netaave
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=72-AV_I....html?from=puff

Vore det inte bättre han fick göra riktigt mos på tvättad potatis? Vore väl bättre än pulvermos iaf!
Piccante
överklagar han beslutet och kan visa att han kan lösa det så får han säkert det.
netaave
CITAT (Markus_H @ 09-11-2009, 23:37) *
överklagar han beslutet och kan visa att han kan lösa det så får han säkert det.


Det är precis det han gjort och fått avslag. Han är beredd och anpass beredningen, städa och diska efter han skalat potatisen som ju skulle vara tvättad och sen göra moset, men fick ändå nej av kommungubbarna. I Insjön utanför Clas Olsson har dom riktigt mos, vi såg när dom gjorde, också av tvättad potatis men var med smör o mjölk. Herregud man kokar ju potatis och han har ju godkända lokaler för livsmedelshantering. Han kokar ju korv, steker både hamburgare och gör sallad, har godkända kylar o.s.v.
Är det mer hygieniskt att vispa pulvermos än att göra riktigt mos???? Det är ju det som är frågan.....
Fny
gud så fånigt... snacka om att bli motarbetad!
Rosmarin
Visst är det konstigt att någon som vill göra ett "gott" ( giggle.gif ) arbete ska motarbetas istället för att uppmuntras!
Piccante
CITAT (netaave @ 10-11-2009, 00:34) *
Det är precis det han gjort och fått avslag. Han är beredd och anpass beredningen, städa och diska efter han skalat potatisen som ju skulle vara tvättad och sen göra moset, men fick ändå nej av kommungubbarna. I Insjön utanför Clas Olsson har dom riktigt mos, vi såg när dom gjorde, också av tvättad potatis men var med smör o mjölk. Herregud man kokar ju potatis och han har ju godkända lokaler för livsmedelshantering. Han kokar ju korv, steker både hamburgare och gör sallad, har godkända kylar o.s.v.
Är det mer hygieniskt att vispa pulvermos än att göra riktigt mos???? Det är ju det som är frågan.....

Pulvermos är sällan jordigt, där är skillnaden. Man får inte blanda råa skitiga grönsaker och sköljd sallad mm i samma beredningsrum såvida man inte kan skilja det åt fysiskt eller i tid. Sen framgick det inte av artikeln hur han lokal var i övrigt men det borde gå att ordna.
KURT
I sammanhanget vill jag rekommendera boken

"Korv, mos och människor " av Leif Eriksson
Blomstertanten
CITAT (KURT @ 10-11-2009, 14:00) *
I sammanhanget vill jag rekommendera boken

"Korv, mos och människor " av Leif Eriksson

Visst var det väl han som ägde Deiles korvkiosk vid Berns arena ( före detta Eyravallen ) ?
Där hade de världens godaste mos förr ! tummenupp.gif

KURT
CITAT (Blomstertanten @ 10-11-2009, 15:23) *
Visst var det väl han som ägde Deiles korvkiosk vid Berns arena ( före detta Eyravallen ) ?
Där hade de världens godaste mos förr ! tummenupp.gif



Författaren Leif Eriksson?

http://www.norstedts.se/Forfattare/Alfabet...Leif-Eriksson1/
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_159965.svd
KURT
Riktigt potatismos i kiosken påminner ju faktiskt en hel del om pizzerian som använde riktigt kött i stället för fuskcharkvaror:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=92086
netaave
CITAT (Markus_H @ 10-11-2009, 12:32) *
Pulvermos är sällan jordigt, där är skillnaden. Man får inte blanda råa skitiga grönsaker och sköljd sallad mm i samma beredningsrum såvida man inte kan skilja det åt fysiskt eller i tid. Sen framgick det inte av artikeln hur han lokal var i övrigt men det borde gå att ordna.


Hur mycket jord är det kvar i tvättad potatis? Isf kan det väl vara jordrester i sallad, gurka och tomater också wink.gif

CITAT (KURT @ 10-11-2009, 14:00) *
I sammanhanget vill jag rekommendera boken

"Korv, mos och människor " av Leif Eriksson


Den fick maken i julklapp förra året, den är lite kul smile.gif
Blomstertanten
CITAT (KURT @ 10-11-2009, 15:07) *

Hm, var kanske så att det stod något om Deiles gatukök i boken blush.gif Eller så var det en helt anna bok jag tänker på g.gif
Aqvakul
Borde kunna fixas med åtskillnad mellan potatis- och grönsaksskölj. Riktigt potatismos är ju en läckerhet medan pulvermos är nödproviant....
netaave
CITAT (Aqvakul @ 10-11-2009, 16:46) *
Borde kunna fixas med åtskillnad mellan potatis- och grönsaksskölj. Riktigt potatismos är ju en läckerhet medan pulvermos är nödproviant....

Tror han försökt det mesta det är politikerna i Knivsta som är livrädda för att göra nåt fel tro jag.
Förr hade Blå band frystorkade potatisflingor som man gjorde i ordning med mjölk o smör, det blev inte riktigt som tillagat mos men bra mkt bättre än pulver.
Tro att det skulle gå o sälja idag igen jag, nu när det debatteras så mkt om snabbmatens innehåll.
Sussie F-Flower
Jag fattar inte Neta, vad du menar... Kanske är jag alldeles för trött..? crying.gif blush.gif
Trots att jag har läst bifogad länk så fattar jag inte...?

Menar kommunen i Knivsta att det är för "smutsigt" av gatuköket/restaurangen att göra sin egen potatismos..?
Hur ska dom i så fall göra för att det ska vara till belåtenhet för Knivsta kommun...?

Jag gissar (vet) att hela kommunen inom äldreboendena i Sundsvalls Kommun gör sitt eget mos, av och till, i alla fall...

Kanske olika kommuner har olika regler...? dunno.gif
Piccante
CITAT (Sussie F-Flower @ 10-11-2009, 21:42) *
Jag fattar inte Neta, vad du menar... Kanske är jag alldeles för trött..? crying.gif blush.gif
Trots att jag har läst bifogad länk så fattar jag inte...?

Menar kommunen i Knivsta att det är för "smutsigt" av gatuköket/restaurangen att göra sin egen potatismos..?
Hur ska dom i så fall göra för att det ska vara till belåtenhet för Knivsta kommun...?

Jag gissar (vet) att hela kommunen inom äldreboendena i Sundsvalls Kommun gör sitt eget mos, av och till, i alla fall...

Kanske olika kommuner har olika regler...? dunno.gif

Olika kommuner får inte ha olika regler. Det är nationell lagstiftning och EU-lagar som reglerar livsmedelshantering. Däremot kan de tolka direktiven olika.
Sussie F-Flower
CITAT (Markus_H @ 10-11-2009, 21:47) *
Olika kommuner får inte ha olika regler. Det är nationell lagstiftning och EU-lagar som reglerar livsmedelshantering. Däremot kan de tolka direktiven olika.



Tack Markus!
OM dom inte får ha olika regler, vad dåligt av lagstiftarna att inte sätta så pass tydliga regler att de inte kan missuppfattas...!!! thumbdown.gif angry.gif

...då kan dom väl få skylla sig själva,,,? naughty.gif
KURT
Det är väldigt stor skillnad på ett storkök och ett litet gatukök. Ett storkök har inga problem att separera olika verksamheter. I ett storkök kan man också skilja dem åt tidsmässigt, eftersom man bara lagar ett mål mat per dag. Men det finns ju många gatukök som lyckas lösa det här utan problem, och gör det helt enligt alla föreskrifter. Men det verkar ju uppenbart att denna gatuköksägaren verkar ha väldigt bestämda åsikter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon