Full version: Spannmål
officinalis
Finns det några sorter som lämpar sig bra i hobbyodling och vad kan man använda för utrustning för tröskning, malning och liknande?
Har också hört att det ska finnas flerårig råg som går att slå varje säsong för skörd.
Någon som vet mer?
Preussen
om du ska tröska liten mängd så får du hugga den, låta den torka och sen slå den. för att få sädeskornen rena från annat mög så kan du alltid kasta upp det i luften och låta vinden ta det som är lättare än kornen. använd lie för att slå.

officinalis
Hur menar du med hugga? är inte hugga och slå med lie samma sak?
Preussen
hugga sän heter det på skånska. slå med lie funkar det oxå.
Jan Lindgren
Hej!
Det pågår ett antal projekt runt om i världen för att få fram perenna spannmål men det torde dröja länge innan man lyckas. Det kan kanske gå snabbare med genmanipulation. Jag har sett fantastiska rågruggar hos folk. Vill du veta lite om odling av gamla rågsorter så ka du nog få tips på alternativ.nu
MVH
Jan Lindgren
officinalis
Var faktiskt en artikel i Odlaren om just äldre sorter som fick mig intresserad.
Gammal råg säger du, får mig att tänka på mjöldryga. Man kanske kan starta en lokal mjöldrygeepedemi. Interaktiv historia! crazy.gif

Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon