Mariann
Inte för att tävla mer för att inte känna mig ensam om att vara tokig unsure.gif men nu har jag slängt in beställning hos Flora Linnea, Cedergrens och Hortogreen, med leverans VÅREN. Best diverse Rosor, perenner, clematisar, caprifolium och denna Pipranka manchuriensis.
Hur långt är det till våren wacko.gif sleep.gif wub.gif Det blir givetvis ett besök till våren på den fina plantskolan (med postorder), Rångedala, för vi bor ju så nära.
Funderar över att ha några Hostor under Ghislaine de Feligonde som blir planterad brevid Viburnum Carlesii "Aurora", kan undra vilka sorter/sort (färg) som kan bli snyggast o storlek. Eller ska jag ha nått annat?
Mariann
Vill bara påpeka att Hortogreen får med allra största säkerhet in till 04 manchuriensis E-planta!
Hannele
Jo, det är du... tongue.gif
Själv ska jag inte göra något trädgårdsaktigt på sex månader...
Mariann
jag visste det sad.gif men kan ändå inte låta bli, det är ju så roligt sleep.gif
Eva Swahn
Inte göra något trädgårdsaktigt på sex månader!

Halleda! Det märks att du inte bor i Skåne. Jag håller fortfarande på!

Idag ska jag lägga de sista plattorna till den nya gången till entrén. Sen ska jag göra snyggt i de angränsande rabatterna, gröfsa med jorden som jag har trampat ner, hämta löv från soptippen och mera tallbar till prydnad. Sen har jag fortfarande några bebisar i barnkammaren som kanske skå få en plats ute på riktigt. Sen ska jag planera kopparlönnen på en permanent plats sen ska jag få upp rötterna till några gamla krypenar och sen ska jag nog flytta kaprifolen vid entrén, den passar inte där och sätta nått annat där och göra några snygga krukor att sätta vid entrén och sen är det väl dags att sätta upp julgrannlåten...

Det är ungefär 10 grader, småregnar lite då och då och sen regnar det på riktigt, men då är man redan blöt och då är det lika bra att fortsätta...

Så håller jag på.

smile.gif

Men jag är också galen!
hustigern
Sex månader, Hannele! Det är i mitten på maj, det.
Nog är det väl vår på Hisingen då? Eller har du flyttat?

/Anneli
kerstin z5-6
Du är inte galen -att beställa rosor är väl fullständigt normalt, som jag ser det i alla fall laugh.gif smile.gif laugh.gif smile.gif laugh.gif smile.gif
Vad värre är så har busk , träd och perennintresset inte minskat ett dugg det heller ....
Kajsa
I mitt huvud är det vår. I dag kom Rockdalas läckra frökatalog
"Plants of Distinction" allt i färg. Full av drömmar.
Och i jan- feb kan man så pelargoner, då känns det genast bättre.
För er som vill beställa katalogen 40 kr. www.rockdala.com
Fuchsia & Pelargon katalogen 2004 också klar.
Cilla
Jag bygger trappor och gräver jordar och sår gräs och har inte börjat mina galenskaper med växtbeställningar ännu. men snart sätter det igång med beställningar av barrotade grundstammar (rötter till äpple och päron) som jag alltid får ett väldans sjå att lagra väl och då blir du mindre ensam som galning Marianne!

Trädgårdsvärlden behöver galningar hela året!
MRLINDELL
Det är aldrig galet! I januari öppnar alla plantskolor med nya sortiment och sässongen drar igång. Snart skall man sätta sina fröer och börja dra fram plantor. Det är bara typ 6-10 veckor dit och då skall alla ha, lika bra att beställa nu. Tänker själv göra så och har faktiskt redan varit ute och beställt tomatfröer mm.
Ingrid på Västkusten
Sex månader Hannele, jag baxnar!

Själv upphörde jagmed att ha trädgård som huvudfritidssyssla för en två veckor sedan, och nu är det mest drömmar på planering. Mars är jag nog ute å skuttar igen. Sådder i Januari/Februari. Nä rast å vila så lite som möjligt!!

Tre månaders vila kanske....med drömmar. Och då räknar jag inte in frösådderna!

galen vaddå? Detta är ju normalt!

Hälsar ingrid med ett skratt!
yla
ja fast i år ska jag när det börja klia i fingrarna hålla mej ett litet tag till eftersom man alltid vill så för tidigt har jag märkt
o så ska jag försöka hålla mej i skinnet o inte tro att jag BEHÖVER jättemånga av varje
för sen får jag ett sjå att hitta platser åt dom
så i år eller det ska väl stå så nästa år då minsann
ska jag ha lärt mej av alla andra års misstag

SÅ DET SÅ

men det kliar i mina fingrar o jag brukar bläddra i mina fröpåsar o ser små krukor stå lite här o där i mina drömmar
fast jaghar nyligen satt två kärnor från min kompis apelsinträd o dom har kommit upp,,,JÄTTEKUL så man får lite jord på fingrarna iallafall

du är inte ensam om att vara lite galen inte här iallafall
Ella
I så fall så har du en till här som är lite smågalen! Jag hoppas innerligt att det fortfarande finns lite lökar och någon tidigblommande klematis kvar på plantskolan här. Nu när äntligen alla spår av ryggskottet är borta!

För övrigt så har jag börjat lägga energin på inneväxterna nu när det är lite trist ute. Jag tänkte att jag ska sälla mig till hoyasamlarna, i måndags så köpte jag en hoya bella och nu har jag aven hittat en planta jag ska ta sticklingar på till våren. En sån som har ihoparullade blad.

Och så håller jag på och möblerar om och skaffar växtbelysning inne. Jag har ju fått mycket sämre med fönster i och med att jag flyttat hit. Betydligt mindre plats för växter överhuvudtaget för den delen så jag får väl satsa på mindre skrymmande sorter.
norrbotten
Halleda...det ger hemlängtan... ohmy.gif

Jag ska ju göra en helt ny trädgård till våren som kommer uniefär i mitten av maj om man har tur huh.gif , men jag planerar och ritar upp trädgården, skickar efter kataloger och kan knappt bärga mej... rolleyes.gif

Jag har i allafall börjat samla på mej pallkragar som ska målas och sen ska jag köpa bord för här ska förgros inne så det lär bli en djungel här i vår... laugh.gif

Så när jag har tängt efter lite så...är jag kanske inte riktigt lika galen, inte än... biggrin.gif
Hannele
"Sex månader, Hannele! Det är i mitten på maj, det.
Nog är det väl vår på Hisingen då?"


Ja, det är vår då - och jag tänker inte göra annat än
sitta på kökstrappan och räkna fjärilar! smile.gif
nilla
Suttit med frölistor halva dan och planerat vårens sådd, så nej då - du är inte ensam om att va galen.
Har också planerat trädgårdssnickerier och ommålning av stugan, det är ju så himla mycket mindre ansträngande att planera än att utföra rolleyes.gif

Gunilla
Sylvia
CITAT (Hannele @ 21-11-2003, 08:42)
Själv ska jag inte göra något trädgårdsaktigt på sex månader...

tongue.gif biggrin.gif laugh.gif Tro't den som vill!!!! Inte jag i alla fall!! Du kommer att krypa där på alla fyra innan du vet ordet av och ska "bara putsa lite" e.d.!
yla
CITAT (Hannele @ 21-11-2003, 18:15)
Ja, det är vår då - och jag tänker inte göra annat än
sitta på kökstrappan och räkna fjärilar! smile.gif

jag tro¨r som Sylvia att du inte alls kommer att bara sitta där men skönt är det säkert att vara i den tron under tiden som det inte går o göra så mycket mer än drömma laugh.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon