mrporsy
Hallå!
Någon som vet var man kan få tag i ett gäng träd? Behöver ett antal till en framtida allé och hade tänkt mig bok, kastanj eller ek. Jag vill köpa träd som är ca: 5 meter höga. Frågor:
Hur gammalt är ett träd som är 5m högt av dessa sorter?
Vad kostar ett sånt träd?
Finns det att köpa?
Var köper kommuner sina träd?
Till sist: går det att plantera en gren från ett träd så att denna slår rot och växer?
Tacksam för svar om någon vet något om detta?
MVH/PP
KRT
Jag vet att Skåneplantor i Staffanstorp annonserade om stora träd i höstas. Eftersom det inet var aktuellt för oss kollade jag inte närmare på arter och hur stora de var, men jag har för mig att priset låg på en 3-4000 kr styck. Oavsett om de har kvar eller ej borde de kunna svara på om de kan ta hem stora träd och i så fall vad det kostar. Kanske din lokala plantskola (om du inte bor i närheten av Staffanstorp smile.gif), har möjlighet att ta hem stora träd?

Och jag vet dessutom att Lunds stad nyligen har planterat nya träd (kommer inte ihåg art, med det var inte alm iaf smile.gif) utanför domkyrkan, det var rejäla träd (säkert 3 m höga) och de kom från Halmstad (?). Kanske någon på parkförvaltningen kan svara på varifrån man köper träden?

Tvivlar på att man kan få en större gren att gro, om det inte är en art som naturligt skickar ut långa grenar och när de når marken så utvecklar de rötter.....

Tror dock att träd som är 4-5 m höga är ruskigt dyra, ser sällan att kommunen sätter så stora träd, vanligare är nog träd på 2-3 m..... Hur gamla träden är beror ju helt på art och under vilka betingelser de har levt. Det finns ju också träd som växer snabbare än andra - kanske någt att satsa på om man vill ha en alle snabbt? Man kan ju "varva" snabbväxande med mer långsamtväxande och på så sätt få en allé snabbare...
pleximaster
http://www.tonnersjo.se/

Jag tror att de är härifrån avenbokarna i Lundagård kommer från som nämndes ovan. De är mellan 18-20 år gamla och kostar säkert därefter...

mvh plexi
KURT
Tidigare har många kommuner odlat upp egna träd, men jag misstänker ju att de numera ofta har lagt ned sådan verksamhet. Förutom priset på själva träden, så kostar transport och plantering en hel del.
mrporsy
Jäklar vad ni kan!
Jag tänkte att det skulle dröja med svar någon vecka. Verkligen rätt forum för det här.
Då har jag lite trådar att följa upp nu. Ska se om man kan göda upp ekplantor själv, även om dessa växer långsamt. 4000 spänn för ett träd verkar vara i linje med vad jag gissat. Jag biior i Skeåne så man får åka ner till Tiffany-land å kolla där!
Tack för svaren.
MVH/PP
Åsa, mälardalen zon 2
För 4000 får man inga 5m träd då får man nog lägga till en nolla.

Tönnersjö och liknande företag säljer enbart till företag men de flesta trädgårdsbutiker kan ta hem önskade växter åt en.



Och angående din fråga säger jag ja och nej. En del växtslag kan man föröka genom att stoppa ner en pinne ex. pil men de allra flesta träd förökas via frö, ympning eller okulering.
Malus
Om det är bok ek och kastanj du är ute efter så är det ju relativt enkelt att ta frön från samtliga dessa arter - så du lyckas nog bättre med att sätta frön än att försöka sätta sticklingar (grenar) i marken och försöka få dessa att rota sig.

Kolla till exempel www.tonnersjo.se eller www.billbacks.se för stora träd - prisuppgift och andra uppgifter borde du kunna få om du kontaktar dem.
mrporsy
Okidoki. Ja, jag är ganska ny på detta området, men tycker att det verkar extremt intressant. Har man tid att låta plantor gro, så kan man med rätt beskärning och vattning få träd som efter 10 år är värda 30.000 styck! Ok, låt säga att man behöver 50 träd, det är 50 ekollon, eller kastanjer, eller ja, vad är det till bok? Bokollon? Tänker så det knakar... det bästa med odlingsgrejjet över huvudtaget är att man upplever det som ett riktigt nöje att se saker växa. Tack för alla svar. MVH/PP
Jan af Lisö
Tror inte det är så enkelt att "hemma" få träd värda 30 000 på något decennium. Om jag har fattat det rätt så håller de på och planterar om träden med jämna mellanrum så att rotsystemen blir kompakta och nära trädet. Planterar man ett träd hemma så sträcker sig dess rötter både utåt och neråt och ett sådant träd mår knappt bra att flyttas, om det över huvudtaget överlever.

Vill man ha 50 egna kastanjer (t.ex) så får man väl så några hundra frön (=kastanjer) och med tiden välja dem som ser bäst ut och som växer bäst. Ett år gammal kastanj, 15 cm hög har en pålrot som är ca 30 cm.

Jag har dock lyckats plantera om ca 5 - 7 år gamla kastanjer och de har tagit sig väl. Kul att se dem växa, tryvärr så tar det ca 18 år innan de blommar.
KRT
Skulle vilja påminna om att olika träd växer väldigt olika fort!
Ek växer verkligen inte snabbt, och vill man få ett allé-träd från ekollon får man nog vänta många år smile.gif. Pil växer ju betydligt fortare, och hur bok och kastanj veäxer har jag ingen aning om...

Vill man ha något som växer fort kanske du kan göra en allé med "energiskog".... Det är väl någon slags pil och DEN växer fort smile.gif
Rafael
För inte så länge sedan planterade jag en kaukasisk vingnöt. Den är vacker och mycket snabbväxande. Vet inte om sorten skulle passa för en allé, med tanke på att det inte är så gott om sådana nötter att plocka gratis...
Huggorm
CITAT (KRT @ 26-11-2009, 11:48) *
Skulle vilja påminna om att olika träd växer väldigt olika fort!
Ek växer verkligen inte snabbt, och vill man få ett allé-träd från ekollon får man nog vänta många år smile.gif. Pil växer ju betydligt fortare, och hur bok och kastanj veäxer har jag ingen aning om...

Vill man ha något som växer fort kanske du kan göra en allé med "energiskog".... Det är väl någon slags pil och DEN växer fort smile.gif

Ek växer faktiskt fortare än man tror. Problemet är att dom oftast får växa på torr, mager jord och där växer inget träd fort. Men jämför med pil växer dom förstås sakta, men det gör ju i stort sett allt.

Bok växer sakta i ungdomen, men när dom väl passerat 2m brukar dom sätta fart, står dom på en bra plats med hygglig jord och gott om grundvatten så växer dom omkring 60cm per år hos mig. I SKåne går det säkert ännu snabbare eftersom tillväxtperioden är längre där.

Kastanj, antar att det är hästkastanj vi pratar om, vill jag påstå växer långsammare än både bok och ek. Men även där, på rätt plats kan dom växa ganska snabbt.

CITAT (Rafael @ 26-11-2009, 12:57) *
För inte så länge sedan planterade jag en kaukasisk vingnöt. Den är vacker och mycket snabbväxande. Vet inte om sorten skulle passa för en allé, med tanke på att det inte är så gott om sådana nötter att plocka gratis...

Dom skjuter gärna rotskott i mängd, så därför är dom väll inte klockrena som allé. Men växer fort gör dom, särskilt i ett riktigt fuktigt läge som längs ett dike. Har man bara gott om tid kan man ju låta rotskotten växa upp till en allé.

Hybridvingnöt växer förresten ännu fortare, men den är svår att få tag på.
KURT
Men den ursprungliga frågan gällde träd till allé, och det är ju sällan någon optimal miljö för något träd att växa nära en väg med risk för hård mark.
Huggorm
Men ofta har man ju ett dike mellan vägen och allén, och jordbruksmark på andra sidan. Så sett är det ingen dum plats för träd att växa.
mrporsy
Ja, halleå!
Det verkar som om det här är en hel vetenskap. Då blir det nog en bokallé till slut ändå. Hade tänkt driva upp dem i drivhus under några år och sen ut med dem på en åker i några år. Sen placerar jag dem i allén. Börjar vänja mig vid tanken att göra detta från grunden... blir kanske störst boost för en själv ändå. Ehh, då blir det att kolla in fina raka träd i skogen och se vad som finns på marken nudå? Ska man ha 50 bra träd får man kanske sätta 100 bokollon, är det rätt? Vad är det här med e-planta? Någon sorts monstergen för bra träd? Då ska man ha tag i en bok om hur man beskär träden nudå, så att de inte blir krokiga eller slutar växa. Tack för all hjälp.
MVH/PP
Huggorm
Att låta bokarna växa på en åker några år är inte optimalt. De kommer att utveckla ett stort, brett rotsystem som kommer bli svårt att få med när du flyttar dom. . Det är bättre att låta dom växa i drivhus några år, och sedan plantera dom direkt i allén.

Och var inte rädd för krokiga träd, dom är ju ofta vackrare och har en egen personlighet på ett helt annat vis än de likadana tusenbröderna som plantskolorna levererar
Gunilla T
CITAT (mrporsy @ 26-11-2009, 19:40) *
Vad är det här med e-planta? Någon sorts monstergen för bra träd? MVH/PP


E-planta är ett kvalitetssäkringssystem. Det är träd och buskar som är utvalda för svenska klimatförhållanden och bygger på forskning.

Köper du en E-planta är du också garanterad att det är just den plantan som står på etiketten. Det finns ännu inte särskilt mycket växter inom systemet men det växer stadigt. Forskarna har i första hand satsat på växter för offentliga miljöer.
Huggorm
Jag köpte ett körsbärsträd från E-planta, och har absolut inget att klaga på. Den var väl värd varenda krona.
mrporsy
Okidoki.
Men hur gör plantskolorna med sina rotsystem? Vissa leverar ju träd som är 10 år gamla? Bör ju finnas sätt att begränsa rotsystemet... det är klart att man kan kanske ha en stor tvättbalja att plantera i, men om man ska gå på att att en kastanj som är 15cm hög har rötter som är 30cm kommer man ju inte så långt. Blir att sätta ut direkt efter ett par år, sen får man vakta med bössan ifall nån älg sticker ut nunan ur granet. Krokiga alléer är det snyggaste, då blir ens barn jäkliga på att klättra...
Åsa, mälardalen zon 2
I plantskolorna gräver man upp träden och rotbeskär med jämna mellanrum och om´planterar dem för att få så mycket rötter som möjligt nära stammen, + i slutet kan man ju odla dem i sånt som spring ring (en slags kruka, där det inte blir rotsnurr) men då får det ju inte vara för kallt på vintrarna + man behöver bra bevattningssystem.
KURT
Det går alltså bra att köpa fullvuxna lövträd från Tyskland:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=93540&hl=
Davidia
Jag som har jobbat på Tönnersjö kan ju ta och räta ut några frågetecken...

Tönnersjö tar faktiskt emot privatpersoner som kunder, speciellt om det gäller ett lite större antal och gärna stora storlekar. De har vana att alltid lämna offert först, så skriv/maila dem och be att få en offert på X antal sträd i en viss storlek inkl frakt. Du har svar inom en vecka (eller så var det iaf när jag var på stället).

Tönnersjö levererar också till välsorterade garden center som tex Flyinge Plantshop i Skåne, och där är de ju mer beredda att ta hand om privatkunder och se till så att privatkunderna får rätt storlek till ett vettigt pris.

Storleken på träden är sedan en hel vetenskap i sig. På plantskolor, i kommuner och hos anläggare mäter man inte trädstorlekar i höjd, utan i stomomfång. En meter från marken mäts omfånget (inte diameter - det är inte ved!). Minsta storlekar brukar vara 8-10 cm eller 10-12 cm. Stora storlekar börjar från när de mäts i 5 cm spann ist för 2 cm, dvs 20-25 cm i omfång. Mest prisvärt och efterfrågat brukar 14-16 och 16-18 cm vara.

Jag förstår att dra upp träden själv kan vara en rush och ge ordentlig odlarglädje och stolthet. I så fall kan jag ge ett tips: bind trädspöna (huvudgrenen, det som blir den genomgående stammen) mot kraftiga bambubinnar. På det sättet växer träden snabbare (man främjar den apikala dominansen) och man får oftast snyggare raka stammar.

Fördelar med att köpa träd är att man får en ordentlig storlek på trädet från början, och de är raka och jämna i kronan. Inga frövariationer, i regel plockar plantskolan ut träd som passar ihop och växer på samma sätt åt er.
Nackdelen är priset, men det är gratis att plocka in en offert, och 14-16 träd kan absolut vara inom en rimlig summa. Ta också ställning till barrot/klump (billigare men osäkrare med barrot, och alla storlekar och trädslag är inte att rekomendera med barrotsleverans).

Till slut kan jag tipsa om att många plantskolor har ett överskott på lind i större storlekar (20-25 och över). Där får man oftast väldigt bra priser på "färdiga" träd.
Huggorm
Davidia: Vad gör Tönnersjö och andra plantskolor med träd som inte håller måttet, alltså är krokiga, dålig grenuppbyggnad och liknande? Flisar upp, exporterar, säljer billigare?
Davidia
Huggorm: Med bindning till riktigt kraftiga bambupinnar , och ombindning och beskärning flera gånger om året, så kan man upprätthålla en hög kvalitet på träden. Det är pyssel och ständig omvårdnad som gäller, speciellt i större odlingar.

Oftast är det inte sneda stammar som är problemet (även om det händer). De stora problemen gäller omplantering. Stora träd är tidsödande att flytta, och kräver mycket plats. Men flyttas inte träden när de går upp i storlek så faller kvaliteten på rötterna, och risken att trädkronorna blir glesa för att träd står för tätt, ökar. I sådana fall händer det ofta att man sågar ned en del träd som inte håller måttet för att ge utrymme till de som ser bättre ut.

Det är alltid en balansgång. Om det var träd som var mycket eftertraktade i alla storlekar, var det kanske värt att sätta igång en större omplantering.

Vi sålde så kallad c-kvalitet ibland, till specialpris. Men det var inget vi ville göra, eftersom det fördärvade ryktet och gjorde att priserna i allmänhet gick ned. Då var det bättre att såga ned, flisa och kompostera/elda.

Kort sagt: noggrnn skötsel och omvårdnad från början, gör att man kan hålla en god kvalitet genom hela produktionen. Med ständigt snygga träd ska man teoretiskt sett kunna ta upp var annat träd, så att de som är kvar får tillräckligt utrymme för att bilda snygga kronor när de växer och blir en storlek större.
mrporsy
Davidia, det var inte dåligt! Jag har lusläst tönnersjös hemsida och känner att man kan plagiera lite grann där när man driver upp träden, med växthus, pinnar osv. Förstår att de har en grossistverksamhet och i detta fallet är det bra eftersom jag kan bli företagskund och är familjär med upphandlingar och liknande. Det lyser ändå igenom att de inte vill ha besvär med privatpersoner väldigt tydligt och så fungerar dock inte världen. Säljer man saker ska man vara trevlig och se möjligheter och intäkter på alla plan, inte bara de allra största och bekvämaste intäkterna. Tyvärr. Jag ska odla träd själv, en väldig massa, sen ska jag sälja de träd jag inte behöver och på det viset gå med vinst på det hela. Jag har mark till en plantering och driver ju inte en vinsttvungen verksamhet. Men det viktigaste av allt är: det är roligt, hela jag och min själ myser av det och det är en speciell känsla.
MVH/PP
Davidia
MrPorsy:
Hahaha! Attans! Det är ju faktiskt jag som har skrivit stora delar av deras nuvarande hemsida (fast det var ett tag sedan jag läste igenom den nu...), och det där med privatpersoner... Det var främst för att inte få dit personer som vill köpa EN ENDA clematis eller liknande (det finns ju varken garden center eller clematis på plats, eftersom de inte odlar sånt själva). Jag tror nog att de hade tagit emot dig som kund, speciellt som du vet vad du vill, kan växter och plantering samt kan köpa ett antal.

Men jag förstår absolut din odlarglädje, så bara kör! Och läs du deras "Från frö till träd" som jag är ganska nöjd med giggle.gif (Ja, jag har skrivit den sidan också).

Stort lycka till!!!
mrporsy
Ok!
Fint som snus:). Ja, hade en kille på kontoret precis nu och han berättade om ympning av äppelträd och rosor. Har aldrig hört på maken, men sen har jag inte hållt på med att odla längre än 4 månader kanske. Mitt bästa projekt som har utlöst denna otroliga urladdning av intresse är min avokadokärna, haha. Ikväll ska jag planera för mina bokträd, se om jag kan få fatt i plastkrukor i stora storlekar och ta en sväng å se om det finns några skrabbeträd i gränslandet som jag kan omvända:).
MVH/PP
Huggorm
Jag kollade runt på Tönnersjös hemsida, och råkade komma in på "vi rekomenderar". Och där finner jag en platan som klarar zon 4! En sådan måste jag bara ha, nu gäller det bara att lyckas köpa ut en, och helst så liten som möjligt så jag har råd laugh.gif
Monica B
Tja, mrporsy, du säger att du bor i Skåne, dock vet jag inte var men det finns en plantskola mellan Skivarp och Skurup - Wallströms Plantskola - som säljer större träd. Bra priser har dom också.
Davidia
@huggorm: Ah, Stockholmsplatanen, Platanus acerifolia 'Stockholm'. Jo, det är ett trevligt träd.
mrporsy
När man tar fram luppen så ser man att det är ett antal ställe som har större träd ändå. När jag började mina efterforskningar för några veckor sedan trodde jag att det enda stället med större träd - riddar-nångting, utanför Sthlm hade lagt ner och enda sättet var att få från Tyskland. Känns som detta har löst sig nu, inom ett par veckor kommer jag att ha 150 små bokplantor som jag ska vårda utan handskar, haha. Nu kommer nästa projekt - ympa äppelträd. Denna metod fick jag nys om igår och det verkar ju helt freakat...precis i min smak.
Tjingeling/PP
jegi
Huggorm!

Vi har samma smak tycker jag mig märka. Jag står i begrepp att ta hem en stockholmsplatan till våren. Men kan inte du klara en vanlig hybridplatan hos dig, eller vad har du för zon?
Huggorm
CITAT (jegi @ 04-12-2009, 09:56) *
Huggorm!

Vi har samma smak tycker jag mig märka. Jag står i begrepp att ta hem en stockholmsplatan till våren. Men kan inte du klara en vanlig hybridplatan hos dig, eller vad har du för zon?

Jag har bra zon 3, så det är tveksamt om jag klarar en vanlig hybridplatan som sägs klara zon 1(2). Det är ju ett träd som vill ha värme, så den skulle nog trivas bättre i zon 3 på ostkusten än på regniga västkusten där jag bor. Men helst skulle jag vilja ha en "äkta" platan och ingen hybrid. Den amerikanska platanus occidentalis klarar USDA zone 4B, så den kanske kan klara sig här. Men den lär knappast bli lika enorm som i sydstaterna där den blir helt extrem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon