Full version: Prynadsträd,
Silur
Hej igen!

Jag skulle vilja byta plats på en prunus som jag planterade för tre veckor sedan.

Ska jag vänta till våren efter det han blommat, t.ex i majmånda eller är det bättre att göra nu?

Jag tänker mest på att snart fryser marken.


Vad tycker ni?

Tack
pebblelake
Det beror lite på vilken zon du har,men den har inte hunnit rota sig än så välj själv.Jag skulle vänta till våren.
Silur
CITAT (pebblelake @ 19-10-2009, 18:17) *
Det beror lite på vilken zon du har,men den har inte hunnit rota sig än så välj själv.Jag skulle vänta till våren.



Tack för svaret!

Zon 2 har vi.

Tack igen
Bassam
hej
Om plantering är bättre om man gör på våren under Mars månad.
H: Bassam
Silur
CITAT (Bassam @ 19-10-2009, 19:26) *
hej
Om plantering är bättre om man gör på våren under Mars månad.
H: Bassam



Hej Bassam!

Varför just under mars månad? Är det inte tjäle i marken? och frost på nätterna?

Går det bra att plantera så fort tjälen har gått ur marken eller bör man vänta ytterligare en tid?
Bör man vänta tills det inte har varit frost på några dagar?
Zetter
Ja hade väntat till våren hade hittat hit igen till vårt avlånga land. Glöm inte att få med hela roten klumpen. Glöm ej att vattna om det blir en varm vår samt om det blir en het sommar
Davidia
Jag ska vara lite våghalsig och gå mot strömmen...

Om det bara var tre veckor sedan du planterade trädet, och har hittat en bättre plats, så tror jag att du kan plantera om det nu. Visserligen växer rötterna på ganska bra nu under hösten, men på våren, speciellt i samband med knoppsvällning och utslag, kan trädet vara så oerhört känsligt för torka. Jag hade nog hellre haft ett träd etablerat på en och samma punkt under våren.

Det hade varit annorlunda om du planterat i augusti, men om det nu bara var i början på oktober tror jag faktiskt inte det gör någon större skillnad om du planterar om det nu.

Som en generell regel kan man säga att träd (och även andra växter) mår bäst av att flyttas när de är i vila=saknar blad. Det är helt upp till dig själv när du vill göra omplanteringar. Jag föredrar ofta hösten eftersom det vanligtvis är blötare, och man slipper en massa extra vattning.
Bassam
Hej
Du har rätt så fort tjälen har gått ur marken , på våren är växter mycket aktiva så de kan bilda bra rötter som behöver, man ska bara ge bra vatten för att flytta risken från vårsolen.
H: Bassam
Aqvakul
CITAT (Davidia @ 20-10-2009, 08:30) *
Som en generell regel kan man säga att träd (och även andra växter) mår bäst av att flyttas när de är i vila=saknar blad. Det är helt upp till dig själv när du vill göra omplanteringar. Jag föredrar ofta hösten eftersom det vanligtvis är blötare, och man slipper en massa extra vattning.


Instämmer!
Alexander-VG-zon3
generellt sätt är svårt att säga om växter ska flyttas under hösten eller våren, en del är såpass känsliga för vintern att det är bara vårplantering som gäller.

dock planteringen eller flyttning av växter görs bäst när det är fuktig och svalt (i jorden och i luften). sommaren är värsta och kan göra så att växterna torkar ihjäl även med extra vattning. och som redan skrivits kan det vara bra om den är i vila. då om det är en lövfälladen så är den utan blad och grenarna är förvedade. är den i full tillväxt så är där massor av skott som är känsliga plus en hög bladmassa är försörja med vatten.


Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon