålrörsbur lagom anpassad att stryka utefter din kroppstorlek?

Scan kan dessutom fara åt helvete i all sin mediamässiga präktighet när det gäller vanvårdade grisar , för vilka var det som skållade levande grisar för inte så länge sedan, för att det blev en miss i rutinerna??

Sverige borde lagstifta om ett visst antal djur per anställd och yta, både när det gäller farmare och slakterier och sedan får vi kunder bara acceptera att priset blir det det blir.

Det bästa man kan göra i dagsläget är att välja kravmärkt kött, för då finns det iallafall en liten chans att djuren har haft det bra.



Just så! Instämmer!
Med en dotter som är djurinspektör på KRAV-gårdar köper jag enbart kravmärkt kött (och ägg!) sen lång tid tillbaka! Kan jag inte lita på den djurhållningen så vet jag inte vart jag ska vända mig.....
Vegan lär jag aldrig bli!

Rose
CITAT (alle @ 27-11-2009, 19:12) *
Jädrar i mig Grå, du stiger i min aktning för varje nytt inlägg! Måste erkänna att jag tyckte du var kufisk i början med ditt manshat och så men nu har jag insett vilken härlig människa du är som orkar stå för dina åsikter. Och det bästa är att du verkar ha genomskådat vissa typer här, samma som jag också stör mig på, och är inte ett dugg rädd för att tala om det. Go girl, go!
tummenupp.gif
Rihane
Jag väljer också svenskt kött helst kravmärkt. Det får kosta mer det är det värt. Är tacksam över att jag kan ägna mig åt den lyxen. Läser noga innehållsförteckningen på det som går in genom munnen eller genom huden. Det är en vanesak som tar mindre och mindre tid varteftersom man lär sig.
Har inte lyxen med en gård i närheten fast i ärlighetens namn har jag inte letat så där jättenoga heller. Har bara trott att dom legat så långt bort att dom inte motiverar en biltur. Men det är en tanke att försöka se vad närmsta vettiga gård kan ligga där man kan köpa bra kött och kanske ägg. Försöka samordna vänner och grannar om man hittar någon.
Var och köpte en massa burkar honung på en plats i närheten för några månader sedan så lite åt det hållet har jag börjat tänka.

Ett steg i taget och det är en vanesak som någon skrev.
gnon49
Fråagan är vad man kan göra åt det. Det kommar alltid att finnas avsättning för billigare kött. Dansk fläskfile går som smör i solsken t.ex. Och alla goa korvar som finns i en uppsjö av smaker o beteckningar där åtminstone inte mina ögon kan läsa innehållsföretningen. Vad finns i dom tro. Ibland längtrar man nästan tillbaka till den gamla hederliga charkuteridisken där man som barn stod med mamma och hoppades få en korv av biträdet.(vilket hände då o då).
Motti
Vi köper bara svenskt kött !sen lever vi på en hel del vilt.Jag eller vi köper inget impoterat kött.
Christina i Taxinge~
CITAT (Rihane @ 27-11-2009, 20:20) *
Har inte lyxen med en gård i närheten fast i ärlighetens namn har jag inte letat så där jättenoga heller. Har bara trott att dom legat så långt bort att dom inte motiverar en biltur. Men det är en tanke att försöka se vad närmsta vettiga gård kan ligga där man kan köpa bra kött och kanske ägg. Försöka samordna vänner och grannar om man hittar någon.


KRAV har en gårdsbutikguide på sin hemsida - kolla här:
Gårdsbutiker

Klicka på ditt län i vänsterspalten


Här kan du läsa KRAV-kraven för grisgårdar
KRAV-grisar



Gita
Det finns ingenting som får mig att tro att irländskt eller brasilianskt nötkött på något sätt skulle vara sämre än svenskt, snarare tvärtom eftersom djuren där kan beta ute hela eller större delen av året. När det gäller griskött så äter jag inte sådant eftersom jag tycker att det smakar illa, men dessa stora förfärliga grisköttsfabriker är väl något som bara finns i Sverige och Danmark?
Gita
Piccante
CITAT (Gita @ 27-11-2009, 23:10) *
Det finns ingenting som får mig att tro att irländskt eller brasilianskt nötkött på något sätt skulle vara sämre än svenskt, snarare tvärtom eftersom djuren där kan beta ute hela eller större delen av året. När det gäller griskött så äter jag inte sådant eftersom jag tycker att det smakar illa, men dessa stora förfärliga grisköttsfabriker är väl något som bara finns i Sverige och Danmark?
Gita

I Brasilien betar nötdjuren på skövlad regnskog och de är rätt positiva till tillväxthormoner vad jag har förstått. Men det använder man iofs i USA och stora delar av centralamerika också.
alle
CITAT (Motti @ 27-11-2009, 22:00) *
Vi köper bara svenskt kött !sen lever vi på en hel del vilt.Jag eller vi köper inget impoterat kött.


Ursäkta mig Motti men jag måste bara säga en sak, jag stör mig så fruktansvärt på att du alltid lämnar ett mellanrum från din avslutande mening till en punkt eller utropstecken och sedan återgår du till att börja en mening med liten bokstav. Punkt eller utropstecken ska följa direkt efter ordet, så här! Sedan börjar man nästa mening med stor bokstav. Ursäkta mig för att vara skolfröken nu.
Överbölingen
Bra rutet Grå!

Som jag skrivit i ett annat forum så ligger jag lågt i bojkottankarna. Väl timat inlägg i medievärlden och älskvärd läsning. De flesta farmare har koll på läget. Och rötägg finns det i alla branscher. Håll koll på flyktingpolitiken i stället. Den är ännu grymmare.
Rose
CITAT (alle @ 27-11-2009, 23:16) *
Ursäkta mig Motti men jag måste bara säga en sak, jag stör mig så fruktansvärt på att du alltid lämnar ett mellanrum från din avslutande mening till en punkt eller utropstecken och sedan återgår du till att börja en mening med liten bokstav. Punkt eller utropstecken ska följa direkt efter ordet, så här! Sedan börjar man nästa mening med stor bokstav. Ursäkta mig för att vara skolfröken nu.
Jisses!
Rihane
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 27-11-2009, 22:38) *
KRAV har en gårdsbutikguide på sin hemsida - kolla här:
Gårdsbutiker

Klicka på ditt län i vänsterspalten
Här kan du läsa KRAV-kraven för grisgårdar
KRAV-grisar


Tack, borde räknat ut med lilltån att det fanns något i Järna. Köper redan mjöl från dom krokarna, fast det mjölet köper jag på Ica.

Äter inte griskött sen åtta år tillbaka. Vilket iof inte har med saken att göra, länkarna är intressanta för andra som läser.

Motti
Alle !spelar det någon roll igentligen ?huvudsaken är väl att man kan leverara sitt budskap !är du ordpolis här ? confused.gif
Tobb
CITAT (Grå @ 27-11-2009, 13:15) *
...Det bästa man kan göra i dagsläget är att välja kravmärkt kött, för då finns det iallafall en liten chans att djuren har haft det bra...



Det man har pratat om på våra kurser, är att man itne får tillsätta syntetiska aminosyror etc. Detta göra att ex hönor måste äta mycket mer foder för att försöka tillgodogöra sig dessa ämnen som de inte får i sig enbart från det ekologiska fodret. Och detta ger större kväveutsläpp.
Dels att eftersom de inte har alla ämnen de behöver, så finns det större risk att de kommer börja hacka på varandra för att de inte har fullvärdigt foder.
Detta är var föreläsare, doktorander etc har berättat på föreläsningar.

Och detta känns inte som de mår helt bra då? Med avseende på att de får ett foder som gör att de blir kanibalet?
Men visserligen håller de på att forska på saker man kan använda istället, men just nu finns det inget bra alternativ som jag förstod det.
Solstorm
När det gäller nötkött så äter jag gärna kött från Brasilien. Där har djuren gått ute och betat och jag tror att de har det hyfsat bra. Det är väl bara till Libanon (tror att det är det landet) som djuren exporteras levande för halalslakt. Det är grymt.

Jag tycker att det är dubbelmoral att tycka det är fel att ha betande djur istället för skog i Brasilien, samtidigt som vi vill ha betande djur och öppna landskap här. Skogen är ju lika viktig överallt.
Gunilla T
Skogen är viktig növerallt som kolsänka men inte lika viktig, nej....Amazonas är jordens lungor och men sin art- och djurrikedom finns det inget liknande och som dessutom inte går att återskapa som t.ex. våra svenska skogar.

Aqvakul
CITAT (Solstorm @ 28-11-2009, 10:45) *
När det gäller nötkött så äter jag gärna kött från Brasilien. Där har djuren gått ute och betat och jag tror att de har det hyfsat bra. Det är väl bara till Libanon (tror att det är det landet) som djuren exporteras levande för halalslakt. Det är grymt.

Jag tycker att det är dubbelmoral att tycka det är fel att ha betande djur istället för skog i Brasilien, samtidigt som vi vill ha betande djur och öppna landskap här. Skogen är ju lika viktig överallt.


Visst finns det mycket hyckleri, dubbelmoral och chauvinism i köttdebatten.

Men det är en avgörande skillnad när man i tempererat klimat avverkar träd för bete, jämfört med när man avverkar regnskog för samma ändamål.

Vår skog återkommer eller kan lätt återställas om betet upphör, medan de tropiska regnskogarna är oåterkalleligt och för evigt förlorade.

edit: stavfel


Solstorm
Artrikedomen kanske inte är lika stor här, men för närklimatet är skogen viktig. Den jämnar ut klimatet, binder jorden med sina rötter och skyddar mot vindar som blåser bort jord mm mm.

Den allra största syregivaren lär vara algerna i havet. (Lärt mig det för längesedan, har inga länkar som kan bevisa att det är sant)
Grå
CITAT (Gita @ 27-11-2009, 23:10) *
När det gäller griskött så äter jag inte sådant eftersom jag tycker att det smakar illa, men dessa stora förfärliga grisköttsfabriker är väl något som bara finns i Sverige och Danmark?
Gita


Så en film som handlar om en anlägning på 20 000 individer som står i stålrörsburar i Brasilien där man börjat ta vara på skiten för biogasåtervinning är bara småpotatis? Kan tillägga att just den farmen i filmen är förmodlige en av de mer välskötta. Hur resten ser ut kan man bara drömma mardrömmar om.

(Det är inget fel på smaken på fläskkött, problemet ligger nog hos den som tilllagar det. "Skit bakom handtaget", som man säger i svetskretsar.)
officinalis
CITAT (Rose @ 27-11-2009, 13:46) *
Jag köper enbart svenskt kött och om det kostar lite mer så får det väl göra det. Jag måste vända på kronorna för att få det att gå ihop varje månad, men vissa saker sparar jag inte in på och maten är en sån sak. Det blir julskinka som vanligt i år, men självklart kravmärkt.

Om du måste vända på kronorna varför väljer du kött i sådant fall? Det är dyrt med kött.
För in lite härliga baljväxter i kosten och köp fint och dyrt kött till helgen istället. Borde väl vara en bra kompensation?
Gunilla T
CITAT (Solstorm @ 28-11-2009, 10:57) *
Artrikedomen kanske inte är lika stor här, men för närklimatet är skogen viktig. Den jämnar ut klimatet, binder jorden med sina rötter och skyddar mot vindar som blåser bort jord mm mm.


Skövlingen av regnskogen drabbar oss alla eftersom klimatförändringarna är globala.

http://www.wwf.se/press/pressrum/pressmedd...p-pa-regnskogen
Solstorm
Våra skogar är viktiga för klimatet här men påverkar ju också det globala klimatet. Då är ju också våra skogar viktiga för oss alla.

Exempelvis där det finns stora slätter med odlad mark så skulle det vara bra att kanta åkrarna med träd som hindrar jorden från att blåsa bort. Sådana katastrofer har ju ställt till det, USA är kanske det mest kända exemplet.
Rose
CITAT (officinalis @ 28-11-2009, 11:52) *
Om du måste vända på kronorna varför väljer du kött i sådant fall? Det är dyrt med kött.
För in lite härliga baljväxter i kosten och köp fint och dyrt kött till helgen istället. Borde väl vara en bra kompensation?

För att jag vill äta kött flirting.gif
*Stintan*
CITAT (officinalis @ 28-11-2009, 11:52) *
Om du måste vända på kronorna varför väljer du kött i sådant fall? Det är dyrt med kött.
För in lite härliga baljväxter i kosten och köp fint och dyrt kött till helgen istället. Borde väl vara en bra kompensation?


Märkligt inlägg. Var och en prioriterar väl själv på vad man vill lägga sina kronor. Undrar lite vad du menar eftersom jag tror att Rose precis som jag och många många andra inte alls äter kött varenda dag men däremot kanske kostar på oss bra svenskt kött till helgerna.
Piccante
CITAT (Solstorm @ 28-11-2009, 10:45) *
När det gäller nötkött så äter jag gärna kött från Brasilien. Där har djuren gått ute och betat och jag tror att de har det hyfsat bra. Det är väl bara till Libanon (tror att det är det landet) som djuren exporteras levande för halalslakt. Det är grymt.

Jag tycker att det är dubbelmoral att tycka det är fel att ha betande djur istället för skog i Brasilien, samtidigt som vi vill ha betande djur och öppna landskap här. Skogen är ju lika viktig överallt.

Det är en milsvid skillnad i vegetationstyper. När vi talar om öppna landskap i Sverige brukar man sfta på permanenta betesmarker som varit betade i flera tusen år. Dessa betesmarker påminner väldigt mycket om det landskap som fanns före att människan började omdana landskapet och började odla upp det. Nord och mellaneuropa var under holocen präglat av hed och skog där stiora växtätare höll ädellövskogarna relativt luckiga och öppna. de flesta träd och örter i odlingslandskapet är gynnade av ljus och missgynnas av igenväxning och gynnas därför av bete. En naturbetesmark är bland de artrikaste marktyperna.

I Amazonas avverkas regnskog för att skapa mer betesmark. Det är ingen hemlighet att det avverkas mer än vad myndigheterna egentligen har tillåtit men det sker ändå eftersom det är så stora pengar i det. Regnskog är skogar med mycket lång kontinuitet och har aldrig påverkats av andra störningar än bränder och stormar. I Amazonas finns tex inga större växtätare som elefanter eller Visenter. Floran är anpassad till sparsamma ljusförhållanden. Den betesmark man får när regnskogen avverkas blir ganska mager och överbetas ofta vilket leder till erosion och urlakning av näring. Tyvärr sköts betesmarken mycket dåligt och lämnas ofta efter några år för att ersättas med nyröjd skog. Det finns inget i det systemet som gynnar biologisk mångfald. De sekundärskogar som växer upp sen är ofta mycket artfattiga och återskapandet av regnskog tar mycket lång tid då flertalet arter är störningskänsliga. Läs gärna WWF och andra organisationers reportage från Amazonas.

I Brasilien och Argentina finns dock stora slättområden "serrados" där det förr växte gräs och buskar och boskap betade. där hade betesdjuren kunna bibehålla ett öppet artrikt landskap men det odlas upp i allt större omfattning idag för att förse Brasilien men även Nordamerika och Europa med billigt sojamjöl och sockerrörsetanol. därför trängs boskapsuppfödningen undan mot Amazonas.
Rihane
CITAT (Markus_H @ 28-11-2009, 14:00) *
Det är en milsvid skillnad i vegetationstyper. När vi talar om öppna landskap i Sverige brukar man sfta på permanenta betesmarker som varit betade i flera tusen år. Dessa betesmarker påminner väldigt mycket om det landskap som fanns före att människan började omdana landskapet och började odla upp det. Nord och mellaneuropa var under holocen präglat av hed och skog där stiora växtätare höll ädellövskogarna relativt luckiga och öppna. de flesta träd och örter i odlingslandskapet är gynnade av ljus och missgynnas av igenväxning och gynnas därför av bete. En naturbetesmark är bland de artrikaste marktyperna.

I Amazonas avverkas regnskog för att skapa mer betesmark. Det är ingen hemlighet att det avverkas mer än vad myndigheterna egentligen har tillåtit men det sker ändå eftersom det är så stora pengar i det. Regnskog är skogar med mycket lång kontinuitet och har aldrig påverkats av andra störningar än bränder och stormar. I Amazonas finns tex inga större växtätare som elefanter eller Visenter. Floran är anpassad till sparsamma ljusförhållanden. Den betesmark man får när regnskogen avverkas blir ganska mager och överbetas ofta vilket leder till erosion och urlakning av näring. Tyvärr sköts betesmarken mycket dåligt och lämnas ofta efter några år för att ersättas med nyröjd skog. Det finns inget i det systemet som gynnar biologisk mångfald. De sekundärskogar som växer upp sen är ofta mycket artfattiga och återskapandet av regnskog tar mycket lång tid då flertalet arter är störningskänsliga. Läs gärna WWF och andra organisationers reportage från Amazonas.

I Brasilien och Argentina finns dock stora slättområden "serrados" där det förr växte gräs och buskar och boskap betade. där hade betesdjuren kunna bibehålla ett öppet artrikt landskap men det odlas upp i allt större omfattning idag för att förse Brasilien men även Nordamerika och Europa med billigt sojamjöl och sockerrörsetanol. därför trängs boskapsuppfödningen undan mot Amazonas.


Aha tack för det.
Jag har tidigare förstått att regnskog och hav då är jordens lungor, utan dom dör vi. Jag har förstått att man inte ska förstöra lungorna och förutom det att Amazonas har ett mycket känsligt ekosystem som inte främjas av att man hugger ner den. Har förstått tidigare att ursprungsbefolkningen odlar i regnskogen utan att hugga ner den och att det ger på sikt högre avkastning. Jag har förstått att Amazonas har en enorm artrikedom som vi hittills bara nosat på eftersom västerlänningar inte ger sig in i regnskog utan att först huggit ner den.

Skillnaden mellan vår skog och regnskogen har ingen förklarat tidigare på det här sättet så att jag förstått det. Det är stor skillnad på att snappat upp att något är på ett visst sätt än att också förstå varför det är så.

Tack för ett lärorikt inlägg.
Gunilla T
Tack Markus!

I världens regnskogar lagras otroliga mängder koldioxid, läste någonstans att skövlingen hittills har orsakat en 20% ökning av växthusgaser. I indonesien t.ex. har avskogningen medfört att landet hamnat på tredje plats i världen över länder som har de högsta utsläppen av växthusgaser.

I Brasilien avverkas regnskog som motsvara sex fotbollsplaner i minuten. Skulle Sveriges skogsareal avverkas i samma takt är vår skog borta på två år.

Regnskogen är oerhört viktig för vårt jordklot eftersom den omvandlar koldioxid till ren luft. Regn skogen skapar dessutom regn, torkan brer ut sig där skogen skövlas.

Hälften av världens djur bor i regnskogen som dessutom är vinterhem åt många fåglar. Skövlingen av regnskogen medför att en djurart utrotas ungefär var 15nde minut, omräknat på årsbasis så dör ca 50.000 arter varje år.

Så inköp av den brasilianska oxfilen lämnar stora ekologiska spår för klimat, djur och människor över hela jordklotet.

Rihane
CITAT (Gunilla T @ 28-11-2009, 15:29) *
Tack Markus!


Så inköp av den brasilianska oxfilen lämnar stora ekologiska spår för klimat, djur och människor över hela jordklotet.


Tack Gunilla T.

Om jag förstått Markus rätt så ska man fundera lite över sojabiffen och sojan man marinerar den svenska biffen i också...
Gunilla T
Så är det nog, jaa fast då är vi tillbaka igen till animalieproduktionen eftersom övervägande delen av sojan som inporteras går till den industriella djuruppfödningen.
Rihane
CITAT (Gunilla T @ 28-11-2009, 15:43) *
Så är det nog, jaa fast då är vi tillbaka igen till animalieproduktionen eftersom övervägande delen av sojan som inporteras går till den industriella djuruppfödningen.


Jisses det var inte lätt det här.

Hur i hela fridens namn ska man bära sig åt för att inte köra jorden i botten?

Försöker tänka globalt innan jag börjar moralisera och då finner jag alltid att jag går vilse. För hur ska man göra bäst för att ge jorden en möjlig framtid...Allt hänger liksom ihop
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 28-11-2009, 14:00) *
Det är en milsvid skillnad i vegetationstyper. När vi talar om öppna landskap i Sverige brukar man sfta på permanenta betesmarker som varit betade i flera tusen år. Dessa betesmarker påminner väldigt mycket om det landskap som fanns före att människan började omdana landskapet och började odla upp det. Nord och mellaneuropa var under holocen präglat av hed och skog där stiora växtätare höll ädellövskogarna relativt luckiga och öppna. de flesta träd och örter i odlingslandskapet är gynnade av ljus och missgynnas av igenväxning och gynnas därför av bete. En naturbetesmark är bland de artrikaste marktyperna.

I Amazonas avverkas regnskog för att skapa mer betesmark. Det är ingen hemlighet att det avverkas mer än vad myndigheterna egentligen har tillåtit men det sker ändå eftersom det är så stora pengar i det. Regnskog är skogar med mycket lång kontinuitet och har aldrig påverkats av andra störningar än bränder och stormar. I Amazonas finns tex inga större växtätare som elefanter eller Visenter. Floran är anpassad till sparsamma ljusförhållanden. Den betesmark man får när regnskogen avverkas blir ganska mager och överbetas ofta vilket leder till erosion och urlakning av näring. Tyvärr sköts betesmarken mycket dåligt och lämnas ofta efter några år för att ersättas med nyröjd skog. Det finns inget i det systemet som gynnar biologisk mångfald. De sekundärskogar som växer upp sen är ofta mycket artfattiga och återskapandet av regnskog tar mycket lång tid då flertalet arter är störningskänsliga. Läs gärna WWF och andra organisationers reportage från Amazonas.

I Brasilien och Argentina finns dock stora slättområden "serrados" där det förr växte gräs och buskar och boskap betade. där hade betesdjuren kunna bibehålla ett öppet artrikt landskap men det odlas upp i allt större omfattning idag för att förse Brasilien men även Nordamerika och Europa med billigt sojamjöl och sockerrörsetanol. därför trängs boskapsuppfödningen undan mot Amazonas.


bravo.gif
Gunilla T
Du har så rätt Rihane, det är oerhört komplicerat men har man en gång insett att allt hänger ihop - då har man kommit en bra bit på vägen.

Hittade lite uppgifter om sojan, vi importerar 385.000 ton soja vilket innebär ca en båtlast om dagen. Vi svenskar lånar en yta på 200 000 ha av brasiliansk jordbruksmark för att mata högvärdigt protein i våra djur som gör att de växer snabbare.

Varje svensk lånar 220 kvm av den brasilianska jorden..

http://www.wwf.se/source.php/1116634/wwf-1019745.pdf
Gita
CITAT (Gunilla T @ 28-11-2009, 16:39) *
Du har så rätt Rihane, det är oerhört komplicerat men har man en gång insett att allt hänger ihop - då har man kommit en bra bit på vägen.

Hittade lite uppgifter om sojan, vi importerar 385.000 ton soja vilket innebär ca en båtlast om dagen. Vi svenskar lånar en yta på 200 000 ha av brasiliansk jordbruksmark för att mata högvärdigt protein i våra djur som gör att de växer snabbare.

Varje svensk lånar 220 kvm av den brasilianska jorden..

http://www.wwf.se/source.php/1116634/wwf-1019745.pdf

Det finns en aspekt till som jag inte tycker riktigt kommit fram i den här diskussionen. Alla dem i tex Brasilien som arbetar med och har sin försörjning från djuruppfödning eller framställning av sojaprotein och etanol, vad skall de leva av om vi inte köper deras produkter. Vi säger att regnskogen är världens lungor och att den inte får röras, vilket väl är riktigt, men då måste vi också ta vår del av kostnaden för dess bevarande.
Gita
Aqvakul
Dagens middag bestod av svenskt vildsvin!
pejori
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 18:38) *
Dagens middag bestod av svenskt vildsvin!



Och var får man tag i det???? unsure.gif
Vill gärna testa det köttet. tummenupp.gif
Rihane
CITAT (Gita @ 28-11-2009, 18:32) *
Det finns en aspekt till som jag inte tycker riktigt kommit fram i den här diskussionen. Alla dem i tex Brasilien som arbetar med och har sin försörjning från djuruppfödning eller framställning av sojaprotein och etanol, vad skall de leva av om vi inte köper deras produkter. Vi säger att regnskogen är världens lungor och att den inte får röras, vilket väl är riktigt, men då måste vi också ta vår del av kostnaden för dess bevarande.
Gita


Precis, och vad ska Kineser leva av om inte vi köper deras produkter?
Man kan köra kräftgång runt för varför stängs Saab?
Allt hör på något sätt ihop...


Edit: glömde ett ord
Nauti
Det är djävligt lätt att prata, att handla utefter sina värderingar är det däremot sämre med. Om alla handlade medvetet, KRAV-märkt o.s.v. så skulle dessa branscher florera. Men oftast är det plånboken som bestämmer vilket är synd. Bra gjort av er som faktiskt står för vad ni säger och lägger ut de där extra kronorna!

Kom ihåg att om ni får köttet billigt så är det någon annan som får betala det lägre priset i form av sämre förhållanden!
pejori
Japp Rihane...Det kallas internationella avtal...
Skrubbar du min rygg, skrubbar jag din, kosta vad det kosta vill tummenupp.gif

Sedan sitter ett gäng, som är glada att få mat på bordet och inte har råd att vara idealister, utan tänker på sin egen familjs överlevnad först. crying.gif
Dom köper det billigaste dom kan hitta, oavsett hur det kom i kyldisken. dunno.gif
Gunilla T
CITAT (Gita @ 28-11-2009, 18:32) *
Det finns en aspekt till som jag inte tycker riktigt kommit fram i den här diskussionen. Alla dem i tex Brasilien som arbetar med och har sin försörjning från djuruppfödning eller framställning av sojaprotein och etanol, vad skall de leva av om vi inte köper deras produkter. Vi säger att regnskogen är världens lungor och att den inte får röras, vilket väl är riktigt, men då måste vi också ta vår del av kostnaden för dess bevarande.
Gita


Helt riktigt Gita, håller med dig ....vi måste faktiskt börja betala för vad det kostar att förstöra vår planet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon