gladepetter
Till höstens begivenhet i Floda, nåja för mig iallafall, så startar jag mitt lilla drömbygge av en klassisk lepagehäck. Har funderat och funderat och fått tips av några av våra äldre pomologer och nu sätter jag igång! De blir med äppelsorterna: Laxton Suberb, Queen, Stor klar Astrakan, Leckö Astrakan, Valldaäpplet, Grenadier, Amorosa och alla på A 2 grundstam. Den skall få bli ca två meter hög och fyra våningar hög. Alla "spön" exklusive Leckö astrakan kommer från pomologen Rolf Eskilsson i Fjärås. Ni som vill ha lite andra sorters äppelträn kan med fördel kontakta Julita genbank. De har "spön" till försäljning för ca 300 kr/st. Eskilsson själv i Fjärås har över 200 fruktträn i sin egen odling. Skall ta kort när så tiden lider.

"Vill du bli lycklig en dag sup dig full, vill du bli lycklig något år gift dig men vill du bli lycklig hela livet så anlägg en trädgård". Det sista håller min fru inte riktigt med om men......
anne-li i olofstorp
Jag har ett gammalt äppleträd på min tomt, ett Stenbock. Vill du ha skott är du välkommen att höra av dig.
Det har vuxit här i säkert 50 år och börjar bli lite risigt. Vet att det inte är det vanligaste äpplet man kan hitta idag, men trots det är det Värmlands landskapsäpple.....
Och Olofstorp är ju nästan lite tuffare än Floda klimatmässigt, i alla fall här uppe i bergen.....
Anne-Li
gladepetter
Tackar för erbjudandet. Återkommer till dig under sommaren. Jag har några A 2 grundstammar som jag kan okulera till sommaren. Visst Olofstorp kan vara något kallare beroende hur högt du bor.
Thé
Kostar ett spö verkligen 300 kronor? Samma som ett träd med några år på nacken?
gladepetter
Mellan 200-300 kronor. Dyrt? Nej tvärtom tycker jag. Dessa är ju inte gjorda i massproduktion utan av duktiga privatpersoner. Gediget hantverk enligt min enkla talan. Mitt Leckö Astrakan gick på 200 kr och köptes från Vassbo i Dalarna. Jag vet inte var spön kostar om du frågar din trädgårdshandel. På Blomsterlandet där jag bor visste de inte vad en Lepagehäck vad för något och vad ett spö är...men det hade jag å andra sidan inte räknat med. Helt ok med tanke på lite mer ovanliga sorter och en Lepagehäck kan jag ju knappt börja med ett tvåårs träd eller äldre...Allt är relativt!
Malus
Det var många spännande sorter på en gång - vad är det för växtzon du befinner dig i? Har du själv haft möjlighet att smaka alla sorterna?

Leckö Astrakan och även Amorosa tycker jag själv är riktigt fina äpplen.

Ser fram emot att se lite bilder framöver - när de sitter i marken, när första bladen är som musöron, när det grönskar för fullt och när dy ympar ihop till första våningen...

Ett spännande projekt!
gladepetter
Vår växtzon i Floda kan vara beroende på var man bor. Jag ligger nog mer åt zon 2 än åt 3 med dagens klimatförändring. Leckö Astrakan smakade jag av när jag och goda vänner besökte Lyckans Äpple, som är en nystartad äppelodling utanför Borås. Ett gott äpple från mina västgöta trakter! De övriga har jag fått beskrivna av Rolf Eskilsson (känd pomolog i Västsverige). Några av äpplena är väl egentligen lite för tunga för en lepagehäck....men strunt samma. Jag får binda upp allt ordentligt. Jag vill ha lite annorlunda sorter pga mångfalden. Jag är dock ute efter sorten Beauty of Kent och sedan får vår "fruktodling" vara slut. Men ett äpple som är gott, enligt mitt tycke, är den tjeckiska sorten Rubinola. Aroma i all ära men Rubinola är ett otroligt krispigt, sött och fint dessertäpple. Visst...kort kommer så småningom på min hemsida....
fling
Jag vet inte heller vad en lepagehäck är... confused.gif Vad är det ?
Aqvakul
[attachment=44269:Spalje7.jpg]

Lepagehäck
Behöver inte någon spaljé för sin uppbyggnad. Ettårsförädlinger med en meters avstånd och i 45 graders vinkel.
Max höjd 2 meter. Gallring och beskärning samma som spaljéträd
gladepetter
Den bild du visar är två futtiga bågar...jag skall ha fyra bågar hög dvs ca 2 meter hög,10 meter lång och 1 meter bred. Gör detta utan stöttning och chansa att hösten ej ger stormar, lycka till! Jag har pratat med de pomologer som har mer bågar än den bild du visar. Jag vill inte chansa. Vissa av dem har kraftig ståltråd för att få en bättre form...jag har fått bra erfarenhetsråd av dem som har detta och jag litar på dem. Se Pomologen nr 1 2009 så ser du hur en äppelhäck med fyra våningar ser ut....den är grann och fin.
gladepetter
Långt till våren men här kommer lite bilder från min Lepagehäck (äppelhäck). Det skall bli spännande och se hur den utvecklas och få beskära träden på lite annorlunda sätt. Lepagehäcken är ju perfekt för alla Er med små tomter.



http://peter.glader.dinstudio.se/gallery_30.html
Jan Lindgren
Hej!
Lepagehäcken är mycket trevlig men kräver en hel del beskärning därför använder jag B9 till underlag och spänner trådar för att binda upp träden. Jag skulle inte orka beskära alla våra äppelträd på ett bra sätt om vi hade lepagehäckar. Jag funderar dock på att göra några meter lepagehäck för att demonstrera tekniken. Jag har en massa spön på A2 stående i lagården som jag kan använda. Vi har nu planterat 160 olika sorter av äpplen. Nya smaker varje år under en lång tid.
MVH
Jan Lindgren
gladepetter
CITAT (Jan Lindgren @ 31-12-2009, 15:39) *
Hej!
Lepagehäcken är mycket trevlig men kräver en hel del beskärning därför använder jag B9 till underlag och spänner trådar för att binda upp träden. Jag skulle inte orka beskära alla våra äppelträd på ett bra sätt om vi hade lepagehäckar. Jag funderar dock på att göra några meter lepagehäck för att demonstrera tekniken. Jag har en massa spön på A2 stående i lagården som jag kan använda. Vi har nu planterat 160 olika sorter av äpplen. Nya smaker varje år under en lång tid.
MVH
Jan Lindgren


Funderade också på B9 men det blev A 2. Håkan Svensson på Julita ansåg att A 2 är något bättre än B 9 pga formens karaktär på häcken. Trådar för att binda upp träden har jag också fått rådet att göra. Nu har jag inte så många trän som du...ca 14 stycken. Men det är kul när man får tag på andra sorter än de som man köper ute i butikerna. Där är mångfalden sämre. Vilken sort har du som är ovanlig? Jag är ute efter Beauty of Kent men nu har jag fruktträd så det räcker...tror jag. Jag bor hyffsat nära Fjärås och där har du en erkänt duktig pomolog, Rolf Eskilsson, som har över 200 fruktträn på sina marker. De sorter som jag har i min häck är väl något för stora kan jag tro. Jag är nog ensam i Lerums kommun med en lepagehäck?
Ezereht
Växer B9 långsammare än A2 ?

Det blir ett rysligt beskärningsarbete smile.gif Men vackert kan det bli minsann, hoppas du fortsätter fota!
gladepetter
B 9= Budakowski 9. Kommer från Ryssland.

Fördelar med B 9? Info från Mobackes. De börjar bära frukt redan efter 2-3 år efter planteringen. Trädet växer något svagare än på grundstam M 26 (som växer svagare än A2). Har den bästa vinterhärdigheten av alla på marknaden förekommande grundstammar. Trädet slutar växa tidig på hösten, därför hinner grenarna och knopparna avmogna ordentligt. Aroma på B 9 t.ex. klarar sig utmärkt i zon 6. Planteringsyta på 6-8 m2 per träd, beroende på sort och jordmån.

Jo, jag var inne på B 9 men i och med att det blir en tuff hantering av grenar och andra böjningar så ansåg Håkan Svensson på Julita att A 2 är att föredra. Visst...beskärning blir det men det är min terapi när jag träffar så mycket människor i mitt arbete. Då är det skönt att slippa prata! naughty.gif

Nu är det så mycket snö i Floda så jag har svårt att se min lepage.....men några fina kort kommer lite senare!
eugenia
Grattis till ditt lepageprojekt! Jag har äpple på B9, men inte har de några 6-8 kvadrat. De är planterade i en rad med en meters mellanrum och tanken är att de ska bilda en slags häck. Svårt det där med att vilja få plats med många sorter.

Jag tänkte på det här med lepageteknik. Binder man alltså grenarna intill varandra? Det skulle inte vara möjligt att s.a skarvympa ihop grenarna så att de växer ihop? g.gif
gladepetter
I tidningen Pomologen från 2009 nr 1 har du ett fint reportage kring Lepagehäck. Där får du tips som är nyttiga och bra. Kontakta www.svepom.se
Cilla
Vad kul att få följa, Petter!

Jag har också valt A2 i olika typer av häckar och spaljerade äppelträd, också en lepage (som jag inte äger själv). Jag började med B9 men de var för svagväxande tyckte jag och dessutom känsliga för att bli böjda (topparna dog).

Päron i spaljé och häck har ju alltid satts med sin starkväxande grundstam och visst måste de liksom andra trädhäckar som man håller till 10% av deras egentliga storlek beskäras, men så småningom kan man ju göra det med elsax.

På mina kurser visar jag frukthäckar i bild i olika åldrar, och de äldsta är 60 år gamla päronhäckar (rak spaljé) som beskärs lätt med elsax två gånger per år och som bara är 45 cm breda. Och fruktbärande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon