Full version: Wabi-sabi ?
zissi
En kompis upplyste mig i går om att jag var en Wabi-sabi-människa confused.gif . Trodde först hon menade wasabi, den starka japanska pepparroten man använder till sushi. Fick fråga om fler gånger innan jag hörde vad hon sa. Jag hade aldrig hört ordet förut. Det är tydligen i grunden en asiatisk livsfilosofi som har förvandlats till en inredningsstil. Jag har den stil jag har oavsett vad den heter, men lite kul var det att läsa om det hela.

wabi = enkla och naturliga ting
sabi = den skönheten som endast kan fås med tiden ( jag undrar om mina rynkor hör hit giggle.gif )

- En stil som uppmuntrar långsamhet, varsamhet, och omsorg om varandra och om de få ting som vi verkligen behöver och har glädje av.
- Naturen och årstiderna får ta plats i hemmet. Visa respekt för naturen.
- Använd gärna enkla, dova färger som hämtat sin palett från naturen.
- Återvinningsbara material. Plastbantning.
- Tid, väder och vind har en förskönande påverkan på dina ting. Acceptera alla livsfaserna och se det vackra i åldrandet
- Du uppskattar tingen du redan äger och bryr dig om och framhäver dem.
- Ju mer saker du har, desto mer energi tar sakerna ifrån dig.
- Slit och släng är inte hälsosamt varken för naturen eller för människan. Ju mer saker vi har desto mer energi tar sakerna ifrån oss. Enkelhet. Föremål med nostalgiska kopplingar som bär med sig en historia.
- Det handlar om att röra sig i mänsklig takt, äta naturlig mat, och att sakta ner för att hinna vara uppmärksam. Vi mår bra av att göra saker långsamt.
- Tillbringa mer tid utomhus och låt dig inspireras.
- Perfektion är inte ett måste.

Huvudsaken är ju att vi alla lever och gör det som känns rätt för oss och som vi känner att vi mår bra av. Är wabi-sabi ett känt uttryck för er här? Det kanske finns många inredningsintresserade odlaiter som hänger med bättre på den fronten än vad jag gör.

På bilden nedan är en av mina käraste ägodelar, farfars gamla kängor ca 80 år gamla. Sulan inuti stöveln är gjord av riktig näver. Nötta och slitna men ack så fina i mina ögon wub.gif . Har ni någon ägodel som ni tycker så där riktigt mycket om?

Fortsatt trevlig helg på er "wabi-sabi´n" och alla andra! smiley_small_hug.gif
[attachment=44599:Balkong_...rminskad.JPG]
skånepåg
Hehe passar min livsstil, jag samlar på saker och har svårt för att släppa på saker, har ju söndriga skor och trasiga tröjor och jeans, och gör gärna nytt liv i gammalt, och är en gammal container plundrare så jag hittar en hel del gammla saker som jag vill ha biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon