Sidor: 1, 2
Rose
Har du stött på något hos någon annan där du förvånades över deras snålhet?
Eller är du själv kanske snål och vågar berätta om det? giggle.gif

Jag kände en gång en person som återanvände tandtråd. Hon hängde det på tork till nästa dag. wacko.gif
pejori
Att återanvända gamla soppåsar och kaffefilter.
andersen
Jag tycker inte att en person som är snål, är något negativt så länge inte det drabbar någon annan tex barn.
Solstorm
Människor får vara hur sparsamma de vill när det bara drabbar dem själva, värre om man är det på någon annans bekostnad.

Jag och en kompis var på restaurang. Jag betalade min del av notan plus lite extra till dricks. Hon betalade mindre än sin del, hon snodde helt enkelt dricksen. Jag blev så snopen att jag inte kom mig för att säga något.
Bettson
Gammalt taleseätt för a0a.gif att beskriva en snål person:

Han är så snål att han skriker när han skiter, får då får han ge ifrån sig något han inte kan ta betalt för.

Snåljåpen kan för all del vara en kvinna också
Rose
CITAT (andersen @ 08-11-2009, 15:30) *
Jag tycker inte att en person som är snål, är något negativt så länge inte det drabbar någon annan tex barn.
Det sa jag inte heller att det var.

Och jag likställer inte sparsam med snål.
Myosotis
CITAT (Rose @ 08-11-2009, 15:25) *
Jag kände en gång en person som återanvände tandtråd. Hon hängde det på tork till nästa dag. wacko.gif

laugh.gif
andersen
CITAT (Rose @ 08-11-2009, 15:38) *
Det sa jag inte heller att det var.

Och jag likställer inte sparsam med snål.

'
Jaha varför vad den här där då? wacko.gif
Alba
Jag tolkar det som Rose skrivit tråden med glimten i ögat.
Om ni tar det på rätt sätt kan det blir ganska kul.
Jag tror att man många gånger gör saker inte av snålhet utan bara för att man tycker det är slöseri.


Men det där med tandtråden.......ja vad ska man säga rotfl.gif








CITAT (Solstorm @ 08-11-2009, 15:33) *
Människor får vara hur sparsamma de vill när det bara drabbar dem själva, värre om man är det på någon annans bekostnad.

Jag och en kompis var på restaurang. Jag betalade min del av notan plus lite extra till dricks. Hon betalade mindre än sin del, hon snodde helt enkelt dricksen. Jag blev så snopen att jag inte kom mig för att säga något.


Ja i vilket fack placerar man detta....göra så mot en kompis. Jag förstår om du inte kom på något att säga.
pejori
CITAT (andersen @ 08-11-2009, 15:48) *
'
Jaha varför vad den här där då? wacko.gif


confused.gif nu förstår jag inte vad du menar.
Sparsamhet är väl en sak och snålhet något helt annat eller? dunno.gif

Jag tolkar snålhet som något som alltid drabbar någon annan på sikt.
Vem vill dricka kaffe bryggt i ett återanvändt kaffefilter?
Eller gå på en toa där den snåle har toapapper på tork?

CITAT (Alba @ 08-11-2009, 16:04) *
Jag tolkar det som Rose skrivit tråden med glimten i ögat.
Om ni tar det på rätt sätt kan det blir ganska kul.
Jag tror att man många gånger gör saker inte av snålhet utan bara för att man tycker det är slöseri.


Men det där med tandtråden.......ja vad ska man säga rotfl.gif

Ibland kan snålhet ta sig väldigt lustiga uttryck... giggle.gif

"påse till hunden" är väl en rätt kul grej, om man nu inte ingår i det sällskapet vill säga








Ja i vilket fack placerar man detta....göra så mot en kompis. Jag förstår om du inte kom på något att säga.
andersen
CITAT (pejori @ 08-11-2009, 16:06) *
confused.gif nu förstår jag inte vad du menar.
Sparsamhet är väl en sak och snålhet något helt annat eller? dunno.gif

Jag tolkar snålhet som något som alltid drabbar någon annan på sikt.
Vem vill dricka kaffe bryggt i ett återanvändt kaffefilter?
Eller gå på en toa där den snåle har toapapper på tork?


Snålhet behöver inte drabba någon annan. Sparsamhet är något helt annat.

Om vi tar tandtråden igen,så drabbar det väl ingen annan? men om hon hadde bjudit på begangnad tandtråd då hadde någon blivit drabbad av hennes snålhet.
pejori
CITAT (andersen @ 08-11-2009, 16:38) *
Snålhet behöver inte drabba någon annan. Sparsamhet är något helt annat.

Om vi tar tandtråden igen,så drabbar det väl ingen annan? men om hon hadde bjudit på begangnad tandtråd då hadde någon blivit drabbad av hennes snålhet.



OK...Jag hänger med.
Nu uppfattade jag tandtråden som ett exempel på snålhet, inte att den drabbade någon mer än att man får se den på tork när man besöker toan.
ingrid fuxwall
CITAT (pejori @ 08-11-2009, 16:06) *
confused.gif nu förstår jag inte vad du menar.
Sparsamhet är väl en sak och snålhet något helt annat eller? dunno.gif

Jag tolkar snålhet som något som alltid drabbar någon annan på sikt.
Vem vill dricka kaffe bryggt i ett återanvändt kaffefilter?
Eller gå på en toa där den snåle har toapapper på tork?


Då är jag alltså snål whistling.gif eftersom jag kan tänka mig att återanvända ett kaffefilter
Gunilla T
Jag tycker att många fler borde bli snåla när det gäller konsumtion. Jag mår faktiskt rejält illa över denhär shoppinghysterin och allt överflöd i stugorna. Allt som kan återanvändas är mindre belastning på vår miljö och på vårt klimat.

Hur kan man ha som nöje att bara shoppa en massa onödiga prylar?

Jag har blivit en riktig "anti -shoppare" - inte för att spara pengar men för att spara på vår miljö.
pejori
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-11-2009, 16:49) *
Då är jag alltså snål whistling.gif eftersom jag kan tänka mig att återanvända ett kaffefilter


Det kan jag också, tänka mej alltså.
Speciellt om jag vaknar på morgonen och filtrerna är slut. giggle.gif
Kaffe ska jag ha, kosta vad det kosta vill. naughty.gif

Jag avsåg nog mera dom som alltid gör det flirting.gif
Sussie F-Flower
Jag kan inte komma på just nu vad som är "höjden av snålhet"... däremot så skulle jag vilja berätta lite från min uppväxt i min familj, (låter som om jag vore 100 år...) för när jag var sisådär tonåring och fram till i 30- årsåldern så tyckte jag att mina föräldrar var SÅÅ snåla.
Jag tyckte att dom var så snål så att vi var då och då ovänner över detta.
Tack och lov, att idag så förstår jag varför dom gjorde som dom gjorde... men det skulle till en ekonomisk krasch för mig, innan jag fattade....


Dom (framförallt pappa) sparade på allt i hela sitt liv: tomma konservburkar och burkar av alla de slag, äggkartonger, urväxta kläder och skor, trasiga bildelar, trasiga trädgårdsredskap, medicinburkar, plastflaskor. Kaffefilter och dammsugspåsar var ju givet att de återanvändes så länge det bara gick. You name it! Allt "kunde vara bra att ha".
Om några ex skor slängdes så sparades remmarna, ev spännen och ibland tom sulorna för de kunde klippas till och användas som gummipackningar.. för pappa lagade alltid allting själv. "Alla sparade 25-öringar kunde vara början till en 100-lapp."
När de gamla stora 5-öringarna försvann så sparade han alla som han kom över. Sedan använde han pelarborren och borrade hål i dom allt vartefter han behövde en kopparpackning. Billigare packning än så fanns inte köpa någonstans, sa han.
Han sparade och återvann i hela sitt liv...
Mamma sparade på knappar och dragkedjor minns jag.

Jag minns när jag gick i 7an och skulle få ett par nya vinterstövlar som jag hade önskat. Ett par svarta. Men pappa tyckte inte att det var några bra stövlar. Det var ingen bra kvalité sa han.
Istället körde vi 7 mil till en duktig skomakare som själv tillverkade bla cowboystövlar helt i läder/skinn/ullfoder och rågummisula... (samma skomakare som gjorde skor till vår Drottning). Det skulle vara dubbla sömmar på allt för att de skulle hålla i MÅNGA år... Jag tyckte själv att dom var helt ok, då. Snygga faktiskt. Men några av mina klasskamrater hade aldrig sett såna cowboystövlar och skrattade åt dom. Därefter skämdes jag varje gång jag hade dom på mig, minns jag. Idag ångrar jag att jag slängde bort dom. Dom var nästan helt oslitna när dom åkte på majbrasan.

Jag minns inte vad stövlarna kostade, säkert dyra, men bara det att pappa föredrog kvalitén före inköpspriset för det hade han igen i längden, att dom skulle hålla längre, gör att jag som vuxen har tyckt att han tänkte rätt. Numera är det ju oftast så att alla inte har råd att köpa bra kvalité men däremot nya stövlar varje år går bra... (?)

Lite av det jag menar är: Att vara försiktig med sina saker och att återanvända det som går är bara helt fantastiskt bra. Köper man hela tiden nya saker, bara för att man vill, oavsett inom vilken kategori det är, så kommer man säkerligen inte att få en bra ekonomi såtillvida man inte tjänar stora mängder pengar.

Jag är uppväxt i en god ekonomi, fast det förstod jag inte då för jag fick så sällan det jag ville ha. Men när jag väl fick något så var det alltid väl genomtänkt och "rekordeliga" saker...
Det var ju tack vare all sparsamhet som det egentligen alltid fanns pengar hemma. Vi åkte på semester 3 ggr per år och min mamma var hemmafru fram tills jag började i 6an eller 7an.
Vi bodde i ett stort tvåvåningshus på 250 m2 och pappa jobbade som lantbrevbärare.
Det är en ekvation som inte riktigt kan förstås i min skalle. Det var endast genom deras snålhet (som jag alltid tyckte..) eller försiktighet som allt gick så bra.

Numera är jag nog själv ganska snål, men ändå väldigt frikostig när jag har råd. Det går ju lite i vågor hur man har med pengar... Ibland snålar jag så förbaskat.. och ibland är jag så slösaktig.. vet inte vad det tjänar till egentligen, fast antagligen så tycker jag väl att det är bättre att snåla ibland än inte alls... laugh.gif
Att INTE snåla tycker jag bara är dumt!!!


Att inte betala HELA sin del av notan var bara dumt. Det är så dumt så att det är sniket!
Förhoppningsvis så räknade h*n fel och allt var ett misstag, eljest så har ju personen i fråga bara legitimerat sig själv... thumbdown.gif
*Stintan*
Det värsta tycker jag är när folk är dumsnåla. T.ex. klipper ut rabattkuponger och kör 6 mil t o r till en affär för att få en vara som i närbutiken kostar 25:- fem kronor billigare. Eller dom som handlar grejer på rea dom inte behöver och aldrig skulle köpt annars och sen säger att dom sparat mellanskillanden. wacko.gif
gnon49
CITAT (Gunilla T @ 08-11-2009, 17:20) *
Jag tycker att många fler borde bli snåla när det gäller konsumtion. Jag mår faktiskt rejält illa över denhär shoppinghysterin och allt överflöd i stugorna. Allt som kan återanvändas är mindre belastning på vår miljö och på vårt klimat.

Hur kan man ha som nöje att bara shoppa en massa onödiga prylar?

Jag har blivit en riktig "anti -shoppare" - inte för att spara pengar men för att spara på vår miljö.


Håller med dig helt o fullt.
För mig är en sparsam person, en son ändå delar med sig av det lilla man kanske har, medan en snål inte gärna delar med sig även om man kan.

Köpte själv en ny TV för ett tag sedan. Det blidde en tjocktv för den var tokbillig nu. Och så drar den mindre ström.
För att inte tala om min antika dammsugare och 80-tals-soffan.
Men äta gött, det vill jag.
pejori
CITAT (Sussie F-Flower @ 08-11-2009, 18:17) *
Numera är jag nog själv ganska snål, men ändå väldigt frikostig när jag har råd. Det går ju lite i vågor hur man har med pengar... Ibland snålar jag så förbaskat.. och ibland är jag så slösaktig.. vet inte vad det tjänar till egentligen, fast antagligen så tycker jag väl att det är bättre att snåla ibland än inte alls... laugh.gif
Att INTE snåla tycker jag bara är dumt!!!


Att inte betala HELA sin del av notan var bara dumt. Det är så dumt så att det är sniket!
Förhoppningsvis så räknade h*n fel och allt var ett misstag, eljest så har ju personen i fråga bara legitimerat sig själv... thumbdown.gif


När man läser hela ditt inlägg, så inser man att man nog är lite snål emellan varven...
Knappar, dragkjedjor, skruvar bra att ha saker... dunno.gif Jag är snål jag. du skulle bara se mina bra att ha lådor... giggle.gif rotfl.gif rotfl.gif

Men vänder mej mot exemplet "stövlar" då det ibland kan vara lättare att "spotta" fram 150 kr en gång om året än 1000 som ska hålla flera år, och bli omoderna.... giggle.gif

CITAT (gnon49 @ 08-11-2009, 18:42) *
Håller med dig helt o fullt.
För mig är en sparsam person, en son ändå delar med sig av det lilla man kanske har, medan en snål inte gärna delar med sig även om man kan.

Köpte själv en ny TV för ett tag sedan. Det blidde en tjocktv för den var tokbillig nu. Och så drar den mindre ström.
För att inte tala om min antika dammsugare och 80-tals-soffan.
Men äta gött, det vill jag.


Håller med om den definitionen och prioriterar också god mat... tummenupp.gif
Rose
CITAT (Alba @ 08-11-2009, 16:04) *
Jag tolkar det som Rose skrivit tråden med glimten i ögat.

Exakt! Men en del ska överanalysera allt och har tydligen svårt att ha lite skoj. wacko.gif
Sussie F-Flower
CITAT (pejori @ 08-11-2009, 18:50) *
Knappar, dragkjedjor, skruvar bra att ha saker... dunno.gif Jag är snål jag. du skulle bara se mina bra att ha lådor... giggle.gif rotfl.gif rotfl.gif


rotfl.gif Jaaa... och du skulle se min källare.... rotfl.gif wacko.gif blush.gif
pejori
Jag har precis sorterat små muttrar som kanske kommer till andvändning crazy.gif slap.gif slap.gif
NOG dom gör... a0a.gif a0a.gif

Jämrans kul tråd det här...
Rose
Jag sparar också knappar och dylikt, sparsamhet ska uppmuntras. Och sen måste man som fattig sjukpensionär också vara sparsam, annars skulle inte ekonomin gå ihop. Men som sagt, sparsamhet och snålhet är två skillda saker i min värld.
*Stintan*
Man kan skriva TILL LOPPIS på lådorna med braohasaker och jag lovar att ingen tar en för samlare. whist.gif
pejori
CITAT (*Stintan* @ 08-11-2009, 19:02) *
Man kan skriva TILL LOPPIS på lådorna med braohasaker och jag lovar att ingen tar en för samlare. whist.gif


Vad bra!!! tummenupp.gif
Här ska skrivas "loppis" så det glöder om pennan giggle.gif
Men håll med om att sitta och sortera några udda småspik är överkurs och ren snålhet... rotfl.gif
titti49zon6
Jisses vad många loppislådor jag skulle ha om jag nu orkar sortera allt rotfl.gif

Jag blev ganska irriterad på en kurskamrat (sykurs) förra veckan. Vi skulle samla till 20:- till kaffekassan men hon ville inte ge något eftersom hon dricker te och det hade jag redan köpt in.......hrmmm jag har ju naturligtvis inte betalt något för tepåsarna g.gif
Snål är man när man lever på andra
Anma
CITAT (pejori @ 08-11-2009, 19:08) *
Vad bra!!! tummenupp.gif
Här ska skrivas "loppis" så det glöder om pennan giggle.gif
Men håll med om att sitta och sortera några udda småspik är överkurs och ren snålhet... rotfl.gif

Jag älskar att hålla på att sortera... tänk dig farfar, mannen som samlade och sparade allt i skruv och spikväg, till och med rostiga böjda spikar. Allt i samma bunke. Den har jag sorterat. giggle.gif Men de rostiga böjda spikarna hamnade på tippen. smile.gif
pejori
CITAT (titti49zon6 @ 08-11-2009, 19:13) *
Jisses vad många loppislådor jag skulle ha om jag nu orkar sortera allt rotfl.gif

Jag blev ganska irriterad på en kurskamrat (sykurs) förra veckan. Vi skulle samla till 20:- till kaffekassan men hon ville inte ge något eftersom hon dricker te och det hade jag redan köpt in.......hrmmm jag har ju naturligtvis inte betalt något för tepåsarna g.gif
Snål är man när man lever på andra


OK...Jag är inte snål, jag bara sparar en massa skit överallt.
*Stintan*
Absolut, ner me dom i burken bara. Urdumt att ha fler burkar med udda småspik. giggle.gif
Rose
CITAT (pejori @ 08-11-2009, 19:15) *
Jag är inte snål, jag bara sparar en massa skit överallt.
Det där skulle nästan kunna bli ett sånt där klassiskt citat. giggle.gif
Malin_MeL
När jag var liten hade jag en kompis vars familj var väldigt snåla.
När man sov över så fick man ta med sin egen frukost.
De bjöd aldrig på något i den familjen, om vi såg på film där så kunde kompisen sitta med en chipspåse men vi som var där blev inte bjudna. Om vi någon gång fick läsk av föräldrarna så drog de bort betalning för den från kompisens veckopeng.

I vuxenlivet är nog det värsta jag varit med om en gång när jag var student och hade väldigt ont om pengar och jag hade besök av en kompis som jobbade och tjänade riktigt bra. Vi var på kafe, jag tog en kaffe bara för jag hade inga pengar, hon tog en jättemuffins och en latte, sen tyckte hon vi skulle dela jämt på notan.
pejori
CITAT (Anma @ 08-11-2009, 19:14) *
Jag älskar att hålla på att sortera... tänk dig farfar, mannen som samlade och sparade allt i skruv och spikväg, till och med rostiga böjda spikar. Allt i samma bunke. Den har jag sorterat. giggle.gif Men de rostiga böjda spikarna hamnade på tippen. smile.gif


Jag gillar också att sortera, så det är väl därför jag sparar på "småpryttlar"... bra att ha... rotfl.gif rotfl.gif

CITAT (Malin_MeL @ 08-11-2009, 19:19) *
När jag var liten hade jag en kompis vars familj var väldigt snåla.
När man sov över så fick man ta med sin egen frukost.
De bjöd aldrig på något i den familjen, om vi såg på film där så kunde kompisen sitta med en chipspåse men vi som var där blev inte bjudna. Om vi någon gång fick läsk av föräldrarna så drog de bort betalning för den från kompisens veckopeng.

I vuxenlivet är nog det värsta jag varit med om en gång när jag var student och hade väldigt ont om pengar och jag hade besök av en kompis som jobbade och tjänade riktigt bra. Vi var på kafe, jag tog en kaffe bara för jag hade inga pengar, hon tog en jättemuffins och en latte, sen tyckte hon vi skulle dela jämt på notan.

Det är inte snålhet...Det är ren oförskämdhet...
*Stintan*
CITAT (titti49zon6 @ 08-11-2009, 19:13) *
Jisses vad många loppislådor jag skulle ha om jag nu orkar sortera allt rotfl.gif

Jag blev ganska irriterad på en kurskamrat (sykurs) förra veckan. Vi skulle samla till 20:- till kaffekassan men hon ville inte ge något eftersom hon dricker te och det hade jag redan köpt in.......hrmmm jag har ju naturligtvis inte betalt något för tepåsarna g.gif
Snål är man när man lever på andra


Loppisgrejer behöver man inte ens sortera ju giggle.gif
Jag skulle inte ens våga tala om hur många lådor jag har. Ibland förärar jag något av barnen en låda och på så sätt brukar jag bli av med den åtminstone ett tag fast rätt som det är kan den ha återuppstått i förrådet. angel_not.gif
blomkronan
Höjden av snålhet är väll ändå att köra 10 mil för potatisen bara kosta 98 öre där!!!.....mot 2,50 "hemma" och bara köpa 10 kg!!!! slap.gif

och som tidigare sagt att köpa något på rean som man egentligen värken ville ha eller behövde!!!
Det kan jag ju erkänna att jag gjort ett antal gånger... köpt "bra ha" saker som jag sen inte använt!!!
MEN....Då är man DUM!! inte snål!!! blush.gif giggle.gif


CITAT (Malin_MeL @ 08-11-2009, 19:19) *
När jag var liten hade jag en kompis vars familj var väldigt snåla.
När man sov över så fick man ta med sin egen frukost.
De bjöd aldrig på något i den familjen, om vi såg på film där så kunde kompisen sitta med en chipspåse men vi som var där blev inte bjudna. Om vi någon gång fick läsk av föräldrarna så drog de bort betalning för den från kompisens veckopeng.

I vuxenlivet är nog det värsta jag varit med om en gång när jag var student och hade väldigt ont om pengar och jag hade besök av en kompis som jobbade och tjänade riktigt bra. Vi var på kafe, jag tog en kaffe bara för jag hade inga pengar, hon tog en jättemuffins och en latte, sen tyckte hon vi skulle dela jämt på notan.

w00t.gif no.gif
Biggan_
Höjden av snålhet måste väl vara att sitta och vänta på att parkeringstiden på bilen skall gå ut!
Aqvakul
CITAT (Biggan_ @ 08-11-2009, 20:16) *
Höjden av snålhet måste väl vara att sitta och vänta på att parkeringstiden på bilen skall gå ut!

a0a.gif rotfl.gif a0a.gif
Rose
CITAT (Biggan_ @ 08-11-2009, 20:16) *
Höjden av snålhet måste väl vara att sitta och vänta på att parkeringstiden på bilen skall gå ut!
a0a.gif
pejori
CITAT (Biggan_ @ 08-11-2009, 20:16) *
Höjden av snålhet måste väl vara att sitta och vänta på att parkeringstiden på bilen skall gå ut!



Ja... rotfl.gif
Eller passa på att duscha när man pissar i motvind giggle.gif
Sussie F-Flower
CITAT (pejori @ 08-11-2009, 20:20) *
Ja... rotfl.gif
Eller passa på att duscha när man pissar i motvind giggle.gif



-Sicken galenpanna...! rotfl.gif
Myosotis
CITAT (Malin_MeL @ 08-11-2009, 19:19) *
När jag var liten hade jag en kompis vars familj var väldigt snåla.
När man sov över så fick man ta med sin egen frukost.
De bjöd aldrig på något i den familjen, om vi såg på film där så kunde kompisen sitta med en chipspåse men vi som var där blev inte bjudna. Om vi någon gång fick läsk av föräldrarna så drog de bort betalning för den från kompisens veckopeng.

I vuxenlivet är nog det värsta jag varit med om en gång när jag var student och hade väldigt ont om pengar och jag hade besök av en kompis som jobbade och tjänade riktigt bra. Vi var på kafe, jag tog en kaffe bara för jag hade inga pengar, hon tog en jättemuffins och en latte, sen tyckte hon vi skulle dela jämt på notan.

fear.gif

CITAT (Biggan_ @ 08-11-2009, 20:16) *
Höjden av snålhet måste väl vara att sitta och vänta på att parkeringstiden på bilen skall gå ut!

Ja! Tack för tipset! Nu vet jag hur jag kan spara pengar! a0a.gif
blomkronan
CITAT (Biggan_ @ 08-11-2009, 20:16) *
Höjden av snålhet måste väl vara att sitta och vänta på att parkeringstiden på bilen skall gå ut!

rotfl.gif rotfl.gif där slog du huvudet på spiken (mitt i prick) tummenupp.gif
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 08-11-2009, 18:32) *
Det värsta tycker jag är när folk är dumsnåla. T.ex. klipper ut rabattkuponger och kör 6 mil t o r till en affär för att få en vara som i närbutiken kostar 25:- fem kronor billigare. Eller dom som handlar grejer på rea dom inte behöver och aldrig skulle köpt annars och sen säger att dom sparat mellanskillanden. wacko.gif


wacko.gif
Dumt så att klockorna stannar.
Rabattkuponger har jag inget emot. Men då ska de hänga i affären vid den varan man ändå ska köpa. Aldrig att jag sitter och åker till en affär flera mil härifrån bara för att jag har fått en kupong i brevlådan wacko.gif Sen var det någon som envisades med att sitta och åka flera mil till Farsta torg för att morötterna var 1 kr billigare per kilo där än på ICA sleeping.gif

CITAT (Malin_MeL @ 08-11-2009, 19:19) *
När jag var liten hade jag en kompis vars familj var väldigt snåla.
När man sov över så fick man ta med sin egen frukost.
De bjöd aldrig på något i den familjen, om vi såg på film där så kunde kompisen sitta med en chipspåse men vi som var där blev inte bjudna. Om vi någon gång fick läsk av föräldrarna så drog de bort betalning för den från kompisens veckopeng.

I vuxenlivet är nog det värsta jag varit med om en gång när jag var student och hade väldigt ont om pengar och jag hade besök av en kompis som jobbade och tjänade riktigt bra. Vi var på kafe, jag tog en kaffe bara för jag hade inga pengar, hon tog en jättemuffins och en latte, sen tyckte hon vi skulle dela jämt på notan.

Men.. Näää! Fy så fräckt sick.gif Man kan undra om vi hade samma kompis när vi var små. Där fick man bara lukta på maten eller godiset eller vad det nu var....
skogstroll
en pojkvän till mig hade en pappa som var väldigt snål. när jag sov över en gång så lyssnade han vid badrumsdörren så jag inte spolade vatten samtidigt som jag tvålade in mig och att jag inte spolade vatten när jag borstade tänderna. Så stod han utanför och gormade att jag skulle spara vatten... gubbe....
Rose
I en familj jag vet bestämde mannen att man inte fick spola på toa när man kissat utan man skulle vänta tills man gått flera gånger eller gjort det andra.....
pejori
Vatten ja... tummenupp.gif
Min gamle svärfar hade en utmärkt idé om hur man sparar vatten.
Man spolade bara när man skitit, inte annars.... wacko.gif
fling
Mina föräldrar håller starkt på principen att man aldrig får slänga mat. Inge fel i det men när alla är mätta och det ändå är lite mat kvar (men för lite för att göra sig besväret att lägga in i kylskåpet) då skall man trycka i sig det sista trots att man är proppmätt. Till saken hör att de är båda överviktiga och har diverse hälsoproblem som diabetes och högt blodtryck. Hellre äta ihjäl sig än att slänga alltså, för det finns ju folk som svälter. duh.gif
Aqvakul
CITAT (fling @ 09-11-2009, 11:50) *
Mina föräldrar håller starkt på principen att man aldrig får slänga mat. Inge fel i det men när alla är mätta och det ändå är lite mat kvar (men för lite för att göra sig besväret att lägga in i kylskåpet) då skall man trycka i sig det sista trots att man är proppmätt. Till saken hör att de är båda överviktiga och har diverse hälsoproblem som diabetes och högt blodtryck. Hellre äta ihjäl sig än att slänga alltså, för det finns ju folk som svälter. duh.gif

Det känner jag igen hemifrån - fast jag brukar ursäkta det med att mina föräldrar både upplevde fattigdom under depressionen på 30-talet och matransoneringen under och efter kriget. Mat blev nästan heligt för dem....
skogstroll
det kan ju vara förståeligt kanske om man själv varit med om fattigdom och elände. Själv äter jag "som en fågel" så jag skulle nog få dåndimpen om jag var tvungen att proppa i mig fast jag var mätt rolleyes.gif
Solstorm
Snåla på vatten till spolningen har jag varit med om många gånger. I mitt hem sinade nästan brunnen torra somrar och vi fick ransonera vattnet. Man ville ju att det skulle räcka till att köra tvättmaskinen ibland också. Visst heter det att snåla men det var ju inte självvalt. Har gjort likadant här vid långa strömavbrott. När det tryter på det upptappade vattnet i badkaret och man får hinka upp vatten från brunnen och bära in så känns det inte så himla viktigt att spola vid varje pinkning.

Nu har jag en brunn som är omöjlig att tömma och jag kan slösa hur mycket som helst, det känns underbart, fast då gäller det att det inte är strömavbrott förstås.

Något som jag har svårt att förstå är när människor går omkring och fryser i sina hem. Jag är frusen av mig och vill absolut ha det varmt inne. Jag har nästan alltid tröja på mig inne ändå vill jag alltid ha 23 grader inne. Många människor föredrar ju att ha det svalare men jag kan inte förstå de människor som går omkring och huttrar i sina hem. När jag blir gammal så vill jag inte tänka bakåt på att jag har levt mitt liv frysande.
Bee
Jag har en väninna som bor i en annan stad och som är otroligt snål. Ibland ringer hon mig till jobbet (hon är pensionerad och har ingen känsla för att jag har ett jobb att sköta, hon kan prata läänge) och ber alltid att jag skall ringa tillbaka! Det händer att hon ringer hem också från sin mobil och ber att jag ringer tillbaka "för det är så dyrt med mobiltelefonen" !
Några gånger om året kommer hon på helgbesök fre-sön med fullpension. Själv bjuder hon inte på en enda kopp kaffe.
Hon är duktig på att pruta i affärer och köper aldrig till fullpris.
Men hon har fått ihop en miljon på sparkontot!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon