Full version: Storm
zaaritha
Jag hatar när det stormar!
netaave
Håller med smile.gif skickar en tröstekram i natten smiley_small_hug.gif
herkules
jag avskyr också storm och hård blåst, får alltid världens huvudvärk då thumbdown.gif
RitRat
Jag drabbades av storm flera gånger i sommar. Jag har ett stort Rusta-plastväxthus som är ökänt just för att det är känsligt för vindar.

På sommaren blåste plasten av några gånger, trots att jag hade stora lättbetongblock runt hela nederkanten. Sen fäste jag plasten i stommen genom att förstärka lite med silvertejp, och göra hål och knyta runt rören i hörnen.

Men i en höststorm blåste hela härligheten omkull. Inte kul. Jag vet inte om jag orkar ta dessa risker igen.

Alltså avskyr jag storm!!
storm
Hmm! confused.gif giggle.gif
Alexander-VG-zon3
och jag älskar storm flirting.gif

jag är tvärtom jag gillar när det stormar och är ''hårt väder''.
Alba
En rejäl storm på hösten då elen försvinner kan vara liiiiite otäckt tycker jag.
Alexander-VG-zon3
jag vill gärna uppleva lite fler i Gudrun klassen.
MayaLisa
Jag bor så jag har åkrar både norr och söder om min tomt. Då det stormar som värst känns det som om min lilla kåk ska kunna flytta på sig. Summan av den kardemumman; jag gillar inte när det blåser!!!
Biggan_
CITAT (flaxss @ 17-10-2009, 14:50) *
jag vill gärna uppleva lite fler i Gudrun klassen.


Nej tack, inte för min del! Tror nog inte alla dom som fick se sina skogar ligga som ett plockepinn dagen efter håller med dej.
RitRat
Jag tar tillbaka lite... Jag avskyr inte storm *alltid*.

Det kan vara mysigt att krypa upp i en varm fåtölj med en stor yllesjal, varmt att dricka och god läsning när det stormar ute.

Att betrakta ett stormigt hav ståendes stabilt på en klippa är mäktigt.

Det är bara när stormen förstör mitt växthus som jag avskyr det.
Huggorm
CITAT (Biggan_ @ 17-10-2009, 19:58) *
Nej tack, inte för min del! Tror nog inte alla dom som fick se sina skogar ligga som ett plockepinn dagen efter håller med dej.

Då kanske dom lär sig att plantera något annat än enbart gran...

Jag håller med Flaxss, jag tycker om när det stormar och blåser. Fast inom rimliga gränser då, och inte konstant. Ett par ordentliga oväder per år är lagom
pejori
CITAT (RitRat @ 17-10-2009, 22:19) *
Jag tar tillbaka lite... Jag avskyr inte storm *alltid*.

Det kan vara mysigt att krypa upp i en varm fåtölj med en stor yllesjal, varmt att dricka och god läsning när det stormar ute.

Att betrakta ett stormigt hav ståendes stabilt på en klippa är mäktigt.

Det är bara när stormen förstör mitt växthus som jag avskyr det.



Helt ok, om det börjar blåsa efter sista svängen med hundar. giggle.gif
Inget kul, att riskera träd i huvet när man kissevandrar angry.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 17-10-2009, 23:14) *
Då kanske dom lär sig att plantera något annat än enbart gran...

Jag håller med Flaxss, jag tycker om när det stormar och blåser. Fast inom rimliga gränser då, och inte konstant. Ett par ordentliga oväder per år är lagom


ja konstant stormande/blåsande under hösten-vintern blir jag tokig på (som det ofta kan bli). men som sagt ett par ordenliga storma/oväder per år tycker jag om, eller tycker om och om det är häftigt att uppleva det och få känna på krafterna. under Gudrun var jag ute så mycket som möjligt och var fascinerad över hur det ruskade om träden och hur träden föll som plockepinn.

är det en kraftig orkan kanske man är rädd (och då vindar uppemot 40-70m/s). för det hade nog jag varit.
Huggorm
CITAT (flaxss @ 17-10-2009, 23:39) *
är det en kraftig orkan kanske man är rädd (och då vindar uppemot 40-70m/s). för det hade nog jag varit.

Jag jobbade nästan ett år på en ö utanför Hammerfest i Nordnorge. På vintern blev det riktig storm, det mättes 65 sekundmeter i byarna innan vindmätarna blåste sönder. Men det var ju i byarna, man räknar väll något slags medelvindhastighet och då hamnade det på runt 30 sekundmeter. Tillsammans med -15 grader gjorde kyleffekten att man inte gärna vände ansiktet mot vinden. Barackerna fick fästas i marken med kätting för att inte blåsa bort, tegelpannor blåste av taken, fönster trycktes in av vinden. Det var till och med så gruset lyfte från marken och kom haglande mot en.

Såna stormar är jag glad att vi inte har här nere -fear-.gif

Edit: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article537129.ece
Alexander-VG-zon3
på wikipedia har dom listor på orkaner, tromber och stormar i Sverige intressant att läsa faktisk.

stormar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kraftiga_stormar_i_Sverige

orkaner
http://sv.wikipedia.org/wiki/Orkaner_i_Sve...veriges_orkaner

tromb
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tromb#Exempel...nder_modern_tid




CITAT (Huggorm @ 17-10-2009, 23:59) *
Jag jobbade nästan ett år på en ö utanför Hammerfest i Nordnorge. På vintern blev det riktig storm, det mättes 65 sekundmeter i byarna innan vindmätarna blåste sönder. Men det var ju i byarna, man räknar väll något slags medelvindhastighet och då hamnade det på runt 30 sekundmeter. Tillsammans med -15 grader gjorde kyleffekten att man inte gärna vände ansiktet mot vinden. Barackerna fick fästas i marken med kätting för att inte blåsa bort, tegelpannor blåste av taken, fönster trycktes in av vinden. Det var till och med så gruset lyfte från marken och kom haglande mot en.

Såna stormar är jag glad att vi inte har här nere -fear-.gif

Edit: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article537129.ece


usch det låter inte alls trevligt när dom blir så kraftiga.
Freyas
Nää ... det är inte kul när det blåser så att man får hålla i hatten ...
netaave
CITAT (Huggorm @ 17-10-2009, 23:14) *
Då kanske dom lär sig att plantera något annat än enbart gran...

Lär sig? Det beror väl på vilket skogsbruk man har? Odlar man för massaved så är det väl gran som gäller.

Myosotis
CITAT (netaave @ 19-10-2009, 22:39) *
Lär sig? Det beror väl på vilket skogsbruk man har? Odlar man för massaved så är det väl gran som gäller.

Ja, men har man granmonokulturer vet man om att skogen är stormkänslig, då kan man inte komma och kräva ersättning när den blåser omkull. För biodiversitetens skull måste man komma bort från dessa granplanteringar!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon