Full version: Diverse frö
Maggan H
Nu har jag handlat på Tradera igen angel_not.gif och önskar såråd om följande:

PINELLIA TERNATA-LITEN SVANSKALLA

DACTYLORHIZA MAJALIS-MAJNYCKLAR

ANEMONE LEVELLII

JEFFERSONIA DUBIA-BLÅ PRESIDENTSIPPA

HELLEBORUS X-HYB-MÖRKRÖD
MariaS
CITAT (Maggan H @ 26-10-2009, 19:46) *
Nu har jag handlat på Tradera igen angel_not.gif och önskar såråd om följande:

PINELLIA TERNATA-LITEN SVANSKALLA

DACTYLORHIZA MAJALIS-MAJNYCKLAR

ANEMONE LEVELLII

JEFFERSONIA DUBIA-BLÅ PRESIDENTSIPPA

HELLEBORUS X-HYB-MÖRKRÖD

Pinellian, vill ha rododendronjord och gillar halvskugga, sås i torv nu på hösten.

Dactylorhiza, en orkidé, sås i spagnum eller ogödslad torv. Behöver åtminstone 6v kyla i kylskåp och därefter undervärme.

Anemone, sås till våren som sommarblomma, men den är perenn. Behöver alltså inte kallstratifieras.

Helleborusen bör sås med det snaraste i vanlig såjord.

Jeffersonian. Tuff! Här bör man helst efterlikna skogsjord så långt som möjligt, både till frön och plantor. Helst ska det vara lövskogsjord. Men prova med lite lövblandad torv. Ska kallstratifieras, helst ute.
Eva 33c
CITAT (Maggan H @ 26-10-2009, 19:46) *
Nu har jag handlat på Tradera igen angel_not.gif och önskar såråd om följande:

PINELLIA TERNATA-LITEN SVANSKALLA

DACTYLORHIZA MAJALIS-MAJNYCKLAR

ANEMONE LEVELLII

JEFFERSONIA DUBIA-BLÅ PRESIDENTSIPPA

HELLEBORUS X-HYB-MÖRKRÖD


Jag ska förmedla vad jag vet/tror:

Pinellia har jag sått, fast en annan art, P tripartita. De såddes i maj 2008 och grodde under sommaren . Nu har jag ett "gäng" omskolade i en sålåda, rätt små än.

Dactylorhiza är en orkide med sina speciella svårigheter. Tydligen kan de självså sig rätt bra, men är svåra att så under kontrollerade former. Fröna är små och saknar (enligt vad jag läst) näringsreserver. På STAs forum disskuterade nyligen sådd av dessa. Länk

Anemone levelli är inte svår att så. Jag har sått dem och ställt ut under vintern. Men de kan nog gro utan kallperiod ibland också.

Jeffersonian tillhör de där fröerna som helst inte ska torka innan de sås, alltså sås färska. Om de inte förvarats fuktförpackade sen skörden så är risken stor att de inte gror, men helt uteslutet är det inte. Jag sådde frön från STAs lista i vintras men de har de inte grott än. Men de får en vinter till på sig...

Helleborus har samma problematik, sås de färska gror de jättebra. Har de torkat kan det dröja både en och två vintrar eller så blir det ingenting. Om det är trädgårdsinsamlat frö så får man nog ta det där med "mörkröd" med en nypa salt. Avkommans utseende kan variera. Jag har sått helleborusfrön vid ett flertal tillfällen. Köpte från Impecta ett år tex. Men det blev ingenting. Sen köpte jag fuktförpackade fröer från Gardensnorth och där grodde 100% . Då såddes de ändå så sent som i mitten av april det året, men hann både gro och bli omskolade före vintern.
Lycka till med dina sådder!

CITAT (MariaS @ 26-10-2009, 19:57) *
Anemone, sås till våren som sommarblomma, men den är perenn. Behöver alltså inte kallstratifieras.

Anemone levelli blommar väl knappast första året? I allafall har inte mina gjort det någon gång. De har tvärtom tagit lite tid på sig att utvecklas till fina plantor tycker jag.
Gunilla T
Dactylorhiza trodde inte jag gick att så. De har ingen näring alls i sina frön utan är beroende av ett svampmycel som de lever i symbios men. Där detta mycel finns i jorden förökar de sig. De växer i kalkhaltiga jordar.

Men jag kanske har fel eftersom frön finns till salu...
MariaS
CITAT (Eva 33c @ 26-10-2009, 20:10) *
Anemone levelli blommar väl knappast första året? I allafall har inte mina gjort det någon gång. De har tvärtom tagit lite tid på sig att utvecklas till fina plantor tycker jag.

Nja, det var det väl knappast så jag menade. De är såpass lättsådda och gror såpass fort, att man kan så dem samtidigt som sommarblommorna. Sen kan det ta både ett och två år innan de visar den vackra sidan (blomman) men det är ju en annan historia...

CITAT (Gunilla T @ 26-10-2009, 21:02) *
Dactylorhiza trodde inte jag gick att så. De har ingen näring alls i sina frön utan är beroende av ett svampmycel som de lever i symbios men. Där detta mycel finns i jorden förökar de sig. De växer i kalkhaltiga jordar.

Men jag kanske har fel eftersom frön finns till salu...

Tja, visst går det att sälja självplockade frön från Dactylorhiza, men som du mycket riktigt påpekar är de inte världens enklaste frön att få och gro. Men ibland måste man ju prova....
Eva 33c
CITAT (MariaS @ 26-10-2009, 21:32) *
Nja, det var det väl knappast så jag menade. De är såpass lättsådda och gror såpass fort, att man kan så dem samtidigt som sommarblommorna. Sen kan det ta både ett och två år innan de visar den vackra sidan (blomman) men det är ju en annan historia...

OK, då missuppfattade jag dig. Jag undrade om jag hade gjort något fel... Jag har aldrig provat att så dem "varmt", i såbeskrivningar står det att de "ibland behöver en kallperiod" så jag har tagit det säkra före det osäkra och ställt ut dem. smile.gif
Gunilla T
Jag var och lyssnade på en föreläsning härom veckan om orkidéer och deras förökning. Föreläsare var Svante Malmgen, välkänd orkidéodlare. Därför blev jag så förvånad att någon säljer orkidéfrön.

Här är hans hemsida;

http://www.lidaforsgarden.com/Orchids/svenska.htm
Maggan H
Här blir det något att bita mao; kul, men kanske tycker inte morbror det, han har fått några av fröna... biggrin.gif

Tack för all info!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon