jenniepennie
Min sambo jobbar nu timmar och hade blivit tillfrågad om han kunde jobba hela denna veckan förutom idag, måndag. Japp svarade han, åsså bestämdes det.

Nu ringer personalansvarige och säger att det inte är säkert att det blir hela veckan. Får man göra så? Vi har ju redan anmält barnens tider till dagis, och han har ställt in sig på att jobba.

Finns det några allmänna regler som gäller vid timanställning som inte är beroende av vilket fack man tillhör, eller är det något man får fråga varje fack?
Piccante
Jag kan inte reglerna men är han "timanställd" eller behovsanställd? Ibland tror jag man säger timanställd lite slarvigt fast man menar behovsanställd. Om behovet plötsligt ändras så får man nog minska på arbetstiden även om han först fick erbjudande om fler timmar, för vid behovsanställning så anställs man ju vid behov tex arbetstoppar och har eg inget garanterat.
smuleborg
CITAT (jenniepennie @ 12-10-2009, 18:01) *
Min sambo jobbar nu timmar och hade blivit tillfrågad om han kunde jobba hela denna veckan förutom idag, måndag. Japp svarade han, åsså bestämdes det.

Nu ringer personalansvarige och säger att det inte är säkert att det blir hela veckan. Får man göra så? Vi har ju redan anmält barnens tider till dagis, och han har ställt in sig på att jobba.

Finns det några allmänna regler som gäller vid timanställning som inte är beroende av vilket fack man tillhör, eller är det något man får fråga varje fack?


Det finns inga krav på att ett anställningsavtal ska vara skriftligt, ett muntligt är bindande. Kan dock vara svårt att "driva"... Personalpolitik, -etik är en annan sida. LAS, Lagen om anställningsskydd, omfattar alla, oavsett vilket fack man tillhör. Delar av LAS kan dock förhandlas bort genom kollektivavtal, dock ej de, som jag ser det, "centrala" delarna.
jenniepennie
Jaha, ja då är han nog behovs-anställd kanske. Visste inte att det fanns. Där ser man.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon