Full version: Flytta hallon
Christa
Jag skall flytta hallonplantor eftersom de intagit gräsmattan. Jag skall plantera dem på granntomten som vi får lov att använda. Där är långt gräs, stabbig lera och ganska blött.

Vill hallon ha det torrt om fötterna eller tål de blöt lera? Vi har en svart vinbärs buske därute och det tog lång tid innan den tog sig men nu ger den bra med bär. Har dock sett att grundvattennivån är hög framförllt på vintern och där växer älggräs och starr.

Är det kanske bäst att lägga jord ovanpå och plantera hallonen i den. Det skulle ju också bli enklare.

Frågan är också när jag skall flytta dem. Tänkte göra det när löven fallit av men risken är ju också att jorden fryser. Flyttade några i våras men de gillade inte det alls.

De är jättelånga men jag vill helst inte klippa dem eftesom jag vill ha hallon nästa år. Det är dessutom en tillfällig lösning eftersom vi letar hus på landet och inte vet hur länge vi kommer att bo kvar här.
Aqvakul
Plantera gärna upphöjt om det är fuktigt
Plantera gärna nu
Klipp ner skott som har burit frukt. Årsskotten ska inte klippas ner.
(Det är tämligen svårt att ta livet av hallonplantor)
Christa
CITAT (Aqvakul @ 09-10-2009, 20:47) *
Plantera gärna upphöjt om det är fuktigt
Plantera gärna nu
Klipp ner skott som har burit frukt. Årsskotten ska inte klippas ner.
(Det är tämligen svårt att ta livet av hallonplantor)


Tack så mycket för svar! Nu tar jag bort det långa gräset. Vänder på torvorna och lägger planteringsjord ovanpå. Har sett någonstans att man skall klippa ner även årsskotten men då blir det ju inga hallon nästa år eller väldigt lite. De som skriver det räknar nog med att man får tåla sig ett år till.

Det sägs ju att vedartade växter som tappat bladen har all sin energi i roten och därför är lämpliga att flytta. Därför tänkte jag först vänta tills löven ramlat. Nu när jag läst ditt förslag så börjar jag flytta dem nu men flyttar inte alla. Om jag märker upp dem så kan det ju vara intressant att se hur resultatet blev om jag flyttar några efter att löven fallit.

Några får också stå kvar på det gamla stället om det skulle gå åt skogen.

Har du någon uppfattning om hur tätt plantorna skall stå? När skall de gödslas? Jag gissar tidigt på våren men vet inte riktigt. Gödslade dem för sent en gång och då växte årsskotten så mycket så de skymde årets skörd och hallonen möglade. Jag hade tagit guldvatten och skotten blev 3 meter höga!
KURT
Ta det försiktigt med gödsel, kalium och fosfor mår de bara bra av. Men får de för mycket kväve så får man bara långa skott och inga bär!
Christa
CITAT (KURT @ 11-10-2009, 15:47) *
Ta det försiktigt med gödsel, kalium och fosfor mår de bara bra av. Men får de för mycket kväve så får man bara långa skott och inga bär!


När på året skall man gödsla?

Vi fick i och för sig jättemycket bär på de långa skotten men vi behövde nästan stege för att skörda...
Eva 33c
Du har fått svar på det mesta tror jag, men vill tipsa dig om Herberts Hallon Harplinge, på deras hemsida finns många tips och råd om hallonodling, jag tror Ingeborg har brukat svara på hallonfrågor här på forumet flera gånger, fast det var ett tag sen.
När det gäller att klippa årsskott, så har jag också läst det. Då handlade det om att klippa de till "lagom plockhöjd" för att slippa stegen vid skörd året därpå smile.gif . Mina hallon blir sällan så höga, men en regnsommar som denna har de dragit iväg på höjden.
Herbert Arvidsson
Hej du får problem med dina hallon om du inte har bearbetat jorden och har ogräsfritt, där de ska växa. Förberedelserna är viktiga om du ska få bra ett bra resultat. Hallon gillar inte att växa i blöt jordmån. Vänta hellre till våren och du får mer lön för mödan och ser vad som är värt att flytta av dina plantor. Annars är det rätt tid för barrotsplantor, krukodlade kan man plantera hela växtsäsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon