Full version: Bra vitlökspress
Christa
Vi hade först en vitlökspress av aluminium men min sambo oroade sig för att oxiden skulle komma i maten.

Då köpte vi en rostfri men den är helt oduglig trots att den var ganska dyr. Jag orkar knappt pressa med den utan min sambo får ta vid om det är en stor klyfta. Den verkar också angripas av vitlökssaften.

Vi skulle vilja ha en lättanvänd och lättdiskad vitlökspress som inte ger ifrån sig några oönskade ämnen.
MariaS
Enklast är väl att lägga knivbladet på sidan och klämma till klyftan under knivbladet, sen hackar man lite grann i det som är kvar. Då får man samtidigt ut mer smak också.
KRT
En vitlökskavel/vitlökskross kanske?
http://www.lyckasmedmat.se/product_info.ph...012e1cf69ac9197
c.fred
Vi har bl.a. ett rivjärn från Microplane som är att rekommendera.
http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr...&cat_id=119
Vill man inte ha ett rivjärn så tycker jag att den traditionella vitlökspressen i aluminium är den bästa. Tror inte man behöver oroa sig för oxid.


Nauti
Jag har en gammal halvantik vitlökpress i järn som fungerar jättebra. Alla nya jag testat är urkassa. Hälften åker ut bakvägen och tar man in för mycket så går de sönder och har sig sad.gif
Eva i Skåne
Ikeas vitlökspress är bra. Inget kommer ut på sidorna och den är lätt att diska, tål även maskindisk vilket inte aluminiumpressar mår bra av.

Även Tupperware har en riktigt bra vitlökspress som man öppnar helt för att lätt kunna diska. Dock är den dyr! som alla andra TW-produkter.
pejori
Jag har både en tuppeware och en i alu,
Alu. helt klart bäst. tummenupp.gif
tuppeware lätt att diska men jättetrög att klämma ihop. thumbdown.gif

Får införskaffa en IKEA och testa den.
netaave
Har en rostfri fyrkantig med uttagbar pressdel och rejäla handtag i plast, gör den otroligt enkel att rengöra och tror jag köpt den på Ica för några år sen.
Anma
Jag har haft flera olika, men numer hackar jag vitlöken eller lägger i den hel klyfta i maten. Gott.
Chamomille
Jag rekommenderar ett litet rivjärn. Tar några sekunder längre men ack så lätt att diska yes.gif
skogstroll
jag håller med Chamomille jag pressar inte längre (tycker det blir för stark smak) utan river istället på järn smile.gif
Nauti
CITAT (Chamomille @ 07-11-2009, 03:10) *
Jag rekommenderar ett litet rivjärn. Tar några sekunder längre men ack så lätt att diska yes.gif
En vitlökspress behöver man ju inte ens diska? Det är bara att plocka av det som sitter fast på pressgrejen och skölja. Att diska rivjärn tycker jag är ganska bökigt däremot tongue.gif
andersen
Jag lägger köttyxan på vitlöken och trycker ett par gånger med handflatan på yxan=vitlöken är presad, hackar lite med kniv.
*Stintan*
Vitlökspressen jag har är i aluminium men den är en av alla onödighetsprylar som finns i mina kökslådor för jag använder den aldrig. Hackar alltid med kniv.
Christa
Tack för alla svar smile.gif

När det gäller att hacka så funkar det nog inte för vårt ändamål. Vi brukar göra vitlöksvatten. Dvs vi pressar vitlök i ett glas vatten och låter den dra en stund. Sedan silar vi av och dricker. Det är ju nyttigt med rå vitlök men väldigt stark för magen. Löst i vatten går det dock bra och det kan rekommenderas att gurgla sig med också vid förkylning.

När det gäller att riva på järn så är det så att vi köpt vitlök av en odlare och klyftorna är så pyttesmå så det skulle nog bli svårt. Det är dock en himmelsvid skillnad på smak i jämförelse med den man köper i affären. Hade jag bara haft plats så hade jag odlat egen.

Om man vill ha pressad eller hackad vitlök beror ju också på vad man skall använda den till.

Den där IKEA-pressen låter intressant, skall kolla på den. Den från ICA kan också vara något om man nu hittar den.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 07-11-2009, 09:45) *
Tack för alla svar smile.gif

När det gäller att hacka så funkar det nog inte för vårt ändamål. Vi brukar göra vitlöksvatten. Dvs vi pressar vitlök i ett glas vatten och låter den dra en stund. Sedan silar vi av och dricker. Det är ju nyttigt med rå vitlök men väldigt stark för magen. Löst i vatten går det dock bra och det kan rekommenderas att gurgla sig med också vid förkylning.

När det gäller att riva på järn så är det så att vi köpt vitlök av en odlare och klyftorna är så pyttesmå så det skulle nog bli svårt. Det är dock en himmelsvid skillnad på smak i jämförelse med den man köper i affären. Hade jag bara haft plats så hade jag odlat egen.

Om man vill ha pressad eller hackad vitlök beror ju också på vad man skall använda den till.

Den där IKEA-pressen låter intressant, skall kolla på den. Den från ICA kan också vara något om man nu hittar den.


Dricker härligt gott vitlökste varje dag. Hackar vitlök och häller på hett vatten, låter dra en stund och tar i lite mjölk eller grädde. En sockerbit i för den som vill. De små vitlöksbitarna äter man såklart upp. Jag har aldrig märkt att vitlök skulle vara för starkt för min känsliga mage och jag äter myyycke vitlök men det är nog olika hur man klarar det.
Blomstertanten
oj, vad jag har letat nu wacko.gif Men till slut hittade jag den !!!
En bekant har en vitlökspress som är otroligt bra , men jag hade ingen aning om var den är köpt eller vilket märke.
Man kan pressa upp till 6 klyftor samtidigt ( den pressar i flera steg, med utväxling eller nåt ), den är lätt att göra rent ( man tar bara bort delen med hålen i och gör rent med diskborste ).
Hoppas nu att det verkligen är rätt jag hittat här Vitlökspress
Eva i Skåne
CITAT (pejori @ 06-11-2009, 23:31) *
tuppeware lätt att diska men jättetrög att klämma ihop. thumbdown.gif



Jag tror du använder den fel unsure.gif Du ska inte klämma om den yttre delen av det handtag som har öppet i mitten. Om du klämmer om det smala handtaget och den inre delen av det andra är det lätt att trycka.
Svårt att förklara, men ta fram den och titta så hoppas jag det är begripligt.
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 07-11-2009, 12:41) *
Jag tror du använder den fel unsure.gif Du ska inte klämma om den yttre delen av det handtag som har öppet i mitten. Om du klämmer om det smala handtaget och den inre delen av det andra är det lätt att trycka.
Svårt att förklara, men ta fram den och titta så hoppas jag det är begripligt.

Det där lät faktiskt lite halvsnuskigt... blush.gif

Jag använder pressad vitlök ofta och har en sån här men har inte funderat på om den är nyttig eller farlig att förtära...

Nauti
-
Blomstertanten
CITAT (Berith @ 07-11-2009, 13:09) *
Det där lät faktiskt lite halvsnuskigt... blush.gif

Jag använder pressad vitlök ofta och har en sån här men har inte funderat på om den är nyttig eller farlig att förtära...


Den är nog lite hårdsmällt ! tongue.gif
pejori
CITAT (Eva i Skåne @ 07-11-2009, 12:41) *
Jag tror du använder den fel unsure.gif Du ska inte klämma om den yttre delen av det handtag som har öppet i mitten. Om du klämmer om det smala handtaget och den inre delen av det andra är det lätt att trycka.
Svårt att förklara, men ta fram den och titta så hoppas jag det är begripligt.



Jag begriper.... kompiskram.gif
Håller rätt, men "fjädern" är trög, så det går åt mycket kraft.
Nu är den bara använd ett fåtal gånger, så den blir kanske lättare att "klämma på" med lite slitage... giggle.gif

CITAT (Berith @ 07-11-2009, 13:09) *
Det där lät faktiskt lite halvsnuskigt... blush.gif

Jag använder pressad vitlök ofta och har en sån här men har inte funderat på om den är nyttig eller farlig att förtära...



En sån är det jag har också!!!! lätt att klämma på och man behöver bara se upp med diskmaskinen... tummenupp.gif
Myosotis
En sån har jag också, tycker att den är jättebra. Är det den som är av aluminium och kanske farlig?
Det finns en vit plastgrej med piggar för att rengöra pressen och den har gått sönder, jag har försökt överallt att få köpa en ny, men det får man inte, den säljs bara tillsammans med en ny vitlökspress. Sånt är så irriterande, tror de att plast ska hålla lika länge som pressen av metall?!
*Stintan*
Varför skulle en hushållspryl i aluminium vara farlig om den sköts på rätt sätt?
Aqvakul
[quote name='Berith' date='07-11-2009, 13:09' post='1115913']


Vi har haft två sådana sen 1973 och de fungerar än...
pejori
CITAT (Myosotis @ 08-11-2009, 13:43) *
En sån har jag också, tycker att den är jättebra. Är det den som är av aluminium och kanske farlig?
Det finns en vit plastgrej med piggar för att rengöra pressen och den har gått sönder, jag har försökt överallt att få köpa en ny, men det får man inte, den säljs bara tillsammans med en ny vitlökspress. Sånt är så irriterande, tror de att plast ska hålla lika länge som pressen av metall?!


Den är inte farlig.
Men den oxiderar i diskmaskinen. tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (pejori @ 08-11-2009, 15:22) *
Den är inte farlig.

Så bra smile.gif
netaave
CITAT (netaave @ 07-11-2009, 00:59) *
Har en rostfri fyrkantig med uttagbar pressdel och rejäla handtag i plast, gör den otroligt enkel att rengöra och tror jag köpt den på Ica för några år sen.


Det är bara insatsen och själva pressplattan som är rostfri i min upptäckte vi just [attachment=44124:IMGP7297.JPG]
men insatsen är otroligt lätt att lyfta ur och göra ren innan disk.

[quote name='netaave' post='1116671' date='08-11-2009, 16:51']quote]

[attachment=44125:IMGP7295.JPG]
Berith
CITAT (pejori @ 08-11-2009, 15:22) *
Den är inte farlig.
Men den oxiderar i diskmaskinen. tummenupp.gif

Ok. Här diskas den för hand så då borde det inte vara nån fara alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon