Hans i Mälardalen
Hej på er alla!

Nu har jag varit två veckor med familjen och bitar av släkten i den Dominikanska drömmen (och då tar jag inte i). Vilken skillnad i klimat, med väder, växter! och djur. Det var så mycket intryck på en gång så det är svårt att smälta. Jag fotade så mycket jag bara hann och ska arbeta på att lägga upp lite smakprov senare.

Det var typ över 30C i luften, 29C i havet och 27C i poolen. Det hade varit outhärdligt om det inte hade varit för att det gick att få ned temperaturen så bra på hotellrummet. Vi bodde på hotell Sea Grape utanför Cabarete, men vi var inte där så mycket, vi taxade runt och var med om massor med äventyr. Mina tre favoriter var:
1. Att köra funnybikes (fyrhjulsmoped) runt på vägar, längs en landsväg till en familj som odlade alla möjliga olika sorters frukter. Litchi, Lime, Advokado, Mango, Banan mm. På hemvägen körde vi längs den flera kilometer långa stranden.
2. Att rida upp i bergen med ett jättestort vattenfall som mål. Jag måste erkänna att det var läskigt, jag hade aldrig tidigare setat på en hästrygg. Men det gick bra.
3. Att åka linbana upp till toppen på ett berg på 2558m. Dels var det en mycket vacker utsikt över städer och stränder där uppe. Dels så fanns en botanisk trädgård där uppe. Dels så fick man se den tropiska skogen rakt uppifrån.

MvH
kerstin z5-6
låter underbart -fick du med några frön hem smile.gif smile.gif smile.gif
Har planer på att resa just dit -när ekonomin hämtat sig från växthusbygget
Ser fram emot dina bilder
glad advent själv
hälsar
sanna
Wow! tongue.gif

Så absolut perfekt just nu när det är som allra mörkast!

Men fröer - och plantor?!? Köpte du inte med dig något spännande och exotiskt som du kan fresta oss i församlingen med?!

Själv åker jag till Kanarieöarna om precis en vecka, nästa lördag. Inte lika långt och exotiskt, men kanske någon här kan rekommendera något att köpa med hem i frö- och plantväg?

När jag var på Cypern i somras "snodde" jag ett hibiscusskott från en friväxande buske som var helt fantastisk. Knallorange-rosa, extremt underlig färgkombination som jag aldrig sett här hemma. Den tog sig väldigt bra och ska just nu till att slå ut. Det känns så extra roligt att få med sig ett minne hem i form av en planta eller ett ovanligt frö...
Har aldrig varit på Kanarieöarna, finns det någon intressant park eller trädgård som kan rekommenderas? Jag vet att det är en torr stenö, men någonstans klingar en klocka: visst är det väl något botaniskt som Kanarieöarna är känt för? Hur varmt är det där nu förresten?

Förväntansfull Sanna smile.gif
andreas i uppsala
Själv föredrar jag Indonesien när det gäller regnskog och tropikbad(och framför allt kultur) Fast det skulle vara hemskt intressant att besöka st.barth.Förbannade svenska 1890-tals regering.Varför sålde de ön mad.gif.Ön gav inget men om de bara skulle ha tänkt på sina ättlingar. mad.gif
Hans i Mälardalen
Tyvärr, jag vet inte tillräckligt om vad man får ta med sig eller ej. Jag tror också att det skulle vara svårt att få någonting att klara sig i vårt klimat för det är stor skillnad.
På tal om ekonomin så är de väldigt bra valuta kurs just nu. Vi fick kursen 1kr = 5pesos det är bra. För inte så länge sedan tror jag det var 1-2 eller
1-3 nått sånt. Så vi shoppade för glatta livet.
Ex trerätters middag för 8 personer för 3000 pesos inkl dricks.
12 plagg, 4 skor för 8000 pesos
det är billigt att att använda sig av taxi när man far runt. För en hel dag kostar det (beroende på omständigheterna) ca 40 - 80 dollar. Då inkl att taxichaffeurerna kan väldigt mycket och ställer många gånger upp som guider och visar sevärda ställen om man vill det. Om man istället vill shoppa för sig själv en hel dag så ställer de upp och väntar på ett bestämt ställe till en tidpunkt som man själv bestämmer.
En sådan taxi rymmer 8 pers, det var perfekt för oss.

MvH
Nanna
*grön i ansiktet* Jag är inte alls avundsjuk!! unsure.gif
adrian
Ja.. Där nere är det som en dröm ibland...
Jag saknar livet och luften frön öarna på andra sidan havet... sad.gif
kerstin z5-6
Sanna -det finns massor att ta med -till canarie öarna går tom en del trädgårdsresor eftersom växtligheten är så speciell
Vilken ö ska du till
jag rek tex -stora kaktusar typ svärmors kudde men med röda taggar ,dadelpalm ,finns som plantor i kruka på nästan varje snabbköp
Eccium sorter som frö
Streilitza som frö eller planta
Tecoma stans -frö
Trädtaklök -svarta blad-i kruka eller frö
BANAN FRÖ
Det finns en fin botanisk trädgård på Gran Canaria -där man även har papegojuppvisning -Palmitos park
På Teneriffa ligger Jardin Botanico på norra delen av ön i Puerto de la Cruz
Ha det trevligt och åk gärna in till någon lokal plantskola

smile.gif smile.gif smile.gif
sanna
Hej Kerstin!!!
Vad glad jag blir! Tack! wub.gif wub.gif wub.gif

Jag ska till Gran Canaria och det häftigaste av allt är att vi har VUNNIT resan!
Det innebär enligt min enkla logik att jag nu har råd att köpa MASSOR av fröer och plantor... smile.gif

Sanna
Hans i Mälardalen
Vi åkte förbi ett par små lokala plantskolor som såg mycket intressanta ut men med 7 st andra med sig är det många viljor. Sedan förstår jag inte hur man ska få med sig plantor oskadda hem? Vad får man ta med sig, vissa saker är väl förbjudet att ta hem för att det finns "fripassagerare" på dem? Vissa arter finns väl risk för att de sprider sig som ogräs?

MvH
kerstin z5-6
Inom eu länder till vilka Spanien hör är det fritt fram att ta både plantor med jord- och frö naturligtvis
Frö kan man nog ta med från vilket land som helst om det inte är Cannabis eller koka plantfröer smile.gif

Plantor med rot och jord från icke eu får man kolla med resp land eller jordbruksverket
Sticklingar har jag alltid plockat med mej
Inga utrotningshotade växter får grävas upp -man köper sina växter, frö eller frågar om lov i någons trädgård
sticklingar och småplantor forslas lätt i uppblåst plastpåse som stoppas in i tomma avklippta petflaskor -OBS I HANDBAGAGET
Det är minus 50 och lägre där bagaget finns under flygresan .
Hade en hel balkongodling sist och fick plantor från min städerskas trädgård smile.gif smile.gif
De flesta av de växter man tar hem från sydliga nejder är mest lämpat för krukodling naturligtvis -men de kan bli vackra utropstecken i trädgården om sommaren
hälsar k
Hans i Mälardalen
Tack, nu känner jag mig mer säker till nästa gång jag sticker till sydliga bredgrader. Då ska jag ha med mig nått hem. biggrin.gif

MvH
Hans i Mälardalen
Nu har jag laggt upp de första 25 blandade bilderna på två sidor det blev tyvärr i två fack. Jag byter om några dar igen. Efter att ha tittat igenom alla så har jag kommit fram till att straxt över 100 digitala bilder är värda att visa.
Jag har tyvärr inte orkat med att skriva bildtexter till dom men har du någon fråga så är det bara att skriva i den här tråden så skriver jag gärna om bilden.

MvH
Anna-C
Härliga bilder - tack för dem! smile.gif

Vi håller just på att fundera ut ett resmål till i februari....kanske DR vore nåt? wink.gif
vickeva
CITAT (sanna @ 30-11-2003, 14:33)
...det häftigaste av allt är att vi har VUNNIT resan!...
.

Är det sant??? Bara att lyfta på hatten och gratulera!! Jag trodde inte att sånt fanns i verkligheten, att vinna en resa alltså... Så härligt!!!
yla

vad är det förnågot som du fotat
ser spännande ut
Ewa L
Hääärliga bilder, inte heller ett enda dugg avundsjuk!! wacko.gif sad.gif mad.gif

Jo, jag ljög, massor!!!

Har haft funderingar själv på DR, men när jag för tillfället var stadd vid kassa för 2 år sedan hörde jag bara negativt om resmålet. Hade kanske inte brytt mig om det om det inte varit från 2 vitt skilda personer. Det blev Ungern istället. Men vad är väl en resa till DR? Den kan vara både trist och tråkig, och — uppenbarligen — helt underbaaar! wub.gif
- - -
Hasse! Där jag numera bor skrattar de ihjäl sig åt att jag — precis som du — har "setat" någonstans, de är bombens på att det heter "suttit". (Bägge är accepterade enl. ordboken.) Uppenbarligen en dialektal variant. (Född och uppvuxen i södra Stockholm.)
Hans i Mälardalen
Det är taget i en grotta 20 m under marken. Vi var i en liten "nationalpark" utanför Cabarete. Det var tydligen ett udda resmål för ingen taxichaufför hittade dit. När vi kom fram så möttes vi av två män som satt vid ett skrivbord mitt ute i skogen. Den ene tog hand om pengarna och den andre var vår guide. Det såg nästan ut som om man kommit fel, jag menar här i Sverige är man van vid påkostade éntrer.
Hur som helst, guiden var jättebra han visade oss runt i området där det fanns fyra kalciumgrottor. De var helt röda och så där mystiskt formade med "tappar" och formationer som liknade olika saker. De hade formats av vatten.
Hela området har för länge sedan legat under vatten så det var fullt av gamla koraller överallt helt fascinerande.
Han berättade många historier om hur indianerna hade använt grottorna som tillhälle. Om hur de hade inrett grottorna med primitiva möbler som sedan stals i ett krig. Och om hur de hade använt de vattenfyllda tunnlarna (bilden) som leder mellan grottorna som flyktvägar. De hade även byggt hängbroar mellan träden som var till för att förflytta sig så diskret som möjligt osv.
Den grotta som bilden är tagen i är som sagt 20 m djup och längst ner är den som uppbyggd för att bada i, vattnet var ca 25C varmt (ganska kallt för att vara där).

Ewa L. Du har nog rätt jag tycker att "setat" låter bäst och det har kanske med gnällbältet eller någe att göra. För visst låter det gnälligt "seeeeetat"!

MvH
estet
Jag säger också setat!
tongue.gif
Härliga bilder, förresten! Har själv varit 3 ggr till Barbados på 90-talet.
Paradiset... wub.gif
Eva i Skåne
Härliga bilder Hans wub.gif .
Verkligen något att drömma sig bort i nu när vi har som tråkigast årstid här hemma.
Hans i Mälardalen
Den enda nackdelen med att resa är att man får en hemsk baksmälla efteråt. Man blir ju bara såå trött. Jag bara sover och sover...

MvH
Hans i Mälardalen
Nu har jag laddat upp 20 nya bilder. Frågor besvaras gärna. Välkomna in o titta. smile.gif biggrin.gif smile.gif

MvH
yla
vattenfallet o floden
där skulle jag vilja vara
läckert rolleyes.gif
Hans i Mälardalen
Det häftiga med den utflykten var att vi red dit över bergen, man kan se min häst på en av bilderna. Inte den främsta (för det är en mula, den red pappa) utan man skymtar den med rött på sadeln i bakgrunden.

MvH
yla
innan jag läste klart tänkte jag säga att det där e ingen häst
laugh.gif biggrin.gif
men så läste jag klart
smile.gif
Wargen
ohmy.gif WoW! Vilken resa...Häftiga bilder!
Hans i Mälardalen
Ja, det var kul att få se alla exotiska fruktträd, den första bilden tex är ett advokadoträd. Alla som har advokadoplantor hemma i fönstret känner ju igen bladen. När jag sa till guiden att jag har en 2 meters-advokadoplanta i rummet hemma så blev han förvånad, han förstod inte hur det kunde vara intressant att odla när man inte kunde skörda några frukter. För honom är ju själva växten i sig så vanlig att han inte ser skönheten i växtsättet och bladen.
Bild två är ett bananträd, men de är inte lika sällsynta. I förra omgången bilder hade jag några på Mangoträd, Lichi och Grapefrukt mm. I turen ingick också att smaka på nyskördade frukter, det var ju bara såå annorlunda smak än vad man är van vid allt var friskare och syrligare, såå gott.
Det ända som var negativt var att jag inte fick någon passionsfrukt i naturlig miljö. Det hade jag hoppats på och ville så gärna se.

MvH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon