Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
aanderss
Jag har ett tvångsbeteénde. hur botar man de.
frågar är kanske dum men jag frågar ändå.

Jag skaffade nya glasögon för några månader sen och sedan dess måsta jag ofta ta av dem eller bara röra skallmarna. Numera gäller det även mina gammla glasögon.

hur får man bot på det? jag vill ju inte ha så hela livet.
Piccante
jag har accepterat alla mina konstiga beteenden, kallar det för personlighet biggrin.gif
aanderss
vad har du för beteende
MariaS
LINSER!
pejori
"Kognitiv terapi..." tummenupp.gif
Finns i större komuner under vårdcentralens regi. smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif kompiskram.gif
Myosotis
Du kan nog hittar en del på nätet, här t.ex.: Svenska OCD-förbundet Både info och diskussionsforum.
Hur går det nu när du har skaffat linser och inte har glasögonen på näsan? Får du ångest om du inte kan utföra ditt beteende? Jag har en kompis som är svårt drabbad och det är verkligen hemskt. Jag tycker det är jättebra att du märker att du har ett problem på ett tidigt stadium och kan prata om det. tummenupp.gif Sök hjälp nu innan det blir fler och fler sådana "måsten". kompiskram.gif
pejori
CITAT (aanderss @ 26-11-2009, 18:08) *
Jag har ett tvångsbeteénde. hur botar man de.
frågar är kanske dum men jag frågar ändå.

Jag skaffade nya glasögon för några månader sen och sedan dess måsta jag ofta ta av dem eller bara röra skallmarna. Numera gäller det även mina gammla glasögon.

hur får man bot på det? jag vill ju inte ha så hela livet.



För att hjälp, måste man be om hjälp, och hjälp finns. trostar.gif
Huggorm
CITAT (MariaS @ 26-11-2009, 18:20) *
LINSER!

Tänk om han får för sig att han måste sitta och pilla med dom också, då blir det ju ännu värre biggrin.gif

Myosotis
CITAT (Markus_H @ 26-11-2009, 18:19) *
jag har accepterat alla mina konstiga beteenden, kallar det för personlighet biggrin.gif

Hm, men om du har tid och ork att LEVA och kan kommentera det hela med en biggrin.gif-smilie betvivlar jag att det är tvångssyndrom. Det kan naturligtvis vara olika allvarligt, men det är ju per definition något som gör vardagen outhärdlig och tar upp en stor del av din vakna tid. no.gif -cry-.gif

Citerar från sajten jag länkade till.
CITAT
Som person med tvångssyndrom (OCD) lever man ett liv med starkt försämrad livskvalitet. När det är som svårast går nästan all energi åt till sjukdomen. Man försöker leva så att ångesten och tvångsimpulserna, som ibland är överväldigande, ska hålla sig borta. Detta gör livet mycket begränsat.

Det är verkligen INTE kul. trostar.gif
pejori
Tvångstankar är inget jag personligen, kan ta som ett "skämt" så jag uppfattar det som en seriös fråga!!!!
"raljerande komentarer" är helt ok. men inte innan man fått klart för sig, att tråden är ett skämt... angry.gif
Ta tråden på allvar, då "tvångstankar" förstör ditt vardagliga liv och förhindrar ett umgänge med medmäniskor. crying.gif

CITAT (Myosotis @ 26-11-2009, 18:30) *
Hm, men om du har tid och ork att LEVA och kan kommentera det hela med en biggrin.gif -smilie betvivlar jag att det är tvångssyndrom. Det kan naturligtvis vara olika allvarligt, men det är ju per definition något som gör vardagen outhärdlig och tar upp en stor del av din vakna tid. no.gif -cry-.gif

Citerar från sajten jag länkade till.

Det är verkligen INTE kul. trostar.gif



tummenupp.gif tummenupp.gif kompiskram.gif

CITAT (Huggorm @ 26-11-2009, 18:23) *
Tänk om han får för sig att han måste sitta och pilla med dom också, då blir det ju ännu värre biggrin.gif



ranting.gif Läs "stintans" slogan ranting.gif

CITAT (aanderss @ 26-11-2009, 18:20) *
vad har du för beteende



Skit i vad jag har för fobier, du frågade hur du skulle få hjälp... smiley_small_hug.gif
Myosotis
CITAT (pejori @ 26-11-2009, 18:37) *
ranting.gif

Nej det är verkligen inget att skämta om. Läs på lite innan ni uttalar er.

CITAT (pejori @ 26-11-2009, 18:37) *
...att tråden är ett skämt...

Men det är den väl inte unsure.gif hoppas jag verkligen!
pejori
CITAT (Myosotis @ 26-11-2009, 18:49) *
Nej det är verkligen inget att skämta om. Läs på lite innan ni uttalar er.


Men det är den väl inte unsure.gif hoppas jag verkligen!


Håller med fullt ut...
Tar tråden på fullaste allvar, tills TS själv säger att det är "på skoj"

Det är ett allvarligt problem och inget man "skojar bort" om man inte vet om det är allvar.. angry.gif
Lite ödmjukhet önskas, tills man vet vad TS vill ha...
Piccante
Jag har aldrig menat att det är ett skämt med tvångsbeteenden. Men jag kan ändå leva med att jag i regel alltid kollar att kaffebrygg och spis är avstänga, dörrar och fönster låsta och att jag säkert håller nycklarna i handen och har plånboken i fickan ett par gånger innan jag går hemifrån. Trots allt har huset inte brunnit ned än så något gott för det med sig. det är nog värre med de som ska leva med mig att jag hellre går upp en halvtimme tidigare när jag ska åka för att jag är extremt omständig av mig.
aanderss
jag tar inte illa upp för något men mitt problem är inget att skämta om för de är inte kul att ha de så
pejori
CITAT (aanderss @ 26-11-2009, 19:07) *
jag tar inte illa upp för något men mitt problem är inget att skämta om för de är inte kul att ha de så


smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif kompiskram.gif
aanderss
CITAT (Myosotis @ 26-11-2009, 18:21) *
Du kan nog hittar en del på nätet, här t.ex.: Svenska OCD-förbundet Både info och diskussionsforum.
Hur går det nu när du har skaffat linser och inte har glasögonen på näsan? Får du ångest om du inte kan utföra ditt beteende? Jag har en kompis som är svårt drabbad och det är verkligen hemskt. Jag tycker det är jättebra att du märker att du har ett problem på ett tidigt stadium och kan prata om det. tummenupp.gif Sök hjälp nu innan det blir fler och fler sådana "måsten". kompiskram.gif

tack för infon
Rose
smiley_small_hug.gif till dig för att du är modig och vågar börja be om hjälp genom att fråga här. Och ja, hjälp finns och ju tidigare du ber om den ju lättare är det att komma tillrätta med ett problem.
aanderss
CITAT (Rose @ 26-11-2009, 19:55) *
smiley_small_hug.gif till dig för att du är modig och vågar börja be om hjälp genom att fråga här. Och ja, hjälp finns och ju tidigare du ber om den ju lättare är det att komma tillrätta med ett problem.

kram2.gif vad snäll du är
Motti
Vet ni vad !jag tror att alla ha mer eller mindre tvångsbetende whistling.gif man är bara så van vid dom att man själv inte märker dom,jo det förstås om man riktigt tänker efter slap.gif särskillt när jag tittar på tv så har jag nog en del "tvångsbetende"kliar mig på ryggen, pillar i örona, kör tandtråd, filar naglarna osv.När jag fönar håret gör jag alltid det enligt ett mönster även om jag tänker jag ska pröva att göra på ett annat sätt nästa gång så blir det alltid samma mönster.Många gånger ser vi det nog inte som ett tvångsbetende för det är ohejdad gammal vana.
aanderss
CITAT (Motti @ 26-11-2009, 20:52) *
Vet ni vad !jag tror att alla ha mer eller mindre tvångsbetende whistling.gif man är bara så van vid dom att man själv inte märker dom,jo det förstås om man riktigt tänker efter slap.gif särskillt när jag tittar på tv så har jag nog en del "tvångsbetende"kliar mig på ryggen, pillar i örona, kör tandtråd, filar naglarna osv.När jag fönar håret gör jag alltid det enligt ett mönster även om jag tänker jag ska pröva att göra på ett annat sätt nästa gång så blir det alltid samma mönster.Många gånger ser vi det nog inte som ett tvångsbetende för det är ohejdad gammal vana.

så är de kanske
Myosotis
CITAT (Motti @ 26-11-2009, 20:52) *
Vet ni vad !jag tror att alla ha mer eller mindre tvångsbetende whistling.gif man är bara så van vid dom att man själv inte märker dom,jo det förstås om man riktigt tänker efter slap.gif särskillt när jag tittar på tv så har jag nog en del "tvångsbetende"kliar mig på ryggen, pillar i örona, kör tandtråd, filar naglarna osv.När jag fönar håret gör jag alltid det enligt ett mönster även om jag tänker jag ska pröva att göra på ett annat sätt nästa gång så blir det alltid samma mönster.Många gånger ser vi det nog inte som ett tvångsbetende för det är ohejdad gammal vana.

Men det tycker jag låter som en (o)vana helt enkelt. Eller får du sådan ångest så du tror att du ska dö om du försöker undertrycka impulsen att fila naglarna?
Motti
Tvångsbetende behöver ju inte alltid vara att man tror man ska dö om man inte gör på ett visst vis hela tiden!tror inte aanderss menar att han får dödsångest om han inte grejar med glasögonen,jag har själv glasögon när jag läser och skriver och man är gärna där och pillar fast man inte tänker på det.Jag tror alla ha sina egenheter utan att tro de ska dö om de inte gör samma sak varje dag.Riktigt tvångsbetende är ju när man själv är väldigt besvärad av det och tycker det är jobbigt och mår dåligt av det,då får man nog söka proffesionel hjälp för att bli av med störningen.
aanderss
ja jag tror ju inte att jag skall dö men de är jobbigt nog de problem jag har
Myosotis
ja och det finns väl en risk att det blir värre
aanderss
man vet ju aldrig
Myosotis
om du upplever det som ett problem så är det ju ett problem, ingen dålig vana bara.
aanderss
mm just så men jag SKALL atbeta bort de själv
Gunilla T
aanders - massor av människor har tvångsbeteenden så det är inget ovanligt men det finns "olika grader i helvetet" , det finns alltid något man tror skall hända om man inte gör på ett visst sett eller genomför vissa ritualer.

Om du tycker att det blivit ett problem för dig så är det så men det finns hjälp att få.

Kognitiv beteende terapi (KBT) är mycket bra när det gäller just tvångsmässiga beteenden. Kanke kan vårdcentralen hjälpa dig och ge dig en remiss, du kan i alla fall börja där.
aanderss
CITAT (Gunilla T @ 26-11-2009, 22:23) *
aanders - massor av människor har tvångsbeteenden så det är inget ovanligt men det finns "olika grader i helvetet" , det finns alltid något man tror skall hända om man inte gör på ett visst sett eller genomför vissa ritualer.

Om du tycker att det blivit ett problem för dig så är det så men det finns hjälp att få.

Kognitiv beteende terapi (KBT) är mycket bra när det gäller just tvångsmässiga beteenden. Kanke kan vårdcentralen hjälpa dig och ge dig en remiss, du kan i alla fall börja där.

mm sitter de i för länge får jag göra de
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 26-11-2009, 22:23) *
aanders - massor av människor har tvångsbeteenden så det är inget ovanligt men det finns "olika grader i helvetet" , det finns alltid något man tror skall hända om man inte gör på ett visst sett eller genomför vissa ritualer.

Om du tycker att det blivit ett problem för dig så är det så men det finns hjälp att få.

Kognitiv beteende terapi (KBT) är mycket bra när det gäller just tvångsmässiga beteenden. Kanke kan vårdcentralen hjälpa dig och ge dig en remiss, du kan i alla fall börja där.


Instämmer med Gunilla! KBT brukar vara en ganska enkel och väl fungerande väg att hantera denna typ av problem. Vad du än gör så skuldbelägg dig inte, skäms inte för din åkomma. Du är i gott sällskap och hjälp finns att tillgå om din ovana blir ett problem för dig

kompiskram.gif
//Anders
aanderss
CITAT (Aqvakul @ 26-11-2009, 22:29) *
Instämmer med Gunilla! KBT brukar vara en ganska enkel och väl fungerande väg att hantera denna typ av problem. Vad du än gör så skuldbelägg dig inte, skäms inte för din åkomma. Du är i gott sällskap och hjälp finns att tillgå om din ovana blir ett problem för dig

kompiskram.gif
//Anders


jo jag skäms och ser det som en ful ovana och dummhet

kan ju vara en höst depretion
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 26-11-2009, 22:35) *
jo jag skäms och ser det som en ful ovana och dummhet

kan ju vara en höst depretion


Det är absolut inget att skämmas för!
aanderss
CITAT (Aqvakul @ 26-11-2009, 22:37) *
Det är absolut inget att skämmas för!

kanske inte men de är jobbigt att ha de så
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 26-11-2009, 22:37) *
kanske inte men de är jobbigt att ha de så

Blir det inte bättre, så tycker jag absolut att du ska söka hjälp.
aanderss
CITAT (Aqvakul @ 26-11-2009, 22:41) *
Blir det inte bättre, så tycker jag absolut att du ska söka hjälp.

men jag skall jobba på det lite själv först
Myosotis
CITAT (aanderss @ 26-11-2009, 22:35) *
jo jag skäms och ser det som en ful ovana och dummhet

trostar.gif Nej inte ska du skämmas trostar.gif Dessutom var det väldigt modigt av dig att berätta om det! bravo.gif
aanderss
de är de att man vill kolla så att saker fungerar

CITAT (Myosotis @ 26-11-2009, 22:48) *
trostar.gif Nej inte ska du skämmas trostar.gif Dessutom var det väldigt modigt av dig att berätta om det! bravo.gif

mm i bland behöver man ju prata om de
Myosotis
CITAT (aanderss @ 26-11-2009, 22:51) *
mm i bland behöver man ju prata om de

förstår det. Har du kollat på länken? Där fanns ju ett diskussionsforum tydligen, där kan du säkert få tips från andra drabbade.
aanderss
CITAT (Myosotis @ 26-11-2009, 22:58) *
förstår det. Har du kollat på länken? Där fanns ju ett diskussionsforum tydligen, där kan du säkert få tips från andra drabbade.

mm de har jag
Eva-Helene
Stor kram till dig aanderss! Starkt av dig! smiley_small_hug.gif

Mitt råd är som andra också säger: ta tag i det nu och be om hjälp. yes.gif
Aqvakul
Kan bara instämma: Verkligen strongt av dig - imponerad av ditt mod! kompiskram.gif
aanderss
CITAT (Aqvakul @ 27-11-2009, 07:25) *
Kan bara instämma: Verkligen strongt av dig - imponerad av ditt mod! kompiskram.gif

tack

hur skall man börja när man skall söka hjälp
Rose
CITAT (aanderss @ 27-11-2009, 09:27) *
hur skall man börja när man skall söka hjälp

Du ringer vårdcentralen och träffar en läkare där som sedan remitterar dig dit där du bäst kan få hjälp.
Gunilla T
Börja med att kontakta vårdcentralen aanders. Be om remiss till en KBT terapeut.
aanderss
får göra de om jag inte kan bota de själv
aanderss
skall ta upp detta med när jag visar mina ögon
Rose
kompiskram.gif Lycka till! *håller tummarna hårt*
aanderss
de sa bara att de är en ful ovana för jag har nya glasögon
ängsvädd
CITAT (aanderss @ 27-11-2009, 10:54) *
de sa bara att de är en ful ovana för jag har nya glasögon

Hade du inte det beteendet med de gamla glasögonen?
aanderss
nä de hade jag inte men har ibland haft andra betende med. vi fick lagat värmepannan förra året. ett tag kollade jag tempraturen ofta typ en gång i halvtimmen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon