Full version: Tvättnötter.....
Christina i Taxinge~

Såg i omröstningen jag gjorde om inköp på internet att några stycken använder tvättnötter.
Kan nån berätta lite hur det fungerar!?

Jag har hört (eller om jag läste....?) att tvätten inte blir ren med nötter och att den luktar unket. Låter ju inte så kul i mina öron.
Jag förstår att ni som använder tvättnötter tycker nåt annat rolleyes.gif , men behöver ni tvätta med vanligt tvättmedel då & då t ex?
Är det ekonomiskt?
Hur köper man...styckvis/kilovis/hektovis....?
Finns det i vanliga mataffärer?
Finns det olika sorter?
Att det är ekologiskt bra tar jag för givet och det är därför jag är intresserad.

Men jag skulle vilja veta både för- och nackdelar av nån som använder såna här nötter!

Aqvakul
Här finns en lång tråd i ämnet:

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=688406
Christina i Taxinge~
Sorry, men den länken verkar inte funka?!
Jag sökte på tvättnötter innan jag skrev, men då "hängde sig" datorn.....
Rihane
Googla exempelvis på syntetisk mysk som ofta finns i tvättmedel.
Nauti
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 03-11-2009, 17:54) *
Såg i omröstningen jag gjorde om inköp på internet att några stycken använder tvättnötter.
Kan nån berätta lite hur det fungerar!?

Jag har hört (eller om jag läste....?) att tvätten inte blir ren med nötter och att den luktar unket. Låter ju inte så kul i mina öron.
Jag förstår att ni som använder tvättnötter tycker nåt annat rolleyes.gif , men behöver ni tvätta med vanligt tvättmedel då & då t ex?
Är det ekonomiskt?
Hur köper man...styckvis/kilovis/hektovis....?
Finns det i vanliga mataffärer?
Finns det olika sorter?
Att det är ekologiskt bra tar jag för givet och det är därför jag är intresserad.

Men jag skulle vilja veta både för- och nackdelar av nån som använder såna här nötter!
Finns flera trådar här på forumet om tvättnötter.

Jag använder dem, men jag har läst att de inte skall vara så miljövänliga som man först kan tro. Det kan du läsa mer om i någon av trådarna här på forumet.

Min tvätt blir ren, lukten är neutral. Unket luktar det ju av vissa plagg beroende på material och mina gamla kläder kan lukta så när de är blöta av någon anledning när man inte använder sköljmedel, det även om jag kör enbart med vanligt tvättmedel. Men man kan använda sköljmedel som vanligt eller eteriska oljor. Jag kör med en eterisk olja som jag blandar ut i vatten och använder som vanligt sköljmedel.

Jag tvättar aldrig med vanligt tvättmedel.

De kostar inte särskilt mycket och de räcker länge så jag skulle påstå att det är ekonomiskt tongue.gif

Jag köper mina per hekto på en affär i centrum, har inte sett det i någon vanlig matvarubutik. Men du kan även beställa via internet som med allting annat.

Har bara sett en sort.

Om det är ekologiskt och bra vågar jag inte påstå. Men det känns så, mer har jag inte att bygga det på, dock vet jag ju att vanligt tvättmedel inte är det så det känns som ett bättre alternativ. Jag skulle gärna vilja veta mer om det men det finns inte mycket att läsa om ämnet som jag hittat.
Christina i Taxinge~
OK - nu har jag äntligen hittat de gamla trådarna om dessa nötter.

Jag kommer nog att beställa för att se hur de fungerar.

Eva i Höga
Jag använder endast tvättnötter numera men det tog ett tag innan jag accepterade att det är lika bra som tvättmedel. Så i början varvade jag med tvättnötter och tvättmedel. Men jag ser att hårt smutsad tvätt blir ren och även gamla fläckar som varit tvättade tidigare med vanligt tvättmedel går bort. Tvätten blir mjuk utan sköljmedel. I vittvätten tillsätter jag lite bakpulver men det gör jag bara för att någon sagt att man kan göra det för att tvätten ska bli vitare. Och visst blir den vit. Dessutom är det betydligt billigare med nötterna. Så tycker jag!
Christina i Taxinge~
Det låter bra, Eva!
Jag beställde 500g igår..... smile.gif

Tack för info till alla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon