Full version: Pensionsförsäkring
Pius
Är det nån som begriper sig på pensionsförsäkringar?

Jag känner mig totalt förvirrad. Jag har två pensionsförsäkringar, den som jag mest grubblar över är en som jag tog 1987 hos Skandia.

Fick idag årspremien och började läsa. När jag sen letat fram papperen från -87 så var utbetalningsbeloppet nära 500 kr högre än beloppet som stod i dagens papper. Den betalas ut tidigast 2024.

Är det bättre om jag försöker slå ihop denna försäkring med den andra försäkringen jag har hos min bank?

Nu när jag fyllt 50 så börjar det här med pensionsförsäkring kännas betydligt viktigare än vad den gjorde -87.

Pius crying.gif
gladepetter
Ta en dialog med ditt bolag. Det är lite krångliga regler kring våra privata pensionsförsäkringar. Jag tog också min under -80 talets glada dagar då dessa säljare lovade guld och gröna skogar. Har ändå fått en bra avkastning under tiden. Pensionsfrågor skall man engagera sig när man är ung...sedan är det nästan försent.
pejori
Får nog erkänna att jag har dålig koll på min, mer än att jag vet att den stigit under åren.
Tror den sjönk under räntekrisen, men den har ökat igen...
Har min i Svedbank
Gudrun i Göteborg
Eftersom jag inte vet hur din ser ut så är det svårt att råda men är det en försäkring som innebär sparande i fonder och räntebärande papper så föreslår jag att du skall flytta den till ett oberoende institut. Har man pensionsförsäkringen i en bank (storbank) så är man oftast tvungen att enbart hålla sig till den bankens fonder o papper. Jag flyttade över min till Fondmarknaden och kan placera pengarna i vilken fond jag vill.
LasseB
Det finns väl två olika belopp i papperen vill jag minnas ett garanterat och ett "möjligt"
Det "möjliga" beloppet kan hoppa upp och ned rätt ordentligt den andra ska vara garanterat
Hoppas du inte jämfört äpplen och päron, kanske var beloppet från 1987 en prognos

Bara 3 år kvar innan jag kan börja tulla på spargrisen
Bengalow
Men Gudrun, det är ju det som är pudelns kärna - hur vet man vad som är bäst bland alla alternativ? Du kan flytta dina till vilka fonder du vill, men då måste man vara väldigt väl insatt i vad man gör, och vilka fonder som är bäst. Är du insatt i fondernas avkastning och avgifter? Alle man är inte det, och vet följaktligen inte vad som bör göras. Att man kan flytta pensionsfonder hit eller dit ger ingen garanti, bara att man har sig själv att skylla om det går upp eller ner....?
andersen
CITAT (Bengalow @ 16-11-2009, 18:11) *
Men Gudrun, det är ju det som är pudelns kärna - hur vet man vad som är bäst bland alla alternativ? Du kan flytta dina till vilka fonder du vill, men då måste man vara väldigt väl insatt i vad man gör, och vilka fonder som är bäst. Är du insatt i fondernas avkastning och avgifter? Alle man är inte det, och vet följaktligen inte vad som bör göras. Att man kan flytta pensionsfonder hit eller dit ger ingen garanti, bara att man har sig själv att skylla om det går upp eller ner....?


Precis jag tänker så här lagt kort ligger, man skall tänka långsiktigt.

Det var bättre förr ang pension,då behövde man inte tänka på att spara i folks arbete och svett.
gladepetter
Jag har varit intresserad av pensionsfrågor länge. Har ca 20 år kvar till min egen. Jag har lagt in samtliga uppgifter kring alla mina pensioner från de rent privata till de som mina olika arbetsgivare har inbetalat. Jag använder mig av www.minpension.se
Jag får bra prognoser som tom jag fattar och inga glädjekalkyler. Jag öppnar sällan det röda kuvertet allt finns på min sida.
Gunilla T
Ingen kan råda någon annan hur de ska placera sina pensionspengar men en liten upplysning som man inte alltid kanske tänker på. Blir man långvarigt sjuk kan det finnas en försäkring inbakad i premien som gör att man blir avgiftsbefriad.

Ring försäkringsbolaget och kolla.
lavendelgården
Det finns många olika typer av pensionsförsäkringar. Du bör på ditt försäkringsbrev ha ett garanterat belopp. Därtill kommer en eventuell återbäring (ränta). Vad man till syvene och sist får, beror på en rad olika faktorer.
T.ex ,under hur lång tid ska försäkringen betalas ut, finns det efterlevandeskydd och i så fall hur länge gäller detta, vid vilken ålder har du begärt att pengarna ska betalas ut, etc. Vissa försäkringar har tyvärr tappat i värde om man ser till de prognoser, som gjordes på 80-talet. Avkastningsskatt, som inte fanns på den tiden har också tillkommit, om jag minns saken rätt, och det var ju inte beräknat.
Då du tecknade försäkringen för så länge sedan, kanske de premisser, som då gällde inte är aktuella längre.
Tycker du ska ta kontakt med försäkringsbolaget - vissa försäkringar går att ändra eller att avsluta om nu dina levnadsförhållanden ändrats . Det är klokt att försöka ha lite koll - men tänk på att du redan betalat för uppläggning av den gamla försäkringen. Lycka till!
Åsa www.lavendelgarden.nu

Gudrun i Göteborg
CITAT (Bengalow @ 16-11-2009, 18:11) *
Men Gudrun, det är ju det som är pudelns kärna - hur vet man vad som är bäst bland alla alternativ? Du kan flytta dina till vilka fonder du vill, men då måste man vara väldigt väl insatt i vad man gör, och vilka fonder som är bäst. Är du insatt i fondernas avkastning och avgifter? Alle man är inte det, och vet följaktligen inte vad som bör göras. Att man kan flytta pensionsfonder hit eller dit ger ingen garanti, bara att man har sig själv att skylla om det går upp eller ner....?
Det var de olika alternativen jag började granska när jag flyttade. Och ja, jag är väl insatt i fondernas avkastning och olika avgifter. Viktig kunskap är det och numera är de lätta att få koll på. Att, t ex, flytta sparandet från aktiefonder till räntefonder för drygt ett år sedan gjorde gott. Jag tycker def att fler skall engagera sig i sina olika sparande, inkl PPM.
Klura
Man hoppas ju att man får ha hälsan så man kan jobba fram till pensionen.
Det är ju inte direkt uppmuntrande att gå in och kolla på "Min Pension".
Jag är ganska aktiv vad det gäller de här PPM fonderna och nu är det ju kul när det äntligen börjar gå uppåt.
Har under ett par år bytt hej vilt och tagit skärmdumpar på "min sida" som jag sparat i en mapp.
Kul att se utveckligen.
Nu klurar jag på att lägga undan lite pengar på nåt ställe med bra ränta så man har lite extra sen.
Skulle vilja kunna plocka ut minst 4000 x-tra i 15 år.
Det jag hittat som har bra ränta och som verkar säkert är Riksgäldspar.
Nån annan som funderar i samma banor?
Andra tips välkomnas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon