Full version: SAAB-affären
Sidor: 1, 2, 3
Ralf
Nu har SAAB-affären spruckit, trodde ni på SAAB-affären från början? För mig lät det helt enkelt otroligt barnsligt när en sketen sportbilstillverkaren Koenigsegg som aldrig gått med vinst dök upp o skulle köpa SAAB. Hej o hå tänkte jag, vad sker härnäst? Ska Hassans Minilivs köpa COOP??
När man sen läste att grundaren Christian von Koenigsegg sade att han alltid velat ha en bilfabrik sedan han sett barnfilmen Flåklypa Grand Prix så undrade man vilken verklighet han lever i.
Nu har han i alla fall lekt internationell bildirektör och fått visa upp sin sportbilsfabrik i pressen.

Aqvakul
Nej, det har inte låtit särskilt realistiskt.

I vilket fall så är det tråkigt om SAAB nu går i graven... -cry-.gif
Uggi
Jag trodde inte på affären, men som Aqva skriver det är jättesynd om Saabägarna.
Piccante
Trodde inte på det heller. Verkade som om Königsegg fick vända på varje krona för att få det att gå ihop. ska man köpa ett företag för flera miljarder så kan man inte gå till banken och börja räkna hur många 50-öringar man har i spargrisen och se om det räcker.
Meriona
CITAT (Uggi @ 24-11-2009, 19:29) *
Jag trodde inte på affären, men som Aqva skriver det är jättesynd om Saabägarna.


Inte ett dugg synd om Saabägarna, men en klump i magen igen på alla som jobbar där, eller för alla oss som bor här, för det påverkar oss även om vi jobbar där eller inte.

Eva i Höga
Jag var nog lite tveksam till det hela men alla de som hade ställt sitt hopp till Koenigsegg tycker jag riktigt synd om. Hoppet är ju det sista som överger - och hur blir det nu då?
*Stintan*
Jag har inte trott på affären. Den har känts för orealistisk så jag är inte förvånad.
Motti
Det tog för mycket energi och för mycket ältande och för många inblandade !Föresten går Holmgrens bilaffär ut här i Nässjö och talar om att det köppt in ett stort antal Saab bilar till ett förmånligt pris för köparen confused.gif En Saabägare vet ju inte för tillfället hur framtiden ser ut när det gäller servic bildelar osv,för att inte tala om andrahandsvärdet som igentligen aldrig varit särskillt högt,man kan ju fråga sig om det är ett bra köp i dag Där ligger Volvo bättre till.
Ralf
CITAT (Motti @ 24-11-2009, 22:13) *
Det tog för mycket energi och för mycket ältande och för många inblandade !Föresten går Holmgrens bilaffär ut här i Nässjö och talar om att det köppt in ett stort antal Saab bilar till ett förmånligt pris för köparen confused.gif En Saabägare vet ju inte för tillfället hur framtiden ser ut när det gäller servic bildelar osv,för att inte tala om andrahandsvärdet som igentligen aldrig varit särskillt högt,man kan ju fråga sig om det är ett bra köp i dag Där ligger Volvo bättre till.

Efter som mkt kommer från underleverantörer så säger dom att det ska gå att få tag på reserdelar i upp till 20 år utan vidare, dvs lika lätt som för övriga bilmärken.
Motti
Men helt klart ligger det Saab i fatet om fabriken läggs ner !vem vill ha en bil som inte tillverkas längre och då kommer ju andrahandsvärdet in !får jag något för min Saab om två år osv när jag ska byta ?Nu kör vi BMW men visst vore det tråkigt om Saab försvann helt ,det är ju ändå ett svenskt bilmärke från begynelsen liksom Volvo.Jag tror att konkuransen från utlandet tar kol på både Volvo och Saab med tiden,våra bilar blir helt enkelt för dyra här i Sverige i tanke på tillverkningskostnaden och lönebilden vi har,vi kan inte konkurera.
Ralf
CITAT (Motti @ 24-11-2009, 22:39) *
Jag tror att konkuransen från utlandet tar kol på både Volvo och Saab med tiden,våra bilar blir helt enkelt för dyra här i Sverige i tanke på tillverkningskostnaden och lönebilden vi har,vi kan inte konkurera.

SAAB konkurrerar med AUDI och BMW, från Tyskland. Deras bilarbetare tjänare mera o jobbar mindre än en svensk arbetare.




Men blir det ignet nu för SAAB så anser faktiskt jag att det är denna Koeningseggs fel! Han har slösat bort viktig tid.
Monica M zon 4
Slog vad med några kompisar i våras om att Saab skulle vara borta om ett år. Jag tror jag vinner vadet. Trist för Trollhättan och Saab men det verkar väl som nedläggning är enda alternativet.
Meriona
Jag hoppas det kommer en rik kines och slantar upp det som behövs, det är ju ändå jul snart. santa.gif

Jag tänker på sonens bästis vars föräldrar båda jobbar på Saab, det känns inte bra alls... sad.gif

Jag tänker på vänner som har någon nära som jobbar där, eller i företag tätt kopplade till Saab.

Jag tänker på alla restauranger och hotell i stan som lever på att Saabare äter och besök kommer. Jag tänker på alla butiker som ingen har råd att handla i.

Jag tänker på mig själv, för om ingen har råd att köpa hus, så kan vi heller inga bygga. Om alla är arbetslösa så har inte heller kommunen råd att beställa byggjobb.

Så jag kommer stenhårt att tro på en lösning till sista dagen är kommen. Det finns inget alternativ. crying.gif
Gossen Ruda
Var mycket tveksam till Ägget så jag är inte förvånad. Nu ligger bollen hos GM. På hemmaplan tycks dom ha rett ut situationen så vem vet, det kanske vore en prestigeförlust att dumpa SAAB eftersom dom valt ut Ägget som köpare.
Bee
CITAT (Meriona @ 25-11-2009, 08:23) *
Jag hoppas det kommer en rik kines och slantar upp det som behövs, det är ju ändå jul snart. santa.gif

Jag tänker på sonens bästis vars föräldrar båda jobbar på Saab, det känns inte bra alls... sad.gif

Jag tänker på vänner som har någon nära som jobbar där, eller i företag tätt kopplade till Saab.

Jag tänker på alla restauranger och hotell i stan som lever på att Saabare äter och besök kommer. Jag tänker på alla butiker som ingen har råd att handla i.

Jag tänker på mig själv, för om ingen har råd att köpa hus, så kan vi heller inga bygga. Om alla är arbetslösa så har inte heller kommunen råd att beställa byggjobb.

Så jag kommer stenhårt att tro på en lösning till sista dagen är kommen. Det finns inget alternativ. crying.gif



Bra sagt, Meriona! Det är ju så det är, alla i samhället blir lidande om ett så stort företag går i kvav.
Och till dom som säger att våra skattepengar inte skall användas till att rädda Saab (inte här på Odla men det sägs i andra media) skulle jag vilja säga att det kommer staten visst att få göra. I form av a-kassa, omställningsbidrag mm mm. Det blir oerhört kostsamt för alla.
aanderss
tyckte de lätt trovärdigt då han var i aktuellt i sommras men sedan har jag börjar tvivla mer o mer
KRT
Är, tyvärr, inte et minsta förvånad. Trodde aldrig på affären på något plan, varken att den skulle gå i lås eller om köpet mot förmodan skulle genomföras, att SAAB-fabriken i Trollhättan skulle leva kvar.

Det är trist för staden, eftersom de byggt allt på en fabrik (samt underleverantörer), och försvinner den har man inte mycket kvar..... Det är fruktansvärt trist för dem som bor i Trollhättan, speciellt de familjer där båda jobbar på SAAB, och man har hus och lån, det blir inte lätt. Antar att det är bekvämt för alla parter (ffa klommunledningen) att SAAB "sköter" ekonomin, då behöver man inte göra så mycket själv. Men det är många städer som förlorat sin "största" arbetsgivare på senare år, tänker t.ex. på regementsdöden, det har lämnat många städer tomma. Det är tufft att ta sig ur det och att bygga upp alternativ, men det går att hitta alternativ. Däremot kommer många familjer tvingas flytta från Trollhättan. Man vill väl inte, men för att få jobb och vettig ekonomi så. Förstår dock aversionen mot det, jag skulle inte vilja bli tvingad att flytta.
Dock, man kan ju försöka tänka positivt och inte bara se allt i svart; En evt nedläggninga av SAAB kan också bli en positiv vänding för många. Man kanske börjar läsa, startar eget eller testar nåot nytt - saker man inte riktigt vågat/velat när man hade fast jobb på SAAB (hur måna vågar säga upp sig från det och börja läsa, när man har familj och lån). En nystart i livet, och det kan ju tom bli mycket bättre för många!

Däremot blir jag en smula förvånad över reaktionerna man hör/ser i media. TROR folk verkligen att kineserna skulle behålla fabrisken här, och tillverka bilarna här, när de kan göra det för en bråkdel av priset i Kina???
Det är fullkomligt ologiskt, och jag är lika tveksam till att Volvo kommer fortsätta bygas här... Men vem vet, den som lever får se:)
Bee
CITAT (KRT @ 25-11-2009, 10:37) *
Däremot blir jag en smula förvånad över reaktionerna man hör/ser i media. TROR folk verkligen att kineserna skulle behålla fabrisken här, och tillverka bilarna här, när de kan göra det för en bråkdel av priset i Kina???
Det är fullkomligt ologiskt, och jag är lika tveksam till att Volvo kommer fortsätta bygas här... Men vem vet, den som lever får se:)


Jag tror det stavas Image! Inte många bryr sig att ett paraply är tillverkat i Kina men när det kommer till en lyxbil är läget annorlunda. Kina är väl inte direkt känt för sina lyxprodukter.
Dessutom tror jag att kineserna ser detta som ett sätt att komma in på prestigemarknaderna i Väst. Man kan heller inte bortse från att Kina ligger långt bort och fraktkostnaderna för hela bilar blir enorma och då har väl den lägre lönekostnaden ätits upp.

Men som du säger, vi vet inget om framtiden. Och väl är väl det wink.gif
KRT
CITAT (Bee @ 25-11-2009, 11:22) *
Jag tror det stavas Image! Inte många bryr sig att ett paraply är tillverkat i Kina men när det kommer till en lyxbil är läget annorlunda. Kina är väl inte direkt känt för sina lyxprodukter.
Dessutom tror jag att kineserna ser detta som ett sätt att komma in på prestigemarknaderna i Väst. Man kan heller inte bortse från att Kina ligger långt bort och fraktkostnaderna för hela bilar blir enorma och då har väl den lägre lönekostnaden ätits upp.

Men som du säger, vi vet inget om framtiden. Och väl är väl det wink.gif


Helt ärligt, jag är inte logistiker och ekonom, men jag skulle bli förvåna om det ÄNDÅ inte är billigare att tillverkar bilarna i Kina och transportera dem hit. Det är ungefär lika långt som från Japan, och japanska bilar är ju inte extremt dyra eller hur? I Kina är löner, skatter och annat billigare, man behöver inte fundera så mycket på arbetarnas rättigher etc.
Jag är också så cynisk att jag inte tror att ursprungsland spelar så stor roll om man står inför ett bilköp. Man tittar nog mer på pris, utrustning, säkerhet etc. Dessutom, om vi ska se till fakta är SAAB ett fruktansvärt litet märke, MEN om det börjar byggas större serier SAABar, till mer konkurrenskraftiga priser så kan det bli ett stort märke. Och det skulle aldrig kunna hända i Sverige. Vet inte heller om jag skulle kalla SAAB ett lyxmärke smile.gif, men de gör ba bilar och jag är övertygad om att det är SAABs kunskaper om säkerhet, bränsleffektivitet etc kineserna är ute efter, deras inhemska bilar kan ju bäst beskrivas som konservburkar laugh.gif
Ralf
Såg en gång en lista på de 100 största biltillverkarna. Tror vill knappt Volov kvalade in på den listan

Hörde att fraktpriset för en container från Kina var på ca 5000:- till Tyskland.
Bee
Indiska Tata köpte Jaguar/Landrover för att ha ett fint märke att erbjuda bättre bemedlade indier den dag de har råd med något bättre än den billiga inhemska de tillverkar men någon flytt av tillverkning är det inte tal om. Jag tror kineserna är ute efter något liknande.
Japanerna har egna sammansättningsfabriker i tex USA av både logistiska och andra skäl. Saab och Volvo ägs av amerikanska bolag och vad jag läst så finns det tydligen regler om vad som får och inte får exporteras till Kina när det gäller tekniska innovationer. Det verkar väldigt komplicerat. Det enklaste är nog att fortsätta utveckling och tillverkning i Väst om man tänker sälja sina produkter i Väst.
Det är nog en bra bit kvar innan vi kan tala om en global marknad. Jag håller tummarna för både Saab och Volvo.



Meriona
Det var ju något kinesiskt märke som försökte sig på den europeiska marknaden för nåt år sen, men de fick ju inte ens mer än en knapp stjärna för säkerheten. Ut med buller och bång. De behöver nog hjälp för att kunna sälja till väst. Men se på japanerna som var hopplösa för 30 år sedan, idag är de marknadsledande. Så man vet aldrig...... Det händer saker! Och det är väl både normalt och bra, man ska inte sträva bakåt tycker jag. sleep.gif
Piccante
CITAT (Meriona @ 25-11-2009, 21:20) *
Det var ju något kinesiskt märke som försökte sig på den europeiska marknaden för nåt år sen, men de fick ju inte ens mer än en knapp stjärna för säkerheten. Ut med buller och bång. De behöver nog hjälp för att kunna sälja till väst. Men se på japanerna som var hopplösa för 30 år sedan, idag är de marknadsledande. Så man vet aldrig...... Det händer saker! Och det är väl både normalt och bra, man ska inte sträva bakåt tycker jag. sleep.gif

Kineserna har snart köpt upp några europeiska varumärken (kanske SAAB eller volvo) sen kommer deras export gå som smort när de kan sälja sina bilar under annat namn.
Meriona
Nej inte plåtburkarna, då måste de modifiera dem, de är utdömda både i Europa och USA pga undermålig säkerhet. Men möjligen kan de ta till sig kunskaperna från väst och utveckla sina produkter. Frågan är om det hjälper att sätta ett annat namn på dem? Nog bättre att kalla dem det de heter med tillägget med #in cooperation with Saab/Volvo#. Då hade till och med jag kunna gå på konceptet.
Gita
CITAT (Markus_H @ 24-11-2009, 20:11) *
Trodde inte på det heller. Verkade som om Königsegg fick vända på varje krona för att få det att gå ihop. ska man köpa ett företag för flera miljarder så kan man inte gå till banken och börja räkna hur många 50-öringar man har i spargrisen och se om det räcker.

Nej, speciellt inte om man tänker köpa ett företag som går sex miljoner kronor back per dygn!
gita
Gita
[quote name='Bee' date='25-11-2009, 11:22' post='1125215']
Jag tror det stavas Image! Inte många bryr sig att ett paraply är tillverkat i Kina men när det kommer till en lyxbil är läget annorlunda. Kina är väl inte direkt känt för sina lyxprodukter.

Var Saab tillverkas spelar nog ingen större roll, väldigt få vill ju ändå köpa den(det är ju det som är problemet). Saab som lyxprodukt , nää...
Gita
Huggorm
CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 00:35) *
SAAB konkurrerar med AUDI och BMW, från Tyskland. Deras bilarbetare tjänare mera o jobbar mindre än en svensk arbetare.


Det enda som är likvärdigt mellan SAAB och AUDI/BMW är priset. Att sminka om en opel och tro att man kan sälja den för dubbla priset är naivt.

Det saab borde ha gjort för åratal sedan är att börja erbjuda det folk vill ha. Mellan 1979-1997 hade saab ingen kombimodell medan volvo sålde sina i mängder. Sedan har vi det där med dieselmotorer, de flesta tillverkare kunde erbjuda det redan på sjuttiotalet. För saab dröjde det till 2000-talet. Att dom sedan envisats i alla år med att bygga undermåliga växellådor gör inte saken bättre.

Synd om alla fabriksarbetare som blir av med jobben, men dom för väll börja jobba på högskolan, akutmottagningen eller andra samhällsfunktioner som tidigare varit fördelade bland kommunerna i regionen men som Trollhättan roffat åt sig helt för egen räkning.
Wilmer
nono.gif Vi har inte hela akutmottagningen, varenda gång jag varit där har det blivit Uddevalla (ortoped, ögon, även infektion??kanske)

Meriona
CITAT (Huggorm @ 27-11-2009, 22:55) *
Synd om alla fabriksarbetare som blir av med jobben, men dom för väll börja jobba på högskolan, akutmottagningen eller andra samhällsfunktioner som tidigare varit fördelade bland kommunerna i regionen men som Trollhättan roffat åt sig helt för egen räkning.


Det är inte vilda västern detta, det är politiker som tagit besluten...
Aqvakul
SAAB har fått en månad på sig att hitta en köpare. Låter väldigt tufft, särskilt som GM verkar mindre intresserat av att bidra med teknikutvecklingen för ett kinesiskt bilmärke.
Meriona
Jasså, blev det så? En månad utan totalkollaps är bättre än ingenting....
Piccante
En månad! Koenigsegg & co höll väl på i flera månader att pussla ihop det ekonomiska? Man går inte bara och lånar några miljarder hipp happ... Låter som ett mer finkänsligt sätt att säga att det är kört för SAAB. Sen kan ingen säga att de inte fick chansen.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 01-12-2009, 21:44) *
En månad! Koenigsegg & co höll väl på i flera månader att pussla ihop det ekonomiska? Man går inte bara och lånar några miljarder hipp happ... Låter som ett mer finkänsligt sätt att säga att det är kört för SAAB. Sen kan ingen säga att de inte fick chansen.

Precis, SAAB har gått med förlust i stort sett alltid, dom har haft sina chanser men misslyckats. Dom går nog samma väg som bla. större delen av Storbrittaniens bilindustri och en växande del av USA:s.
Ralf
CITAT (Markus_H @ 01-12-2009, 21:44) *
En månad! Koenigsegg & co höll väl på i flera månader att pussla ihop det ekonomiska? Man går inte bara och lånar några miljarder hipp happ... Låter som ett mer finkänsligt sätt att säga att det är kört för SAAB. Sen kan ingen säga att de inte fick chansen.

man ska använda befintliga affärplaner! Så det egentligen bara granskningen av in-pengar från köpare man e intresserad av.

CITAT (Huggorm @ 01-12-2009, 21:51) *
Precis, SAAB har gått med förlust i stort sett alltid, dom har haft sina chanser men misslyckats. Dom går nog samma väg som bla. större delen av Storbrittaniens bilindustri och en växande del av USA:s.

SAAB lär ha gått med vinst 1 år av de senaste 20.

CITAT (Meriona @ 25-11-2009, 21:20) *
Det var ju något kinesiskt märke som försökte sig på den europeiska marknaden för nåt år sen, men de fick ju inte ens mer än en knapp stjärna för säkerheten. Ut med buller och bång. De behöver nog hjälp för att kunna sälja till väst. Men se på japanerna som var hopplösa för 30 år sedan, idag är de marknadsledande. Så man vet aldrig...... Det händer saker! Och det är väl både normalt och bra, man ska inte sträva bakåt tycker jag. sleep.gif

var ju licenstillverkning av mercedes för kina som inte var avsedd för Europa....
Ralf
Kina köper rättigheter o verktyg för SAABs bilmodeller 9-3 och 9-5.
Undrar vad det blir kvar av detta företag i Sverige.
Gita
För något år sedan var jag på ett seminarium där bl.a Luca di Meo, då marknadschef för Fiat-gruppen, var föreläsare, han ansåg att 2015 kommer det bara finnas fem till sex biltillverkare kvar och då inga små som
Volvo eller SAAB, självklart ansåg han att Fiatkoncernen skulle finnas kvar.
Jag tror att han är på väg att få rätt.
Gita
Huggorm
CITAT (Ralf @ 13-12-2009, 11:11) *
Kina köper rättigheter o verktyg för SAABs bilmodeller 9-3 och 9-5.
Undrar vad det blir kvar av detta företag i Sverige.

För att förtydliga så köper ett kinesiskt företag rätten till nuvarande 9-3 och 9-5. Båda är gamla modeller som snart skall sluta tillverkas. Detta påverkar knappast fabriken i Trollhättan eller saab som företag på annat vis än att de får in lite välbehövliga pengar. Kinesiska företag har tidigare köpt in rätten och pressverktyg till flera andra sedan lång tid tillbaka nedlagda bilmodeller. Exempelvis tror jag fortfarande audi 100 från åttiotalet tillverkas i kina, men med motor som dom köpt rättigheterna till från chrysler...

CITAT (Gita @ 13-12-2009, 13:23) *
För något år sedan var jag på ett seminarium där bl.a Luca di Meo, då marknadschef för Fiat-gruppen, var föreläsare, han ansåg att 2015 kommer det bara finnas fem till sex biltillverkare kvar och då inga små som
Volvo eller SAAB, självklart ansåg han att Fiatkoncernen skulle finnas kvar.
Jag tror att han är på väg att få rätt.
Gita

Det tror jag med, men så snart som 2015 kommer det inte att ske. Eller åtminstone kommer det inte vara så få bilkoncerner som 5-6 kvar år 2015.
Aqvakul
CITAT (Gita @ 13-12-2009, 13:23) *
För något år sedan var jag på ett seminarium där bl.a Luca di Meo, då marknadschef för Fiat-gruppen, var föreläsare, han ansåg att 2015 kommer det bara finnas fem till sex biltillverkare kvar och då inga små som
Volvo eller SAAB, självklart ansåg han att Fiatkoncernen skulle finnas kvar.
Jag tror att han är på väg att få rätt.
Gita


Nej, det kommer nog inte bli så många bilkoncerner kvar - fast 10 st är nog mer realistiskt - två amerikanska , två japanska, fyra europeiska och en koreansk.
Men antalet bilmärken kommer naturligtvis att vara nästan lika många som nu. Så Volvo och SAAB kommer antagligen att bestå som bilmärken.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 13-12-2009, 14:16) *
Nej, det kommer nog inte bli så många bilkoncerner kvar - fast 10 st är nog mer realistiskt - två amerikanska , två japanska, fyra europeiska och en koreansk.
Men antalet bilmärken kommer naturligtvis att vara nästan lika många som nu. Så Volvo och SAAB kommer antagligen att bestå som bilmärken.

Dom kinesiska bilkoncernerna då?

Sedan funderar jag på vilka som blir kvar i europa. BMW, mercedes, VAG, fiat och en blandad fransk? Och då räknar vi inte alla småtillverkare av sportbilar, det finns nog ett dussin sådana i europa idag och dom flesta blir nog kvar
LasseB
Trodde och trodde Jag har svarat nej jag trodde inte på affären men hade väl en liten förhoppning om att någon, kanske K, skulle kunna köpa ut någon del av SAAB och driva vidare.

En lite lustig grej i allt detta är väl ändå när Lars Oly beklagar sig över att Staten inte kastat in en massa pengar i detta bolag men månaderna innan förbannade Staten som kastade in en massa pengar i bankerna.
SAAB har väl aldrig producerat en produkt som genererat överskott men bankerna gör det hela tiden utom just nu
Huggorm
CITAT (LasseB @ 13-12-2009, 15:37) *
Trodde och trodde Jag har svarat nej jag trodde inte på affären men hade väl en liten förhoppning om att någon, kanske K, skulle kunna köpa ut någon del av SAAB och driva vidare.

En lite lustig grej i allt detta är väl ändå när Lars Oly beklagar sig över att Staten inte kastat in en massa pengar i detta bolag men månaderna innan förbannade Staten som kastade in en massa pengar i bankerna.
SAAB har väl aldrig producerat en produkt som genererat överskott men bankerna gör det hela tiden utom just nu

Men röda väljare jobbar i fabrik och inte på bank...
Ralf
CITAT (Huggorm @ 13-12-2009, 15:43) *
Men röda väljare jobbar i fabrik och inte på bank...

Det påstås att Sverige varit det passivaste landet när det gäller att ens vara intresserad av sina bilfabriker.

Till exemple i Tyskland åkte statsminstern Angela Merkel o träffade GM när det gällde Opel. Sverige skickade industriminsterns sekreterare.
Meriona
CITAT (LasseB @ 13-12-2009, 15:37) *
Trodde och trodde Jag har svarat nej jag trodde inte på affären men hade väl en liten förhoppning om att någon, kanske K, skulle kunna köpa ut någon del av SAAB och driva vidare.

En lite lustig grej i allt detta är väl ändå när Lars Oly beklagar sig över att Staten inte kastat in en massa pengar i detta bolag men månaderna innan förbannade Staten som kastade in en massa pengar i bankerna.
SAAB har väl aldrig producerat en produkt som genererat överskott men bankerna gör det hela tiden utom just nu


Oj vad fel det blev där Lasse B, Saab har varit en riktig kassako till för ungefär 20 år sedan.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 13-12-2009, 16:06) *
Oj vad fel det blev där Lasse B, Saab har varit en riktig kassako till för ungefär 20 år sedan.

Jasså? Jag har letat lite efter siffror, men hittar inget konkret. Däremot hittar jag det här:
CITAT
Men är krisen verkligen ny?

– Nej, säger Björn Elsässer, i dag pensionerad nationalekonom som forskat om svensk bilindustri.

Tvärtom har Saabs biltillverkning varit ett förlustprojekt redan från dag ett.

– Verksamheten hölls under armarna först av flygplanstillverkningen under 1950- och 60-talen. Och efter att Saab slog sig ihop med Scania 1969 så var det lastbilstillverkningen som stod för fiolerna, säger Elsässer.


http://www.fokus.se/2008/12/saabs-utdragna-dodskamp/
Meriona
Saab är inte enbart bilindustri, utan även bl.a. flygplan, det var så det började, men det kanske du känner till. När jag började jobba på Saab 1986 så var det fortfarande gröna siffror. När jag slutade 1992 hade det varit röda åtminstone 4 år, vi fick köpa konvertibler bl.a.

Ralf
Idag sprackt det med Spyker. Nu troligtvis nedläggning...
Jo det kommer nog att finnas kvar biltillverkning under många år till i Trollhättan. Men det är trist för själva varumärket SAAB.

Spyker känndes dock ännu mera suspektare än Koeingsegg, när det visar sig att en av huvudägarna är en rysk finansman som blivit beskjuten.
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3318750
skogstroll
ja usch va trist... minns med kärlek de gamla prutt-saabarna unsure.gif Saabar har alltid vart så liksom bekväma...
Gossen Ruda
Tråkigt, är inne på min tredje SAAB. Bra bilar men tyvärr för få i världen. Risken är väl nu att Volvo på sikt också kan försvinna, trots att märkena var konkurrenter så hjälpte dom indirekt varandra med underleverantörer och bytte även chefer med varandra. Tyvärr kändes varken Kungsägget och Spyker som seriösa, utan mer som att dom var ute efter EIB-lånet.
Aqvakul
Tråkigt, men väntat...
ingrid fuxwall
CITAT (Gossen Ruda @ 18-12-2009, 17:46) *
Tråkigt, är inne på min tredje SAAB. Bra bilar men tyvärr för få i världen. Risken är väl nu att Volvo på sikt . Tyvärr kändes varken Kungsägget och Spyker som seriösa, utan mer som att dom var ute efter EIB-lånet.

Har nog samma känsla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon