Anne-christine
Finns det någon som kan berätta hur man bäst övervintrar fröplantor, ca 10 cm höga,
av Magnolia respektive Clematis.

Anne-Christine
Janne56
Jag skulle också gärna vilja veta, hur man bäst övervintrar en liten fröplanta av Magnolia. Jag har en (tyvärr bara en) fröplanta av Magnolia grandiflora som är 7-8 cm hög. Törs inte ha den i ett ouppvärmt växthus över vintern utan har den i sovrumsfönstret, som står på glänt hela vintern. Vet inte om det är bra.
Alexander-VG-zon3
Magnoliorna skulle jag övervintrat kallt men frostfritt typ +1c +5c. Clematis om den är härdig borde väl klara sig ute ? säkert vet jag inte.

just arten Magnolia Grandiflora är ju städsegröna och vill gärna ha ljust på vintern plus så kan den övervintra i en varmare temp runt +10c +15c.
octachoron
Jag har övervintrat fröplantor av klematis inomhus i rumstemperatur, då måste de stå under extraljus (lysrör).
De klarar kanske en vinter utan att behöva få vintervila. Mycket beror ju också på vilken sorts klematis det är???

Det är dock INTE optimalt att förvara dem i rumstemperatur, helst skulle de nog stå inte alltför kallt men nära fryspunkten under vintern.

Du kan försöka hitta något tips på en bra klematissite
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon