Full version: Svt Play
Bee
Nu har jag tittat på den spännande Del 2 av Berlinmuren. Den gick kl 18.00 idag. Hur bra och spännande som helst! Kan varmt rekommendera båda delarna som finns tillgänliga på svt play.

Men det finns ett litet aber. Engelska har jag inga problem med men min tyska är inte den allra bästa. Lite förstår jag men det hade hjälpt om filmen var texad!

Brukar ni titta på svt play? Hur gör man för att få det textat? Eller bjuder dom inte på textningen?
Ralf
jag fick det att funka en gång i kunskapskanalen....
men andra gången fick jag det inte att funka o orkade inte läsa på allt igen.
Men tyskan i filmen var ganska enkel att förstå!
(Säger han som e född i ett tysk föräldrarhem i Sverige..)
KURT
Både i Flash och i Windows media så textas det som sägs på Tyska och Engelska, är det svenskan du vill ha textad?
Bee
CITAT (KURT @ 11-11-2009, 06:22) *
Både i Flash och i Windows media så textas det som sägs på Tyska och Engelska, är det svenskan du vill ha textad?


Jag förstår inte. Jag har en hyfsat ny och uppdaterad dator. Jag går ut på nätet mha Firefox och klickar mig fram till svt play och väljer program. Programmet drar igång och där är ingen text.

Hur menar du att man skall göra? Självklart är det svensk text jag vill ha.
KURT
Frågan är om du vill ha HELA programmet textat, även när de pratar svenska? De textar ju de delar av programmet där de talar tyska eller engelska. Man kan texta på två olika sätt, antingen har man en separat text-fil till videofilen, eller så är textningen "hårdkodad" i filmen, och så är det hos SVT. Så textningen finns där, det är inget man kan slå av eller på!
Bee
Det var i allafall ingen text i det programmet jag såg igår på svt play.
Det program jag såg på SVT i tv:n dagen innan var textat när det talades engelska och tyska. Hm. När jag tänker efter, den svenska speakerrösten var inte textad.
Jag försökte klicka mig runt bland knapparna på svt play men jag hittade inget som handlade om text.



aanderss
svt paly gillar jag mycket
KURT
Det har blivit tillfälligt fel på detta program, de har nu kompletterat med upplysningen att det är OTEXTAT. De har helt enkelt lagt ut fel version av programmet. Del 1 av serien ligger ute i textad version.
Bee
Där ser man! Det skulle alltså ha varit textat. Bra att veta för framtida tittningar.

Tack för att du klarade ut detta Kurt!
Snöflinga
Brukar se på vissa svenska program som jag kan knappa in text på på TV:en men på SVT play på datan går det inte. Däremot på 5:an kan man välja text eller ej. Är det månntro samma problem som det skrevs om tidigare och att det kommer att åtgärdas confused.gif
KURT
Nej, kanal5 använder en modernare variant av Flash, där kan man bara se filmerna i Flash. En av nackdelarna med kanal5 är att man som användare får mycket svårt att ladda ner programmen lokalt. Men SVT kommer nog snart gå över till samma teknik som Kanal5 använder, de allra flesta TV-bolag använder den tekniken nu.

Har man lite långsam internetförbindelse, så är det mycket praktiskt att kunna ladda ner programmen, och i stället se dem lokalt, i stället för att se dem som strömmande film.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon