Sidor: 1, 2, 3
Aqvakul
http://www.expressen.se/2.358/gt-ledare/1....-pa-tiggarstrat

Vad lever kungahuset i för värld? Har de inte fattat att det är finanskris, och att kommunerna har stora ekonomiska problem? Kan de inte kommunallagen?

Ska vi vara med och betala kungabröllopet via kommunalskatten också, räcker det inte med apanaget?

Nu har man dragit tillbaks "erbjudandet", men visst "suger" det....
aanderss
hahaha mycket märkligt
Gudrun i Göteborg
Klantigt som tusan är det. Var det Essunga som var först med att säga NEJ?
Uggi
Stämmer bra Essunga var först, men nu blir det inget som Aqa skrev. tummenupp.gif
Piccante
otroligt korkat förslag! vill de påskynda införandet av republik eller?
*Stintan*
Tja Laholms kommunpolitiker kan ju sälja de färgglada tänkarhattarna de köpt för 18.000:- så har dom till en grundplåt.

Det går skattepengar till så mycket skit så man baxnar.
Bettis
CITAT (*Stintan* @ 11-11-2009, 19:13) *
Tja Laholms kommunpolitiker kan ju sälja de färgglada tänkarhattarna de köpt för 18.000:-



Helt otroligt!!! jag trodde dom drev med mig när jag hörde detta på radion crazy.gif
jholma
Jag håller inte med om att 75 000 SEK till kungahuset skulle vara
Aqvakul
CITAT (jholma @ 11-11-2009, 19:40) *
Jag håller inte med om att 75 000 SEK till kungahuset skulle vara

confused.gif
Meriona
Haha, men vad påhittigt ändå! Någon har tänkt till, även om det blev fel. giggle.gif
Bättre att sälja bilderna dyrt till skvallerpressen som många kändisar gör, så har de ju kalaset betalt.
jholma
Ursäkta det blev avbrott......................


De svenska kommunerna slösar oerhört med pengar. Svenska Dagbladet har just nu en artikelserie om kommuners olika SIDA projekt. De allra flesta projekten är att kasta pengar i sjön;

Jag citerar;

"Slutresultatet av Fanerduns etablering i Kalmar verkar bli att ägaren Luo Jinxings fru och svåger fått svenskt medborgarskap, kommunen slösade miljoner och inga arbetstillfällen skapades. Tack för det Invest in Sweden som initierade affären!

Min gamla hemstad Borås har nu tecknat samarbetsavtal med en med kinesiska mått extremt liten stad, Gongqing – 100 000 själar i den eftersatta Jiangxiprovinsen. Gongqing betyder bokstavligen “Kommunistiska ungdomsförbundet” (Boråspolitikerna har programenligt sagt att de tänker påverka dem i demokratisk riktning).

I avtalet som kommunstyrelsens ordförande Ulrik Nilsson (M) skrev under besöket i Gongqing i maj förbinder sig Borås att “stödja och utveckla en ny textilfond som ska hjälpa export från Gongqing och utveckla företag i Borås”.

Jag kan förstå att kommuner stöttar produktion av saxar för vänsterhänta, eller fårbönder på Gotland. Men textilexport från Kina!? I fjol var Sveriges handelsunderskott mot Kina 20 miljarder kronor. Exporten verkar klara sig rätt bra ändå, utan pengar från Borås kommun. "

Jag har själv haft tillfälle att studera svenska kommunalpolitikers utlandesbesök och det är inget nöje. Sprit, fruntimmer och bränna pengar!
Jag har också sett kungahuset utomlnads och jag kan garantera att varenda krona ger återbäring.


FRågan är istället vad de svenska koemmunerna lever i för värld



Aqvakul
Två fel upphäver inte varandra! Kungafamiljen har råd att bekosta bröllopet ur egen ficka. Så får vi andra göra. Om privatpersoner eller privatägda företag vill sponsra hovet, så är det deras sak. Våra pengar behövs till annat.
KURT
Kungahuset får inte sälja sändningsrättigheterna för bröllopet, det betraktas som en statsangelägenhet och det får man inte sälja ut. Men det är ju just det man nu försökt göra!

http://www.dagensps.se/artiklar/2009/10/15...11053/index.xml
jholma
Det är enligt min uppfattning bara ett fel och det är den mentalitet som svenska kommunalpolitiker har.

Kungahuset representerar den svenska nationen och kontinuiteten i staten, en hälsosam motvikt till en alltför politiserad maktstruktur.

Än en gång jag har sett exempel som jag inte kan nämna här på hur svenska politiker beter sig utomlands.



Anma
Nu var det väl inte bröllopet detta skulle bekosta, utan en blomsterutställning som kunde missuppfattas och aven gjort så. Eller har jag missuppfattat något?
Aqvakul
CITAT (jholma @ 11-11-2009, 19:54) *
Det är enligt min uppfattning bara ett fel och det är den mentalitet som svenska kommunalpolitiker har.

Kungahuset representerar den svenska nationen och kontinuiteten i staten, en hälsosam motvikt till en alltför politiserad maktstruktur.

Än en gång jag har sett exempel som jag inte kan nämna här på hur svenska politiker beter sig utomlands.


Man kan tycka vad man vill om kungahuset, men hovbröllop är ingen kommunal angelägenhet.

Vill du sponsra det privat, så varsågod!
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 11-11-2009, 19:51) *
Två fel upphäver inte varandra! Kungafamiljen har råd att bekosta bröllopet ur egen ficka. Så får vi andra göra. Om privatpersoner eller privatägda företag vill sponsra hovet, så är det deras sak. Våra pengar behövs till annat.


Det har aldrig slagit dig att kungahuset knappast har så stora möjligheter att välja hur bröllopet ska vara och att Viktorias bröllop faktiskt också kommer att generera massor med pengar som inte bara går till kungahuset. Därmed inte sagt att jag tyckte det var så bra idé.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 11-11-2009, 20:06) *
Det har aldrig slagit dig att kungahuset knappast har så stora möjligheter att välja hur bröllopet ska vara och att Viktorias bröllop faktiskt också kommer att generera massor med pengar som inte bara går till kungahuset. Därmed inte sagt att jag tyckte det var så bra idé.

Jodå, men staten kommer att bidra och kungen är absolut inte barskrapad. Vill man jaga privata sponsorer så OK.

Men det är ingen kommunal angelägenhet.
jholma
CITAT
Man kan tycka vad man vill om kungahuset, men hovbröllop är ingen kommunal angelägenhet.


Jo då det kan det visst vara.

Men det är definitivt ingen kommunal angelägenhet att stödja kinesisk textilexport till Sverige eller att finanisera kommunalpoltikers alla tokiga projekt i tredje världen.

Det är lätt att granska kungahuset och att vara kritisk men betydligt mer komplicerat att granska kommunal verksamhet. Det skapar heller inte några rubriker i kvällspressen.

Rekommenderar en läsning i dsn artikelserie som SVD just nu gör. För en gångs skull bra journalistik enligt mitt sett att se.

Aqvakul
CITAT (Anma @ 11-11-2009, 20:00) *
Nu var det väl inte bröllopet detta skulle bekosta, utan en blomsterutställning som kunde missuppfattas och aven gjort så. Eller har jag missuppfattat något?

Blommorna skulle kommunerna själv stå för - hyran för jordplätten = 75 tusen som jag uppfattat det, skulle gå oavkortat till hovet. Om alla kommuner köpt idén så skulle det inneburit ett netto på drygt 21 miljoner!
Anma
CITAT (Aqvakul @ 11-11-2009, 20:19) *
Blommorna skulle kommunerna själv stå för - hyran för jordplätten = 75 tusen som jag uppfattat det, skulle gå oavkortat till hovet. Om alla kommuner köpt idén så skulle det inneburit ett netto på drygt 21 miljoner!

Ok, Ståthållarämbetet var det ja. Läste väl slarvigt jag.
Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 11-11-2009, 20:15) *
Men det är ingen kommunal angelägenhet.


Vid närmare eftertanke, så kan jag föreställa mig att det kan vara en angelägenhet för Stockholms kommun och ev. kranskommunerna - som ju kan dra in en del uppmärksamhet och intäkter av evenemanget.
caprifol
CITAT (Aqvakul @ 11-11-2009, 20:19) *
Blommorna skulle kommunerna själv stå för - hyran för jordplätten = 75 tusen som jag uppfattat det, skulle gå oavkortat till hovet. Om alla kommuner köpt idén så skulle det inneburit ett netto på drygt 21 miljoner!

.. och de skulle kunna användas till platser för ensamma flyktingbarn!!
pejori
CITAT (Aqvakul @ 11-11-2009, 19:51) *
Två fel upphäver inte varandra! Kungafamiljen har råd att bekosta bröllopet ur egen ficka. Så får vi andra göra. Om privatpersoner eller privatägda företag vill sponsra hovet, så är det deras sak. Våra pengar behövs till annat.



tummenupp.gif Verkligen...
Det är väl inte invånarnas sak att stå för notan.
Dom är ju inte utfattiga precis och får väl tulla lite på sin privata förmögenhet. dunno.gif

CITAT (caprifol @ 11-11-2009, 20:26) *
.. och de skulle kunna användas till platser för ensamma flyktingbarn!!



Japp...Tror inte varkevn vellinge eller eslöv får så mycket tillbaka om dom bidrar.
Dom får väl titta på TV som alla andra...
Jäkla dyra blommor, är dom inporterade från månen eller?... angry.gif
Anma
Men i alla fall. De insåg sitt misstag och det var ju bra. smile.gif
Bengalow
Kungahuset kan dra åt fanders, och ta blommorna med sig! Jag är imponerad av Peter Althin, som blir ny ordförande i Republikanska föreningen "-För mig är ett arv av en tjänstemyndighet ett kvarleva från urgamla tider."
Har dom inte råd att gifta sig, så får dom väl bli ogifta nuckor. Det är nästan svindel att begära att "vi" skall betala för deras kalas, vi får väl inte ens komma på festen?

Tillägg: Även om jag hade blivit bjuden så skulle jag inte gå på ett sånt spektakel
gnon49
Ja någon gång skall väl även kommunerna fatta ett riktigt beslut. Men inte kan det vara ofta när man ser hur ekonomin ser ut i kommunerna. Kommunerna kommer ändå att bidra med en "gåva" på något sätt eftersom bröllopet är en statsangelägenhet.
Gudrun i Göteborg
CITAT (jholma @ 11-11-2009, 20:17) *
Men det är definitivt ingen kommunal angelägenhet att stödja kinesisk textilexport till Sverige eller att finanisera kommunalpoltikers alla tokiga projekt i tredje världen.

Det är lätt att granska kungahuset och att vara kritisk men betydligt mer komplicerat att granska kommunal verksamhet. Det skapar heller inte några rubriker i kvällspressen.
Jag blir intresserad av din erfarenhet jholma. Var bor du någonstans och vad har du upplevt av tokiga kommunprojekt?
Motti
Jag är verkligen för Kungahuset !men nu är det nya tider och jag tycker Tjabo och Silvia får gräva i sina egna fickor precis som alla andra föräldrar till döttrar som vill gifta sig får göra .Tror ingen i Svergie tar illa upp om bröllopet inte är för ståtligt och svindyrt.Men det är en stor släkt de har ! men nog har Kungen egna Pengar att hjälpa till med confused.gif
Tobb
Tydligen är alla republikaner här...

Men hur många skulle tacka nej till en anmodan till festen efter vigseln? smile.gif
pejori
Det tor jag alla som inte kan hosta upp en kreation för i runda slägar 50.000 gör. tummenupp.gif
Tackar nej alltså. crying.gif
Motti
Våran dotters bröllop kostade 80 tusen confused.gif det är bara Vicktorias klänning kan jag tro som kostar det !föresten är det nog inte tillräckligt ändå?Men jag tycker de får släppa till egna medel de är ju inte precis utfattiga.Som någon sa !det är dåliga tider för många nu även för dom som har haft pengar eller har,det sticker i ögonen på folk som kämpar för att få behålla sina hus och sin levnads standard och sina jobb.
KURT
Det är ju ren utpressning, underförstått så kommer ju den nygifta kronprinsessan främst göra officiella besök i de kommuner som betalar.
Solstorm
CITAT (KURT @ 12-11-2009, 06:33) *
Det är ju ren utpressning, underförstått så kommer ju den nygifta kronprinsessan främst göra officiella besök i de kommuner som betalar.


Det kostar multum för kommunerna när hon kommer på besök.

Hon har väl hunnit fylla 30 år, de hade väl knappast väntat sig att hon skulle dra iväg med pojkvännen och gifta sig hemligt. De har ju haft några år på sig att spara, det kommer ju inte som någon överraskning.

Om kungahuset vill vara kvar så är det hög tid att de bokför och redovisar för hur apanaget används. Det är ju otroligt så många miljoner som öses över så många människor som inte behöver redovisa något.

Stackars Viktoria, nu när Daniel ska bo hos henne så klara hon sig inte längre med bara tre tjänstefolk i bostaden rolleyes.gif

Myosotis
CITAT (Tobb @ 12-11-2009, 00:01) *
Tydligen är alla republikaner här...

Men hur många skulle tacka nej till en anmodan till festen efter vigseln? smile.gif

Anmodan? Betyder det inbjudan? Jag skulle tacka nej, det är verkligen inget för mig. sick.gif
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 12-11-2009, 10:20) *
Anmodan? Betyder det inbjudan? Jag skulle tacka nej, det är verkligen inget för mig. sick.gif

Jag avstår också....


OT: Min svärfar och svärmor var en gång på en kungamiddag, hos vår nuvarande kungs farfar. Svärmor lät sy upp en galaklänning för 5000 kronor, vilket nog motsvarar det tiodubbla idag. (Hustrun hade den faktiskt på vår dotters bröllop, så den har använts några gånger till. Min svärmor åt väldigt långsamt, medan kungen åt väldigt snabbt. När han blev färdig, så åkte tallrikarna ut.... Svärmor gick hungrig därifrån...
LasseB
Det här är nog det enda ämnet som inte det blå i mig slår igenom. Det är väl ingen slump att det bara finns ett fåtal kungahus kvar i Europa hoppas Sverige inte blir det sista.

Kostnaden för ett kungahus är inte så intresant för mig utan mer ordningen eller oordningen med ärvd makt.
Aqvakul
CITAT (LasseB @ 12-11-2009, 10:45) *
Kostnaden för ett kungahus är inte så intresant för mig utan mer ordningen eller oordningen med ärvd makt.


Instämmer, det är en principfråga - ämbeten ska inte ärvas.
skogstroll
jag vill gärna ha kungahus men i dåliga tider kanske det inte är läge att betala för dyra bröllop, det kanske de kan spara ihop till själva... smile.gif
KURT
CITAT (Aqvakul @ 12-11-2009, 11:46) *
Instämmer, det är en principfråga - ämbeten ska inte ärvas.



Fast rent formellt skulle man ju kunna tänka sig en monarki, som inte är en arvsmonarki, d v s en valmonarki. Och då skulle jag kunna tänka mig att acceptera den. Då sitter monarken under en viss tid ev. livet ut, och sedan väljer folket/parlamentet en ny monark, det kan ju i sin tur mycket väl vara ett barn till den förutvarande monarken, men då har det i alla fall formellt skett ett val.

Det finns ju flera exempel på valmonarkier runt om i Världen:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Valmonarki
pejori
CITAT (skogstroll @ 12-11-2009, 10:47) *
jag vill gärna ha kungahus men i dåliga tider kanske det inte är läge att betala för dyra bröllop, det kanske de kan spara ihop till själva... smile.gif



Jag med!!! tummenupp.gif
Vill verkligen ha kungahuset kvar.

Dom har haft många år på sig att spara till hennes bröllop och nästa år blir det väl Maddes tur.
Ska vi betala det också? crying.gif
Gossen Ruda
Det är väl tur att detta inte är Thailand, då hade många här råkat illa ut. Den numera avsatte premiärministern råkade nämna att kungen trots allt kommer att dö snart, han är 81, och det blev folkstorm. Kungen är helig där. Frågan är vad som kommer att hända NÄR han till slut mular? Kanske som i Nordkorea.

Beträffande svenska kungahuset så är det nog snart dags att avskaffa det. Det stör mig inte direkt men varför skall man ha kvar det?
Grå
CITAT (pejori @ 12-11-2009, 11:46) *
Jag med!!! tummenupp.gif
Vill verkligen ha kungahuset kvar.

Dom har haft många år på sig att spara till hennes bröllop och nästa år blir det väl Maddes tur.
Ska vi betala det också? crying.gif


Madeleine är skvallerpressens lilla gullegris så det bröllopet betalar nog sig självt flera gånger om.
pejori
CITAT (Grå @ 12-11-2009, 12:20) *
Madeleine är skvallerpressens lilla gullegris så det bröllopet betalar nog sig självt flera gånger om.



rotfl.gif rotfl.gif Dom pengarna dom får in den vägen, sparas i hushållskassan. giggle.gif

Kalaset får medborgarna stå för. yes.gif
Rosmarin
CITAT (Aqvakul @ 11-11-2009, 18:24) *
http://www.expressen.se/2.358/gt-ledare/1....-pa-tiggarstrat

Vad lever kungahuset i för värld? Har de inte fattat att det är finanskris, och att kommunerna har stora ekonomiska problem? Kan de inte kommunallagen?

Ska vi vara med och betala kungabröllopet via kommunalskatten också, räcker det inte med apanaget?

Nu har man dragit tillbaks "erbjudandet", men visst "suger" det....


Ojojoj! rotfl.gif

Nu har inte jag läst hela denna tråd, men artikeln är ju helt vansinnig!

Får mig att tänka på ett historiskt citat som lär ha uttalats strax innan franska revolutionens utbrott. Det var Marie Antoinette som inte förstod varför folket manifesterade. Folket levde i fattigdom och hovet var rikt som bara... och horder av fattiga demonstrerade för sin rätt till bröd. " Men om folket inte har bröd så får de väl äta kakor" lär hon ha sagt...
vindspel
Ja jösses, ett kungabröllop.. det låter som en saga och varför inte låta det förbli en saga. Vad ska vi med det till.
En liten nätt vigsel för de närmast sörjande vore väl på sin plats. De ska ju vara folkliga angel_not.gif
Ska vi ha kung mm så kan vi betala trollen och älvorna också... glöm inte Askungen!!!!

Huggorm
Med tanke på alla annan dynga som mina skattepengar kastas ut på så skall det bli ett nöje att få betala detta bröllop för kronprinsessan som trots allt är mycket folkkär och en prydnad för sitt land
Piccante
CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 23:20) *
Med tanke på alla annan dynga som mina skattepengar kastas ut på så skall det bli ett nöje att få betala detta bröllop för kronprinsessan som trots allt är mycket folkkär och en prydnad för sitt land

Fast gedigna prydnader ska vara en engångsinvestering och ha ett framtida antik eller samlarvärde tongue.gif

Jag har alltid ansett kungahuset och hela tjottaballongen vara en ickefråga som mest angår de närmast sörjande men ju mer de har uttalat sig på senare år ju mer illa tycker jag om det. I en demokratisk marknadsekonomi kan man väl privatisera hela alltet så får de försörja sig som konsulter för näringslivet och fakturera 1500Kr/tim för att klippa band och döpa båtar och annat viktigt de utför.
Farbror Blå
Jag vill gärna starta en facebookgrupp för oss som vill skänka en slant till bröllopet, nån som vet hur man ska gå tillväga?
pejori
CITAT (Farbror Blå @ 13-11-2009, 00:00) *
Jag vill gärna starta en facebookgrupp för oss som vill skänka en slant till bröllopet, nån som vet hur man ska gå tillväga?



Skicka pengarna du vill skänka direkt till hovet... tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon