Full version: plommon igen
Powerowic
skrev tidigare en fråga om victoria kunde vara rotäkta, trädet som kom upp bredvid vårat victoria är definitivt samma sort, rör det sig om rotskott eller en fröättling, vad är troligast
KURT
Hur vet du att det "är samma sort"? har det burit frukt?
Powerowic
bar för första gången frukt i år
Jan Lindgren
Hej!
Är trädet lika moderplantan så är det troligen ett rotskott. Eftersom det ursprungliga victoriaträdet sannolikt är ympat på körsbärsplommon så tror jag att det blivit för djupt planterat och bildat egna rötter som sedan skickat upp ett rotskott.
MVH
Jan Lindgren
ingrid fuxwall
CITAT (Jan Lindgren @ 16-11-2009, 21:55) *
Hej!
Är trädet lika moderplantan så är det troligen ett rotskott. Eftersom det ursprungliga victoriaträdet sannolikt är ympat på körsbärsplommon så tror jag att det blivit för djupt planterat och bildat egna rötter som sedan skickat upp ett rotskott.
MVH
Jan Lindgren

Men nog är det så att är moderträdet gammalt så är risken att det är ympat mindre? Det har jag i alla fall läst här på odla och hoppas det då jag grävt upp och planterat ganska många plommon rotskott i år.

Vi har ägnat oss åt att ta tillvara rotskott på bla. typ paradisäpplen och moder är gammalt och har rosa blommor och röda små äpplen, barnen som snart vuxit om sin mor i höjd har vita blommor och har i år varit nedtygnt av små gul/orange frukter.
Jan Lindgren
Hej!
Är Victoriaträdet gammalt så är det säkert ympat. Däremot så provade man ett tag på 80 och 90-talet att microföröka fruktträd. Jag vet inte om man gjorde några Victoria. Alla fruktträd är normalt ympade. Det förekommer dock att någon ibland lyckas rota en stickling. Kommersiellt så går det betydligt snabbare och säkrare att ympa. Prydnadsaplarna är också ympade.
MVH
Jan Lindgren
Powerowic
kan nog vara att det planterades för djupt, det ursprungliga trädet är dött men planterades 87 tror jag, det blev inte speciellt gammalt och dog så jag sågade ner och 4 stubbskott kom upp, dessa drabbades fort av fläkskador pga mycket frukt och tre togs därför bort, några år senare kom det här rotskottet upp och växte otroligt fort. fullt med plommon i år och första skottet visade sig 2005.
ingrid fuxwall
CITAT (Jan Lindgren @ 16-11-2009, 22:57) *
Prydnadsaplarna är också ympade.
MVH
Jan Lindgren

På vad är de ympade?

CITAT (Jan Lindgren @ 16-11-2009, 22:57) *
Hej!
Är Victoriaträdet gammalt så är det säkert ympat.
MVH
Jan Lindgren

Tror att trädet planterades någon gång på 50 talet, är det ungt eller äldre?
Jan Lindgren
Hej!
Prydnadsaplar kan vara ympade på många olika underlag. Allt från klonade grundstammar till fröplantor. Ett plommonträd som planterades på 50-talet är gammalt. Jag tror inte att man förökade särskilt mycket med mikroförökning på den tiden.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon