Gita
Det är så att vi har köpt en husbil och nu tänker vi under helgen ge oss ut på en provtur, med andra ord börja träna för ett pensionärsliv. Tanken är att vi när jag går i pension om ett par år skall ge oss ut på verkliga långresor med denna bil. Jag har ingen som helst erfarenhet av husbilsliv, däremot har jag levt båtliv massor med somrar och jag gissar att konforten är ungefär den samma eller något bättre.
Är det någon som har erfarenhet av husbilsresor så är jag tacksam för tips om vad man bör tänka på, bra ideer för livet "ombord" m.m.
Gita
Eva i Höga
Grattis till husbilen! Har själv aldrig levt med husbil men levt båtliv under ett stort antal år. Sen skaffade vi ett fritidshus istället och det är ju definitivt bekvämare både när det gäller att sköta hygien och matlagning. Däremot saknar man ju möjligheten att förflytta sig och upptäckta nya ställen men det kan du ju göra med husbilen. Vi ångrar oss inte och man vill nog ha det lite bekvämare med åren och dessutom är man inte så beroende av vädret som man är när man är på sjön. Ha en trevlig tripp!
*Stintan*
Grattis! Husbil är en dröm jag haft länge men det lär nog tyvärr förbli en dröm. Din erfarenhet av båtliv kommer säkert väl till pass även om det med dagens husbilar säkert är mer komfortabelt. Det jag tänker mest på när man ska ut på resor är nog säkerhetsdetaljer som larm osv. Säkert kommer ni på grejer efterhand ni är ute och testar innan det är dags för längre resor.

Får man fråga vad det är för husbil ni köpt. Nyfiken som jag är så tycker jag att det är kul att titta på olika varianter.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hur konforten är, beror ju på vilken husbil man har.

Vi kör husbil sedan 4 år tillbaka. Men vi gör inga långresor flera månader i sträck. Jag är hemmakär.....

Vi åker inte heller under vintern. Det bästa är ju att man tar några korta turer så att man lär sig bilen, hur allt fungerar med värme, vatten osv

Vill ni stå på campingplatser eller ställplatser?

Åker man utomlands måste man ju tänka på gasolen, många länder har ju olika system.

Elisabeth
netaave
Inte i husbil men i husvagn i hela mitt liv.
Det bästa med campinglivet är ju friheten att åka dit man vill och sova där man kan. Tyvärr kan man inte på samma sätt fricampa längre då det hänt en del rån m.m. så mitt tips är om ni inte väljer en camping, att stå nära bebyggelse eller hop med någon annan campare.
Annars är det nog ganska likt båtliv vad gäller utrustning m.m. Kan dock vara svårt få tag på toamedel på mackarna så här års så har ni inte det skulle jag rekommendera att köpa på en husvagnstillbehörsbutik.
Ha en skön tripp!
Aqvakul
Läste en undersökning att det typiskt är båtmänniskor som skaffar husbil. Man skulle kunna tro att det är husvagnsfolket som byter upp sig, men tydligen i mindre omfattning.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag vet många som förut hade husvagn men bytter die husbil när barnen är stora.

Man ser ju inte många unga med husbil.
netaave
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-11-2009, 16:47) *
Jag vet många som förut hade husvagn men bytter die husbil när barnen är stora.

Man ser ju inte många unga med husbil.


Tror jag är ganska vanligt, är ju rätt opraktiskt med husbil och barn om man åker på utflykter och vill bo på ett ställe.
Jag skulle kunna tänka mig att inreda en volkswagenbuss eller liknande när man bara blir två. Tänk att få ta sina erfarenheter som campare och inreda efter eget tycke och smak, skulle inte bli någon standardlösning men skullle sno de smarta lösningar man ju har sett. Enkelt och bekvämt!
Klura
Grattis till husbilsköpet. Ni kommer få massor av trevliga upplevelser med den.
Vi hade tidigare ett sjöställe med stor tomt och tre hus att ta hand om.
Bara att göra i ordning stranden tog minst en hel helg varje vår. Mycket jobb och lite njuta.
1998 köpte jag min första husbuss och det har jag inte ångrat.
Så härligt att bara åka helt oplanerat och stanna där man har lust. (funkar för det mesta men dock inte jämt)
Den buss jag har nu används inte vintertid så nu funderar jag på att även köpa en husbil som alternativ.
Vill jag sen åka utomlands så är det billigare med färjor mm.

En av våra favoritturer var för 8 år sedan då jag och mina barn hade varit ett par dagar på Liseberg.
När vi skulle åka hem till Stockholm på natten så hamnade jag "lite" fel och det upptäckte vi inte förrän i Varberg.
Dottern satt och kollade i kartan och upptäckte Halmstad och dit ville hon så gärna åka. Så då gjorde vi det.
Vi var kvar i fyra dagar och stod på piren vid Östra stranden. Gjorde flera utflykter bla till Tylösand. Det var nice.

Jag är också nyfiken på vad ni köpt för skoj.
Ser fram emot att få se bilder från er första tur.
pejori
Husbil är ett jättebra alternativ till sommarstuga, då man tar med stugan dit man just för tillfället vill åka till.
Jag är en riktig "husmus" som trivs hemma och/eller i en stuga.
Har sett några husbilar på mässan här i Stan, och dom är riktigt komfortabla...
Klura
Jag funderar ju på att ev köpa en husbil, men det är ett par saker som jag är lite tveksam över.
Dels vatten och avloppstankarna. Hur stora är de normalt?
Jag har 400 liter färskvatten och 2 x 200 liter toa och avloppstank och det räcker ganska länge.
Sen är det det här med kassettoa, den verkar ju vidrigt att tömma.
En gång såg jag en karl stå å tömma en sån och han stod och spydde samtidigt.
Efter det sa jag att jag aldrig skulle ha en sån toa.
Lastvikten är ju också ofta ett problem med husbilar.
Säkert går de flesta med övervikt.

LasseB
Hade också en dröm om husbil efter 30 år i segelbåt
Målade upp bilder för hustrum hur vi sakta sakta tog oss fram i gränslandet mellan Österrike och Italien där maten vinet brödet korven är just det vi älskar. Språket är inget problem. När vi tröttnat på att skumpa runt har vi bara 90 mil hem till svärmor i Grekland
MEN
Det blev ett fritidshus i östergötland istället och det innebar ju att jag kommit i kontakt med alla er trevliga här på ODLA så vi har kommit rätt ändå

Jo jag är avis på er som har husbil
Elisabeth-Västkustkolonisten
Klura oft är färskvattentanken ca 100 el 120 Liter. Och då är avloppstanken 100 liter. Dom stora fina bilar ( Concorde och dyl ) hat säkert större tank.

Har du toilett och gråvatten i en och samma tank??? Hur och var tömmer du det? Finns ju inte ¨många ställen att tömma fast toatank men däremot för Cassettoa. Jag har än så länge inte hört någon som tycker att det är vidrigt att tömma cassetten.

Vikten är ju för många ett problem eftersom det oft finns för lite utrumme för vad man kan lasta. Få tänker på det vid köpet.



Klura
Jag ser att jag skrev lite luddigt. Jag har två tankar på vardera 200 liter.
Den ena är till gråvatten och den andra är till toan.
Funderar på att koppla så att spolvattnet till toan tas från gråvattentanken, så spar man på färskvattnet.
Vi har möjlighet att tömma där jag har uppställingsplats så det är sällan jag behövt tömma när vi varit ute.
Har hänt en gång på de snart 10 åren jag haft denna buss att toatanken blivit full.
Men det finns en del ställen att tömma på. Vissa truckstop har spolplatta med galler man kör över.
Bussbolag (turistbussar) brukar ha tömning, på något av alla 2000 reningsverk som finns i Sverige kan man också tömma. Brunnar avsedda för svartvatten, men då bör man ha fått ett okej av kommunen.
Viktigt är att man inte tömmer i dagvattenbrunnar, vare sig gråvatten eller toan.
Nu har jag ju klarat mig bra men det finns andra lösningar att ta till också.
Man kan koppla en pump och ha lång slang så kan man utnyttja ställen för husbilar även om man inte kommer ändra fram.
Ett annat alternativ (som jag helst avstår ifrån) är att köpa en rulltank (finns i olika storlekar hos husbilsfirmor) och tömma i omgångar.
diva&hero
Grattis till husbilsköpet!! Blir säkert jättebra! Kul att få åka runt på semestrar och se mer av både Sverige och kanske Europa..?
Själv har jag tyvärr ingen erfarenhet av det.
För oss blir det en hel del båtåkande på somrarna. Jag älskar att vara ute på sjön(skulle säkert tycka det var lika kul att åka husbil/husvagn), vi har kök, toa,dusch allt man behöver för att trivas. Innan hade vi en båt utan toa, Aldrig mer!!! F-n man blev ju pinknödig för jämnan.. Bara för att man visste att man inte kunde..
Det behöver inte vara så stort, bara man har det nödvändigaste med sig.
Klura
Hur gick det i helgen?
Hittade ni på något trevligt och är ni nöjda med bilen?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Klur jag tycker det är ju konstigt att man först ställer en fråga och sedan inte hör av sig eller? Eller skall du och jag sköter tråden för henne.

Det där med tömning av gråvatten och toiletten är många gånger en het diskussion i olika foren. Tycker själv att många sköter det dåligt.

Vi har 120 L färskvattentank och 100 L gråvattentank men vi är ofta på en campingplats och då blir det inget problem.

Gita
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-11-2009, 15:41) *
Klur jag tycker det är ju konstigt att man först ställer en fråga och sedan inte hör av sig eller? Eller skall du och jag sköter tråden för henne.

Det där med tömning av gråvatten och toiletten är många gånger en het diskussion i olika foren. Tycker själv att många sköter det dåligt.

Vi har 120 L färskvattentank och 100 L gråvattentank men vi är ofta på en campingplats och då blir det inget problem.

Tack Elisabeth, du sköter tråden utmärkt!
Nu var första resan med övernattning avklarad och det mesta fungerade bra,värme, matlagning, dusch och sådant var helt OK, det vi kommer att investera i inför en längre resa är bättre madrasser och lite specialinredning i skåpen, nu for saker omkring lite grann. Övernattade gjorde vi vid en båtklubb ute vid kusten och vaknade till soluppgång över Östersjön.
Den bil vi satsat på, Carioca, är italiensk och en av de mindre på marknaden. Att vi valde en liten beror på att man med bilar under 6 meters längd får parkera överallt på parkeringsplatser samt att det är samma taxa som för personbilar på färjor och broar
Nästa resa blir för att se hur allt fungerar när det är kallare, minusgrader, ute.
Gita
Ralf
CITAT (Gita @ 22-11-2009, 16:16) *
.... lite specialinredning i skåpen, nu for saker omkring lite grann. Övernattade gjorde vi vid en båtklubb ute vid kusten och vaknade till soluppgång över Östersjön.

Det finns väl dukar som ser ut som dom har gummi på sig, har sett det på flera båtar.

Jag brukar besöka kanot o Roddklubbar, utmärkta platser för övernattningar. (ja om man inte hamnar i en stor tävling naturligtvis)

Klura
Vad spännande Gita.
Jag ska söka på husbilsmärket och se vad det är för bil.
Ett tips om vart det finns bra inredning så är det i båttillbehörsbutiker som t ex Erlandssons brygga och Hjertmans. Båda finns på nätet.

Ang parkering så har det tyvärr börjat dyka upp tilläggsskyltar som talar om att parkeringen inte gäller husbilar.
Vissa kommuner verkar ha något emot husbilsfolk.
Men det har blivit mycket bättre mot vad det varit tidigare och husbilsklubbarna jobbar för fler ställplatser.
Det är ju inte alla som vill ta in på campingar.

Tips också inför båtresor och broöverfarter.
Om ni har cykelställ på kan bilen överskrida de där 6 metrarna och då blir det tjafs på plats.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Nu känner jag inte till märket carioca, dom flesta italienska märken är ju inte för vinterbruk.

Dom dukar Ralf pratar om har ja i alle skåp. Nu är dom tvättade för i år och sedan ha rjag nästa vår samma problem igen som alla år innanm var skall denna duk ligga giggle.gif

Vi köpte också bil under 6 meter p.g.a. bärje och bro avgifter sdamt alle bompengar i Norge.

Men vi hade problem i Sassnitz när vi hade en cykel med oss. Där fick vi lägga till en hel del.

Är avloppstanken isolerad? Har ni luftburen eller vattenburen värme?

Har ni Alkovebil eller integrerad? Vi har ju alkovebil men jag kommer inte dit upp. Jag sover på soffan och det är bäddad alltid för mig. Kanke lite tråkigt men det bryr jag mig inte om. Har där min uppblåsbara bäddmadrass så att jag kan ligga där. Annars kunde inte jag åka med.

Klura tt det dyker upp skyltar lite här och där det förstår jag. Det är, tyvärr, inte alla som sköter sig. Och det där med att parkera eller övernatta eller campa, ja det är en stor fråga. Jag tycker att många husbilsägare drar det till sin spets.

Många fina ställplatser finns i tyskland. Vi var i norra tyskland i Septe,ber och var bara på ställplatser.

Elisabeth

Klura
Jag har heller aldrig hört talas om det här märket.
Men googlade och de jag hittade av märket Carioca var alkovbilar.
Det är vad jag också skulle köpa så man slipper bädda upp o ner.
En grej som slog mig nu när jag kollade på några bilar är arbetsytan i köket.
Den verkar minimal i många husbilar, måste vara knepigt att laga mat?
netaave
CITAT (Klura @ 20-11-2009, 22:58) *
Jag funderar ju på att ev köpa en husbil, men det är ett par saker som jag är lite tveksam över.
Dels vatten och avloppstankarna. Hur stora är de normalt?
Jag har 400 liter färskvatten och 2 x 200 liter toa och avloppstank och det räcker ganska länge.
Sen är det det här med kassettoa, den verkar ju vidrigt att tömma.
En gång såg jag en karl stå å tömma en sån och han stod och spydde samtidigt.
Efter det sa jag att jag aldrig skulle ha en sån toa.
Lastvikten är ju också ofta ett problem med husbilar.
Säkert går de flesta med övervikt.


Då hade han med största säkerhet ingen toavätska. Man ska ha 2 olika sorter en i färskvattnet och en i tanken. När man sen tömmer är det som ett blått vatten av allting som inte luktar speciellt mkt alls.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Letade också efter märket nu och hittade några.

Ja Klura om man hat en bil, kanske med några år på nacken som vårat, och inte vill komma över 6 meter så är köket inte stort. Men ja lagar ändå mat där. Min sambo däremot som ofta lagar mat hemma, kan inte laga mat där.

Men man måste ju oft impfoviserar matlagning i husbilen och i det är jag bra.

Men lite mera plats vore önskvärd. Frankia husbilar vore en dröm för mig men plånboken säger något annat.

Vi går ju aldrig ut på kvällarna ( jag gillar inte det längre) istället unnar vi oss husbilen.

Klur aär du med i ngån husbilsklubb?

Elisabeth

Klura
CITAT (netaave @ 22-11-2009, 17:56) *
Då hade han med största säkerhet ingen toavätska. Man ska ha 2 olika sorter en i färskvattnet och en i tanken. När man sen tömmer är det som ett blått vatten av allting som inte luktar speciellt mkt alls.


Ja det låter ju trevligare med blått vatten. Kanske är samma som vi hade på torrdasset på vårt sommarställe.
Själv använder jag inga vätskor i avloppstankarna men sköljer ur dessaibland med lite medel när jag har tömt dom. I färskvattentanken har jag ibland ett medel som används till att rena brunnar.
Minns inte nu vad det heter men det är ganska dyrt.




CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-11-2009, 18:01) *
Letade också efter märket nu och hittade några.

Ja Klura om man hat en bil, kanske med några år på nacken som vårat, och inte vill komma över 6 meter så är köket inte stort. Men ja lagar ändå mat där. Min sambo däremot som ofta lagar mat hemma, kan inte laga mat där.

Men man måste ju oft impfoviserar matlagning i husbilen och i det är jag bra.

Men lite mera plats vore önskvärd. Frankia husbilar vore en dröm för mig men plånboken säger något annat.

Vi går ju aldrig ut på kvällarna ( jag gillar inte det längre) istället unnar vi oss husbilen.

Klur aär du med i ngån husbilsklubb?

Elisabeth


Ska kolla på Frankiabilar också så jag vet vad du pratar om. Jag kan ingenting om dessa bilar.
Jo jag har varit med i Motor Home Club of Sweden (MHCS) i 10 år.
Men så startade vi upp Husbussens Vänner 2004 tror jag det var, och jag tycker det räcker med en klubb.
Vi har gemensamma träffar så jag har möjlighet att träffa gamla vänner om jag åker på dessa.
Det finns ju många olika klubbar att välja på, märkesklubbar och så.
Är ni med i någon klubb?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon